Työkaverillani on VW Golf vm. -00 (eli uusinta korimallia) ja hänellä meinasi mennä herne nenään havaitsessaan, että ajovalojen polttimen vaihtaminen on tehty käytännössä mahdottomaksi kotikonstein: aikansa konepellin alle kurkittuaan ja pähkäiltyään hän oli ottanut ohjekirjan käteen, jossa lamppujen vaihdon kohdalla oli lukenut, että "ota yhteyttä merkkiliikkeeseen"!
Merkkihuollossa oli huoltomies sanonut, että asia on niin, että polttimon vaihtamiseksi täytyy SIVUPELTI irrottaa autosta! Ts. joka ikinen kerta, kun polttimo palaa, täytyy se käydä pajan kautta vaihtamassa. Yhden polttimonvaihdon hinnaksi oli tullut hieman yli 30 euroa.
Oma autoni edustaa eri merkkiä, ja ohjekirjassa on selkeät ohjeet, kuinka polttimo vaihdetaan. Tosin toimenpide on niin yksinkertainen, että en ole ohjekirjaa siihen edes tarvinnut.
Onkohan tälläinen VW:n rahastus yleisempääkin kys. konsernin autoissa?
Rahastuksen makua!
23
8031
Vastaukset
- Kolffi
Täyttä puppua, että autoa tarvitsisi purkamaan ruveta. NelosGolffin lampunvaihto ei tilojen puolesta ehkä ole sieltä helpoimmasta päästä, mutta onnistuu kyllä täysin kotikonstein. Ei muuta kuin luukut lamppujen takana auki, tutustuminen varsipeilin ja taskulampun kanssa umpion anatomiaan eli polttimoiden kiinnitykseen ja eiku hommiin. Itse vaihdoin viime syksynä kaikki 4 polttimoa ja aikaa kului vajaat parikymmentä minuuttia.
- Onko näin?
Työkaverini ei ole mikään autoasentaja, mutta eipähän ainakaan ohjekirjassa suostuttu mitään vinkkejä polttimonvaihtoon antamaan, vaan pyydettiin sitä vastoin kääntymään huollon puoleen.
Eikä ole p-puhetta, että sivupellin olivat siellä huollossakin irrottaneet, sen oli kaveri nähnyt omin silmin! - Simpauttaja
jos oma näppäryys riittää, niin ensin täytyy ostaa varsipeili ja taskulamppu... mitähän lie maksavat?
Heh, olis hyvä tsoukki, kun joku avuttoman näköinen naikkonen (tai miksei mieskin) veisi auton huoltsikalle ja kysyis, että huoltsikan myyjältä, et viitsisitsä etsä viitsis yhtäkkiä laittaa noita lamppuja? ;D
- Arska
Golffiin (-99) olen vaihtanut kerran muistaakseni vasemman puoleisen (edestä katsottuna) polttimon ja aikaa tuohon operaatioon taisi mennä tunti. Myös Vectrassa (-97) polttimon vaihto on lähestulkoon yhtä hankalaa.
- MOF
Mikä sivupelti? Vähän kuulostaa hevosmiesten tietotoimiston jutulta...
IV Golfissa polttimonvaihto on vaikeaa. Siihen tarvitaan näppärät sormet ja mielellään peili, jotta näkee mitä tekee.
Vw tai VAG-konserni ei taida saada senttiäkään merkkiliikkeen suorittamasta polttimonvaihdosta, eli vaikea uskoa että suunnittelijat keksisivät jippoja joilla saadaan Stockmann-auton tulosta parannettua.- Onko näin?
Tämä jutun ei ollut tarkoitus provosoida ketään. Sivupellillä tarkoitin lokasuojaa, tälläisen käsityksen ainakin kaverini jutuista sain. Huollossa nimenomaan oli kys. pelti irrotettu polttimon vaihtamiseksi, ja tämän todisti kaverini omilla silmillään. Huomautettakoon tässä nyt, ettei taas mene provon piikkiin, että kaverini on muuten (kaiketi) ollut ihan tyytyväinen Volkkariinsa...
Polttimon vaihtaminen VOIDAAN tehdä todella yksinkertaiseksi toimenpiteeksi, joten ihmetyttää, miksi suunnittelijat ovat tehneet siitä, jos ei nyt ihan mahdotonta, niin ainakin todella vaikeaa kotikonstein tehtäväksi. - tdi 66kw
Onko näin? kirjoitti:
Tämä jutun ei ollut tarkoitus provosoida ketään. Sivupellillä tarkoitin lokasuojaa, tälläisen käsityksen ainakin kaverini jutuista sain. Huollossa nimenomaan oli kys. pelti irrotettu polttimon vaihtamiseksi, ja tämän todisti kaverini omilla silmillään. Huomautettakoon tässä nyt, ettei taas mene provon piikkiin, että kaverini on muuten (kaiketi) ollut ihan tyytyväinen Volkkariinsa...
Polttimon vaihtaminen VOIDAAN tehdä todella yksinkertaiseksi toimenpiteeksi, joten ihmetyttää, miksi suunnittelijat ovat tehneet siitä, jos ei nyt ihan mahdotonta, niin ainakin todella vaikeaa kotikonstein tehtäväksi.Ei voi olla noin! Lokarin irrotus on jo isompi homma kuin 30€ merkkiliikkeessä. Itse en edes antaisi peltiosia repiä irti, sillä on varmaa, että repsottavat sen jälkeen. Maalit lohkeilee kulmista kun niitä irrotellaan ym..
- Onko näin?
tdi 66kw kirjoitti:
Ei voi olla noin! Lokarin irrotus on jo isompi homma kuin 30€ merkkiliikkeessä. Itse en edes antaisi peltiosia repiä irti, sillä on varmaa, että repsottavat sen jälkeen. Maalit lohkeilee kulmista kun niitä irrotellaan ym..
Ulkopeltiä kuitenkin oli irroteltu. Mitä muuta se voisi tarkoittaa kuin lokasuojaa?
- tdi 66kw
Vaimon 1.4:ssa golfissa pystyy kyllä vaihtamaan (tosin ei vieläkään palanut yhtään etulamppua meidän aikanamme- n.2v)
Mikä moottorivaihtoehto se golf on, sillä tossa 1.4:ssa mahtuu vaikka itse konehuoneeseen istumaan... :-)
Passat tdi -97:ssa ei ole tilaa, mutta ilmansuod. imuputkea nostamalla pääsee oikeaan valoon käsiksi, vasemmassa tilaa.- Onko näin?
1.6 litrainen on kone.
Onko Golfissa H4-polttimot? Nehän kestävät pidempään kuin H7:t, jotka palavat normaalissa käytössä n. vuodessa. - tdi 66kw
Onko näin? kirjoitti:
1.6 litrainen on kone.
Onko Golfissa H4-polttimot? Nehän kestävät pidempään kuin H7:t, jotka palavat normaalissa käytössä n. vuodessa.lyhyet ja pitkät
- Onko näin?
tdi 66kw kirjoitti:
lyhyet ja pitkät
Onko se autonne ollut sitten vähäisessä käytössä, vai kuinka siinä on polttimot jo pari vuotta kestäneet? Itselläni on kokemusta H7-polttimoista, ja n. vuodessa ovat palaneet loppuun. Samoin käy yleensä TM:n 60 tkm:n kuntotesteissäkin, joissa jos ei muuta lisähuoltoja jouduta tekemään, niin ainakin H7:t on vaihdettu kumpaankin umpioon ennen testin loppua.
- tdi 66kw
Onko näin? kirjoitti:
Onko se autonne ollut sitten vähäisessä käytössä, vai kuinka siinä on polttimot jo pari vuotta kestäneet? Itselläni on kokemusta H7-polttimoista, ja n. vuodessa ovat palaneet loppuun. Samoin käy yleensä TM:n 60 tkm:n kuntotesteissäkin, joissa jos ei muuta lisähuoltoja jouduta tekemään, niin ainakin H7:t on vaihdettu kumpaankin umpioon ennen testin loppua.
vaimo on ajellut sillä noin 35tkm parissa vuodessa, eli onhan se tienpäällä ollut. Omassa passatissa olen vaihtanut kaksi kertaa vuodessa H7:t (ajan tosin 50-70tkm/v). Tosin golfissa on päivävalo asento (alempi jännite), joka säästää ajovaloja, -97 passatissani ei vielä ole. Taksit käyttävät kuulemma jotain Osramin? pitkäikäisiä polttimoita, mutta maksavat moninkertaisesti (ehkä edellinen on laittanut sellaiset siihen??)
- tdi 66kw
Onko näin? kirjoitti:
Onko se autonne ollut sitten vähäisessä käytössä, vai kuinka siinä on polttimot jo pari vuotta kestäneet? Itselläni on kokemusta H7-polttimoista, ja n. vuodessa ovat palaneet loppuun. Samoin käy yleensä TM:n 60 tkm:n kuntotesteissäkin, joissa jos ei muuta lisähuoltoja jouduta tekemään, niin ainakin H7:t on vaihdettu kumpaankin umpioon ennen testin loppua.
vaimo on ajellut sillä noin 35tkm parissa vuodessa, eli onhan se tienpäällä ollut. Omassa passatissa olen vaihtanut kaksi kertaa vuodessa H7:t (ajan tosin 50-70tkm/v). Tosin golfissa on päivävalo asento (alempi jännite), joka säästää ajovaloja, -97 passatissani ei vielä ole. Taksit käyttävät kuulemma jotain Osramin? pitkäikäisiä polttimoita, mutta maksavat moninkertaisesti (ehkä edellinen on laittanut sellaiset siihen??)
- Onko näin?
tdi 66kw kirjoitti:
vaimo on ajellut sillä noin 35tkm parissa vuodessa, eli onhan se tienpäällä ollut. Omassa passatissa olen vaihtanut kaksi kertaa vuodessa H7:t (ajan tosin 50-70tkm/v). Tosin golfissa on päivävalo asento (alempi jännite), joka säästää ajovaloja, -97 passatissani ei vielä ole. Taksit käyttävät kuulemma jotain Osramin? pitkäikäisiä polttimoita, mutta maksavat moninkertaisesti (ehkä edellinen on laittanut sellaiset siihen??)
Ehkä Golfin päivävaloasento sitten säästää polttimoita, kun tällä kaverillakin oli vasta nyt ensimmäinen polttimonvaihto edessä, ja kys. Golf on siis ensirekisteröity "jo" vuonna 2000.
- Golffari
Onko näin? kirjoitti:
Ehkä Golfin päivävaloasento sitten säästää polttimoita, kun tällä kaverillakin oli vasta nyt ensimmäinen polttimonvaihto edessä, ja kys. Golf on siis ensirekisteröity "jo" vuonna 2000.
-00 Diesel Golffissa, joutuu kuskinpuolen polttimoa vaihtaessa todellakin irrottamaan sellaisen "pellin" ... siinä pellissä taisi lukea ABS. Kuitenkaan ei iso homma, 2 tai 3 ristipääruuvia auki "pelti" pois ja sitten saakin jo hivuttaa sormet sinne ahtaaseen rakoseen akun ja maskin väliin polttimoa irrottamaan. Kunhan muistaa/keksii mihinkäs suuntaan polttimon lukitusitusjousta pitikään painaa, että se aukeaisi.
- Punto Mies
tdi 66kw kirjoitti:
vaimo on ajellut sillä noin 35tkm parissa vuodessa, eli onhan se tienpäällä ollut. Omassa passatissa olen vaihtanut kaksi kertaa vuodessa H7:t (ajan tosin 50-70tkm/v). Tosin golfissa on päivävalo asento (alempi jännite), joka säästää ajovaloja, -97 passatissani ei vielä ole. Taksit käyttävät kuulemma jotain Osramin? pitkäikäisiä polttimoita, mutta maksavat moninkertaisesti (ehkä edellinen on laittanut sellaiset siihen??)
Uudenkorin puntossani (-01) oli ensiasennettuna saksalaisvalmisteiset Osramit. Punton lähivalopoltin on sellaisten "linssien" takana ja ne huollossa selittivät, että se aiheuttaa H7 polttimon yletöntä lämpiämistä, jolloin polttimon eliniäksi tulee noin 10 tkm (eli noin hiemen alle puoli vuotta minulla). Philips valmistaa ns. 30% H7 (55W)lamppuja. Tästä järkeilin, että tämä valo tehon ( 30%) lisäys on poissa lämmöntuotosta... ja totta tosiaan vaihtoväli on pidentynyt. Näitä Philipsin lamppuja joutuu vaihtamaan noin kerran vuodessa. Nämä lamput ovat myös tietenkin UV blokattuja JA VIELÄ HALVEMPIA KUIN NE SAKEMANNIEN YLETTÄMÄN KALLIIT OSRAMIT.
- -WEST
Kyllä se lampunvaihto onnistuu itseltäkin kuten viesteistä käy ilmi. Mitään peltejä ei tarvitse eikä tule irrotella.
- tdi
mitään "peltejä" ei tarvitse irroittaa, eikä ystäväsi volkkarinkaan lamppua vaihdettaessa ole lokareita irroitettu. se ei edes helpottaisi vaihtotyötä! vasemman puolen polttimoita vaihdettaessa täytyy irroittaa sellainen musta, kahdella ristipääruuvilla kiinni oleva suojamuovi - ja jos sitä "sivupelliksi" joku erehtyy luulemaan niin ei kannata koskaan yrittää minkään auton polttimon vaihtoa itse. polttimoiden vaihtoa ei tosiaankaan ole helpoksi tehty iv golffissa mutta kyllä se onnistuu ihan ilman peilejä ja merkkiliikkeen apua ellei ole peukalo aivan keskellä kämmentä. huoltoaseman pihassa kovassa pakkasessa lamppuja ei kuitenkaan kannata käydä vaihtamaan...
pitkät ovat muuten hkolmoset, ajovalot h7.
- Jussi
Mutta ei se niin vaikeatakaan ole etteikö terve aikuinen niitä osaisi itse vaihtaa. Vasen on helpompi: väännä metallinen jousi sivuun jonka jälkeen saat polttikoita suojaavan muovisen kannen pois. Tartu polttimon liittimeen kiinni ja vedä polttimo ulos. Kasaus päivastaisessa järjestyksessä, tarkasta vielä edestäpäin katsoen että polttimo istuu nätisti paikoillaan. Oikeanpuleisen kohdalla joudut avaamaan ristipääruuvin ja nostamaan akun edessä olevan muovikannen pois. Sitten sama homma kuin vasemmanpuoleisessa polttimossa mutta vähän ahtaammin ja pari naarmua rystysiin. Aikaa en ottanut mutta alle 1/2h meni varmasti. Fikkari on tarpeellinen apuväline hommassa.
- tdi
vasen puoli = kuskin puoli
oikea puoli = pelkääjän puoli
akkuhan lienee kaikissa nelos golffeissa vasemmalla puolella siellä on myös se muovinen "pelti" joka tulee irroittaa ennen lampun vaihtoa... - Jussi
tdi kirjoitti:
vasen puoli = kuskin puoli
oikea puoli = pelkääjän puoli
akkuhan lienee kaikissa nelos golffeissa vasemmalla puolella siellä on myös se muovinen "pelti" joka tulee irroittaa ennen lampun vaihtoa...Olet oikeassa, tuli kirjoitettua sen mukaan että joutuu menemään keulan puolelle ja sieltä nähden vasen käsi = vasen puoli jne.
- seat cordoba sdi
tohon kun vaihteki polttimoita niin olihan siinä hommaa kun on 1.9 pienen pellin alla niin toisessa lampussa oli kiinni akku ja toisessa ilmansuodatinkotelo..
et kun purin niin vaihdoin sit parkitkin (jotka siellä alla) ja molemmat h4 ...
kyllä se nykyään (autoon merkkiin katsomatta) on niin et kun valoja vaihtaa tai tekee auton konehuoneen puolella mitä vaan niin ensin puretaan puol tuntia suojia pois ja sit tarvitaan gynekologin sormia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5743814Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483298- 382781
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662719Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192114- 322071
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121917- 291835
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171770Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471729