joskus tuommoiseen vanhainkotiin, kuin tuo Opri ja Oleksi.
Halluun kans että siellä on piano ja paljon laulua, musiikkia - ja iloa. :)
En mie halluu sittenkkää vain kylmää kaurapuuroa ja rauhoittavia :(
Katoitteko muuten ykköseltä äsken tulleen dokkarin vanhainkoti Oprista ja Oleksista?
Mieki halluun
26
1043
Vastaukset
- opri51
Hitsipilli ! enpä tullut katsoneeksi, oli varmaan hyvä, dokkarit tavallaan ovat hyviä. Mie en halluu lähteä kotoani mihinkään, paitsi sitten kun en pysty enää vastaankaan panemaan.
- Pirre*
miekä ennen..:)
nyt haluais omasta kodistaan mihinkään lähteä!
Katsoin ohjelman ja se oli aivan upea! Mutta jos tuollaiseen vanhainkotiin haluais niin pitäis olla paksu lompakko. Ei sinne taida kaikki päästä.
Itseäni hirvittää tämä vanhaksi tuleminen. Kuka meidät hoitaa ja MITEN?
Nyt kun omat vanhemmat on yli kahdeksan kymppisiä ja tarvitsivat jo jonkin verran kotipalvelun apua niin kaupunki vastaa että ei meillä ole, ei ole rahaa, jos tarvitsette ostakaa yksityiseltä! Olin aivan kuin Hoo Moilanen, en ollut uskoa korviani! Kun on ikänsä käynyt töissä ja maksanut veroja niin vanhana ei niille verorahoille saakaan mitään vastinetta.
On niin iso vääryys ettei voi kun siunailla. Isäkin sodan käynyt mies. Mutta minkäs teet, näin se vaan on.
Niin että toivon totisesti että itse en tarvitsisi mitään kotipalveluja enkä vanhainkoteja, vaan saisin lähteä täältä
ns. suorilta jaloilta. Ymmärtänette mitä tällä tarkoitan. Olen ollut töissä vanhusten kroonikko-osastolla ja harras toiveeni on etten sinne ikinä joutuisi.- ohmi
piive kirjoitti:
Katsoin ohjelman ja se oli aivan upea! Mutta jos tuollaiseen vanhainkotiin haluais niin pitäis olla paksu lompakko. Ei sinne taida kaikki päästä.
Nyt kun omat vanhemmat on yli kahdeksan kymppisiä ja tarvitsivat jo jonkin verran kotipalvelun apua niin kaupunki vastaa että ei meillä ole, ei ole rahaa, jos tarvitsette ostakaa yksityiseltä! Olin aivan kuin Hoo Moilanen, en ollut uskoa korviani! Kun on ikänsä käynyt töissä ja maksanut veroja niin vanhana ei niille verorahoille saakaan mitään vastinetta.
On niin iso vääryys ettei voi kun siunailla. Isäkin sodan käynyt mies. Mutta minkäs teet, näin se vaan on.
Niin että toivon totisesti että itse en tarvitsisi mitään kotipalveluja enkä vanhainkoteja, vaan saisin lähteä täältä
ns. suorilta jaloilta. Ymmärtänette mitä tällä tarkoitan. Olen ollut töissä vanhusten kroonikko-osastolla ja harras toiveeni on etten sinne ikinä joutuisi.Olen aatellu,suoria jalkoja.
Ettei joutus maakuuttamaan itteesä toisten passattavana.
Huonot housussa puolipäivää ke.....e.
Eikä evääsääkä sais liikautettua.
Äkkilähtöä miekin kannatan sitten kun sen aika koittaa,
kuka sitten lähtötavasta päättääkään. - Pirre*
piive kirjoitti:
ns. suorilta jaloilta. Ymmärtänette mitä tällä tarkoitan. Olen ollut töissä vanhusten kroonikko-osastolla ja harras toiveeni on etten sinne ikinä joutuisi.tämä vanhustenhuolto ajetaan ja ajautuu pikkuhiljaa, - jokaisen on tultava toimeen omillaan mitenkuten kukin tulleekin.
Kuinka kaupunki muuten perustelee epäämänsä avun sotaveteraanilta, - kannattaisi varmasti ottaa tiukka kanta näiden kuntien ja kaupunkien vanhustenhuollosta vastaavien kanssa, pyytää perustelemaan päätöksiä, ja vedota kuntien ja kaupunkien lakiperusteiseen velvotteeseen vanhusten huollosta - mie ainakin olisin tiukkana heidän kanssaan - kivetkin jopa kääntäisin nurin..:))
Kyllä ne tulevaisuuden visiot, vai kauhuskenaarioitako lieneevät, joskus vilahtaavat silmien etee ja tajuntaan, - milloin asioita rupeaa syvällisemmin ajattelemaan tässä yltiöpäisen nuorekkuuden aikakaudessa :)) Pirre* kirjoitti:
tämä vanhustenhuolto ajetaan ja ajautuu pikkuhiljaa, - jokaisen on tultava toimeen omillaan mitenkuten kukin tulleekin.
Kuinka kaupunki muuten perustelee epäämänsä avun sotaveteraanilta, - kannattaisi varmasti ottaa tiukka kanta näiden kuntien ja kaupunkien vanhustenhuollosta vastaavien kanssa, pyytää perustelemaan päätöksiä, ja vedota kuntien ja kaupunkien lakiperusteiseen velvotteeseen vanhusten huollosta - mie ainakin olisin tiukkana heidän kanssaan - kivetkin jopa kääntäisin nurin..:))
Kyllä ne tulevaisuuden visiot, vai kauhuskenaarioitako lieneevät, joskus vilahtaavat silmien etee ja tajuntaan, - milloin asioita rupeaa syvällisemmin ajattelemaan tässä yltiöpäisen nuorekkuuden aikakaudessa :))antaa periksi. Olen jo soitellut monen monta puhelua ja tänään soittelen lisää.
Koska vanhempani asuvat "liian kaukana" niin kotipaövelu ei kuulemma kuulu heille. Liian kaukana on tässä tapauksessa 7 kilometriä!
Aina toitotetaan sitä että pitää saada asua kotona, se on paras vaihtoehto. Mutta se koti pitäisi olla keskustassa! Vanhempieni luona käy vaan kotisairaanhoito, kerran kahdessa viikossa!
Se on ehdottomasti liian vähän. Kerran viikkoon on mahdollista päästä palvelutalolle saunaan. Sen kyydin hoitaa invataxi.
Muuta palvelua ei kaupungilta saa. Muu pitää maksaa itse.
Olen tosiaan soitellut jos jonkinlaiselle virkamiehelle. Tänään otan yhteyttä sosiaalitoimen johtajaan ja kysyn ihan suoraan että eikö tämä ole suorastaan heitteille jättö?
Voihan se olla että tulee luuri korvaan mutta tulkoon. Niin pitkään soittelen ja kyselen ennekuin saan oikean vastauksen miksi vanhukset jätetään ihan oman onnensa nojaan.
On tämä ihana yhteiskunta!- Pirre*
piive kirjoitti:
antaa periksi. Olen jo soitellut monen monta puhelua ja tänään soittelen lisää.
Koska vanhempani asuvat "liian kaukana" niin kotipaövelu ei kuulemma kuulu heille. Liian kaukana on tässä tapauksessa 7 kilometriä!
Aina toitotetaan sitä että pitää saada asua kotona, se on paras vaihtoehto. Mutta se koti pitäisi olla keskustassa! Vanhempieni luona käy vaan kotisairaanhoito, kerran kahdessa viikossa!
Se on ehdottomasti liian vähän. Kerran viikkoon on mahdollista päästä palvelutalolle saunaan. Sen kyydin hoitaa invataxi.
Muuta palvelua ei kaupungilta saa. Muu pitää maksaa itse.
Olen tosiaan soitellut jos jonkinlaiselle virkamiehelle. Tänään otan yhteyttä sosiaalitoimen johtajaan ja kysyn ihan suoraan että eikö tämä ole suorastaan heitteille jättö?
Voihan se olla että tulee luuri korvaan mutta tulkoon. Niin pitkään soittelen ja kyselen ennekuin saan oikean vastauksen miksi vanhukset jätetään ihan oman onnensa nojaan.
On tämä ihana yhteiskunta!ja kannatta tutustua oman kunnan/kaupungin sosiaalitoimenpäätöksiin valtuusto- ja hallitustasolla, kokouspäiväkirjat ovat julkisia asiakirjoja, ts. julkisuuslainalaisia, ne on pakko näyttää.
Ja yleisestä perustuslakiimme kirjatusta vanhustenhuoltolaestakin on hyvä olla perillä, että voi nykäistä niistä vastaargumentin tarvittaessa - nykyään kannattaa omaisten olla sitkas ja aktiivinen vanhustensa huolenpitoa vaatiessaan - kaikessa kun halutaan säästää, kunta ja kaupunki on tärkeämpi kuin kuntalainen.
Onnea matkaan. Pirre* kirjoitti:
ja kannatta tutustua oman kunnan/kaupungin sosiaalitoimenpäätöksiin valtuusto- ja hallitustasolla, kokouspäiväkirjat ovat julkisia asiakirjoja, ts. julkisuuslainalaisia, ne on pakko näyttää.
Ja yleisestä perustuslakiimme kirjatusta vanhustenhuoltolaestakin on hyvä olla perillä, että voi nykäistä niistä vastaargumentin tarvittaessa - nykyään kannattaa omaisten olla sitkas ja aktiivinen vanhustensa huolenpitoa vaatiessaan - kaikessa kun halutaan säästää, kunta ja kaupunki on tärkeämpi kuin kuntalainen.
Onnea matkaan.Soitin sosiaalijohtajalle ja tämä sanoi että voi voi! Ei kuulema osaa sanoa tuohon oikein mitään!
Käski lähettää kirjallisen kyselyn kaupungin sosiaali ja terveyslautakunnalle!
Kotipalvelun raja kulkee kolmessa kilometrissä! Sen kauemmaksi ei apu kulje.
Tässä meillä on nyt vielä sellanen tilanne että asun itse 230 km päässä vanhemmistani. Kaikki asiat pitää hoitaa puhelimella.
Äiti on ollut melkein kolme kuukautta sairaalassa ja hänet nakataan huomenna kotiin. Alkuviikosta sain puhelimeen hänen oman hoitajansa joka vakuutteli ettei äitiä kotiuteta jos ei kotiin apua saada. No ei ole vielä asiat järjestyksessä mutta äiti laitetaan huomenna kotiin.
Kerroin tämän sosiaalijohtajalle ja kysyin että eikö tämä ole suorastaan heittelle jättö. Sanoi että ei kuulosta hyvältä mutta hän ei voi mitään.
En aijo vieläkään luovuttaa. Vielä pitää yrittää.
Kallista apua on pakko ostaa koska kaupunki ei pysty oikein mitään tarjoamaan.
Mutta kiitos Sinulle Pirre* kiinnostuksesta ja kannustuksesta! Suomalaisella sisulla ettenpäin!- Pirre*
piive kirjoitti:
Soitin sosiaalijohtajalle ja tämä sanoi että voi voi! Ei kuulema osaa sanoa tuohon oikein mitään!
Käski lähettää kirjallisen kyselyn kaupungin sosiaali ja terveyslautakunnalle!
Kotipalvelun raja kulkee kolmessa kilometrissä! Sen kauemmaksi ei apu kulje.
Tässä meillä on nyt vielä sellanen tilanne että asun itse 230 km päässä vanhemmistani. Kaikki asiat pitää hoitaa puhelimella.
Äiti on ollut melkein kolme kuukautta sairaalassa ja hänet nakataan huomenna kotiin. Alkuviikosta sain puhelimeen hänen oman hoitajansa joka vakuutteli ettei äitiä kotiuteta jos ei kotiin apua saada. No ei ole vielä asiat järjestyksessä mutta äiti laitetaan huomenna kotiin.
Kerroin tämän sosiaalijohtajalle ja kysyin että eikö tämä ole suorastaan heittelle jättö. Sanoi että ei kuulosta hyvältä mutta hän ei voi mitään.
En aijo vieläkään luovuttaa. Vielä pitää yrittää.
Kallista apua on pakko ostaa koska kaupunki ei pysty oikein mitään tarjoamaan.
Mutta kiitos Sinulle Pirre* kiinnostuksesta ja kannustuksesta! Suomalaisella sisulla ettenpäin!ihan huviksesi kokouspöytäkirjoista, tuon kolmen kilometrin kohta, siellä voi olla maininta poikkeus tapauksia varten.
Ja sitten kaupungeissahan, niinkuin kunnissakin on vanhusten huollosta vastaava virkamies, - sosiaalijohtaja ei ole paras mahdollinen kohde tässä tapauksessa, hän on enemmän rahakirstunvartija sillä momentilla.
Luulen että kannattaisi ottaa talviloma, tai muuta vapaata ainakin viikon verran ja mennä henk.kohtaisesti tapaamaan näistä asioista päättäviä, ja sittenkin ottaa etukäteen selvää etteivät virkamiehet ole juuri silloin lomalla - puhelimessa on liian helppo evätä asioita.
- ukinpökelö
ootko mies vae naenen. Mutta kuitennii hyvät jatkot.
Näöt vastailevan kaikille mitä sattuu. Ooppa vastasenvaralle vähän tiukempi. Mulle soppii huumoripuhekkii.)::- Pirre*
Miten niin mitä sattuu, olenko loukannut sinua?
- opri51
Pirre* kirjoitti:
Miten niin mitä sattuu, olenko loukannut sinua?
Ukinpökelöllä on pinna vähän kireällä, hän on ehkä turhankin kriittinen, vaikka ei ole edes kriitin paikkaa. sattuuhan sitä...
- tammikuun likka
Minä katsoin ja ajattelin samaa, jos en enää muista enkä tunne ketään haluaisin tuonlaiseen kotiin.
Ainakin se sisäinen tunne säilyy koko elämän, kun minusta välitetään.- Pirre*
perusteella minulle tuli tunne, että siinä vanhainkodissa otettiin vanhuskin yksilönä, ja tuntevana ihmisenä - ettei heitä käsitelty kuin karjaa.
Tuota "karjaa" -ilmausta käytti Helena Anhava radiohaastattelussa, kun puhui ihmisen yksilöllisyyden huomioimisesta koulussa ja jo päiväkodeissakin - satuitko kuuntelemaan kyseisen ohjelman? - jaksat aina
Pirre* kirjoitti:
perusteella minulle tuli tunne, että siinä vanhainkodissa otettiin vanhuskin yksilönä, ja tuntevana ihmisenä - ettei heitä käsitelty kuin karjaa.
Tuota "karjaa" -ilmausta käytti Helena Anhava radiohaastattelussa, kun puhui ihmisen yksilöllisyyden huomioimisesta koulussa ja jo päiväkodeissakin - satuitko kuuntelemaan kyseisen ohjelman?olla pirteä?
- Pirre*
jaksat aina kirjoitti:
olla pirteä?
vain tuntuu siltä, nytkin väsyttää niiiiiiiiiiiiiiiin perusteellisesti että tekis mieli kömpiä vain peiton alle, - mutta onneksi ei jouda - työt odottavat suut ammollaa :))
- tammikuun likka
Pirre* kirjoitti:
Tuota "karjaa" -ilmausta käytti Helena Anhava radiohaastattelussa, kun puhui ihmisen yksilöllisyyden huomioimisesta koulussa ja jo päiväkodeissakin - satuitko kuuntelemaan kyseisen ohjelman?Olisi ollut mielenkiintoista kuulla, mistä puhutaan. Meidän päikyssä kyllä lapsi otetaan yksilönä, sellaisena, kun hän on. Ja meillä on AIKAA. Tosin, he ovat vielä niitä pieninpiä. Tänäänkin, leikin ja osasin :))
- Pirre*
tammikuun likka kirjoitti:
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla, mistä puhutaan. Meidän päikyssä kyllä lapsi otetaan yksilönä, sellaisena, kun hän on. Ja meillä on AIKAA. Tosin, he ovat vielä niitä pieninpiä. Tänäänkin, leikin ja osasin :))
kuinka yhteiskunta ohjailee ihmisiä jo pienenä kuin karjaa; ensin tarhaan, jossa on tarkka ennalta suunniteltu rutiininomainen päiväjärjestys ts. kun on päivän askarteluhetki, silloin askarrellaan huvitti se jotain lasta tai ei, - lapsi ei saa toimia oman aikataulunsa mukaan.
Nukkumaan mennään silloin kun kaikki menee nukkumaan, ulos silloin kun päiväohjelma on siinä pykälässä - ts. tarhakin on laitos joka tasapäistää, niinkuin laitokset yleensä, siellä ihmistä paimennetaan..jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Ja tottakai se systeemin toimivuuden kannalta on oltavakin, tai on pakko olla näin.
Muistan kun meijjän vanhempi tytär meni 5 vuotiaana tarhaan, hän ei kertakaikkiaan suostunut nukkumaan siellä päiväunia - hoitajien oli ihan pakko ottaa hänet pois sängystä.
Siihen oli syynä vain se kun tämä lapsemme oli lopettanut kotonakin päiväunet jo kolmen vanhana, eikä hän pystynyt noinvaan niksnaks muuttamaan omaa sisäistä kelloaan päivähoitoaikataulun mukaiseksi.
Hänen kritiikki ei ollut kodennettuja päivähoito henkilökuntaa kohtaan, ei tietenkään, vaan tätä koko systeemiä kokonaisuudessaan.
jk. jokainenhan tietää että lasten hoitajat ovat kilttejä ihmisiä..:) - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
kuinka yhteiskunta ohjailee ihmisiä jo pienenä kuin karjaa; ensin tarhaan, jossa on tarkka ennalta suunniteltu rutiininomainen päiväjärjestys ts. kun on päivän askarteluhetki, silloin askarrellaan huvitti se jotain lasta tai ei, - lapsi ei saa toimia oman aikataulunsa mukaan.
Nukkumaan mennään silloin kun kaikki menee nukkumaan, ulos silloin kun päiväohjelma on siinä pykälässä - ts. tarhakin on laitos joka tasapäistää, niinkuin laitokset yleensä, siellä ihmistä paimennetaan..jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Ja tottakai se systeemin toimivuuden kannalta on oltavakin, tai on pakko olla näin.
Muistan kun meijjän vanhempi tytär meni 5 vuotiaana tarhaan, hän ei kertakaikkiaan suostunut nukkumaan siellä päiväunia - hoitajien oli ihan pakko ottaa hänet pois sängystä.
Siihen oli syynä vain se kun tämä lapsemme oli lopettanut kotonakin päiväunet jo kolmen vanhana, eikä hän pystynyt noinvaan niksnaks muuttamaan omaa sisäistä kelloaan päivähoitoaikataulun mukaiseksi.
Hänen kritiikki ei ollut kodennettuja päivähoito henkilökuntaa kohtaan, ei tietenkään, vaan tätä koko systeemiä kokonaisuudessaan.
jk. jokainenhan tietää että lasten hoitajat ovat kilttejä ihmisiä..:)"kritiikki", niinkuin jutustani voisi olettaa :), vaan tämän Anhavan.
- tammikuun likka
Pirre* kirjoitti:
jk. jokainenhan tietää että lasten hoitajat ovat kilttejä ihmisiä..:)..."ennen vanhaan".
Tuota rutiininomaista päiväjärjestystä ei enää noudateta niinkuin ennen. Lapset saavat leikkiä eikä leikkiä keskeytetä jonkin askartelun takia. Jos lasta ei huvita askarrella, ei siihen pakoteta. Ruokailut ja nukkuma-ajat on päivittäin samat. Jos lapsi ei nuku, lähinnä on kysymyksessä jo isommat eli kolmivuotiaat ja vanhemmat lapset, he vaan lepäävät ja kuuntelevat sadun. Lepohetki on puolesta tunnista tuntiin ja sen jälkeen menevät leikkimään, pelaamaan, ja mitä sitten haluavatkin tehdä. Tietenkin osa lapsista nukkuu ja sekin on lapsikohtaista. Toiset tarvitsevat enemmän unta kuin toiset. Sehän pätee meissä aikuisisakin. Erityisen tärkeänä pidän sitä, että pienten lasten päivä noudattaa samankaltaista päiväjärjestystä, se luo turvallisuuden tunteen pienelle lapselle. Näinhän kotonakin toimitaan.
Nuo tarkat ajat, mitä missäkin ajassa pitää tehdä, niistä on päästy pois. Eikä "kiirettä" enää pidä olla päivittäisissä toiminnoissa, kuten esimerkiksi pukemisissa. Annetaan lapselle aikaa opetella rauhassa ja autetaan oppimaan.
Itse olen hyvin tyytyväinen tämän päivän tapaan toimia lasten kanssa päiväkodissa. Tietenkin katselen tätä työtä omasta näkökulmasta ja omasta hoitopaikasta ja sen toimintatavoista.
On totta, että lapset joutuvat toimimaan ryhmässä ja siten "tasapäistyvät" Kuitenkin he saavat olla omia itsejään.
Aivan, systeemiä ollaan kehittämässä lapsia ja perheitä palveleviksi ja erityisesti lapsia.
Ja me työntekijäthän siitä hoitopaikasta tehdään se, missä lapsi viihtyy. Sillä osaamisella ja persoonallamme mitä olemme :) Lasta kunnioittaen ja eteenpäin katsoen sekä yhteistyöhön panostaen vanhenpien kanssa.
- kans
nyt kirjottaa mutta nää sivun ke....eet aukee taas niin hittaasti.
- Pirre*
varsinkin mahottoman vaikeaa ja jähmeää, - juuri silloin kun useimmat joutaisivat kirjoittelemaan..
- Juniperus
Kun olimme nuoria, olimme solidaarisia, ja saimme kun halusimme hyvinvointivaltion. Vanhenimme, vaurastuimme, aloimme kitistä kohtuuttomista veroista ja äänestimme valtaan veronkeventäjät ja yksityistäjät.
Nytkö, kun itse alamme tarvita edullisia ja tasokkaita palveluita, alamme marista hyvinvointivaltion alasajosta?- Pirre*
muuttuvat, kulloisenkin elämäntilanteemme mukaan, ja nimenomaan sen oman.
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
muuttuvat, kulloisenkin elämäntilanteemme mukaan, ja nimenomaan sen oman.
ro..roski..kis kis..on tyhjennetty?
*sorry, tämä asiaton huomautus, mutku taas iski..se*
:) - Juniperus
Pirre* kirjoitti:
ro..roski..kis kis..on tyhjennetty?
*sorry, tämä asiaton huomautus, mutku taas iski..se*
:)On ylitsepursuavainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 785336
- 1253844
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj413576- 573178
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262798Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72339- 242121
- 2022025
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4351681Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91588