kumpi webasto kannattaisi laittaa vanhaan puolitonnariin - riittääkö 2000 vai pitääkö laittaa 3500?
mikä webasto
21
3462
Vastaukset
- On....
Puolitonnari?
Onko se vene joka painaa 500 kg?- Seuraileva seilaaja
Olet juuri osoittanut kuuluvasi palstan keskivertotyperysten valtaisaan joukkoon. Onneksi olkoon vielä kerran!
- Ihan mahdottomuus?
Seuraileva seilaaja kirjoitti:
Olet juuri osoittanut kuuluvasi palstan keskivertotyperysten valtaisaan joukkoon. Onneksi olkoon vielä kerran!
Keroa mikä se on?
luuletko että kaikkia purjehdusta harrastavia kiinnostaa kaikki nippelitieto?
Varsinkin kun ilmeisesti ei itse omaista puolitonnaria.
Muta ehkä saat kiksisi kun naurat tietämättömille.
Vaikka tuskin sinäkään niin paljoa tiedät venelyalastakaan että naureskella kannattais. - Sitten viisaana
Puolitonnarin ja varttitonarin määritykset.
Kerros nyt samalla kun niin pilkkaan asti fiksu olet, esim kutosen ja kasin ero, ei siis kirjasta kerrottuna, vaan määrittele niiden kaavaerot, sekä miten kaavan muutokset vaikuttavat. - toinen typerys!
Minäkään en tiedä mitä tuolla varttitonnarilla tarkalleen tarkoitetaan. Olen siis typerys. Onneksi sinä tuo tieto päässäsi syntyneenä voit kertoa meille tarkan määritelmän, vai kuinka?
- Antsu*
toinen typerys! kirjoitti:
Minäkään en tiedä mitä tuolla varttitonnarilla tarkalleen tarkoitetaan. Olen siis typerys. Onneksi sinä tuo tieto päässäsi syntyneenä voit kertoa meille tarkan määritelmän, vai kuinka?
Tarkka määritelmä jää tällä kertaa antamatta, kun en muista kuka lahjoitti purjehduskilpailuihin palkinnon, jonka arvo oli tuhat puntaa. Siis taas muistaakseni puntaa, eikä jotain sen johdannaisia kuten sterlingejä tms. Tuon palkinnon mukaan kilpailu, jossa tuo palkinto jaettiin, oli One Ton Cup. One Ton Cupia on aikojen kuluessa purjehdittu monessa luokassa. Aikanaan joku keksi koota samalla IOR-mittaluvulla olevia veneitä kilpailemaan keskenään siitä tuhannen punnan pytystä ja voilá, tonnarit olivat syntyneet.
Ilmeisesti kisa ilman tasoituksia oli hauskaa, mutta haluttiin pienempiä ja halvempia veneitä. Valittiin siis pienempi mittaluku ja saatiin puolitonnarit. Samalla tavalla määriteltiin raja 1/4-, 3/4- ja 2-tonnareille ja vielä alapäähän minitonnareille. IOR-ajasta on jo sen verran kauan, etten enää muista niitä mittalukurajojakaan, jotka määriteltiin jalkoina. Yksi niistä jäi kuitenkin elämään metrisenä, Antilla 30:n varhempi painos oli S&S 6.6 eli puolitonnarin mittaluku metreissä on 6,6.
Tyypillisesti puolitonnarit ovat 30-jalkaisia, tonnarit 36- , kolmevartterit 33- ja vartterit 27-jalkaisia. Tyypillisesti, koska samaan mittalukuun päästään erilaisilla konstruktioilla.
- 2000
riittää. Itsellä kymppimetrisessä 3500 eikä tule yleensä käytettyä edes puolitehoa enempää.
- Kaminaan
Pysy erossa Webastoista ja muista leluista, niiden kanssa alkaa vilu kappasemaan.
Hanki öljykamina, ei tarvitse palella enää.- kertoisitko
Öljykamina on minulle vieras laite. Puhaltaako sekin ulkoa otettua ilmaa kuten webasto? Pelkkä lämmityshän ei kuivaa venettä läheskään yhtä hyvin kuin lämmitetyn ulkoilman puhaltaminen veneeseen.
- half tonnari
kertoisitko kirjoitti:
Öljykamina on minulle vieras laite. Puhaltaako sekin ulkoa otettua ilmaa kuten webasto? Pelkkä lämmityshän ei kuivaa venettä läheskään yhtä hyvin kuin lämmitetyn ulkoilman puhaltaminen veneeseen.
Paljon riippuu letkujen pituudesta. Lämmitysteho varmaan riittää laitteessa mutta paljonko ko. laite pystyy puhaltamaan. Oma on 3 200,nen. Vene jon 30, puhaltaa salonkiin ja ahteriin ja riittää hyvin.
- riittää
500 kiloiseen veneeseen.
- mielipiteeni
Valinta riippuu aika monesta tekijästä.
-veneilykauden pituus
-veneen eristys
-oma mukavuudenhalu
-hinta
-tila
Jäistä jäihin veneilevä vilukissa valitsee huonosti eristettyyn veneeseensä tietysti tehokkaan lämppärin, puolitonnarissa jopa jonkun 4-5kw. Itse vastaavassa tilanteessa valitsisin tuon 2000 laitteen. Olen ollut havaitsevinani, että jatkuvasti osatehoilla käytettävät lämmittimet ovat paljon useammin rikki, kuin täysteholla puhaltavat.
Liian tehokas lämmitin käy täysillä niin mitättömän vähän, että nokeentumiset ja karstoittumiset ovat lähes poikkeuksetta riesana.
Olen pärjännyt vanhassa kisapuolitonnarissa 1800w lehmänhönkäykselläkin, vaikka vene oli käytännössä eristämätön. Lämppäri sai huutaa täysillä koko ajan. Viimeisillä reissuilla just ennen jäitä vene oli kylmä ja kostea sisältä koko viikonlopun, ellei lämmitintä kytkenyt päälle jo torstai iltana. Mutta laite toimi täysin häiriöittä sen kuusi vuotta, jonka se minulla oli.
Uudempaan veneeseeni valitsin samasta syystä hieman vajaatehoisen lämmittimen, mutta käyttökokemuksia on vasta kahdesta kaudesta, jotka ovat kyllä sujuneet hyvin.- Kosanteri
Minä emmin samaa ongelmaa pari vuotta sitten ja päädyin laittamaan 30-jalkaiseen melko tilavaan veneeseeni Webaston 2000:n. Perusteluiksi ajattelin:
1. Vajaateholla pyörittäminen karstoittaa
2. Edellinen lämppäri oli 1850/3500 W ja se oli aina puoliteholla ja aina oli liian kuuma (kunnes se hajosi)
3. Kaksitonnisen alin käyntiteho on vain 900 W, eli se ei kovin helposti sammu termostaatin napsahtaessa. Uudelleen käynnistäminen vie virtaa.
Lämppäri on veneen perällä, putket eristetyt. Lämpöä on riittänyt ihan hyvin touko-lokakuun reissuille. Laite toimii moitteetta. Löpöpumppu pitää kovaa napsutusta. Laitoinkin sen ihan tyhmästi vaan laipioon kiinni.
Voi helvetin typerykset!
Miksi hel***ssä tällä palstalla on tällainen mentaliteetti? Joku kysyy sopiiko Wallas 2000 vai 3500 puolitonnariin.
Kysymys on adekvaatti! Puolitonnari on mittasääntöjen mukaisesti tietyn kokoinen vene ja tähän kysymykseen tulisi asiallisesti vastata (tai olla vastaamatta) ilman palstan tyypilliset v*ttu, mäntti, typerys jne.
Jos teillä on epäselvää millainen puolitonnari on, -kysykää asiallisesti ja mollaamatta…
Minun vastaus:
Riippuu miten venettä käytät. Venytätkö sesonki (aikainen kevät ja myöhäinen syksy), valitse 3500 muuten 2000.
Molemmilla on dynaamisesti säätyvä ulostulo. 2000:lla 0.9-2.0 kW kun taas 3500:lla 1.5- 3.5 kW. Hiljaisia (jos oikein asennettu) ne on molemmat, kuitenkin niin että 3500:lla on tehokkaampi turbiini (lue äänekkäämpi).
Liallinen teho on aina tuuletuksella poistettavissa jolloin asumistilat samalla saadaan kuivaksi ja kustannus on ainoastaan hivenen suurempi polttoainekulutus.
- Ripusta laite kumitassuilla konduktiivisen äänen eliminoimiseksi.
- Noudata suositukset ilmaletkujen koon ja pituuden suhteen, muuten boost-vaihe haisee.
- Ripusta poltonainepumppu todella joustavasti, muuten kuuluu klock-klock-klock läpi yön.
- Säädä CO2 arvot huollella huomioiden ne löpöt/dieselit joka tankkaat, muuten saattaa syntyä tilanne, että laitteen ”puhdistusvaiheessa” (polttoainepumppu pysähtyy ~20 sek, palokammion karstan polttamiseksi) palaa löpö loppuun ja liekki sammuu. Kun pumppu käynnistyy uudelleen on tulos että satama on täynnä höyrystynyttä löpöä.
- Pidä varasuodattimia mukana eteenkin jos poltoainetankin puhdistusksesta on kulunut pitempi aika sillä suodattimen pintaala on niin pieni että se tukkeutuu helposti.
- Eristä putket kunnolla tasaisen lämmön aikaansaamiseksi. Se vaikuttaa hurjasti myös lämmityslaitteen tehokkuuteen.- eristys
Huomasin juuri että yli 30-vuotias 3,5kW Webastoni on puhaltanut yhden letkunsa puhki melko läheltä lämmitintä. Letkun uusimista ajatellessani tuli myös mieleen noiden alumiini/pahvihaitariputkien eristäminen mutta kuinka kuumaa ne mahtavat kestää - jos eivät lainkaan jäähdy enää pinnalta? Nyt muuten vasta tajusin miksi polttoainepumppu on ripustettu kokolattiamaton suikaleeseen roikkumaan, siksi en ole koskaan kuullut mitään naksutusta!
- Kosanteri
eristys kirjoitti:
Huomasin juuri että yli 30-vuotias 3,5kW Webastoni on puhaltanut yhden letkunsa puhki melko läheltä lämmitintä. Letkun uusimista ajatellessani tuli myös mieleen noiden alumiini/pahvihaitariputkien eristäminen mutta kuinka kuumaa ne mahtavat kestää - jos eivät lainkaan jäähdy enää pinnalta? Nyt muuten vasta tajusin miksi polttoainepumppu on ripustettu kokolattiamaton suikaleeseen roikkumaan, siksi en ole koskaan kuullut mitään naksutusta!
Ostin venetarvikeliikkeestä lämppärin putken eristykseen tarkoitettua "villaletkua". En muista valmistajaa. Sitä on lämppäristä ensimmäisen metrin verran ja siitä eteenpäin olen pyöritellyt retkipatja/ilmastointiteippiviritystä.
- 30jalk
Asensimme web 2000 30 jalkaseen veneeseen ihan perään. Se ilma mikä tulee keulaan ei ole enää lämmintä ollenkaan. Itse laittaisin 3500. Kallista jälkeenpäin päivittää ylöspäin.
- vähän
suurempi vene ja siinä on Webasto 3500 mutta mielestäni se on kovin äänekäs, vertasin toisen veneen Ebeschprächeriin ja minusta se oli selvästi hiljaisempi
- letkuissa33
oliko ilmaletkut perästä keulaan eristetty vai ei? Tulisko sitten lämmintä keulaan asti jos laittaa eristyksen ympärille?
Tämän valossa 2000 ei ehkä riitä??? - 30jalk
letkuissa33 kirjoitti:
oliko ilmaletkut perästä keulaan eristetty vai ei? Tulisko sitten lämmintä keulaan asti jos laittaa eristyksen ympärille?
Tämän valossa 2000 ei ehkä riitä???Eristys olisi varmaan ollut hyvä (ei ollut kaverin veneessä). Silloin ehkä riittäisi (siitä ei ole sitten kokemusta)
- matkapurjehtija
Minulla on 33 jalkainen vene ja Webasto 2000.
Lämpöä riittää kaikissa olosuhteissa riittävästi
myös keulassa. Juju on siinä, että eristät lämpö-
putket. Webasto 2000 ja 3500 eroavat siinä ettei
2000:sta saa kylmäpuhallusta, jonka 3500:sta saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448259Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442244Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262122- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321427
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870