Mitenhän nopeasti huimauksen ym. vaivan pitäisi lähteä pois, jos on diagnosoitu tensio niska. Kuinkahan monen kerran jälkeen vois alkaa olettaa huimauksen alkavan häipyä, vai pitääkö jo alkaa pian miettimään onko kyseessä kenties sittenkin joku muu juttu lisäksi (jopa aivokasvain, tai joku ihan korvaperäinen juttu)?
Itselläni aika raju huimaus n. kuukausi takaperin, joka diagnosoitiin sekä sairaalassa, että terveyskeskuksessa kireistä lihaksista johtuvaksi.
Magneettikuvausta ei ole pidetty tarpeellisena, eikä mitään korvatutkimuksia kuulemma "vielä tässä vaiheessa".
Tuon huimauksen lisäksi on kyllä kaikki mahdolliset muutkin oireet näön hämärtymisestä puutumisiin ja ajoittaiseen huonovointisuuteen, jotka kyllä sopivat hyvinkin tuohon tensioniskaan. Löysin nyt oikein seikkaperäisen selostuksen tuolta jostain nettisivuilta.
Fysikaalisessa olen käynyt tällä hetkellä 4 kertaa. Ihan ensimmäinen kerta helpotti huimausta välittömästi, mutta oire tuli käsittelypäivän iltana jälleen takaisin ja kesti aika pahana pari päivää.
Tänään olin taas käsittelyssä ja taas on huimannut sen jälkeen aika reippaasti. Tosin huimausta on ollut viime päivinä muutenkin taas enemmän (en tiedä vaikuttaako tämä tietokoneella istuminenkin), mutta tuon käsittelyn jälkeen on alkanut keinuttaa taas ihan selvästi enemmän.
Onko ihan normaalia?
Miten ihmeessä tästä vaivasta oikein pääsee eroon?
Tensio niska
10
2092
Vastaukset
- Helen~
Itselläni on jännitysniska. Se oli hoitamatta niin pitkään, että sen purkaminenkin kesti todella monta kertaa. Siitä on jo niin kauan, etten tarkemmin muista, mutta olisiko jotain lähemmäs kymmenen tarvittu ennen kuin jotakin tuloksia näkyi. Olet vasta hoitosi alussa, joten kärsivällisyyttä!
Tuo hoidon jälkeinen huimaus on yleistä - johtuu käsittelystä ja siitä, että veri pääsee yhtäkkiä kiertämään paremmin. Itseäni huimasi erään hoitokerran jälkeen niin, että piti kokoilla itseäni jääpussi niskassa yli puoli tuntia odotushuoneessa... Kaikenlaista voi siis sattua.- n77
Mulla on myös jännitysniska ja huimaa sen vuoksi päivittäin. Lihasten vahvistaminen ja juuri niska-hartia seudun lihasten "pumppaavien" liikkeiden päivittäinen tekeminen on ainoa todellinen keino päästä eroon vaivasta. Lihas kaipaa työtä enenmmän kuin hierontaa. Vain jumpalla ja kylmähoidolla kudosalueen turvotus saadaan vähenemään ja lihaksille happea ravintoa.
Tsemppiä!! Ole kärsivällinen! - a.p.
n77 kirjoitti:
Mulla on myös jännitysniska ja huimaa sen vuoksi päivittäin. Lihasten vahvistaminen ja juuri niska-hartia seudun lihasten "pumppaavien" liikkeiden päivittäinen tekeminen on ainoa todellinen keino päästä eroon vaivasta. Lihas kaipaa työtä enenmmän kuin hierontaa. Vain jumpalla ja kylmähoidolla kudosalueen turvotus saadaan vähenemään ja lihaksille happea ravintoa.
Tsemppiä!! Ole kärsivällinen!Siis kylmää, eikä lämmintä?
Olen välillä kokeillut lämmitettyä kaurapussia, mutta pitäisköhän alkaa käyttää jotain kylmävoidetta?
Kuulemma hevosille tarkoitetutkin käy (vai?), niitä on ainakin tälläkin hetkellä kotona. Pelkkää jääsalvaa ja sellaista kaksiteholinimenttiäkin kyllä löytyy : ) - saattaa olla
a.p. kirjoitti:
Siis kylmää, eikä lämmintä?
Olen välillä kokeillut lämmitettyä kaurapussia, mutta pitäisköhän alkaa käyttää jotain kylmävoidetta?
Kuulemma hevosille tarkoitetutkin käy (vai?), niitä on ainakin tälläkin hetkellä kotona. Pelkkää jääsalvaa ja sellaista kaksiteholinimenttiäkin kyllä löytyy : )tai sitten ei. Mutta jos on niin siloin tarvitaan kokonaisvaltaista hoitoa. Pitäisi kartoittaa tressiä aiheuttavia tekijöitä. Niin psyykkisiä kuin fyysisiäkin ja opetella ainakin yksi rentoutustekniikka. siis muun hoidon lisäksi. Tensio vaatii aina kokonaisvaltaista kuntoutusta. Tosin tensio diagnoosin saa joskus kevein perustein.
- n77
saattaa olla kirjoitti:
tai sitten ei. Mutta jos on niin siloin tarvitaan kokonaisvaltaista hoitoa. Pitäisi kartoittaa tressiä aiheuttavia tekijöitä. Niin psyykkisiä kuin fyysisiäkin ja opetella ainakin yksi rentoutustekniikka. siis muun hoidon lisäksi. Tensio vaatii aina kokonaisvaltaista kuntoutusta. Tosin tensio diagnoosin saa joskus kevein perustein.
Kylmä laskee kudosten turvotusta ja turvotuksesta juuri kipu tuleekin. Turvonnut kudos painaa hermosoluja. Monet ovat jostain syystä oppineet tuon lämpöhoidon vaikka se oikeastaan vaan tuntuu kivalle, ei siitä sen kummenpaa hyötyä ole.
- n77
n77 kirjoitti:
Kylmä laskee kudosten turvotusta ja turvotuksesta juuri kipu tuleekin. Turvonnut kudos painaa hermosoluja. Monet ovat jostain syystä oppineet tuon lämpöhoidon vaikka se oikeastaan vaan tuntuu kivalle, ei siitä sen kummenpaa hyötyä ole.
Eli muistakaas tensioniskan kanssa kamppailevat kohdistaa se lihasharjoitus myös massun puolelle!
Siellä on se koko kehoa tukeva korsetti ja jos se ei ole kunnossa niin ryhti on huono ja kaikkihan tietää, että huono ryhti aiheuttaa monen monta hartiaseudun vaivaa, myös jännitystä!
Syvät vatsalihakset nyt tehotreeniin. Kun ryhti suoristuu, hartiatkin löytävät paikkansa kuin itsestään :) - a.p.
n77 kirjoitti:
Eilen oli olo kuin olis jyrän alle jäänyt ja tänäänkin on vielä ollut korvien seudulla lievää kipua ja niskat tosi arat tuon viimeisimmän käsittelyn jälkeen.
Nyt ei ole kyllä enää sitten huimannut juuri ollenkaan. Eilen vielä heitätti lievästi.
Eilen toi lopulta lievitystä oloon jääsalva ja särkylääke. - niitä
n77 kirjoitti:
Eli muistakaas tensioniskan kanssa kamppailevat kohdistaa se lihasharjoitus myös massun puolelle!
Siellä on se koko kehoa tukeva korsetti ja jos se ei ole kunnossa niin ryhti on huono ja kaikkihan tietää, että huono ryhti aiheuttaa monen monta hartiaseudun vaivaa, myös jännitystä!
Syvät vatsalihakset nyt tehotreeniin. Kun ryhti suoristuu, hartiatkin löytävät paikkansa kuin itsestään :)Mulla samoja vaivoja. Aina on ollut helkkarin huono ryhti, nyt yli 30 kilon laihduttamisen jälkeen olo entistä huonompi.. edessä vielä toiset saman verran. Mutta ryhtiä pitäisi saada paremmaksi, miten sitä parannetaan?
- oireileva
Mulla on myös ollut samoja oireita kuin sulla jo usean vuoden ajan. Välillä ne ovat olleet parempana mutta tällä hetkellä niin pahana, etten saa enää edes nukuttua kunnolla. Siitä kehittyy kamala oravanpyörä. Onko kukaan kokenut, että jännitysniskasta ym. samanlaisista vaivoista olisi tullut myös yleistä heikkoutta esim. käsiin? Loogisesti ajateltuna kyllä ihan mahdollista.
- a.p.
Katsoin netistä tietoja tensioniskasta ja siellä oli aika laaja oirekuvaus, myös tuo käsien voiman väheneminen.
Itsestäni on tuntunut jo pitkään, että käsissä ei ole voimaa. Oikeastaan jo useamman vuoden.
Olen huomannut sen varsinkin siinä yhteydessä, kun käsittelen hevosia (joita meillä on kaksi, toinen pikkuponi). Alaikäinen tytär on pärjännyt niiden kanssa voimissa jo vuosikausia huomattavasti paremmin kuin minä. Jos hevonen (tai varsinkin poni, joka on välillä jukuri ja jolla uskomattomat voimat kokoonsa nähden) sopivasti nykäisee, niin käsissäni ei enää ote meinaa millään pitää.
Enkä pysty enää nostelemaan painavampia rehusäkkejäkään yms.
Myös isomman hevosen jalkojen nostelu ja kavioiden puhdistus tekee hieman tiukkaa. Sen jälkeen on usein ihan hervoton olo.
Tosin alaselässäni on todettu myös kuluma, joka alkaa oireilemaan, jos nostelen paljon, että senkään vuoksi en ole enää kovin painavaa nostellut.
Muutamia vuosia sitten käsissä oli myös jonkinlaiset hermopinteet (joita ei koskaan leikattu). En pystynyt tekemään enää heinätöitäkään, kun sormista hävis tunto paaleja nostellessa.
Nyt ei kyllä ole ollut käsissä enää särkyjä vuosikausiin, mutta sormet tosiaan edelleen puutuvat herkästi ja ovat aika voimattomat.
Eilen kuvittelin jo, että tämä huimaus alkaa hellittää (oli jo huomattavasti parempi olo. Viimeisimmän fysioterapian jälkeen -joka oli n. viikko sitten-on ollut ihan kamalaa), mutta tuli tänä aamuna taas takaisin :(
En tiedä johtuisko huonosta nukkumisasennosta (?)
Mies vaan väittää, että oireet tulee pelkästään tästä tietokoneella istumisesta (?). No, olen vältellyt tällä koneella istumista kyllä aika paljon. Viikonloppunakaan en käynyt tässä juuri ollenkaan ja silti oli koko viikonlopun entistäkin karmeampi olo.
En istu tässä mitään pitkiä pätkiä muutenkaan ja yritän samalla istua oikeaoppisesti ja venytellä yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854