Takalaitanostimet mikä

taho niitä hyväksyy tai

Siis itse asia että minne takalaita nostimien turvallisuudesta yms voisi ottaa yhteyttä?

Kuten:
Alumiinisten tasojen järkyttävä liukkaus talvella jos lunta vähänkään kengissä. Kyllä niiden päällä rullakko rullaa vaikka olisi paljon karkeampikin pinta.

Ergonomia uusissa käyttökatkaisijoissa, jos nyt varmaan ennenkin ollut. Miksi erillinen virtanappi pitää olla erillään kontian alapuolella? Siksi kun kai jotkut vatipäät on laittanut käsiään, päätään lavan ja seinän väliin sulkeutumis vaiheessa. Matalemmassa kuorma-autossa eli kyvyessa joutuu olemaan melkoisen kumarassa asennossa ja kaiken lisäksi tuhrii hihat helposti paskaan ja kolmanneksi turvallisuuden toteutuminen ei ole edistynyt koska nyt on vaikeampi havannoida ettei joku lapsi vaikka mene toisella puolella kuorma-autoa työntämään käsiään nostolavan väliin yms.

Jos tosiaan syy on ollut että jotkut kuskit on jättänyt jotain ruumiin osiaan väliin niin olisi kai tuon nyt voinut muutenkin varmistaa! Ilman että pitää erillisiä nappuloita laittaa järjettömiin paikkoihin. Vai onko joku jäänyt konttiin jumiin ollessaan sisäpuolella? Ihan kiva olisi kuulla perusteluitakin kaikkille muutoksille.

9

2034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määräsi

      Ei tule nappi-asiaan ihan helposti muutosta.

      • mieltä!

        Aloittaja on ihan oikeassa, Liftien turvallisuus on mennyt pelkästään huonompaan suuntaan vuosi vuodelta ja käyttö hankaloitunut sekä tuon turvanappiviritelmän että muiden turvavempuloiden takia.

        Esim. eräässä Atecossa oli niin, että jos autosta katkaisi virran ts. sammutti avaimella ja laittoi virran uudelleen päälle, niin liftin kaukosäädin ei toiminut ennenkuin vedit liftin nappeja käyttämällä kiinni ja avasit uudelleen. Käsittämätön toiminne.

        Myöskin käyttövarmuus on pudonnut, paljon on vikoja esim. ohjainkorteissa joidenka olemassaoloa noin yksinkertaisessa värkissä en ymmärrä. Paljon niitä muutetaankin kytkennöiltään perinteisiksi.

        Mutta tuo liukkaus on suuri ongelma, ne alumiinirampit tulisi kieltää meillä, eivät sovi lumen kanssa yhteen, pito heikkoa etenkin sivusuunnassa. Vielä kun joustavat sen verran paljon, että painavammat rullakot ja lavat lähtevät vierimään stopparia kohti niin ihmeitä tarvitaan että kuljettaja saa peilijäätä vastaavalla pinnalla riittävästi jarrutetuksi.


      • Minä vaan

        Selvisi tämäkin, muutoksen taustalla ollut taho ei lopulta ollut suuri yllätys.

        Järjetön muutos kaikkiaan, ihmettelin suuresti tuota kun ensimmäisen kerran jouduin käyttämään tuollaista jokin aika sitten. Hyviä puolia vanhemmissakin autoissa on.

        Koska tuo muutos on muuten tullut?

        Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoa, kuinka paljon perälaudan kanssa todellisuudessa tapahtuu vahinkoja ja työtapaturmia.

        Omasta mielestäni turvallisessa toimimisessa pääsee pitkälle jo sillä, kun muistaa keskittyä laudalla ollessaan vain ja ainoastaan siellä liikkumiseen ja lautaa liikuttaessaan ei samalla liiku siellä. Esimerkiksi malttaa olla kävelemättä kuormatilaan samalla kun liikuttaa lautaa. Todennäköisyys onnettomuudelle on tietysti yksittäisessä tapauksessa olemattoman pieni, mutta onnettomuudethan sattuvat yleensä silloin tarpeeksi kauan ja moni tekee korkealla riskillä ja sitten joskus jossain jollekin se vahinko sitten tapahtuu.


      • Diesel-fani
        mieltä! kirjoitti:

        Aloittaja on ihan oikeassa, Liftien turvallisuus on mennyt pelkästään huonompaan suuntaan vuosi vuodelta ja käyttö hankaloitunut sekä tuon turvanappiviritelmän että muiden turvavempuloiden takia.

        Esim. eräässä Atecossa oli niin, että jos autosta katkaisi virran ts. sammutti avaimella ja laittoi virran uudelleen päälle, niin liftin kaukosäädin ei toiminut ennenkuin vedit liftin nappeja käyttämällä kiinni ja avasit uudelleen. Käsittämätön toiminne.

        Myöskin käyttövarmuus on pudonnut, paljon on vikoja esim. ohjainkorteissa joidenka olemassaoloa noin yksinkertaisessa värkissä en ymmärrä. Paljon niitä muutetaankin kytkennöiltään perinteisiksi.

        Mutta tuo liukkaus on suuri ongelma, ne alumiinirampit tulisi kieltää meillä, eivät sovi lumen kanssa yhteen, pito heikkoa etenkin sivusuunnassa. Vielä kun joustavat sen verran paljon, että painavammat rullakot ja lavat lähtevät vierimään stopparia kohti niin ihmeitä tarvitaan että kuljettaja saa peilijäätä vastaavalla pinnalla riittävästi jarrutetuksi.

        Perinteiseksi muutaminen ei oikein onnistu jos haluaa noudattaa kaikkia määräyksiä ja niiden henkeä. Joskin olen nähnyt uuden Focoliftin nousevan ylös ja taittavan itsensä kiinni omia aikojaan vaikka sen ei pitäisi olla mitenkään mahdollista. Yksi ainut viallinen komponentti oli syynä. Olen samaa mieltä että rakenteiden yksinkertaisuuskin toisi turvallisuutta, vaikkei kaikkia virallisesti vaadittavia ominaisuuksia olisikaan. Direktiiveissä ei aina suoraan mainita miten turvallisuus näkäkohdat pitää huomioida ja eri valmistajilla saattaa olla erilaisia tapoja toteuttaa niitä. Jos menee muuttamaan jonkun valmistajan systeemejä niin pitää suorittaa vaarankartoitukset yms. ja on sen jälkeen yksin vastuussa perälaudan turvallisuudesta.
        Meneepi maailma vähän turhan monimutkaiseksi, mutta eiköhän sitä palata sitten vähän taaksepäinkin, kun direktiiveistä ei alan asintuntijatkaan saa mitään selvää.


      • vaarallisia
        Diesel-fani kirjoitti:

        Perinteiseksi muutaminen ei oikein onnistu jos haluaa noudattaa kaikkia määräyksiä ja niiden henkeä. Joskin olen nähnyt uuden Focoliftin nousevan ylös ja taittavan itsensä kiinni omia aikojaan vaikka sen ei pitäisi olla mitenkään mahdollista. Yksi ainut viallinen komponentti oli syynä. Olen samaa mieltä että rakenteiden yksinkertaisuuskin toisi turvallisuutta, vaikkei kaikkia virallisesti vaadittavia ominaisuuksia olisikaan. Direktiiveissä ei aina suoraan mainita miten turvallisuus näkäkohdat pitää huomioida ja eri valmistajilla saattaa olla erilaisia tapoja toteuttaa niitä. Jos menee muuttamaan jonkun valmistajan systeemejä niin pitää suorittaa vaarankartoitukset yms. ja on sen jälkeen yksin vastuussa perälaudan turvallisuudesta.
        Meneepi maailma vähän turhan monimutkaiseksi, mutta eiköhän sitä palata sitten vähän taaksepäinkin, kun direktiiveistä ei alan asintuntijatkaan saa mitään selvää.

        Sen verran näihin omatoimisiin pihavirittäjiin, että menkääpä ohittamaan se nappijärjestelmä omilla viritemillä, niin kyllä vahingon sattuessa vakuutusyhtiö tykkää. >Ei tatvitse silloin korvauksia odotella, mutta näin pitkällehän ei suomalainen autokuski ajattele.


      • vaarallisia kirjoitti:

        Sen verran näihin omatoimisiin pihavirittäjiin, että menkääpä ohittamaan se nappijärjestelmä omilla viritemillä, niin kyllä vahingon sattuessa vakuutusyhtiö tykkää. >Ei tatvitse silloin korvauksia odotella, mutta näin pitkällehän ei suomalainen autokuski ajattele.

        Pitäiskö pelätä vakuutuksen puolesta :)

        Nykyisessä työautossa (2015vm) asentotunnistin ohitettu, menee kiinni ilman contactia kaukosäätimestä ja kopan painikkeista

        LJ:n autossa (oisko ollut 2013vm) kyktetty kaukosäädin oikein, menee kiinni kakesta mutta ei kopan napeista ilman contactia

        VM 2012 DAF:issa taasen ollut hyvin lasika asentaja, perälauta ei mene kiinni ilman contacia, kaukosäätimellä ei lainkaan.

        Kerro ihmeessä miten nuo vaikuttaa vakuutuksiin


      • pelätäänyhdessä
        Bussissa kirjoitti:

        Pitäiskö pelätä vakuutuksen puolesta :)

        Nykyisessä työautossa (2015vm) asentotunnistin ohitettu, menee kiinni ilman contactia kaukosäätimestä ja kopan painikkeista

        LJ:n autossa (oisko ollut 2013vm) kyktetty kaukosäädin oikein, menee kiinni kakesta mutta ei kopan napeista ilman contactia

        VM 2012 DAF:issa taasen ollut hyvin lasika asentaja, perälauta ei mene kiinni ilman contacia, kaukosäätimellä ei lainkaan.

        Kerro ihmeessä miten nuo vaikuttaa vakuutuksiin

        Bussissa vetelys. Kun onnettomuus tapahtuu niin kaksi miestä saapuu tutkimaan autoa. Poliisi ja vakuutustarkastaja. Heitä ei pätkääkää kiinnosta aiheuttaa kyseiset ohitukset vaara.Heitä kiinnostaa ainoastaan noudatetaanko EU-säädöksiä.Jos Eu säädöksiä on rikottu niin en haluaisi olla housuissa.Otetaan esimerkki. Sinulla on ammattikoulusta työharjoittelija sellainen yli-innokas vesseli. Olette perälaudalla ja hän koheltaa ja putoaa kun lauta on ylhäällä. Hän putoaa ja pää osuu maahan. 4 raaja halvaus. Elinikäinen invalideetti. Poliisi ja vakuutustarkastaja tutkii auton. On ohitettu kytkin. Vakuutusyhtiö pääsee pälkähästä. Kuski ja kuljetusliike on kusessa.
        Mihin on niin helvetin kiire ettei voi toimia niin kuin laki sanoo. Se on laiskuuden huippu jos nyt mies ei edes jaksa painaa contact nappi...totta vie. Parempi kaivaa vaikka persreikää kotisängyssä ja nostaa ytk:n tukia.Ja kyllä se hyvältä haisee nimittäin oma sormi.


      • pelätäänyhdessä kirjoitti:

        Bussissa vetelys. Kun onnettomuus tapahtuu niin kaksi miestä saapuu tutkimaan autoa. Poliisi ja vakuutustarkastaja. Heitä ei pätkääkää kiinnosta aiheuttaa kyseiset ohitukset vaara.Heitä kiinnostaa ainoastaan noudatetaanko EU-säädöksiä.Jos Eu säädöksiä on rikottu niin en haluaisi olla housuissa.Otetaan esimerkki. Sinulla on ammattikoulusta työharjoittelija sellainen yli-innokas vesseli. Olette perälaudalla ja hän koheltaa ja putoaa kun lauta on ylhäällä. Hän putoaa ja pää osuu maahan. 4 raaja halvaus. Elinikäinen invalideetti. Poliisi ja vakuutustarkastaja tutkii auton. On ohitettu kytkin. Vakuutusyhtiö pääsee pälkähästä. Kuski ja kuljetusliike on kusessa.
        Mihin on niin helvetin kiire ettei voi toimia niin kuin laki sanoo. Se on laiskuuden huippu jos nyt mies ei edes jaksa painaa contact nappi...totta vie. Parempi kaivaa vaikka persreikää kotisängyssä ja nostaa ytk:n tukia.Ja kyllä se hyvältä haisee nimittäin oma sormi.

        Tuli muuten luettua uuden Antosin mukana tulleita lappusia kun odottelin leipiä

        Perälauta saa avautua ja sulkeutua kaukosäätimestä jos siinä on varoitustarra että pitää olla näköyhteys perälautaan

        Kyljen napeista tai johdollisesta kaukosäätimestä ei saa sulkeutua ilman contacia

        Eli kytkentätapoja on kutakuinkin seuraava:

        1 "laiskan miehen kytkentä" eli jodhot vain tyyliin sisäkaukkarin pistokkeeseen, ei aukea eikä mene kiinni ilman contaktia... Todella yleinen ratkaisu

        2 Kuten yllä oleva mutta asentotunnisitn ohitettu, menee kiinni kaukosäätimestä, korista ja johdollisesta ilman contactia... Täysin laiton ratkaisu, tosin jos on ollut laiska asentaja ja tehnyt kytkennän 1, niin tuo on laiskan miehen "korjaus" saada se kake toimimaan kunnolla

        3 Laillinen ratkaisu, Varoitustassa kaukosäätimeen ja KAKSOISRELE (arvo noin 20€) joka hoitaa myös contactin kun kakea käytetään, kopan painikkeilla ei saa kuitenkaan kiinni ilman contactia

        Ja vakuutus korvaa AINA, jossain tapauksissa voidaan maksut periä takaisin

        Ja jos päivässä on 30 jakopaikkaa jossa pitää ajaa perälauta lastausillan auki, ja autossa "laiskan miehen kytkentä" ja auto 12 metriä pitkä niin päivässä joutuu nousemaan 60 kertaa turhaan ohjaamosta ja 60 kertaa turhaan ohjaamoon (lauta kiinni ja auki vain kopan napeista). Kävelyä tulee yhteensä 1440 metriä (kyllä, laskin oikein) ylimääräistä, joka lastauspaikalla kutakuinkin 48 metriä ylimääräistä..

        Ja oma työautoni on vuoden 2015 antos. siinä oli hyvin laiska asentaja ja veti kaukosäätimen johdot suoraan sisäpisorasiaan... Noh pomo ratkaisi ongelman ohittamalla asentotunnistimen... Laiton ratkaisu, mutta OIKEASTI aivan yhtä vaarallinen kuin tuo että kytkentä tehtäisi kaksoisreleellä


    • NOlo Sika

      "Miksi erillinen virtanappi pitää olla erillään kontian alapuolella?"

      Koska moni on niin laiska, että asentaa napit sinne alas, ei mikään laki estä asentamasta niitä kopan kylkeen

      Ja kuitenkin kaukosäätimellä perälauta saa mennä kiinni yhdestä napista, eikös se ole aikamoinen riski, että jos säädin on vöyllä, kaatuu sopivasti säätimen päälle, kun on laudalla, niin siinähän menee koko mies poikki :)

      Lisäksi nyt on uusin laki, että napit tulee olla ainkain oikealla puolella, eli napit saa olla joko oikealla tai oikealla JA vasemmalla, mutta ei vain vasemmalla, siinä sitten pihit isännät on jättänyt tilaamatta vasemman puolen paneelin, eikä kaukosäädintäkään ole

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe