iMac kuvankäsittelyyn?

Mika.....

Olen aikeissa toteuttaa pitkäaikaisen unelmani (siis vuosia kestäneen)macin hankkimisesta ja valintani on osunut iMacciin (hinnan takia). Tässä juuri ostamisen kynnyksellä pari asiaa askarruttaa eli onko iMacista valokuvien arkistointiin ja säätöön? tiedän, että koneessa riittää puhti ja että macille on olemassa erinomaisia työkaluja etc. mutta tuo tft-paneeli mietityttää sillä pc puolella olen tottunut ettei alle tonnilla oikein kelvollista paneelia tahdo löytyä. Miten tämä iMacin paneeli? ja onko imacissa mahdollista käyttää halutessaan crt-näyttöä rinnalla?

Olen ajatellut hankkia macciini (tai siis tulevaan macciin, jos haaveeni vihdoin toteutuu) aluksi PS elemts 5 ohjelman (olen käyttänyt pc:sä CS2:sta, mutta olen kuullut ettei se kunnolla kääntynyt inel-macille ja vasta CS3 toimisi macissa parhaiten, mutta en voi sitä alkaa ostamaan) ja myöhemmin joko sen aperaturen (mikä sen nimi nyt olikaan) tai lightroomin.

Mites iMacissa tuo nokian puhelin mahtaa synkkautua? olen outlookissa synkannut kalenterin ja yhteystiedot, mutta onnistuuko vastaava toiminnallisuus imacissa?

Muuten uskon iMacin vievän minut viimein datataivaaseen:)

7

1033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      Ammattilaiset ovat pitäneet iMaccia aivan riittävänä tuohon käyttöön. Ja siihen saa toki liitettyä toisen näytön.

      PS Elementsistä ei ole vitosversiota tarjolla, nelonen löytyy. Katsotaan illalla mitä Adobe sanoo Macworldissä CD3:n toimitusaikataulusta.

      Aperture ja Lightroom eivät ole Photoshopin korvikkeita, niiden tarkoitus on arkistoida ja säätää kuvia. Photoshop tekee enemmän muuta.

      Nokia puhelimesta riippuu synkkautuuko vai ei. Mun 6021 toimii mainiosti OS X:n kanssa.

      • Mika....

        ... No niin en tiennyt noita macin versioita elemetsistä kun pc:le tuli suuri se vitosversio, mutta se nyt on se ja sama miksi sitä kutsutaan tärkeintä, että ajaa asiansa. Juup tiedän ettei photoshoppi ole samanlainen kuin lightroom ja suunnittelinkin käyttäväni niitä rinnan kunhan pääsen ihmettelemään muuten sitä ohjelmakokoonpanoa.
        Sen näytön suhteen en ole mikään täydellisyyden tavoittelija ja minulle piisaa jos sen kanssa on muutkin tulleet toimeen ja se näyttää kuvat likipitäen oikein.
        Tuo kännykän synkkautuminen ei ole minulle elämän ja kuoleman kysymys. Mulla on 6260 ja emännällä 73XX se lamour malli ja olemme allakan jakaneet pc:n kautta mikä on ollut kätsyä vaan ei välttämätöntä.


      • Mika.... kirjoitti:

        ... No niin en tiennyt noita macin versioita elemetsistä kun pc:le tuli suuri se vitosversio, mutta se nyt on se ja sama miksi sitä kutsutaan tärkeintä, että ajaa asiansa. Juup tiedän ettei photoshoppi ole samanlainen kuin lightroom ja suunnittelinkin käyttäväni niitä rinnan kunhan pääsen ihmettelemään muuten sitä ohjelmakokoonpanoa.
        Sen näytön suhteen en ole mikään täydellisyyden tavoittelija ja minulle piisaa jos sen kanssa on muutkin tulleet toimeen ja se näyttää kuvat likipitäen oikein.
        Tuo kännykän synkkautuminen ei ole minulle elämän ja kuoleman kysymys. Mulla on 6260 ja emännällä 73XX se lamour malli ja olemme allakan jakaneet pc:n kautta mikä on ollut kätsyä vaan ei välttämätöntä.

        ei sitten vielä toimi täydellä teholla iMacissa eli on PPC-ohjelma kuten CS2:kin. Keväällä varmaan tulee Intel-Elements. Ei se pahan hidas nytkään ole, jos muistia on pari gigaa, muta seuraava versio on 2-3 kertaa nopeampi.


      • Mika....
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        ei sitten vielä toimi täydellä teholla iMacissa eli on PPC-ohjelma kuten CS2:kin. Keväällä varmaan tulee Intel-Elements. Ei se pahan hidas nytkään ole, jos muistia on pari gigaa, muta seuraava versio on 2-3 kertaa nopeampi.

        ... olen käsittänyt, että inteliin siirtyminen on muuttanut macia. Itseäni lohduttaa ajatus ettei macin osto voi mennä pieleen, koska applen sivuilla sanottiin, että halutessaan macissa voi ajaa rinnakkaisena vaikka xp:tä jolloin se toimii kuten mikä tahansa tavallisen tehokas pc. Sehän se on, että noita speksejä tutkaillessani ei oikein pakettipeeceetä tahdo löytyä mäcin veroista vaan se aina on jollain saralla vähän tehokkaampi. Valmiissa pc-koneessa kun tahtoo olla niin, että sinne sekaan uitetaan aina jokin huonolaatuinen/tehoinen/vanhanaikainen elementti (pc-pitäisi aina rakentaa itse niin tietäisi saavansa hyvän).

        Ajattelin vielä tutkia näitä foorumeita muutaman viikon, että saan rahat kasaan mäcciä varten ja todennäkäisesti sitten käyn sen ostamassa.

        Minkälainen kokemus tuon koneen käyttöiästä muuten on? olen pärjännyt pc-koneella keskimäärin viisi-kuusi vuotta (minkä aikaa mikkisofta on käyttistään tukenut). Mahtaako mäkillä päästä samaan, vai lahoaako laite pikemmin?


      • Mika.... kirjoitti:

        ... olen käsittänyt, että inteliin siirtyminen on muuttanut macia. Itseäni lohduttaa ajatus ettei macin osto voi mennä pieleen, koska applen sivuilla sanottiin, että halutessaan macissa voi ajaa rinnakkaisena vaikka xp:tä jolloin se toimii kuten mikä tahansa tavallisen tehokas pc. Sehän se on, että noita speksejä tutkaillessani ei oikein pakettipeeceetä tahdo löytyä mäcin veroista vaan se aina on jollain saralla vähän tehokkaampi. Valmiissa pc-koneessa kun tahtoo olla niin, että sinne sekaan uitetaan aina jokin huonolaatuinen/tehoinen/vanhanaikainen elementti (pc-pitäisi aina rakentaa itse niin tietäisi saavansa hyvän).

        Ajattelin vielä tutkia näitä foorumeita muutaman viikon, että saan rahat kasaan mäcciä varten ja todennäkäisesti sitten käyn sen ostamassa.

        Minkälainen kokemus tuon koneen käyttöiästä muuten on? olen pärjännyt pc-koneella keskimäärin viisi-kuusi vuotta (minkä aikaa mikkisofta on käyttistään tukenut). Mahtaako mäkillä päästä samaan, vai lahoaako laite pikemmin?

        Vastaan tähän legendaarisesti, että jos haluaa minkä tahansa laitteen jonka kestoikä on varmasti kuusi vuotta, pitää ostaa kuusi vuotta vanha laite!

        Yhdestäkään kodin laitteesta, jonka kuluttaja nyt hakee kaupasta, ei voi sanoa muuta kuin että se kestää varmasti joko takuuajan tai ainakin virhevastuun määräämät pari vuotta, koska sinä aikana valmistajan on pakko korjata se.

        Mulla on kaksi toimivaa 80-luvun Maccia, joten ne ovat kestäneet. Uusista tietää sitten joskus.


      • Mika....
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Vastaan tähän legendaarisesti, että jos haluaa minkä tahansa laitteen jonka kestoikä on varmasti kuusi vuotta, pitää ostaa kuusi vuotta vanha laite!

        Yhdestäkään kodin laitteesta, jonka kuluttaja nyt hakee kaupasta, ei voi sanoa muuta kuin että se kestää varmasti joko takuuajan tai ainakin virhevastuun määräämät pari vuotta, koska sinä aikana valmistajan on pakko korjata se.

        Mulla on kaksi toimivaa 80-luvun Maccia, joten ne ovat kestäneet. Uusista tietää sitten joskus.

        ... ilmaisin itseäni huonosti. Tarkoitin tietysti ohjelmistotukea. Tietsikat ovat oman kokemukseni mukaan rautatasolla hyvinkin kestäneet, mutta ongelmia tulee silloin kun keskeiset ohjelmistot uusiutuvat ja esim tietoturvan takia on päivitettävä niitä, mutta silloin ei aina koneen tehot tahdo pysyä perässä. Windowsissa olen pitkittänyt koneen ikää muisti-, näytönohjain-, etc. päivityksillä. Meinasin vaan notta miten se onnistuu macissa? tuo iMac on kummiskin aika kompaktin oloinen laite joten onko sen komponentteja helppo uusia, kun alkaa tarvetta ilmetä? vai meneekö osX:n päivitykset toisella tavalla kun winukassa?


      • Mika.... kirjoitti:

        ... ilmaisin itseäni huonosti. Tarkoitin tietysti ohjelmistotukea. Tietsikat ovat oman kokemukseni mukaan rautatasolla hyvinkin kestäneet, mutta ongelmia tulee silloin kun keskeiset ohjelmistot uusiutuvat ja esim tietoturvan takia on päivitettävä niitä, mutta silloin ei aina koneen tehot tahdo pysyä perässä. Windowsissa olen pitkittänyt koneen ikää muisti-, näytönohjain-, etc. päivityksillä. Meinasin vaan notta miten se onnistuu macissa? tuo iMac on kummiskin aika kompaktin oloinen laite joten onko sen komponentteja helppo uusia, kun alkaa tarvetta ilmetä? vai meneekö osX:n päivitykset toisella tavalla kun winukassa?

        komponentteja ei kovin paljon taviskäyttäjä uusi koneen vanhentuessa, osaava kyllä uusii. Muistin lisäys on erittäin helppoa, muu ei. Toki levyn ja optisen aseman pystyy vaihtamaan, 24-tuumaisessa näytönohjainkin on irrallinen. iMacissa ja Minissä prosessorinkin voi uusia tehokkaammaksi. Kotelon avaus on tämänhetkisissä 17 ja 20 tuuman malleissa se vaativahko suoritus (ohjeet löytyvät netistä), 24-tuumaisessa helpompi.

        Monet ovat ratkaisseet koko höskän ruuvimeisselin sijaan sillä että yksinkertaisesti kone vaihdetaan uuteen pitämättä sitä kovin monia vuosia. Macien jälleenmyyntiarvo säilyy tietokoneeksi hyvin ja käytettyjen markkinat toimivat vilkkaasti.

        Mac Pro -malleissa tietysti kaikki mahdollinen on helposti vaihdettavissa, mutta ne eivät ole kuluttajakoneita hinnaltaan.

        Tietoturvan takia ei Maceissa toistaiseksi ole tarvinnut päivittää koskaan mitään käyttöjärjestelmän automaattipäivitysten lisäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      181
      1663
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      60
      1160
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      55
      937
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      65
      822
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      131
      793
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      758
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      751
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      699
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      674
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      629
    Aihe