Heips!
Vaivanani endometrioosi jota on leikelty otteeseen jos pariinkiin, ja tietysti vaiva estää lapsen saannin. No, viimeviikolla sitten aloitin orgametril kuurin (3kk) jonka pitäisi auttaa siihen endoon.
Nyt kiinnostaisikin että millasia kokemuksia muilla on orgametrilistä?
Itselläni selkeät veihdevuosivaivat, Itkua ja räyhäämistä ilman syytä, aikaa ja paikkaa katsomatta. Masentuneisuutta, uniongelmia (sekoja unia monta per yö, ja lopulta nukahtamisen pelko). Toisessa hetkessä kaikki voi olla ihan hyvin, mutta mielialat vaihtelee silmänräpäyksessä, laidasta laitaan. Hoitava sairaala ei ota kuuleviin korviinsakaan kun sinne soitin näistä ongelmista. Eivät edes sairauslomaa antaneet, kun se ei kuulemma ole käytäntö... Tulee vaan sellainen tunne että ne ei usko siellä että mitään ongelmaa on. Itkuisena ja tavaroita paiskovana sitten mennään asiakaspalvelutyöhön, ja pomo tykkää.
Asiani tosiaan hieman ryöstäytyi, mutta kaipaan tosiaan kokemuksia muista orgametriläisistä ja heidän kokemuksistaan tästä hormonihoidosta...vai kuvittelenko mä tän kaiken...
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
26 vee hormonihirviö
Orgametril
12
6121
Vastaukset
- Skeptinen
Minulla ei ole kokemusta Orgametrilistä, mutta oireesi sopisivat kyllä minun käyttämiini, myös endon hoitoon käytettyihin lääkkeisiin (Primolut ja Suprecur).
Minä viimeksi eilen räyhäsin puhelimessa matkoilla olevan mieheni alimpaan hornaan (Hän lähetti hetken kuluttua tekstarin, jossa laittoi puheeni hoidon piikkiin ja kertoi rakastavansa). Lisäksi on kuumia aaltoja, kevyttä päänsärkyä, unettomuutta, painon nousua...
Ei näitä oireita klinikoilla oteta kovin todesta, nehän ovat VÄLIAIKAISIA, kuten Suprecuria varten saamani saatelappu korostaa. Eipä se siinä itkunkohtausten kourissa kovin paljon auta, vaikka tietää riehumisen syyn. - minullakin
Hei!
Juuri noita samoja oireita kärsin minäkin, kun söin kyseistä lääkettä. Oli välillä kuuma, hiki, välillä kylmä, naama oli jatkuvasti punainen ja punastuin helposti, oli jotenkin todella tukala olo. Yöuniin en muista vaikuttiko mitenkään.
Mutta kun jaksat syödä kuurin loppuun, oireet helpottaa ja toivottavasti myös sairauskin. Ajattelet vain, että tämä on väliaikainen olotila niin varmasti jaksat sen 3 kk ja aina yksi päivä on vähempänä, kun heräät aamulla. Kyllä sinä jaksat sen ajan, tsemppiä!!! - leikelty
Moi!
En ole ennempää kuullu tollaisesta hormoonihoidosta.? Minun lääkäri ei ole puhunut mitään että joku hormoonihoito auttaisi, ainoastaan on sanottu että raskaus estää endometrioosin kasvun. Minut leikattii lokakuun alussa, tähystämällä ja avohaavalla, mulla oli endometrioosi levinnyt joka paikkaa, lantioille, emättimeen, peräsuoleen yms. ja mulle jouduttiin tekemää ohutsuoli avanne. Ja vielä pitäisi käydä yksi leikkaus jossa suoli laitetaan sisään. Ja sen jälkeen alkaisi lasten hankinnan yritys..- Leikkauspelkoinen
Hei,
itse olen menossa endoleikkaukseen tammikuun lopulla ja pelottaa aivan hirveästi...
Voitko kertoa, missä päin Suomea olet ollut hoidettavana, kun ei edes hormoonihoidosta ole puhuttu? Aika erikoista. Tiesitkö ennen leikkausta, että endosi oli levinnyt niin laajalle tai että sinulle tullaan mahdollisesti laittamaan avanne?! - Leikelty
Leikkauspelkoinen kirjoitti:
Hei,
itse olen menossa endoleikkaukseen tammikuun lopulla ja pelottaa aivan hirveästi...
Voitko kertoa, missä päin Suomea olet ollut hoidettavana, kun ei edes hormoonihoidosta ole puhuttu? Aika erikoista. Tiesitkö ennen leikkausta, että endosi oli levinnyt niin laajalle tai että sinulle tullaan mahdollisesti laittamaan avanne?!Heippa!
Kirjotin pitkän viestin, eikä se ilmeiseti lähtenyt mihinkää.. Mut otan uusiks. Tosiaankaa älä suotta pelkää, mä pelkäsin kans ihan turhaa. Mut leikattii kahtena päivänä peräkkäin kun lääkärit mokas, mul ei ollu mitään kipuja leikkauksien jälkee. Mut leikattii tääl helsingissä naistenklinikalla ja tää avanne suljetaa helmikuun alussa naistenklinikalla. Mulle sanottii että saatetaa joutuu tekemää avanne, mutta en ollu henkisesti valmistautunut siihen, se oli rankkaa aluks, mut nyt olen tottunut ja onneks kohta pääsen tästä eroo. Muuten kyllä tiesin että on lantioilla yms. Mun tapaus oli pahin mahdollinen, lääkäri sanoi.Missä sut leikataa? Onko levinny pahasti? - kohta leikelty
Leikelty kirjoitti:
Heippa!
Kirjotin pitkän viestin, eikä se ilmeiseti lähtenyt mihinkää.. Mut otan uusiks. Tosiaankaa älä suotta pelkää, mä pelkäsin kans ihan turhaa. Mut leikattii kahtena päivänä peräkkäin kun lääkärit mokas, mul ei ollu mitään kipuja leikkauksien jälkee. Mut leikattii tääl helsingissä naistenklinikalla ja tää avanne suljetaa helmikuun alussa naistenklinikalla. Mulle sanottii että saatetaa joutuu tekemää avanne, mutta en ollu henkisesti valmistautunut siihen, se oli rankkaa aluks, mut nyt olen tottunut ja onneks kohta pääsen tästä eroo. Muuten kyllä tiesin että on lantioilla yms. Mun tapaus oli pahin mahdollinen, lääkäri sanoi.Missä sut leikataa? Onko levinny pahasti?Moi!
Mulla endoa on ainakin kohdun takana, munasarjoissa, munajohtimissa ja oireista päätellen myös suolistossa ja vatsakalvolla. Luultavasti myös muualla lantion alueella ja koko lantion anatomia on muuttunut. Ihan tarkkaa levinneisyyttä en tiedä. Mulla todettiin tossa viime lokakuussa iso (6cm) suklaakysta vasemmassa munasarjassa ja pääasiassa sen vuoksi leikkaukseen joudun. Sen jälkeen on tarkoitus nopsasti aloittaa lapsettomuushoidot ym.
Mut leikataan TYKSissä. Minkä ikäinen muuten olet? Itse olen 25 vuotias ja endo todettiin mulla puolitoista vuotta sitten. - Kohta kaikki ohi
kohta leikelty kirjoitti:
Moi!
Mulla endoa on ainakin kohdun takana, munasarjoissa, munajohtimissa ja oireista päätellen myös suolistossa ja vatsakalvolla. Luultavasti myös muualla lantion alueella ja koko lantion anatomia on muuttunut. Ihan tarkkaa levinneisyyttä en tiedä. Mulla todettiin tossa viime lokakuussa iso (6cm) suklaakysta vasemmassa munasarjassa ja pääasiassa sen vuoksi leikkaukseen joudun. Sen jälkeen on tarkoitus nopsasti aloittaa lapsettomuushoidot ym.
Mut leikataan TYKSissä. Minkä ikäinen muuten olet? Itse olen 25 vuotias ja endo todettiin mulla puolitoista vuotta sitten.Heippa!
Mulla kanssa ultrassa näky että on munasarjoissa ja että toinen munasarja jouduttas poistaa, tai ainakii toisesta puolet, mut mulla ei ollu kuitenkaa ollu paljoo endometrioosii munasarjoissa. Leikkaukseen jälkee n.puol vuotta on se aika kunnes endometrioosi rupee uusiutuu/kasvamaa leikkauksen jälkee (ainakii lääkäri sanoi mulle). Lääkäri sanoi mulle että mulla on nyt n.2 kuukautta aikaa tulla raskaaks, eli ens kuun leikkausken jälkee, kaiken kaikkiaa on menny 4 kuukautta, tähän "sairasteluu". Mulla todettii endometrioosi heinäkuussa, sitä ennen oltii vuos yritetty lasta. Mut piti saada kiireellisenä leikkaukseen kun oli niin levinny joka paikkaa. Ole onnellinen että sulla ei oo levinny peräsuolee (mulla oli 15cm alueella), muuten sullekkii ois tullu tää avanne. Siis, oikeesti et voi tietää mitä kaikkee jouduin kokemaa, vielä kaks leikkausta, eikä mulla ollu edes kipuja ja olen maailman kipuherkin ihminen. Äläkä anna masennuksen vallata mulla se valtas aluks, tän avanteen takia, sairaalassa vain oksensin kun oli niin paha olla. Olen 29 vuotta ja tää on ollu mulla vuosia, kuulemma. Mun lääkäri on niin varma että tuun raskaaks heti, ite en ole niinkää varma, enkä halua toivoo liikoja. Leikataako sut tähystämällä vai tuleeko avohaava? Mulle tuli ikävä kyllä molemmat, inhottaa kun olen vasta tän ikäne ja vatsassa kauheat arvet. Vielä lisää tiedossa jos joskus synnytän, koska normaali teitse en pysty synnyttämää kun leikauksen jälkeen on tullut arpikudosta emättimeen. - pitää luottaa lääkäreihin!
Kohta kaikki ohi kirjoitti:
Heippa!
Mulla kanssa ultrassa näky että on munasarjoissa ja että toinen munasarja jouduttas poistaa, tai ainakii toisesta puolet, mut mulla ei ollu kuitenkaa ollu paljoo endometrioosii munasarjoissa. Leikkaukseen jälkee n.puol vuotta on se aika kunnes endometrioosi rupee uusiutuu/kasvamaa leikkauksen jälkee (ainakii lääkäri sanoi mulle). Lääkäri sanoi mulle että mulla on nyt n.2 kuukautta aikaa tulla raskaaks, eli ens kuun leikkausken jälkee, kaiken kaikkiaa on menny 4 kuukautta, tähän "sairasteluu". Mulla todettii endometrioosi heinäkuussa, sitä ennen oltii vuos yritetty lasta. Mut piti saada kiireellisenä leikkaukseen kun oli niin levinny joka paikkaa. Ole onnellinen että sulla ei oo levinny peräsuolee (mulla oli 15cm alueella), muuten sullekkii ois tullu tää avanne. Siis, oikeesti et voi tietää mitä kaikkee jouduin kokemaa, vielä kaks leikkausta, eikä mulla ollu edes kipuja ja olen maailman kipuherkin ihminen. Äläkä anna masennuksen vallata mulla se valtas aluks, tän avanteen takia, sairaalassa vain oksensin kun oli niin paha olla. Olen 29 vuotta ja tää on ollu mulla vuosia, kuulemma. Mun lääkäri on niin varma että tuun raskaaks heti, ite en ole niinkää varma, enkä halua toivoo liikoja. Leikataako sut tähystämällä vai tuleeko avohaava? Mulle tuli ikävä kyllä molemmat, inhottaa kun olen vasta tän ikäne ja vatsassa kauheat arvet. Vielä lisää tiedossa jos joskus synnytän, koska normaali teitse en pysty synnyttämää kun leikauksen jälkeen on tullut arpikudosta emättimeen.Moi!
Kyllä mulle avohaava tehdään, tai kai ne ensin yrittää tähystämällä... Mulla on jo yhdet arvet, kun silloin kun endo mulla todettiin, niin mulle tehtiin tähystys, joka sitten jouduttiin muuttamaan avoleikkauksesi, koska verta oli vatsaontelossa paljon. Endoa ei sillä kertaa lääkärin mukaan poistettu, koska siihen olisi mennyt paljon aikaa. Kiinnikkeitä ilmeisesti poistettiin jonkun verran.
Kyllä lääkäri mullekin avanteesta ja sen mahdollisuudesta kertoi, mut ei mulla ole varsinaisesti todettu, että sitä edoa peräsuolessa olisi. Samoin emättimen läpi ei pitäisi olla mitään kasvanut. Silti sitä jotenkin pelkää pahinta!
Miten sulla se endo sitten on päässyt niin pahaksi? Eikö sulla ole suuremmin ollut kipuja?
Mä vaan toivon, et endo ei oo vielä "syönyt" mun munasarjoja kokonaan, että voisin aloittaa lapsettomuushoidot heti leikkauksesta toivuttuani. Vielä vuosi sitten mun vasen munasarja oli ok, nyt siinä on se 6 cm kysta, hirveen nopeesti se sit leviää jos leviää.
Mut tsemppiä sulle kaikessa!!! :) - joskus liikaa.
pitää luottaa lääkäreihin! kirjoitti:
Moi!
Kyllä mulle avohaava tehdään, tai kai ne ensin yrittää tähystämällä... Mulla on jo yhdet arvet, kun silloin kun endo mulla todettiin, niin mulle tehtiin tähystys, joka sitten jouduttiin muuttamaan avoleikkauksesi, koska verta oli vatsaontelossa paljon. Endoa ei sillä kertaa lääkärin mukaan poistettu, koska siihen olisi mennyt paljon aikaa. Kiinnikkeitä ilmeisesti poistettiin jonkun verran.
Kyllä lääkäri mullekin avanteesta ja sen mahdollisuudesta kertoi, mut ei mulla ole varsinaisesti todettu, että sitä edoa peräsuolessa olisi. Samoin emättimen läpi ei pitäisi olla mitään kasvanut. Silti sitä jotenkin pelkää pahinta!
Miten sulla se endo sitten on päässyt niin pahaksi? Eikö sulla ole suuremmin ollut kipuja?
Mä vaan toivon, et endo ei oo vielä "syönyt" mun munasarjoja kokonaan, että voisin aloittaa lapsettomuushoidot heti leikkauksesta toivuttuani. Vielä vuosi sitten mun vasen munasarja oli ok, nyt siinä on se 6 cm kysta, hirveen nopeesti se sit leviää jos leviää.
Mut tsemppiä sulle kaikessa!!! :)Heips!
Mulla oli kuheen kovat kuukautis kivut ja vatsaa koski aina ja oli ylimäärästä kuukautis vuotoa, mutta lääkäri laitto mut vuosien ajan aina virtsakokeeseen, tai sano että hormoonihäiriö, eikä sitä voinu vähempää kiinnostaa, olenkii tekememässä siintä lääkäristä valitusta. Ei ois menny näin pahaks jos se ois heti hoidettu. Mulla oli emättimessä endoa, ja leikkauksessa emätin oli mennyt vähän jotenkin sivuun, mutta sen ei pitäs vaikuttaa mitenkää lasten saantiin, eikä muuhunkaa. Olen lukenu taas vähän liikaa netistä kaikenlaista liittyen endometrioosiin ja miten se vaikuttaa lapsettomuuteen. Tällä mun tuurilla kaikki menee just niinku en toivo, onneks toisaalta mun lääkäri on eri mieltä. Olen ite ihan yllättynyt miten hyvin olen loppujen lopuks tullu tän avanteen"paskapussin" kanssa toimee. Onneks sain mennä töihin, lääkäri määräs mut saikulle helmikuun loppuu, mutta en suostunu jäämää kotii, halusin töihin, sain mennä vaikka olen asiakaspalvelussa, eihän se pussi mihin näy. Joku aika sitten ei vielä tiedetty koko endometrioosista mitää ja nyt se on yleisin syy lapsettomuuteen. Joudun kesällä leikkaukseen ellen ennen sitä tule raskaaks.
Oikein paljon onnea sulle leikkaukseen ja toivotaa että sulle ei tule tätä avannetta, ei tää kyllä niin paha juttu ole ku tottuu (3kuukaudessa tottu). Ja eläkä pelkää leikkausta! Ois kiva kuulla sit miten sulla meni leikkaus! - täällä palstalla
joskus liikaa. kirjoitti:
Heips!
Mulla oli kuheen kovat kuukautis kivut ja vatsaa koski aina ja oli ylimäärästä kuukautis vuotoa, mutta lääkäri laitto mut vuosien ajan aina virtsakokeeseen, tai sano että hormoonihäiriö, eikä sitä voinu vähempää kiinnostaa, olenkii tekememässä siintä lääkäristä valitusta. Ei ois menny näin pahaks jos se ois heti hoidettu. Mulla oli emättimessä endoa, ja leikkauksessa emätin oli mennyt vähän jotenkin sivuun, mutta sen ei pitäs vaikuttaa mitenkää lasten saantiin, eikä muuhunkaa. Olen lukenu taas vähän liikaa netistä kaikenlaista liittyen endometrioosiin ja miten se vaikuttaa lapsettomuuteen. Tällä mun tuurilla kaikki menee just niinku en toivo, onneks toisaalta mun lääkäri on eri mieltä. Olen ite ihan yllättynyt miten hyvin olen loppujen lopuks tullu tän avanteen"paskapussin" kanssa toimee. Onneks sain mennä töihin, lääkäri määräs mut saikulle helmikuun loppuu, mutta en suostunu jäämää kotii, halusin töihin, sain mennä vaikka olen asiakaspalvelussa, eihän se pussi mihin näy. Joku aika sitten ei vielä tiedetty koko endometrioosista mitää ja nyt se on yleisin syy lapsettomuuteen. Joudun kesällä leikkaukseen ellen ennen sitä tule raskaaks.
Oikein paljon onnea sulle leikkaukseen ja toivotaa että sulle ei tule tätä avannetta, ei tää kyllä niin paha juttu ole ku tottuu (3kuukaudessa tottu). Ja eläkä pelkää leikkausta! Ois kiva kuulla sit miten sulla meni leikkaus!..kertoa sitten miten leikkaus meni!!
- vointi?
täällä palstalla kirjoitti:
..kertoa sitten miten leikkaus meni!!
Moikka!
Mites sulla menee? Miten olet jaksanu leikkauksen jälkee? Menikö kaikki hyvin? Mie pääsin eilen sairaalasta, mulla meni kaikki hyvin, keskiviikkona päivällä leikattii ja illalla jo olin liikkumassa. Eikä ole kipuja, viime sairaala reissulla jouduin kärsimää, nyt meni kaikki niin hienosti ja oli helppoo. Toivottavasti sulla kans kaikki hyvin. Jaksamisia!
- omia kokemuksia
Minulla oli kanssa samoja oireita orgametrilista. Oireet helpottui noin kolmen kuukauden kuluttua, joka on pitkä aika. Söin pillereitä, koska se oli parempi vaihtoehto kuin se, että minuun sattui helvetistä endokivut (tuntui, että kuolen kipuun). Lopulta elimistöni tottui lääkkeeseen, eikä sivuoireita ole ollut sen jälkeen, eikä kipujakaan yhtään! En tiiä mikä ois järkevä tapa jälkikäteen ajatellen jos lääke ei tunnu sopivan onko parempi leikata. Lääkäri tietää varmaan sen. Toisaalta leikkauksissa tulee kiinnikkeitä joskua ikäviinkin kohtiin. Olen ollut vaikeuksista huolimatta tyytyväinen orgametriliin, jota söin vuoden. (nyt lopetin ne)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek195183Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5502633Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.192352Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1512220- 242007
- 821654
- 1461535
- 1271241
- 128946
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40899