talon pohjapiirrustus

vasta alkaja

Onko mitään kirjaa tai löytyykö netistä sellasia "ohjeita" pohjapiirrustuksen tekoon et sais kaikki seinän paksuudet yms. oikein tehtyä?????

9

6203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulutusta

      ... ei vaan. Tarvii varmaan tietää muutakin kuin seinäpaksuudet! Alan kuolutus voisi kova sana :-D

      Ulkoseinät 250....500 mm, sisäseinät 65....200 mm.

      Luonnoksia tehtäessä riittäne (?) n. 300 mm ja n. 100 mm.

      • vasta alkaja

        mutta en mä viittis sen takia kouluun mennä että haluun suunnitella itelleni talon :)ja tehä sen kunnolla...


      • Raksan reunalta
        vasta alkaja kirjoitti:

        mutta en mä viittis sen takia kouluun mennä että haluun suunnitella itelleni talon :)ja tehä sen kunnolla...

        Oman elämän pituinen kokemus asukkaana tekeekin kenestä tahansa varmaan
        tosi pätevän suunnitelijan. Mitäpä tuota koulutuksella sotkemaan.
        Kunhan netissä joku kertoo, minkä paksuisia seinät ovat...

        Kehno provo.


      • vasta alkaja
        Raksan reunalta kirjoitti:

        Oman elämän pituinen kokemus asukkaana tekeekin kenestä tahansa varmaan
        tosi pätevän suunnitelijan. Mitäpä tuota koulutuksella sotkemaan.
        Kunhan netissä joku kertoo, minkä paksuisia seinät ovat...

        Kehno provo.

        en kyllä ajatellu asuu sellases talos mikä ei just oo sellanen mistä pidän.. vai pitääkö sitä sit tunti kausia viettää suunnittelijan kanssa et saa just sellasen ku haluaa.. kun itekkin osaa piirtää sen verran ku tietäs vaan niitä mittoja ku seinät kumminkaa oo viivan paksusia...

        ja siinä vasta työ löytää sellanen ammatti ihminen kenen kans on samalla aaltopituudella..

        tää sun kritiikki viesteihin tuo negatiivista energiaa ihmisiin... vähä niinku et ei kannata alkaa ees rakennuttaa omaa taloo..


      • arxitehti
        vasta alkaja kirjoitti:

        mutta en mä viittis sen takia kouluun mennä että haluun suunnitella itelleni talon :)ja tehä sen kunnolla...

        talon suunnittelu sisältää"jonkin verran" muutakin kuin pohjapiirroksen suunnittelun. Toiminnallista suunnittelua voit tehdä, mutta jos itse "suunnittelet" koko rakennuksen niin paljon asioita jää huomioimatta. Rakennus pitäisi suunnitella esimerkiksi siten, että kaikki tilat voi kalustaa useammalla kuin yhdellä tavalla.

        Suunnittelussa pitäisi ottaa huomioon myös se, että elämäntilanteet muuttuvat. Ihmiset vanhenevat eikä jalka enää nouse entiseen malliin, perhe voi hajota tai kasvaa, itselle voi sattua jotakin joka vaikeuttaa liikkumista.

        Muista myös se, että jonakin päivänä sinä tai jälkeläisesi voivat haluta myydä rakennuksen. Rakennuksesi arvoa lisää sen monikäyttöisyys.

        Tässä ei ole vielä keskusteltu suunnitteluun liittyvistä teknisistä asioista tai juridisista vastuista tai pätevyyksistä ollenkaan.

        Tällä en halua sanoa sitä, että et voisi suunnitella taloasi ollenkaan. Parhaiten suunnittelu sujuu kun sinulla on osaava ammattilainen apunasi ja työnjakonne on selvä: sinä asetat tavoitteita ja vaatimuksia ja suunnittelija ehdottaa ratkaisuja joista sinä valitset.


      • oman kotinsa asukas
        Raksan reunalta kirjoitti:

        Oman elämän pituinen kokemus asukkaana tekeekin kenestä tahansa varmaan
        tosi pätevän suunnitelijan. Mitäpä tuota koulutuksella sotkemaan.
        Kunhan netissä joku kertoo, minkä paksuisia seinät ovat...

        Kehno provo.

        Lienet asunut tasan yhdessä luukussa koko elämäsi, kun kuvittelet """"""ammatti""""" suunnittelijoiden väkerrysten olevan millään tavalla hyviä. Vain itse tekemällä voi saada hyvän pohjapiirrustuksen kotiinsa, ellei sitten satu tyytymään perinteisiin idioottiratkaisuihin mitkä ovat kovasti muotia 1990--> rakennetuissa kämpissä. Vain todella vähä-älyinen jättää oman kotinsa suunnittelun jollekin ventovieraalle kuka ei tule edes asumaan siinä. Sähkö, viemäröinti yms suunnittelu tietenkin ammattilaisille, mutta niiden sovittaminen asukkaan piirtämään pohjaan ei ole enää mikään ongelma.

        Ainiin, tiesitkös ettei arkkitehtuuri-nimike vaadi minkäänlaista koulutusta tai tutkintoa? Voit vaikka tänään perustaa "Arkkitehtuuritoimisto Möttönen" firman ja alkaa piirtelemään taloja. Sinunkaltaiset idiootit niitä sitten kalliilla rahalla sieltä tilaavat ja sen on nähnyt mitä siitä saa.


    • Vinkki_

      Joku varmaan lyö nämä vinkit lyttyyn.

      Ehdottomasti kannattaa miettiä itse talon pohjia. Joku muu tekee kuitenkin ne lupakuvat ja kaiken sen sälän mitä lupakuvien mukana menee.

      1. Jos ei ole vielä tonttia, menee pohjien rustaaminen harjoittelun puolelle.

      2. suunnittele moduuliin, eli käytä 20cm askellusta kaiken sijoittelussa. (lähtökohtaisesti)

      3. Aloita moduuli sisäseinäpuolelta. Ulkoseinän mitat saattaa muuttua aikanaan valitun seinämateriaalin takia. Ja kaikki se seinäpaksuus joka ylittää 25cm annetaan anteeksi rakennusoikeutta laskiessa. (25cm sisäseinästä ulospäin siis lasketaan rakennusoikeutta vähentävänä)

      4. tavallinen väliseinä n. 100mm ja kantavat 150-200.

      Tässä alustavasti...

      • Rakentaminen loppusuoralla

        Edeltävä kirjoittaja oli antanut hyviä ohjeita. Itse hahmottelin pohjakuvan pakettitalosta muuntamalla omia toiveita vastaavaksi ja sen pohjalta piirrätin sen sitten puhtaaksi. Piirrustukset puhtaaksi piirtänyt ihminen oli vasta alaa opiskeleva ja ei omannut kovin paljon näkemystä, joten jos nyt tekisin saman uudestaan niin ottaisin kunnon ammattilaisen niin säästyisi turhalta säätämiseltä rakennusaikaan. Vaikka tietäisi täsmälleen mitä haluaa ammattilaiset ovat ammattilaisia ja niitä kannattaa käyttää varsinkin suunnitteluvaiheessa. Maallikko ei ymmärrä miten paljon tilojen sijoittelu vaikuttaa kustannuksiin esim. eksoottisten rakenteiden ja hankalien LVI töiden muodossa.


    • Kyllähän

      niitä kirjoja löytyy vaikka kuinka, jostakin ne tulevat ammattilaisetkin niitä opiskekelevat. Suosittelen kyllä varsin pian ottamaan yhden niistä mukaan projektiin. Et kuitenkaan voi toimia talosi pääsuunnittelijana. Voit toki yrittää, mutta rakennuslupaa et tule saamaan. Tottakai on hyvä, että hahmottelet paperille taloasi, siitä on hyvä jatkaa eteenpäin ammattilaisen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe