Kissan virtsanäytteen otto

Kissanen

Osaisiko joku kertoa, miten kissalta otetaan virtsanäyte eläinlääkärin vastaanotolla? Eli miten prosessi tapahtuu?

Leikattu 5-vuotias tyttökisuni on nyt muutaman kerran pissinyt ei sallittuun paikkaan (eli lue: minun vaatteilleni, miehen vaatteet saavat olla rauhassa) ja olen miettinyt, josko joku olisi vialla... Tosin muutimme juuri huomattavasti suurempaan asuntoon, joten olen miettinyt voisiko olla stressiä tms.

Kyselin asiaa siksi, koska kissa on todella arka eläinlääkärin vastaanotolla.... haluaisimme näin ollen varautua henkisesti etukäteen ;)

7

6191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

on ihan kivuton kissalle.

se otetaan pienenpienellä neulalla suoraan rakosta.

muutosta on voinut tulla stressiä. stressi voi aiheuttaa kissalle virtsatulehduksen.

ota feliway haihdutin käyttöön, oli tulehdusta tai ei.

http://www.vetcare.fi/index.php?id=86

• catcat

Kuten edelle kirjoitettiin se voidaan ottaa neulalla suoraan rakosta tai sitten rauhoituksessa puristelemalla kissan rakkoa. Meidän kissalta ei ainakaan ilman rauhoitusta onnistu virtsanäytteen otto. Kun kissa rauhoitettiin, ell puristeli sen rakkoa ja pian sieltä tuli pissaa suoraan "kulhoon.
      Ihan kivuton toimenpide kissalle siis.

Niin ja stressi voi laukaista kissalla virtsatulehduksen, joten hyvinkin on voinut tuo muutto aiheuttaa kissalle hieman stressiä ja sen takia alkanut pissailemaan vääriin paikkoihin. Eli mahdollisimman pian lääkäriin, että kissaa saa hoidon.

• meillä onnistui

Me otettiin kissan virtsanäyte itse, hetkeä ennen eläinlääkärille menoa. Eli laitoin hiekkalaatikkoon hiekan päälle tuorekelmua (pari kerrosta ettei kissan kynsi rikkoisi sitä heti) ja kun kissa meni pisulle, virtsa jäi kelmun päälle ja sen sai helposti talteen taittelemalla kelmun kiinni. Ainakin meillä toimi, helposti ja kivuttomasti :)

• ....

Sekin hyöty siitä oli, että säästettiin vähän rahaa, kun ei eläinlääkärin tarvinut ottaa näytettä, eikä kissaa tarvinut rauhoittaa tms.

• eläinlääkärillä
        .... kirjoitti:

Sekin hyöty siitä oli, että säästettiin vähän rahaa, kun ei eläinlääkärin tarvinut ottaa näytettä, eikä kissaa tarvinut rauhoittaa tms.

on paljon varmempi. eläinlääkäri saa otettua varmasti steriilin näytteen.

yleensä itseotettuihin eksyy jotakin aina matkalla mukaan.

• Katzy

Omilta kissoiltani pissanäytteen otto ollut eläinlääkärillä otettaessa ilkeää, kissat huutaneet rauhoituksesta huolimatta. Viimeksi otin näytteen kotona. Pesin pissakipon puhtaaksi ja en laittanut hiekkaa, kun kissa kävi laatikossa pissalla kaadoin pissan pienempään astiaan ja vein lääkärille. Elmukelmun päälle ei suostunut pissaamaan.

• Tattilainen

Itse olen ottanut kisultani pissanäytteen sillä tavalla että olen odottanut sen kyykähtämistä laatikolle ja laittanut matalan astian sen pepun alle kun se on alkanut pissaamaan. Tuo kelmu ei kyllä monilla tapauksilla toimi. Myös lääkärillä on otettu näyte neulan kanssa suoraan rakosta, kisu on ollut nukutettuna sen ajan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      269
      4841
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      86
      3310
    3. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      40
      3005
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2543
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1807
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1610
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      97
      1408
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      144
      1015
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      70
      1007
    10. Laita vielä yksi viesti

Saisin rohkeutta☺️ Naiselta
      Ikävä
      102