ihmeissään oleva äiti

äiti itsekin

olen 4- vuotiaan tytön äiti.
Olen miettinyt steiner koulua, koska olen itse joutunut moneksi vuodeksi koulukiusaamisen uhriksi, lisäksi kiinnostus oppimistyyliin jossa opetellaan ulkoa ei kauheasti innosta.
Kannatan enemmänkin juuri sitä ymmärtämisen kautta tulevaa.... lisäksi olisi todella ihanaa osallistua lapsen koulunkäyntiin ja tuntea muut vanhemmat.

Lapseni oli montessori päiväkodissa jossa oli 2 ryhmää. Tunsin jokaisen vanhemman, juttelin heidän kanssaan eteisessä monesti... samat päiväkodin tädit ja pienet ryhmät.
Nyt kun lapseni on iltahoidon tarpeen vuoksi päiväkodissa jossa on yli 100 lasta hoidossa, en todellakaan tunnista muita vanhempia silloin harvoin kun heitä sattuu näkemään.

Voiko steiner kouluun käydä tutustumassa?
Entä minkä ikäisen lapsen kanssa sinne kannattaa mennä tutustumaan?

Voiko todella uskonnontunneilta olla pois?
Miten siihen suhtaudutaan?

21

3509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettajakin

      Perehdy kunnolla stainerkouluun, ennen päätöstäsi. Ja huomioi päätöstä tehdessäsi, ettei mikään seikka estä lapsesi kiusaamista tässäkään koulumuodossa. Toisille lapsille stainermuotoinen koulu sopii ja toiset kapinoivat kovasti sitä vastaan. Suurimpana haittana pitäisin sitä, että jos lapsen ja open kemiat eivät kohtaa, voi lapsi joutua olemaan koko kouluaikansa opettajan silmätikkuna. Samoin kouluajasta osa kuluu Rudolf Stainerin kehittelemiin aineisiin, joilla ei ole muuta taustaa kuin palvella teosofista uskontoa.

      Lukemalla tämän ketjun viestejä saat kohtuullisen kuvan stainerkoulun huonoista puolista.

      • ...

        Steinerkoulussa on kiusaamista ihan niinkuin muuallakin, minulla jäi sellainen kuva, että siellä mielellään lakaistiin maton alle kaikki ongelmat, että julkisivu ei kärsi. Minua on kiusattu koulussa useampi vuosi, tuntui, että kukaan ei välittänyt.Myös luokanopettajamme syyllistyi siihen. Kun aloin lintsaamaan koulusta aika runsaasti, kotiin ei koskaan ilmoitettu asiasta. En uskaltanut kertoa kotona, sillä suojelin äitiäni huolilta, koska oli usein kipeänä. Kun lopulta minussa näkyi päällepäin merkkejä väkivallasta, äitini otti kouluun yhteyttä ja opettaja lupasi puhua oppilaiden kanssa (ilman minua) asiasta, lopputulos oli se että tämä kyseinin opettaja käski minun pyytää koko luokalta anteeksi, että olin valehdellut...

        Tämä on vain pikku tarinan pätkä siitä mitä jouduin kokemaan vuosien aikana... Ajat varmaan muuttuvat, ehkä sielläkin on nykyään asiat paremmin, ja ne opettajat, jotka antoivat kaiken tapahtua, ovat jo lähes kaikki eläkkeellä.

        Sellainen neuvo on, että jos lapsesi laitat kyseiseen kouluun, ole itse aktiivisesti mukana lapsesi koulunkäynnissä...

        Sellainen olo jäi, että koulussa ja sen opetuksessa sinäänsä vikaa, varsinkin sellaiselle lapselle, joka on taiteellinen, kunpa vain opettaja olisi mieleltään terve.

        Lapsi, joka ei ole taiteellinen, vaan enemmän matemaattisesti ja kielellisesti lahjakkaampi, tuehautuu kyseisessä koulussa.


      • oletkin

        vallan mainiosti perehytynyt, kun et edes osaa kirjoittaa koulun nimeä.

        Stainer...heh,,,heh


      • Steinerlapsi-
        ... kirjoitti:

        Steinerkoulussa on kiusaamista ihan niinkuin muuallakin, minulla jäi sellainen kuva, että siellä mielellään lakaistiin maton alle kaikki ongelmat, että julkisivu ei kärsi. Minua on kiusattu koulussa useampi vuosi, tuntui, että kukaan ei välittänyt.Myös luokanopettajamme syyllistyi siihen. Kun aloin lintsaamaan koulusta aika runsaasti, kotiin ei koskaan ilmoitettu asiasta. En uskaltanut kertoa kotona, sillä suojelin äitiäni huolilta, koska oli usein kipeänä. Kun lopulta minussa näkyi päällepäin merkkejä väkivallasta, äitini otti kouluun yhteyttä ja opettaja lupasi puhua oppilaiden kanssa (ilman minua) asiasta, lopputulos oli se että tämä kyseinin opettaja käski minun pyytää koko luokalta anteeksi, että olin valehdellut...

        Tämä on vain pikku tarinan pätkä siitä mitä jouduin kokemaan vuosien aikana... Ajat varmaan muuttuvat, ehkä sielläkin on nykyään asiat paremmin, ja ne opettajat, jotka antoivat kaiken tapahtua, ovat jo lähes kaikki eläkkeellä.

        Sellainen neuvo on, että jos lapsesi laitat kyseiseen kouluun, ole itse aktiivisesti mukana lapsesi koulunkäynnissä...

        Sellainen olo jäi, että koulussa ja sen opetuksessa sinäänsä vikaa, varsinkin sellaiselle lapselle, joka on taiteellinen, kunpa vain opettaja olisi mieleltään terve.

        Lapsi, joka ei ole taiteellinen, vaan enemmän matemaattisesti ja kielellisesti lahjakkaampi, tuehautuu kyseisessä koulussa.

        Tuota tuota, Steinerkouluissahan saksa ja ruotsi alkavat ekalla luokalla, samoin matematiikka


      • on englanti ja saksa
        Steinerlapsi- kirjoitti:

        Tuota tuota, Steinerkouluissahan saksa ja ruotsi alkavat ekalla luokalla, samoin matematiikka

        ja lapset tykkää kovasti, on lorua, laulua ja leikkiä vieraalla kielellä, nopeasti oppivat puhumaan ja rohkeasti käyttämään vieraita kieliä!


      • Steinerlapsi-
        on englanti ja saksa kirjoitti:

        ja lapset tykkää kovasti, on lorua, laulua ja leikkiä vieraalla kielellä, nopeasti oppivat puhumaan ja rohkeasti käyttämään vieraita kieliä!

        Meillä alkaa 1.luokalla ruotsi ja saksa, englanti tulee muistaakseni kolmannella ja valinnainen kieli lukion 1.:llä


    • koulusi kansliaan

      Ja kysele. Yleensä Steineriin mennään jo esikouluun, ja juuri tähän aikaan vuodesta järjestetään tutustumiskäyntejä. Itse olin niin epäileväinen, että halusin ihan jutella alaluokkaa opettavan luokanopettajan kanssa, kyllä siihenkin järjestyi aika.

      • asiallinen_tuntija

        Luuletko todella että steinerkouluista saisi objektiivista tietoa steinerkouluista? Yhtä vähän kuin tv-shoppiin soittamalla saa objektiivista tietoa laihdutuksesta tai hampurilaisravintolan omistajalta terveellisesta ravinnosta.


      • Niih!

        Kannattaakin keskustella Steinerkoulusta tuon "asiallisen_tuntijan" kanssa. Häneltä saa täydellisen analyyttistä, ehdottoman objektiivista ja varmasti empiiristä tietoa Steiner -koulusta ja luultavasti ihan mistä asiasta vain, eikö olekin ihanaa?


      • 320935235
        Niih! kirjoitti:

        Kannattaakin keskustella Steinerkoulusta tuon "asiallisen_tuntijan" kanssa. Häneltä saa täydellisen analyyttistä, ehdottoman objektiivista ja varmasti empiiristä tietoa Steiner -koulusta ja luultavasti ihan mistä asiasta vain, eikö olekin ihanaa?

        On objektiivista tietoa ainakin täysin turha hakea, paitsi jos luottaa selvännäköisyyden avulla hankittuun empiiriseen tietoon. ;)


      • Niih!
        320935235 kirjoitti:

        On objektiivista tietoa ainakin täysin turha hakea, paitsi jos luottaa selvännäköisyyden avulla hankittuun empiiriseen tietoon. ;)

        Onneksi sinukaltaisiltasi hienoilta ja älykkäiltä ihmisiltä saavat keskusteluketjun aloittaneen kaltaiset ihmiset objektiivista tietoa (hankittu ilman 'selvännäköä') niin steinervanhemmista kuin itse koulustakin.

        Voit myöntää kyvykkyydestäsi itsellesi 'ABSOLUUTTINEN TOTUUS' -tekstillä varustetun rintanapin. Koon, fontin ja värityksen osaat, luonnollisesti, päättää ihan itse.


      • Filosofi
        Niih! kirjoitti:

        Onneksi sinukaltaisiltasi hienoilta ja älykkäiltä ihmisiltä saavat keskusteluketjun aloittaneen kaltaiset ihmiset objektiivista tietoa (hankittu ilman 'selvännäköä') niin steinervanhemmista kuin itse koulustakin.

        Voit myöntää kyvykkyydestäsi itsellesi 'ABSOLUUTTINEN TOTUUS' -tekstillä varustetun rintanapin. Koon, fontin ja värityksen osaat, luonnollisesti, päättää ihan itse.

        Sarkasmi on taitolaji. Se on tyylikkäimmillään silloin, kun oppijärjestelmä pystytään asettamaan kyseenalaiseen valoon sarkasmin keinoin. Huonoa makua se taas osoittaa silloin, kun alakynteen jäänyt osapuoli viimeisenä oljenkortenaan yrittää kohdistaa sarkasmin toisen yksilön persoonaan liittyviin ominaisuuksiin.

        Hieman itseironisesti voinkin pohtia, että mahdanko polveutua huonommasta juurirodusta kuin selvännäköisyyden avulla objektiivista tietoa näkymättömästä maailmasta saavat antroposofit?
        Olenko kenties edellisessä elämässäni ajatellut liikaa, kun nykyiset aivoni eivät pysty muodostamaan rationaalisia teesejä? Miksei näin voisi olla, kun kerran vasenkätisyyskin on steinerilaisille seurausta edellisessä elämässä tehdystä liiasta työstä.

        Steiner kumosi hämmästyttävällä itsevarmuudella yleisiä luonnonlakeja. Vielä hämmästyttävämmällä itsevarmuudella hänen kannattajat aliarvioivat keskustelukumppaneitaan. Tästä ei ole vaikeaa vetää johtopäätöstä, että antroposofeille heidän uskontonsa hyväksyminen on ainoa sivistyksen mittari. Snellman -korkeakoulussa antroposofien uskonnon sisäistänyt opiskelija on kypsä opettajan tehtäviin. Kasvatustieteellistä pätevyyttä ei vaadita, pääasia, että usko aatteeseen on luja. Tämä toimii nähtävästi myös toisin päin. Erinomaisin arvosanoin yliopistosta valmistunut henkilö komennettaisiin steinerilaisten maailmassa putkimieheksi, sillä hän ei ole pätevä tieteentekijä. Puuttuuhan häneltä se kaikkein keskeisin tiedemiehen ominaisuus: horjumaton antroposofinen usko.


      • Niih!
        Filosofi kirjoitti:

        Sarkasmi on taitolaji. Se on tyylikkäimmillään silloin, kun oppijärjestelmä pystytään asettamaan kyseenalaiseen valoon sarkasmin keinoin. Huonoa makua se taas osoittaa silloin, kun alakynteen jäänyt osapuoli viimeisenä oljenkortenaan yrittää kohdistaa sarkasmin toisen yksilön persoonaan liittyviin ominaisuuksiin.

        Hieman itseironisesti voinkin pohtia, että mahdanko polveutua huonommasta juurirodusta kuin selvännäköisyyden avulla objektiivista tietoa näkymättömästä maailmasta saavat antroposofit?
        Olenko kenties edellisessä elämässäni ajatellut liikaa, kun nykyiset aivoni eivät pysty muodostamaan rationaalisia teesejä? Miksei näin voisi olla, kun kerran vasenkätisyyskin on steinerilaisille seurausta edellisessä elämässä tehdystä liiasta työstä.

        Steiner kumosi hämmästyttävällä itsevarmuudella yleisiä luonnonlakeja. Vielä hämmästyttävämmällä itsevarmuudella hänen kannattajat aliarvioivat keskustelukumppaneitaan. Tästä ei ole vaikeaa vetää johtopäätöstä, että antroposofeille heidän uskontonsa hyväksyminen on ainoa sivistyksen mittari. Snellman -korkeakoulussa antroposofien uskonnon sisäistänyt opiskelija on kypsä opettajan tehtäviin. Kasvatustieteellistä pätevyyttä ei vaadita, pääasia, että usko aatteeseen on luja. Tämä toimii nähtävästi myös toisin päin. Erinomaisin arvosanoin yliopistosta valmistunut henkilö komennettaisiin steinerilaisten maailmassa putkimieheksi, sillä hän ei ole pätevä tieteentekijä. Puuttuuhan häneltä se kaikkein keskeisin tiedemiehen ominaisuus: horjumaton antroposofinen usko.

        Sinulle ja myös muillekin steinerkouluangstia poteville todettakoon, että Steinerkoulu on Suomen oppivelvollisuuslain mukaista opetusta antava koulu, jossa oppivaksi ihmiseksi kasvaminen on ulkoluvun opettamista tärkeämpää. Antroposofiaa ei opeteta lapsille. Todistelusi ja 'itseironiasi' steinerkoulua vastaan on todella heikkoa, vailla terää. Mitä tekemistä Steinerin muinaisilla luonnonlaki puheilla on tämän päivän opetuksessa Steinerissa Suomessa? Ei yhtään mitään. Voit samalla logiikalla mennä taistelemaan saatanallista peruskoulua vastaan; ei ole sataa vuotta siitä kun koululaisia rangaistiin karsserilla, pienellä vankikopilla tai hakattiin karttakepillä.

        Minä en pidä tyylikkäänä vastustaa asioita, ilmiöitä vain lapsellisen vastustamisen vuoksi.


      • jämähtänyt paikoilleen!
        Niih! kirjoitti:

        Sinulle ja myös muillekin steinerkouluangstia poteville todettakoon, että Steinerkoulu on Suomen oppivelvollisuuslain mukaista opetusta antava koulu, jossa oppivaksi ihmiseksi kasvaminen on ulkoluvun opettamista tärkeämpää. Antroposofiaa ei opeteta lapsille. Todistelusi ja 'itseironiasi' steinerkoulua vastaan on todella heikkoa, vailla terää. Mitä tekemistä Steinerin muinaisilla luonnonlaki puheilla on tämän päivän opetuksessa Steinerissa Suomessa? Ei yhtään mitään. Voit samalla logiikalla mennä taistelemaan saatanallista peruskoulua vastaan; ei ole sataa vuotta siitä kun koululaisia rangaistiin karsserilla, pienellä vankikopilla tai hakattiin karttakepillä.

        Minä en pidä tyylikkäänä vastustaa asioita, ilmiöitä vain lapsellisen vastustamisen vuoksi.

        Miksi nykyaikaisia opetusvälineitä ei hyödynnetä steiner-opetuksessa. Esimerkkinä, miksi kielten opiskelussa ei saa käyttää äänitteitä, telkkarin opetusohjelmia? Miksi opetetaan vanhaa kaunoa, kun käsialakirjoitus on täysin uudistunut jo aikapäiviä sitten? Miksi tietokoneita ei hyödynnetä opetuksessa? Miksi ei saa käyttää kumia?.... Listaa voisin jatkaa loputtomiin.


      • Tiedän
        Niih! kirjoitti:

        Sinulle ja myös muillekin steinerkouluangstia poteville todettakoon, että Steinerkoulu on Suomen oppivelvollisuuslain mukaista opetusta antava koulu, jossa oppivaksi ihmiseksi kasvaminen on ulkoluvun opettamista tärkeämpää. Antroposofiaa ei opeteta lapsille. Todistelusi ja 'itseironiasi' steinerkoulua vastaan on todella heikkoa, vailla terää. Mitä tekemistä Steinerin muinaisilla luonnonlaki puheilla on tämän päivän opetuksessa Steinerissa Suomessa? Ei yhtään mitään. Voit samalla logiikalla mennä taistelemaan saatanallista peruskoulua vastaan; ei ole sataa vuotta siitä kun koululaisia rangaistiin karsserilla, pienellä vankikopilla tai hakattiin karttakepillä.

        Minä en pidä tyylikkäänä vastustaa asioita, ilmiöitä vain lapsellisen vastustamisen vuoksi.

        Vai ei ironia enää naurata. Minä tiedän juuri mitä tekemistä muinaisilla steinerin opetuksilla on nykypäivän steinerkoulussa, sillä olen käynyt steinerkoulun. Elävässä antroposofisessa uskossa olevalle steinerkoulun opettajalle kyseiset opetukset ovat nykypäivää, ja minä jos kuka sen tiedän. Sinä nähtävästi puolestaan kuulut niihin vanhempiin, jotka haluaa uskotella itselleen, että ei ole tullut tehtyä huonoa ratkaisua. Kuten entinen steinerkoulun opettaja asian ilmaisi, asiaan vihkiytymättömälle vanhemmalle steinerkoululaisen antroposofian aate ei taatusti aukea vihkoen kuvia katselemalla. Suomessa on myös tehty väitöskirja siitä, miten antroposofia ilmenee steinerkoulun opetuksessa.

        Ei ole lainkaan lapsellista vastustaa asiaa, joka on pilannut vuosia omasta elämästä. Todisteluni ja itseironiani steinerkoulua vastaan on nähtävästi todella vahvaa, kun sinä et pysty muuhun kuin keskustelukumppanisi haukkumiseen.

        Jos oikeasti väität, että antroposofia ja steinerin ajatukset eivät ilmene koulun opetuksessa, et selvästi tiedä steinerkoulusta kovinkaan paljoa. On hyvin tyylitöntä ja lapsellista puolustaa asiaa, josta ei tiedä riittävästi.

        Omasta kokemuksestani voin sanoa, että steinerkoulun opetus oli tasoltaan kehnoa, opettajan suhtautuminen oppilaisiin epäasiallinen. Lähes kaikista oppiaineista paistoi läpi synkkä antroposofinen maailmankatsomus. Ainoa valopilkku kouluajoillani oli mukava kieltenopettaja, joka ei ollut antroposofi. Oma opettajani oli synkkä uskontosa riudutama ihmisraunio, joka purki huonoa oloaan ja synkkää uskontoaan viattomiin lapsiin.


      • Steinerkoulun käynyt
        jämähtänyt paikoilleen! kirjoitti:

        Miksi nykyaikaisia opetusvälineitä ei hyödynnetä steiner-opetuksessa. Esimerkkinä, miksi kielten opiskelussa ei saa käyttää äänitteitä, telkkarin opetusohjelmia? Miksi opetetaan vanhaa kaunoa, kun käsialakirjoitus on täysin uudistunut jo aikapäiviä sitten? Miksi tietokoneita ei hyödynnetä opetuksessa? Miksi ei saa käyttää kumia?.... Listaa voisin jatkaa loputtomiin.

        Nykyaikaisia opetusvälineitä ei hyödynnetä, sillä steinerorganisaation selvännäköiset henkilöt ovat lukeneet näkymättömästä Akasha -kroniikasta, että kyseisten välineiden käyttö ei ole hyväksi lapsen karmalle. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin tämä on selitys.


      • Käsi sydämelle
        Tiedän kirjoitti:

        Vai ei ironia enää naurata. Minä tiedän juuri mitä tekemistä muinaisilla steinerin opetuksilla on nykypäivän steinerkoulussa, sillä olen käynyt steinerkoulun. Elävässä antroposofisessa uskossa olevalle steinerkoulun opettajalle kyseiset opetukset ovat nykypäivää, ja minä jos kuka sen tiedän. Sinä nähtävästi puolestaan kuulut niihin vanhempiin, jotka haluaa uskotella itselleen, että ei ole tullut tehtyä huonoa ratkaisua. Kuten entinen steinerkoulun opettaja asian ilmaisi, asiaan vihkiytymättömälle vanhemmalle steinerkoululaisen antroposofian aate ei taatusti aukea vihkoen kuvia katselemalla. Suomessa on myös tehty väitöskirja siitä, miten antroposofia ilmenee steinerkoulun opetuksessa.

        Ei ole lainkaan lapsellista vastustaa asiaa, joka on pilannut vuosia omasta elämästä. Todisteluni ja itseironiani steinerkoulua vastaan on nähtävästi todella vahvaa, kun sinä et pysty muuhun kuin keskustelukumppanisi haukkumiseen.

        Jos oikeasti väität, että antroposofia ja steinerin ajatukset eivät ilmene koulun opetuksessa, et selvästi tiedä steinerkoulusta kovinkaan paljoa. On hyvin tyylitöntä ja lapsellista puolustaa asiaa, josta ei tiedä riittävästi.

        Omasta kokemuksestani voin sanoa, että steinerkoulun opetus oli tasoltaan kehnoa, opettajan suhtautuminen oppilaisiin epäasiallinen. Lähes kaikista oppiaineista paistoi läpi synkkä antroposofinen maailmankatsomus. Ainoa valopilkku kouluajoillani oli mukava kieltenopettaja, joka ei ollut antroposofi. Oma opettajani oli synkkä uskontosa riudutama ihmisraunio, joka purki huonoa oloaan ja synkkää uskontoaan viattomiin lapsiin.

        Omatkin lapseni ovat käyneet steinerkoulun ja selviytyneet sieltä yleisen mittarin mukaan varsin hyvin, paremmin kuin vanhempansa tavallisesta koulusta. Oletko koskaan kysynyt itseltäsi, josko olitkin vain hitaasti kypsyvää tyyppiä?

        Kerropa tarkemmin mitä sait irti omia käsityksiäsi tukemaan tuosta väitöskirjasta, johon viittasit!


      • viitteen
        Steinerkoulun käynyt kirjoitti:

        Nykyaikaisia opetusvälineitä ei hyödynnetä, sillä steinerorganisaation selvännäköiset henkilöt ovat lukeneet näkymättömästä Akasha -kroniikasta, että kyseisten välineiden käyttö ei ole hyväksi lapsen karmalle. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin tämä on selitys.

        siihen missä näin on väitetty, vai onko kaikki vain omaa fabulointiasi?


      • onko kaikki
        Tiedän kirjoitti:

        Vai ei ironia enää naurata. Minä tiedän juuri mitä tekemistä muinaisilla steinerin opetuksilla on nykypäivän steinerkoulussa, sillä olen käynyt steinerkoulun. Elävässä antroposofisessa uskossa olevalle steinerkoulun opettajalle kyseiset opetukset ovat nykypäivää, ja minä jos kuka sen tiedän. Sinä nähtävästi puolestaan kuulut niihin vanhempiin, jotka haluaa uskotella itselleen, että ei ole tullut tehtyä huonoa ratkaisua. Kuten entinen steinerkoulun opettaja asian ilmaisi, asiaan vihkiytymättömälle vanhemmalle steinerkoululaisen antroposofian aate ei taatusti aukea vihkoen kuvia katselemalla. Suomessa on myös tehty väitöskirja siitä, miten antroposofia ilmenee steinerkoulun opetuksessa.

        Ei ole lainkaan lapsellista vastustaa asiaa, joka on pilannut vuosia omasta elämästä. Todisteluni ja itseironiani steinerkoulua vastaan on nähtävästi todella vahvaa, kun sinä et pysty muuhun kuin keskustelukumppanisi haukkumiseen.

        Jos oikeasti väität, että antroposofia ja steinerin ajatukset eivät ilmene koulun opetuksessa, et selvästi tiedä steinerkoulusta kovinkaan paljoa. On hyvin tyylitöntä ja lapsellista puolustaa asiaa, josta ei tiedä riittävästi.

        Omasta kokemuksestani voin sanoa, että steinerkoulun opetus oli tasoltaan kehnoa, opettajan suhtautuminen oppilaisiin epäasiallinen. Lähes kaikista oppiaineista paistoi läpi synkkä antroposofinen maailmankatsomus. Ainoa valopilkku kouluajoillani oli mukava kieltenopettaja, joka ei ollut antroposofi. Oma opettajani oli synkkä uskontosa riudutama ihmisraunio, joka purki huonoa oloaan ja synkkää uskontoaan viattomiin lapsiin.

        tänne kirjoittavat käyneet steinerkoulun vai oletko yksin ahertanut lähes kaikki nämä kirjoitukset?


      • Niih!
        Tiedän kirjoitti:

        Vai ei ironia enää naurata. Minä tiedän juuri mitä tekemistä muinaisilla steinerin opetuksilla on nykypäivän steinerkoulussa, sillä olen käynyt steinerkoulun. Elävässä antroposofisessa uskossa olevalle steinerkoulun opettajalle kyseiset opetukset ovat nykypäivää, ja minä jos kuka sen tiedän. Sinä nähtävästi puolestaan kuulut niihin vanhempiin, jotka haluaa uskotella itselleen, että ei ole tullut tehtyä huonoa ratkaisua. Kuten entinen steinerkoulun opettaja asian ilmaisi, asiaan vihkiytymättömälle vanhemmalle steinerkoululaisen antroposofian aate ei taatusti aukea vihkoen kuvia katselemalla. Suomessa on myös tehty väitöskirja siitä, miten antroposofia ilmenee steinerkoulun opetuksessa.

        Ei ole lainkaan lapsellista vastustaa asiaa, joka on pilannut vuosia omasta elämästä. Todisteluni ja itseironiani steinerkoulua vastaan on nähtävästi todella vahvaa, kun sinä et pysty muuhun kuin keskustelukumppanisi haukkumiseen.

        Jos oikeasti väität, että antroposofia ja steinerin ajatukset eivät ilmene koulun opetuksessa, et selvästi tiedä steinerkoulusta kovinkaan paljoa. On hyvin tyylitöntä ja lapsellista puolustaa asiaa, josta ei tiedä riittävästi.

        Omasta kokemuksestani voin sanoa, että steinerkoulun opetus oli tasoltaan kehnoa, opettajan suhtautuminen oppilaisiin epäasiallinen. Lähes kaikista oppiaineista paistoi läpi synkkä antroposofinen maailmankatsomus. Ainoa valopilkku kouluajoillani oli mukava kieltenopettaja, joka ei ollut antroposofi. Oma opettajani oli synkkä uskontosa riudutama ihmisraunio, joka purki huonoa oloaan ja synkkää uskontoaan viattomiin lapsiin.

        Olisi mielenkiintoista tietää missä ihmeessä olet Steinerkoulusi käynyt, sillä lakiin perustuva opetus Steinerkoulussa sisältää mm. samat matematiikat, fysiikat, kemiat kuin muissakin kouluissa; miten muuten ko. koulusta voisi kirjoittaa ylioppilaaksi ja jatkaa yliopistoissa kuten muistakin kouluista kirjoittaneet?

        Kieltenopetuksessa on kuunneltu nauhoja, opetustietokoneet löytyvät koululta, pyyhekumia on saanut käyttää...

        Voit vapaasti vastustaa Steinerkoulua, huonoa kokemustasi en kiistä. Kiistaton tosiasia, jota vastaan on typerää jankuttaa, myös on, että Steinerkoulusta on valmistunut melkoinen nippu tavallisia suomalaisia ihmisiä ja tyytyväisenä saamaansa opetukseen viimeisen noin 50 vuoden ajalta. Olisikin mielenkiintoista kuulla erityisesti vain ja ainoastaan Steinerkoulun syyksi luettavista, oppilaille vahingollisista, asioista. Asioista, joita ei voisi ikinä tapahtua peruskoulussa...

        Itseään muita parempana pitävät 'suuret copy-paste pohdiskelijat' älkööt vaivautuko; teidät on jo nähty.


        -Kun kerran tiedät, kerro, miten antroposofia ilmenee oppilaissa?


    • Entinen oppilas

      Kirjoitin viestin omista -myönteisistä - steinerkokemuksistani tuonne "Löytyyköhän täältä" -ketjuun, lue, jos huvittaa:)
      Mutta siis yksi steinerin hyvistä puolista on se, että vanhemmat tuntevat toisensa -ja opettajat - todella hyvin, ja pääsevät osallistumaan koulun toimintaan. Vanhempainiltoja, yhteisiä juhlia jne. on paljon.
      Kyllähän toki kouluun voi mennä tutustumaan. En osaa sanoa minkä ikäisen lapsen kanssa kannattaa mennä, sitä on varmaan hyvä kysellä koulusta ja opettajilta suoraan. Itse kävin vasta vähän ennen koulun alkua.
      Koulussahan opetetaan jokaiselle omaa uskontoaan, tai siis vanhempien uskontoa. Itse kyllä kävin alaluokilla "tavallisilla" uskontotunneilla, jotka eivät erityisen tunnustuksellisia olleet, myöhemmin vaihdoin et-tunneille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      2019
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1194
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1175
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1051
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1015
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 11
      994
    Aihe