Lahja kummeille

äippä

onko tapana ollut, että lapsen kummeille ostetaan tai tehdään ristiäisin jokin pieni muistolahja?

Mikä on muiden käytäntö ollut? Onko turhaa hössötustä?

3

1517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hössötystä

      ristiäiset ovat lapsen ensimmäinen juhla ja yleensä kai on tapana, että juhlakalu saa lahjoja? kuinka usein olet kuullu, että syntymäpäiväsankari antaa vieraille lahjoja?

      juhlakalu järjestää juhlat (=ohjelman, tarjoilun, viihtymisen jne.) ja jusliin osallistuvat muistavat sankarin juhlapäivää hyväksi katsomallaan tavalla. kiitokseksi juhliin osallistumisesta ja mahdollisesta lahjasta, juhlakalu lähettää vieraille kiitoskortin, jossa usein on kuva sankarista juhlavaatteissa.

      ristiäisissä kummit saavat papilta kastetodistuksen muistoksi ja muistutukseksi kasteesta ja kummiudesta.

      toki, jos itse haluat antaa jotain muistoksi kummeille, on se sinun asiasi ja voit vallan mainiosti sen tehdä. meillä päin on ollut tapana muistaa kummia vasta oikein studiossa otetulla yksivuotiskuvalla (sitä kiitoskorttia missään tapauksessa unohtamatta!).

      • aivan turhaa

        En ole koskaan kuullut,
        että kummitkin saisivat jonkun lahjan.

        Kiitoskorttejakaan ristiäisiin osallistumisesta
        en ole lähetellyt.
        Kaikkia vieraita tietysti kiitän läsnäolostaan heidän poislähtiessään.

        Ja mitä yksivuoriskuvaan tulee:
        nykyisin melkein kaikilla kun on digikamera,
        niin sillä saa yhtä hyviä kuvia kuin kyuvaamossakin,
        ja niitä kun tarpeeksimonta ottaa, niin eiköhän niistä edes yhden kelpoisen saa.
        Se sitten vaan kehyksiin ja sukulaisille ja kummeille.
        Näin on huomattavasti halvempaa :)

        Merkkipäivien merkitys katoaa, jos aletaan lahjomaan jo vieraitakin.
        Meillä ei ole koskaan esim. lastensynttäreillä
        ollut sellaista tapaa, että jokainen vieras saa
        jonkun pikku esineen mukaansa. Synttärisankarihan se on, joka saa lahjat.
        Ja lastenjuhlien lahjat ei todellakaan tarvi olla
        mitään Barbien hintaisia, ihan vaan joku pieni muutaman euron juttu. Pääasia, että tulee paikalle, ja lapset voivat lekkiä
        ja olla yhdessä :)

        Nyt meni jo asian vierestäkin, mutta menköön!


    • satu40

      Minä olen askarrellut ristiäisiin niin kummeille kuin muillekin vieraille kullekin aina jonkun pienen muistolahjan johon on ommeltu/kirjailtu/maalattu/kaiverrettu vauvan nimi, syntympäivä ja kastepäivä.
      Ei se toki mitenkään pakollinen ole, mutta jos pitää itsetekemisestä ja muiden lahjoin muistamisesta niin mikä ettei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe