mielenterveyshoitaja tms

kiinnostunut alasta

hei,

onko täällä kenelläkään omakohtaista kokemusta mielenterveyshoitajan työstä, työllistymisestä jne? Opiskelen yliopistossa alaa, joka ei hirveästi kiinnosta. Psykologin ammatti voisi hyvinkin kiinnostaa, mutta ei ole aikaa eikä resursseja enää tässä vaiheessa vaihtaa alaakaan. Lisäksi psykologian opiskelu sikäli kun sitä olen täällä kokeillut, ei oikein vastaa minun tarpeitani. Mielestäni esimerkiksi sosiaalipsykologia alana voisi toimia jopa parempana pohjana terapeuttina toimimiselle.

Minua kiinnostaakin nyt lähinnä se, että onko olemassa ammattia/alaa, jossa voisin toimia samantyyppisessä työssä kuin psykologit. Vai ponnistavatko kaikki tuollaiset ammatit jostain yleisemmästä terveydenhoitoalan koulutuksesta? Fyysisen terveyden huoltamisesta en ole kiinnostunut, enkä siis mitään vaipanvaihtohommia tai rokotusten antamisia ole kiinnostunut tekemään. Vaan nimenomaan jotain psykologisempaa neuvonta-/tukemistyötä.

Kävin jo työvoimatoimiston sivuillakin tutustumassa aiheeseen, mutta ihmisten omakohtaiset kokemukset ovat kiinnostavampia. Etenkin juuri tuo on oleellista, että joutuuko sitä sitten opiskelemaan jotakin terveydenhoitoalaa yleisesti hyvinkin paljon vai voiko alusta asti opiskelussa suuntautua vain mielenterveyspuolelle.

10

4460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • härkä

      Moi!
      Olen ollut n.20.v hoitajana mielisairaalassa ja se on ajoittain rankkaa mutta antoisaa työtä riippuen osastosta. Aiemmin sairaaloissa ja vielä nykyäänkin on mieli/mielenterveyshoitajia, mutta tällä nimikkeellä ei valmistu. Mielenterveyshoitajan koulutus kesti 3.v., jossa luettiin ja harjoittelut olivat sairaalassa, kuntoutuskodissa ja mielenterveystoimistossa. Ala on sellainen, että käytännössä oppii parhaiten, puhutaan 3-5.v. niin alkaa olla hieman käytäntö hanskassa, mutta ikinä ei tule täysin oppineeksi, kun tuo ihmisen mieli on äärettömän monimutkainen. Jos ala kiinnostaa, niin pitää lukea sairaanhoitajaksi ja muutoman viikon syventyminen psykiatriaan. Itse kävin ensin sairaanhoitajaksi ja sen jälkeen 1.v. erikoistuminen, mutta siitä on aikaa ja onhan niitä tietoja tullut päivitettyä. Eli mielenterveyshoitaja tekee samaa työtä sairaalassa kuin sairaanhoitaja ja töiden samankaltaisuus aiheutti, että nykyään koulutetaan valitettavasti vain meitä sairaanhoitajia. Käytin sanaa valitettavasti, koska mielenterveyshoitajat ovat hyvin käytännön läheisiä, mutta koulutus on lopetettu. Tietysti mielenterveyshoitajan ammatti nimikkeellä meidän keskussairaalassa on vielä enemmistö. Hae vain meitä vähenee uhkaavasti. Palkka ja työajat ovat huonot, sen vuoksi kannattaa kyllä harkita monta kertaa.

      • lisätä..

        ..itse olen koulutukseltani mielenterveyteen suuntautunut lähihoitaja ja teen töitä nimikkeellä mielenterveyshoitaja. Ja aika moni muukin työkavereistani meidän psyk.osastolla.


      • härkä
        lisätä.. kirjoitti:

        ..itse olen koulutukseltani mielenterveyteen suuntautunut lähihoitaja ja teen töitä nimikkeellä mielenterveyshoitaja. Ja aika moni muukin työkavereistani meidän psyk.osastolla.

        Moi!
        Rikotaan lakia, koska mielenterveyshoitaja on suojattu nimike eli silloin pitää olla käynyt mielenterveyshoitajan tutkinnon. Meillä oli myös alkuun, että kaikki opiskelijoista lähtien käyttivät mielenterveyshoitajan nimikettä, mutta hallinto ylihoitaja puuttui asiaan eli jos ei ollut mth tutkintoa, piti käyttää hoitaja, lähihoitaja, opiskelija tai joku aikaisemmin hankittu tutkinto. Tämä on vain työnantajalta virhe, koska jotain sattuessa pitää olla mustaa valkoisella millä nimikkeellä on toimittu. Näissä tapahtuu työnantajalta vahingossa virheitä, mutta meillä on tarkka ylihoitaja, jonka vuoksi tuli sijaisille uudet nimineulat. Tämä on tosi. Hyvää vuoden alkua sinulle kuitenkin.


      • että....
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Rikotaan lakia, koska mielenterveyshoitaja on suojattu nimike eli silloin pitää olla käynyt mielenterveyshoitajan tutkinnon. Meillä oli myös alkuun, että kaikki opiskelijoista lähtien käyttivät mielenterveyshoitajan nimikettä, mutta hallinto ylihoitaja puuttui asiaan eli jos ei ollut mth tutkintoa, piti käyttää hoitaja, lähihoitaja, opiskelija tai joku aikaisemmin hankittu tutkinto. Tämä on vain työnantajalta virhe, koska jotain sattuessa pitää olla mustaa valkoisella millä nimikkeellä on toimittu. Näissä tapahtuu työnantajalta vahingossa virheitä, mutta meillä on tarkka ylihoitaja, jonka vuoksi tuli sijaisille uudet nimineulat. Tämä on tosi. Hyvää vuoden alkua sinulle kuitenkin.

        en ole sijainen vaan mielenterveyshoitajan viranhaltija. Mulle nyt on ihan sama, vaikka käyttäisin hoitoapulaisen nimikettä, jos vain palkka kulkee:)


      • härkä
        että.... kirjoitti:

        en ole sijainen vaan mielenterveyshoitajan viranhaltija. Mulle nyt on ihan sama, vaikka käyttäisin hoitoapulaisen nimikettä, jos vain palkka kulkee:)

        Valitettavasti mielenterveyshoitaja sen paremmin kuin sairaanhoitaja eivät voi olla nykyään viranhaltioita. Nyt paljastit itsesi, mutta jos sinusta on hienoa olla mth, niin siitä vaan. Et ole tiedoista päätellen edes hoitoapulainen. Laki on laki teet sitten työtä missäpäin hyvänsä. Jos asia olisi nyt niin kuin väität siinä on sinulla hikiset paikat, jos tapahtuu jotain, mutta en usko, että työnantaja on niin huolimaton, että olisit viranhaltija, koska ne poistettiin jo n.3 vuotta sitten työntekijöiltä, joilla ei ole julkista valtaa. Esimies asemassa ovat viranhaltijoita. Väärän ammattinimikkeen käyttö on rikos, vaikka työnantaja sellaisen olisi huolimattomuuttaan hyväksynyt, syy on kuitenkin työntekijän. Tästä on minulla esimerkki, kehitysvammahoitaja esiintyi mielenterveyshoitajana ja itse joutui vastaamaan siitä eikä ammattiliitto halunnut puuttua asiaan. Päätös oli tyly, ei töitä ja ei saa enää harjoittaa edes kehitysvammahoitajan tointa. Olen itse varapääluottamusmies, että jotain on jäänyt mieleen. Tässä pieni paketti tietoutta sinulle. Kuitenkin hyvää jatkoa ja minun osaltani kirjoittelu aiheesta päättyy. Tämä kirjoitus oli tarkoitettu kaikille, että olisitte varovaisia. Työnantaja pesee tässä asiassa aina voiton, ja sen jälkeen vaikeampi saada töitä, sillä nimikirjaote on armoton.


      • äskeinen
        härkä kirjoitti:

        Valitettavasti mielenterveyshoitaja sen paremmin kuin sairaanhoitaja eivät voi olla nykyään viranhaltioita. Nyt paljastit itsesi, mutta jos sinusta on hienoa olla mth, niin siitä vaan. Et ole tiedoista päätellen edes hoitoapulainen. Laki on laki teet sitten työtä missäpäin hyvänsä. Jos asia olisi nyt niin kuin väität siinä on sinulla hikiset paikat, jos tapahtuu jotain, mutta en usko, että työnantaja on niin huolimaton, että olisit viranhaltija, koska ne poistettiin jo n.3 vuotta sitten työntekijöiltä, joilla ei ole julkista valtaa. Esimies asemassa ovat viranhaltijoita. Väärän ammattinimikkeen käyttö on rikos, vaikka työnantaja sellaisen olisi huolimattomuuttaan hyväksynyt, syy on kuitenkin työntekijän. Tästä on minulla esimerkki, kehitysvammahoitaja esiintyi mielenterveyshoitajana ja itse joutui vastaamaan siitä eikä ammattiliitto halunnut puuttua asiaan. Päätös oli tyly, ei töitä ja ei saa enää harjoittaa edes kehitysvammahoitajan tointa. Olen itse varapääluottamusmies, että jotain on jäänyt mieleen. Tässä pieni paketti tietoutta sinulle. Kuitenkin hyvää jatkoa ja minun osaltani kirjoittelu aiheesta päättyy. Tämä kirjoitus oli tarkoitettu kaikille, että olisitte varovaisia. Työnantaja pesee tässä asiassa aina voiton, ja sen jälkeen vaikeampi saada töitä, sillä nimikirjaote on armoton.

        no meillä kun on vielä vanhoja virkoja jäljellä, itse oman vakanssini saanut 80-luvun lopulla. Sitä mukaa kun porukkaa jää eläkkeelle ja uusia paikkoja hakuun, ne vaihdetaan toimiksi. Ja ne ovat pelkästään sairaan- lähi- tai terveydenhoitajan toimia. Ehkä meidän kaupungissamme ollaan sitten hieman jäljessä, pitääpä ottaa puheeksi esimiehen kanssa:) Mutta kiitos sinulle pienestä valaistuksesta!


      • härkä
        äskeinen kirjoitti:

        no meillä kun on vielä vanhoja virkoja jäljellä, itse oman vakanssini saanut 80-luvun lopulla. Sitä mukaa kun porukkaa jää eläkkeelle ja uusia paikkoja hakuun, ne vaihdetaan toimiksi. Ja ne ovat pelkästään sairaan- lähi- tai terveydenhoitajan toimia. Ehkä meidän kaupungissamme ollaan sitten hieman jäljessä, pitääpä ottaa puheeksi esimiehen kanssa:) Mutta kiitos sinulle pienestä valaistuksesta!

        Moi!
        Et voi olla virassa, mutta toimessa kyllä. Esimiehesi on virassa. Tämä asia, joka koskee koko suomea ja sillä ei ole mitään väliä milloin on saanut vakituisen työn. Minäkin sain viran, joka muutettiin kaikilla kunta alalla toimeksi. Toimi on myös vakituinen, mutta siinä on pieniä eroja virkaan. Esim. lastetarhanopettaja on toimessa, mutta päiväkodin johtaja on virassa, koska käyttää julkista valtaa tekemällä päätöksiä, jotka kohdistuvat esim. lasten vanhempiin ym. Ja on esimies asemassa lastentarhan muihin työntekijöihin. Olet ymmärtänyt asian, mutta myös sinun virkasi on muutettu toimeksi. Mukavaa kevättä!


      • härkä
        lisätä.. kirjoitti:

        ..itse olen koulutukseltani mielenterveyteen suuntautunut lähihoitaja ja teen töitä nimikkeellä mielenterveyshoitaja. Ja aika moni muukin työkavereistani meidän psyk.osastolla.

        Moi!
        Mielestäni tuo lähihoitaja vaihe kannattaa jättää pois ja suoraan sairaanhoitajaksi. Lähihoitajien on valitettavasti vaikea päästä erikoissairaanhoitoon. Meillä ei oteta lähihoitajia, mikä mielestäni on väärin. Kuvani lähihoitajista on hyvä, mutta tulee aika, jolloin lähihoitajia otetaan erik. sairaanhoitoon. Ala tarvitsee ihmisiä, eikä millään koulutuksella saada sopivia työntekijöitä, koska tärkein asia on että me teemme työtä persoonallamme, jokaisella omanlaisensa. Ei pystytä useinkaan puuttumaan toisen hoitajan omahoitaja suhteeseen, sillä hänellä on visio potilaan jatkosta ja tietää, mitä tekee. Vaikka joitakin inhottaa, jonkun työskentely, niin kuitenkin vedetään samaaköyttä. Olen nähnyt mahtavia sairaanhoitaja, mielenterveyshoitaja ja lähihoitaja persoonia. Ainahan joukkoon mahtuu hoitajia, joita ei kiinnosta pätkääkään työ. Se ei onneksi vaikuta esim. minun hoitosuhteeseen. Välillä mennään metsään oikein ryminällä, mutta usein työkaverit tukee, koska kaikki on on tuntenut epäonnistumisia.


      • mth/psyk.eat
        härkä kirjoitti:

        Valitettavasti mielenterveyshoitaja sen paremmin kuin sairaanhoitaja eivät voi olla nykyään viranhaltioita. Nyt paljastit itsesi, mutta jos sinusta on hienoa olla mth, niin siitä vaan. Et ole tiedoista päätellen edes hoitoapulainen. Laki on laki teet sitten työtä missäpäin hyvänsä. Jos asia olisi nyt niin kuin väität siinä on sinulla hikiset paikat, jos tapahtuu jotain, mutta en usko, että työnantaja on niin huolimaton, että olisit viranhaltija, koska ne poistettiin jo n.3 vuotta sitten työntekijöiltä, joilla ei ole julkista valtaa. Esimies asemassa ovat viranhaltijoita. Väärän ammattinimikkeen käyttö on rikos, vaikka työnantaja sellaisen olisi huolimattomuuttaan hyväksynyt, syy on kuitenkin työntekijän. Tästä on minulla esimerkki, kehitysvammahoitaja esiintyi mielenterveyshoitajana ja itse joutui vastaamaan siitä eikä ammattiliitto halunnut puuttua asiaan. Päätös oli tyly, ei töitä ja ei saa enää harjoittaa edes kehitysvammahoitajan tointa. Olen itse varapääluottamusmies, että jotain on jäänyt mieleen. Tässä pieni paketti tietoutta sinulle. Kuitenkin hyvää jatkoa ja minun osaltani kirjoittelu aiheesta päättyy. Tämä kirjoitus oli tarkoitettu kaikille, että olisitte varovaisia. Työnantaja pesee tässä asiassa aina voiton, ja sen jälkeen vaikeampi saada töitä, sillä nimikirjaote on armoton.

        Hei härkä, nimikemuutoksesta ja sen käytöstä, olet oieassa, mth nimikettä ei saa käyttää muut kun msh ja mth alan ammattilaiset. Sulta kysynkin tästä surullisen kuuluisasta psyk.eat opinnoista. Koulutus kestää n. 2 vuotta ja tästä kun läpäisee saa tutkintotodistuksen. Tuo todistus vaan ei tuo mitään palkkaa tai nimike etuuksia, päin vastoin, meni kahden vuoden ajalta monet yövuoro ym. lisät.
        Oletko tai oletteko muut mth:t perillä mm. siitä kuinka Tehy:n sairaanhoitajaliitto tätä palkka ja nimikemuutosta vastustaa, onkohan ympäri suomea muita eat:n käyneitä jotka törmäävät tähän muutos vastarintaan.


      • härkä
        mth/psyk.eat kirjoitti:

        Hei härkä, nimikemuutoksesta ja sen käytöstä, olet oieassa, mth nimikettä ei saa käyttää muut kun msh ja mth alan ammattilaiset. Sulta kysynkin tästä surullisen kuuluisasta psyk.eat opinnoista. Koulutus kestää n. 2 vuotta ja tästä kun läpäisee saa tutkintotodistuksen. Tuo todistus vaan ei tuo mitään palkkaa tai nimike etuuksia, päin vastoin, meni kahden vuoden ajalta monet yövuoro ym. lisät.
        Oletko tai oletteko muut mth:t perillä mm. siitä kuinka Tehy:n sairaanhoitajaliitto tätä palkka ja nimikemuutosta vastustaa, onkohan ympäri suomea muita eat:n käyneitä jotka törmäävät tähän muutos vastarintaan.

        Moi!
        Olen psyk.sh, mutta satun olemaan sellaisilla paikoilla, että tiedän tämän mth asian. Tehy ja nimenomaan sairaanhoitajaliitto ajavat vain valitettavasti sairaanhoitajien asioita ja olen eroamassa tehystä. Mielenterveyshoitajat tekevät täysin samat työt kuin sairaanhoitajat, mutta arvostus on ala arvoista heitä kohtaan. Sh:t vastustavat erittäin rajusti sitä, joka on mielestäni epäoikeuden mukaista. Itse aion liittyä JHL:ään. Sen verran tullut ikää, että katson ihmistä enkä titteliä, joka valitettavasti on tehylle ja sh liitolle punainen vaate. Tänään kuulin juuri ylihoitajalta, että pakko käydä ottamaan lähihoitajia töihin ja mth:t ohjaavat kaksi lukukautta heitä, riippuen tietysti lähtötasosta.
        Suurin osa vielä msh/mth kuuluvat JHL:ään ja vain typerykset tehyyn. Tämä on minun kantani, vaikka olen erik.sh, mutta elämän kokemusta on tullut ja voin sanoa rehellisesti mielipiteeni. Hyvää kevättä sinulle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe