Isän kuolema

peeppa

Hei!

Isäni äkillisestä kuolemasta on vasta vajaa viikko aikaa ja tuntuu että tästä ei selviä mitenkään. Iskä oli elämäni tärkein henkilö.

Mistäköhän sais ees jonkun valopilkun takas elämään, kun tuntuu että mikään tai kukaan ei voi auttaa. Onko kellään vastaavia tuntemuksia/kokemuksia? Odotan viestejä mielellään osoitteeseen [email protected].

102

25968

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on luotu

      syntymään ja kuolemaan ja siksi meillä on ihmeelliset voimavarat annettu myös hyväksy kuolema.
      Itse menetin isäni, joka oli minulle todella tärkeä ja rakas ollessani 17 vuotias ja se tuntui ensin aivan mahdottoman pahalle, mutta elämä jatkui ja alkoi antaa uutta ja näin suruni laimeni hiljalleen, mutta en ole unohtanut isääni, enkä unohdakaan.
      Sinäkin tulet näkemään, että ajatuksiisi mahtuu kohta jo uutta.
      Mitä nöyremmin hyväksymme elämän realiteetit, sitä nopeammin pääsemme asioiden kanssa sinuiksi, emmekä jää suruun kiinni.
      Suru on yksi osa tunteistamme, mutta sen ei kuulu jäädä hallitsevaksi.

      Otan osaa suruusi ja tiedän, että sinä selviät siitä, sillä kaikkien ihmisten kaikkialla on koettava tuo sama ja selvittävä.

      Rauhaa sinulle.

    • otan osaa

      ...isäsi kuoleman johdosta. Oma Isäni kuoli reilu vuosi sitten ja ajattelin, etten pääse siitä koskaan yli. No, yli en ole päässytkään, vaan mennyt pikkuhiljaa läpi surutyötä tehden.
      Olin aina Isän tyttö ja viimeisiksi sanoikseenkin sairaalassa hän oli kehunut minua.

      Voi tätä ikävää.

      Onneksi meille jää muistot ja ne eivät kuole koskaan!

      Minkä ikäinen Isäsi oli ja mihin hän kuoli?

      • Karjalan heili

        olin aina ja vaikka isän kuolemasta on jo monta vuotta,se ei ikinä jiä minun mielestä pois-elvytyksemme ambulanssin tuloon saakka-saatiin sydän hetkeksi käynnistymään,mut pysähty uudestaan-ambulanssimiehet vain totesi,ettei mittään oo tehtävissä.Isä kuoli miun sylliin ja ainnaa muistan sen rauhan,joka hänen kasvoilta hohti ja kuin valo olisi loistanut hänen ympärillään.Mutta tästä isän ikävästä en pääse koskaan-aina kun tulee vaikea aika,tulee mielleen,jotta käynpäs kysymässä isältä neuvvoo ja sit iskköö tajunttaan se todellisuus,että ei mulla oo ennee issee.Hautausmualla käyn puhumassa-sekkii on osa tätä surutyötä...


      • yksi valopilkku

        Hei!

        Iskä oli just täyttänyt vasta 56 vuotta. Kuoli rakastamansa harrastuksen parissa eli kalastuksen. Eli hukkui. Ei keretty hyvästejä jättää. Kun matto ois vedetty jalkojen alta. Mutta eipä se tässä kohtaa paljon lohduta. Oltiin sinä päivänä vielä puhelimessa kaks kertaa ja lupasi soittaa vielä illalla uudelleen. Sitä soittoa odotan edelleen. Avattiin hänen puhelin ja se minulle soitettu puhelu oli viimeinen. Se oli tosi iloinen se puhelu. Naurettiin molemmat. Ja suunniteltiin mitä seuraavaksi tehtäis....

        Rauhottavien lääkkeiden ja unilääkkeiden voimalla tässä yritetään mennä eteenpäin. Viikkoon en oo pystyny yhtään edes syömään mitään. Ehkä yhden banaanin päivässä.

        Pari kertaa oon käyny ammattiauttajan luona puhumassa ja ehkä puol tuntii sen jälkeen on tuntunut ehkä hivenen paremmalta. Avomies ei vissii osaa tukea millään tavoin. Tuntuu että olen aivan yksin kun ollaan kotona. Sit ne kaikki asiat vaan pyörii päässä et miksi, kärsikö iskä, mitä ajatteli viimeisenä hetkenään ym ym..

        Tällä hetkellä ainut ajatus on että haluan isän luokse. Ei oo mitään syytä elää enää. Iskä kun oli näet kaikkein tärkein ihminen elämässäni. Muistan vasta kun ennen itsenäisyyspäivää yhdessä tapetoitiin ja välilä juotiin kahvia ja kunhan vaan höpöteltiin. On vieläkin niin paljon sellaisia asioita joita kukaan muu ei tiedä kun me kaks.

        Miten ootte saaneet elämästä edes jotenkin takas kiinni????


      • Minäkin menetin rakkaan... :(
        yksi valopilkku kirjoitti:

        Hei!

        Iskä oli just täyttänyt vasta 56 vuotta. Kuoli rakastamansa harrastuksen parissa eli kalastuksen. Eli hukkui. Ei keretty hyvästejä jättää. Kun matto ois vedetty jalkojen alta. Mutta eipä se tässä kohtaa paljon lohduta. Oltiin sinä päivänä vielä puhelimessa kaks kertaa ja lupasi soittaa vielä illalla uudelleen. Sitä soittoa odotan edelleen. Avattiin hänen puhelin ja se minulle soitettu puhelu oli viimeinen. Se oli tosi iloinen se puhelu. Naurettiin molemmat. Ja suunniteltiin mitä seuraavaksi tehtäis....

        Rauhottavien lääkkeiden ja unilääkkeiden voimalla tässä yritetään mennä eteenpäin. Viikkoon en oo pystyny yhtään edes syömään mitään. Ehkä yhden banaanin päivässä.

        Pari kertaa oon käyny ammattiauttajan luona puhumassa ja ehkä puol tuntii sen jälkeen on tuntunut ehkä hivenen paremmalta. Avomies ei vissii osaa tukea millään tavoin. Tuntuu että olen aivan yksin kun ollaan kotona. Sit ne kaikki asiat vaan pyörii päässä et miksi, kärsikö iskä, mitä ajatteli viimeisenä hetkenään ym ym..

        Tällä hetkellä ainut ajatus on että haluan isän luokse. Ei oo mitään syytä elää enää. Iskä kun oli näet kaikkein tärkein ihminen elämässäni. Muistan vasta kun ennen itsenäisyyspäivää yhdessä tapetoitiin ja välilä juotiin kahvia ja kunhan vaan höpöteltiin. On vieläkin niin paljon sellaisia asioita joita kukaan muu ei tiedä kun me kaks.

        Miten ootte saaneet elämästä edes jotenkin takas kiinni????

        Otan osaa suureen suruusi.

        Minä tiedän tarkalleen miltä sinusta tuntuu... Minäkin menetin noin vuosi sitten maailman ihanimman ja rakkaimman isän. Se otti tosi koville ja ottaa yhä. Ikävä on aina, ja se pysyy!! Niinkuin se "sanonta" kuuluu, jota jokainen hokee, että aika parantaa ja suru muuttaa muotoaan on ehkä osittain totta. Mutta, sellaisen kuuleminen saattaa hermostuttaa aluksi, koska siihen ei sillä hetkellä oikein pysty uskomaan. Minua ainakin.

        Ikävöin joka ikinen päivä...ja mietin mitä hän nyt sanoisi ja tekisi...ja muistelen hänen hassunkurisia sanontojaan...sitä miten hän lauloi...ja kaikkea isään liittyvää.

        Niin kova ikävä on iskää, tosi kova ikävä!! Miksi hänen piti lähteä pois kun häntä olisi tarvittu!? Vaikka me lapset olemme jo aikuisia, niin silti se oli meille se tukipylväs, johon aina pystyi luottamaan ja turvautumaan. Ja arvata voitte millainen shokki se on ollut äidillemme.

        Välillä itkettää kovasti ja tuntuu, että siitä ei tule loppua ja välillä taas on kausia, että hiukan helpottaa, mutta IKÄVÄ ei ikinä helpota!! :(

        Niin sinun kuin minun isäni haluaa, että me lapset jatkamme elämää kaikesta surusta huolimatta ja koitamme mennä eteenpäin. Tiedän sen! Se on pakko. Jokainen lähtee täältä vuorollaan, mutta vielä ei ole meidän aika.

        Jaksamista! Muista syödä! Se on tärkeää.

        P.S. Onko paikkakunnallasi sururyhmää?! Voisit kokeilla. Ei se pahenna oloa, ei ainakaan minulla.


      • ...
        Karjalan heili kirjoitti:

        olin aina ja vaikka isän kuolemasta on jo monta vuotta,se ei ikinä jiä minun mielestä pois-elvytyksemme ambulanssin tuloon saakka-saatiin sydän hetkeksi käynnistymään,mut pysähty uudestaan-ambulanssimiehet vain totesi,ettei mittään oo tehtävissä.Isä kuoli miun sylliin ja ainnaa muistan sen rauhan,joka hänen kasvoilta hohti ja kuin valo olisi loistanut hänen ympärillään.Mutta tästä isän ikävästä en pääse koskaan-aina kun tulee vaikea aika,tulee mielleen,jotta käynpäs kysymässä isältä neuvvoo ja sit iskköö tajunttaan se todellisuus,että ei mulla oo ennee issee.Hautausmualla käyn puhumassa-sekkii on osa tätä surutyötä...

        olin aina ja vaikka isän kuolemasta on jo monta vuotta,se ei ikinä jiä minun mielestä pois-elvytyksemme ambulanssin tuloon saakka-saatiin sydän hetkeksi käynnistymään,mut pysähty uudestaan-ambulanssimiehet vain totesi,ettei mittään oo tehtävissä.Isä kuoli miun sylliin ja ainnaa muistan sen rauhan,joka hänen kasvoilta hohti ja kuin valo olisi loistanut hänen ympärillään.Mutta tästä isän ikävästä en pääse koskaan-aina kun tulee vaikea aika,tulee mielleen,jotta käynpäs kysymässä isältä neuvvoo ja sit iskköö tajunttaan se todellisuus,että ei mulla oo ennee issee.Hautausmualla käyn puhumassa-sekkii on osa tätä surutyötä...

        sama ja oon viel 12


      • Aika on
        yksi valopilkku kirjoitti:

        Hei!

        Iskä oli just täyttänyt vasta 56 vuotta. Kuoli rakastamansa harrastuksen parissa eli kalastuksen. Eli hukkui. Ei keretty hyvästejä jättää. Kun matto ois vedetty jalkojen alta. Mutta eipä se tässä kohtaa paljon lohduta. Oltiin sinä päivänä vielä puhelimessa kaks kertaa ja lupasi soittaa vielä illalla uudelleen. Sitä soittoa odotan edelleen. Avattiin hänen puhelin ja se minulle soitettu puhelu oli viimeinen. Se oli tosi iloinen se puhelu. Naurettiin molemmat. Ja suunniteltiin mitä seuraavaksi tehtäis....

        Rauhottavien lääkkeiden ja unilääkkeiden voimalla tässä yritetään mennä eteenpäin. Viikkoon en oo pystyny yhtään edes syömään mitään. Ehkä yhden banaanin päivässä.

        Pari kertaa oon käyny ammattiauttajan luona puhumassa ja ehkä puol tuntii sen jälkeen on tuntunut ehkä hivenen paremmalta. Avomies ei vissii osaa tukea millään tavoin. Tuntuu että olen aivan yksin kun ollaan kotona. Sit ne kaikki asiat vaan pyörii päässä et miksi, kärsikö iskä, mitä ajatteli viimeisenä hetkenään ym ym..

        Tällä hetkellä ainut ajatus on että haluan isän luokse. Ei oo mitään syytä elää enää. Iskä kun oli näet kaikkein tärkein ihminen elämässäni. Muistan vasta kun ennen itsenäisyyspäivää yhdessä tapetoitiin ja välilä juotiin kahvia ja kunhan vaan höpöteltiin. On vieläkin niin paljon sellaisia asioita joita kukaan muu ei tiedä kun me kaks.

        Miten ootte saaneet elämästä edes jotenkin takas kiinni????

        armollinen ja häivyttää vähitellen surun...


      • Otan myös

        osaa, ikävä juttu:(


      • ... kirjoitti:

        olin aina ja vaikka isän kuolemasta on jo monta vuotta,se ei ikinä jiä minun mielestä pois-elvytyksemme ambulanssin tuloon saakka-saatiin sydän hetkeksi käynnistymään,mut pysähty uudestaan-ambulanssimiehet vain totesi,ettei mittään oo tehtävissä.Isä kuoli miun sylliin ja ainnaa muistan sen rauhan,joka hänen kasvoilta hohti ja kuin valo olisi loistanut hänen ympärillään.Mutta tästä isän ikävästä en pääse koskaan-aina kun tulee vaikea aika,tulee mielleen,jotta käynpäs kysymässä isältä neuvvoo ja sit iskköö tajunttaan se todellisuus,että ei mulla oo ennee issee.Hautausmualla käyn puhumassa-sekkii on osa tätä surutyötä...

        sama ja oon viel 12

        Olin itse 12v kun isäni kuoli. Kävin surun ammattiauttajan kanssa läpi yli 10 vuotta myöhemmin.
        Nyt ajattelen, että parasta olisi, mikäli tuossa esim. 12v nuori voisi käydä suruaan läpi perheneuvolan nuorten sururyhmässä/ kirkon perheneuvonnassa/koulun työntekijöiden kanssa. Saattaa olla, että nurisotaloilta löytyy sopivia aikuisia. Kannattaa puhua, puhua ja itkeä. Vähitellen olo helpottaa. Se vie aikansa, mutta suru muuttuu mustasta vähitellen valoisammaksi. Ihmistä ei koskaan unohda, mutta elämän on jatkuttava.
        Nyt kun itse jäin leskeksi pienten lasten kanssa, olen käynyt suruani ja lasten surua ammattiavun avulla läpi. Hyvä väylä on myös nuortenleskien -ryhmät eri puolella Suomea. Myös Suomen mielenterveysseuran sivuilta löytyy tietoa. Vuosi vuodelta olo helpottaa ja rakkaus jää jäljelle.


      • Anonyymi

        No kun ei kuolemaa voi hyväksyä, se on pakko mikä meidän on kohdattava. Tyhjä paikka jää sieluun ja elämään. Mun kuoli puoliso 49 yhteisen vuoden jälkeen.


    • lapsi...

      Vie aikaa selvitä rakkaan ihmisen menetyksestä. Älä kiirehdi, sillä se ei auta. Elä päivä kerrallaan, niin minä olen jaksanut...Surutyö on tehtävä sen mukaan kuin se menee ja kestää..Mutta AIKAA se vaatii, helpotus tulee AJAN myötä. Rakkaudella; isänsä ja lapsensä menettänyt.

    • stre

      Ei ole yhtä oikeaa tapaa surra. Äkillinen menetys varmaan on omaiselle pahempi siihen ei ole valmistautunut. Itseäni on auttanut ylipäätään lukea surun eri ilmenemismuodoista ja on rauhoittanut huomata, että tuntemukset ovat ihan normaaleja. Eri paikkakunnilla on eri tukea saatavana. Seurakunnilla taitaa olla sururyhmiä, vertaisryhmät ovat monille toimivia oli sitten mistä tahansa kysymys.
      Omat kaverit ova olleet suuri apu monelle.
      Omasta kokemuksesta muistan, että ensimmäinen vuosi oli pahin, kaikki juhlapyhät yms kalenteriin kuuluneet asiat toivat aina surun pintaan.
      Niin kliseiseltä kuin se kuulostaa: aika tekee tehtävänsä ja suru muuttaa muotoaan.

      • MirjamiK

        Sillä tunteet tulevat vaihtelemaan hurjasti katkeruudesta ja vihasta loputtomaan ikävään. Itse menetin isäni keväällä, äkillisesti. Yhtä ainoaa selviytymiskeinoa ei ole, mutta suosittelen että yrität päästä eroon lääkkeistä, sillä ne vain turruttavat tunteet. Anna itsellesi aikaa surra ja itkeä itsesi tyhjiin. Pikkuhiljaa pystyt ajattelemaan jo omaa elämääsi ja löydät syitä elämään. Mutta se vie aikaa. Itselläni olo alkaa vasta nyt olla normaali, mutta hillittömästä ikävästä en vain pääse eroon. Sen kanssa täytyy oppia elämään. Voimia sinulle ja suurin osanottoni.


    • iloa

      Mene paikallisen rauhanyhdistyksen seuroihin.Sieltä voit saada voimaa ja valon elämääsi.Sinun täytyisi vain jaksaa sinne mennä ja uskoa lapsenkaltaisesti.

    • iskän tyttö

      Mä menetin myös isäni äkillisesti vajaa vuosi sitten.Pikkuhiljaa suru muuttaa muotoaan ja se aivan kuin menisi vähän kauemmaksi,etäämmälle.Aluksi itkin päivittäin,sitten viikottain ja nyt ei enää niin paljoa itketä,mutta ikävä on kova!Mutta muista,että sen takia se ottaa niin kipeetä,koska hän on ja tulee aina olemaan sulle rakas!

      • lauantaina??

        Juupa juu..Olo on kyllä niin tyhjä ja turta kun ihmisellä vaan voi olla. Lauantaina on sitten ne hautajaiset. Siis ikioman rakkaan isän hautajaiset. Miten niistä selviää?? Tai ees täysjärkisenä?? Nytkin tuntuu että kohta sekoan tai tuun hulluks.

        Iskä oli elämässäni vähän niinkun ankkuri. Tällä hetkellä olen vain tyhjä vene vailla päämäärää. Ei ole edes yhtään saarta mihin rantautua....


      • Minäkin menetin rakkaan.... :(
        lauantaina?? kirjoitti:

        Juupa juu..Olo on kyllä niin tyhjä ja turta kun ihmisellä vaan voi olla. Lauantaina on sitten ne hautajaiset. Siis ikioman rakkaan isän hautajaiset. Miten niistä selviää?? Tai ees täysjärkisenä?? Nytkin tuntuu että kohta sekoan tai tuun hulluks.

        Iskä oli elämässäni vähän niinkun ankkuri. Tällä hetkellä olen vain tyhjä vene vailla päämäärää. Ei ole edes yhtään saarta mihin rantautua....

        Voi, että se on TOSI RASKAS päivä!! Muistan isäni hautajaiset kuin eilisen. Kamalaa.. Nyyh!! :(

        Mutta, toivon vaan jaksamista lauantaina!! Pelkäsimme koko perhe myös hautajaisia ja niistä selvittiin vaikka vaikeaa teki. Toivottavasti sinulla on sisaruksia ja / tai äiti tukemassa...toinen toistanne!!

        Ei ole muuta sanottavaa kuin koita jaksaa... :(


      • minä vain
        lauantaina?? kirjoitti:

        Juupa juu..Olo on kyllä niin tyhjä ja turta kun ihmisellä vaan voi olla. Lauantaina on sitten ne hautajaiset. Siis ikioman rakkaan isän hautajaiset. Miten niistä selviää?? Tai ees täysjärkisenä?? Nytkin tuntuu että kohta sekoan tai tuun hulluks.

        Iskä oli elämässäni vähän niinkun ankkuri. Tällä hetkellä olen vain tyhjä vene vailla päämäärää. Ei ole edes yhtään saarta mihin rantautua....

        Hei,ymmärrän tunteesi, itse menetin isäni viimeviikolla, itkettää, Minulla on onneksi hyvä tukiverkosto, joka jaksaa kuulla tuskaani ja ymmärtää minua. Myös sinun kirjoituksiesi lukeminen on helpottanut. Toivon sydämmestäni sinun jaksavan launtain. Meillä ihmisillä on puolustusmekanismit tälläisia tilanteita varten, jotta jaksamme, otamme ne käyttöön huomaamattomasti, asista löydät tietoa psykan kirjoista ja netistä!


      • Anonyymi
        lauantaina?? kirjoitti:

        Juupa juu..Olo on kyllä niin tyhjä ja turta kun ihmisellä vaan voi olla. Lauantaina on sitten ne hautajaiset. Siis ikioman rakkaan isän hautajaiset. Miten niistä selviää?? Tai ees täysjärkisenä?? Nytkin tuntuu että kohta sekoan tai tuun hulluks.

        Iskä oli elämässäni vähän niinkun ankkuri. Tällä hetkellä olen vain tyhjä vene vailla päämäärää. Ei ole edes yhtään saarta mihin rantautua....

        Ennen isäni kuolemaa otin pienen ankkuri tatuoinnin. Ikävä on. 👩‍💻❤️


    • tilanteessa

      Menetin myös isäni muutaman kuukausi sitten. Hän kuoli 52 vuotiaana syöpään joka löydettiin vasta vuorokausi ennen kuolemaa. Hyvin nopeasti siis koko tilanne oli ohi, eikä sitä pysty ymmärtämään vaikka istui loppuun asti vieressä kädestä pitäen.

      Tähän asti kaikki voimat on menneet äidin tukemiseen enkä ole oikein päässyt kosketuksiin omien tunteideni kanssa. Olen siis 26 vuotias poika. Vietän tässä juuri yksikseni muisteluiltaa katsellen kuvia ja videoita.

      Kuvia katsellessa tuntuu niin väärältä että isälle oli annettu niin lyhyt elämä. Melkein joka kuvasta tulee vaan mieleen että eipä arvannut hänkään tämän kuvan ottohetkellä että aikaa ei ole enää paljoa jäljellä. Olen myös pahoillani että isä ei saanut koskaan nähdä lapsenlapsiaan joita olemme aikomuksissa hankkia parin vuoden kuluttua. Hän oli niin lapsirakas ja olisi ollut mahtava ukki.

      Olen nyt sitten sen puolen sukuni viimeinen edustaja. Koko isäni perhe johon kuului 3 veljestä,isä ja äiti ovat nyt kaikki kuolleet nuorena.

      Tälläistä.. Toivottavasti tämän illan aikana pääsen lopulta kunnolla käsiksi tunteisiini.

      • osaa suruusi

        Meillä huomenna kymmeneltä hautajaiset eikä sydän eikä mieli tahdo vieläkään käsittää. Enkä tiedä miten selviän edes huomisesta. Nyt tuntuu siltä ennen selviä.

        Meitä on kolme sisarusta. Minä olen vanhin (34)ja asun äidin ja kehitysvammainen pikkusiskonkanssa samalla paikkakunnalla, velipoika asustelee n. 500 km päässä meitä.

        Minä olen aina ollut isin tyttö. Nyt vielä enemmän kun tehtiin yhdessä kaikkia remppahommia, käytiin kalassa, tehtiin metsätöitä ym ym. Iskä soitteli monta kertaa viikossa ja kyseli miten menee jne. Nyt olen aika pitkälti ollut kotona omissa oloissani (kotona on myös avomies joka ei osaa tukea millään tavalla ;(() Tuntuu että äitikin pärjää jo tosi hyvin. Ehkä äidin on ollut nyt pakko skarpata ku minäkin olen vaan ollut omissa oloissani.

        Minä olen itkenyt iskän kuolemasta kuluneen 3 viikon aikana niin paljon että joskus ihan ihmettelen mistä niitä kyyneleitä voikin niin paljon tulla. Töistäkin olen sairaslomalla. Iskä oli tällä hetkellä kyllä minun elämän ankkuri. Tuntuu että nyt olen vain tyhjä vene vailla päämäärää!!!

        Alkaa taas silmät sumentua kyyneleistä joten täytynee lopetella. Mutta anna kyynelten vaan tulla. Itke niin paljon kun itkettää ja sillon kun itkettää. Niin minäkin olen tehnyt.

        Lämmin halaus ja voimia eteenpäin


      • Tiedän tunteen :(
        osaa suruusi kirjoitti:

        Meillä huomenna kymmeneltä hautajaiset eikä sydän eikä mieli tahdo vieläkään käsittää. Enkä tiedä miten selviän edes huomisesta. Nyt tuntuu siltä ennen selviä.

        Meitä on kolme sisarusta. Minä olen vanhin (34)ja asun äidin ja kehitysvammainen pikkusiskonkanssa samalla paikkakunnalla, velipoika asustelee n. 500 km päässä meitä.

        Minä olen aina ollut isin tyttö. Nyt vielä enemmän kun tehtiin yhdessä kaikkia remppahommia, käytiin kalassa, tehtiin metsätöitä ym ym. Iskä soitteli monta kertaa viikossa ja kyseli miten menee jne. Nyt olen aika pitkälti ollut kotona omissa oloissani (kotona on myös avomies joka ei osaa tukea millään tavalla ;(() Tuntuu että äitikin pärjää jo tosi hyvin. Ehkä äidin on ollut nyt pakko skarpata ku minäkin olen vaan ollut omissa oloissani.

        Minä olen itkenyt iskän kuolemasta kuluneen 3 viikon aikana niin paljon että joskus ihan ihmettelen mistä niitä kyyneleitä voikin niin paljon tulla. Töistäkin olen sairaslomalla. Iskä oli tällä hetkellä kyllä minun elämän ankkuri. Tuntuu että nyt olen vain tyhjä vene vailla päämäärää!!!

        Alkaa taas silmät sumentua kyyneleistä joten täytynee lopetella. Mutta anna kyynelten vaan tulla. Itke niin paljon kun itkettää ja sillon kun itkettää. Niin minäkin olen tehnyt.

        Lämmin halaus ja voimia eteenpäin

        OTAN OSAA SUUREEN SURUUNNE!!

        Itsekin suren edelleen vuosi sitten mennyttä rakasta isääni. Niin ikävä on!


    • Kaisa O.

      Mun isä kuoli äkillisesti 14.12,eli reilu viikko sitten.Tiedän hyvin miltä se tuntuu,suru ja ikävä on suuri.Mulle myös isä oli todella tärkeä ja meillä oli aina mukavaa.Itkin kolme päivää ja sen jälkeen on tuntunut että olen kuin sumussa,en tiedä mitä ajattelisin.Mietin vain miten pystyn todella hyväksymään asian ja jatkaa elämääni ilman isää.

      • peeppa34

        Otan osaa suruusi. Itselläni tulee heti vuoden vaihteen jälkeen kuluneeksi vuosi isän tapaturmaisesta kuolemasta. Vielä näin ensimmäinen joulu ilman isää on tuntunut ihan kauheelta, ei oikein edes joululta. Kunhan vaan laskee tunteja että joulu olisi ohi!

        Voin vaan kuvitella miltä sinusta tuntuu ja mitä kaikkea käyt läpi. Minulle kaikkein paras selviytymiskeino on ollut puhuminen ja lisäksi olen kirjoittanut päiväkirjaa. En ole lukenut niitä ensimmäisiä kirjoituksia vielä lainkaan, mutta ajan kanssa sitten ehkä. Senkin olen oppinut tässä suruprosessin aikana, että ihmiset surevat niin eri tavalla. Toiset ei pysty tai halua puhua asiasta lainkaan ja toiset taas haluavat puhua koko ajan. Toivottavasti löydät sinulle oikean kanavan että pääset tekemään surutyötä. Se on pitkä ja rankka työ, mikä on vaan tehtävä.

        Minäkin olen vasta matkalla tekemässä surutyötä enkä ole kokonaan vielä hyväksynyt isän kuolemaa. Välillä sukellan pinnan alle todella kovaa ja syvälle ja sitten taas välillä kestää pinnalla jonkun aikaa ennekun taas viedään... Ajan myötä se aika kun olen pinnalla kasvaa. Jos tästä asiasta jotain positiivista pystyy löytämään ja oikein kaivamaan on se että nyt tiedän aika tarkkaan kuinka pohjalla sitä pystyy käymään ja sieltä vielä nousemaan. Vaikka sillon tammikuussa en uskonut että olisin edes hengissä. Mutta täällä sitä ollaan.

        Nytkin radiosta tulee niin kaunis joululaulu ja kyynel tulee silmään, mutta en pidättele, äläkä sinäkään pidättele kyyneleitä. Anna niiden tulla. Minä tiedän että isäni ja varmasti sinun isäsi toivoisi meidän jatkavan elämäämme onnellisina.

        Muistan yhden viestin jonka sain ystävältäni silloin tammikuussa. Siinä luki näin, Sait isältäsi juuret, sait isältäsi myös siivet. Nyt sun täytyy nousta omille siivillesi ja lentää. Osoitat niin isällesi oppineesi ja saaneesi elämän perusteet. Siipesi kantavat sinua läpi elämän ja isäsi on mukanasi aina.

        Paljon voimia sinulle Kaisa.


      • Kaisa O.
        peeppa34 kirjoitti:

        Otan osaa suruusi. Itselläni tulee heti vuoden vaihteen jälkeen kuluneeksi vuosi isän tapaturmaisesta kuolemasta. Vielä näin ensimmäinen joulu ilman isää on tuntunut ihan kauheelta, ei oikein edes joululta. Kunhan vaan laskee tunteja että joulu olisi ohi!

        Voin vaan kuvitella miltä sinusta tuntuu ja mitä kaikkea käyt läpi. Minulle kaikkein paras selviytymiskeino on ollut puhuminen ja lisäksi olen kirjoittanut päiväkirjaa. En ole lukenut niitä ensimmäisiä kirjoituksia vielä lainkaan, mutta ajan kanssa sitten ehkä. Senkin olen oppinut tässä suruprosessin aikana, että ihmiset surevat niin eri tavalla. Toiset ei pysty tai halua puhua asiasta lainkaan ja toiset taas haluavat puhua koko ajan. Toivottavasti löydät sinulle oikean kanavan että pääset tekemään surutyötä. Se on pitkä ja rankka työ, mikä on vaan tehtävä.

        Minäkin olen vasta matkalla tekemässä surutyötä enkä ole kokonaan vielä hyväksynyt isän kuolemaa. Välillä sukellan pinnan alle todella kovaa ja syvälle ja sitten taas välillä kestää pinnalla jonkun aikaa ennekun taas viedään... Ajan myötä se aika kun olen pinnalla kasvaa. Jos tästä asiasta jotain positiivista pystyy löytämään ja oikein kaivamaan on se että nyt tiedän aika tarkkaan kuinka pohjalla sitä pystyy käymään ja sieltä vielä nousemaan. Vaikka sillon tammikuussa en uskonut että olisin edes hengissä. Mutta täällä sitä ollaan.

        Nytkin radiosta tulee niin kaunis joululaulu ja kyynel tulee silmään, mutta en pidättele, äläkä sinäkään pidättele kyyneleitä. Anna niiden tulla. Minä tiedän että isäni ja varmasti sinun isäsi toivoisi meidän jatkavan elämäämme onnellisina.

        Muistan yhden viestin jonka sain ystävältäni silloin tammikuussa. Siinä luki näin, Sait isältäsi juuret, sait isältäsi myös siivet. Nyt sun täytyy nousta omille siivillesi ja lentää. Osoitat niin isällesi oppineesi ja saaneesi elämän perusteet. Siipesi kantavat sinua läpi elämän ja isäsi on mukanasi aina.

        Paljon voimia sinulle Kaisa.

        Kiitos kauniista sanoista! Se on totta että suru täytyy surra ja kyyneleiden antaa tulla, muuten kaikki tunteet jää sisälle ja se ei ole hyvä asia.

        Mulla on onneksi kolme siskoa ja äiti, ja olemme kaikki läheisiä ja pystymme juttelemaan ja tukemaan toisiamme. Huomenna taas menemme kaikki äidin luokse syömään ja juttelemaan isästä ja tästä surusta.Vaikeaa on myös se, että kaikki asiat tuntuvat muistuttavan isästä. Mun asunnossa on paljon isän tekemiä asioita, esim. yhden seinän tapetti, keittiön kaapinovet, parkettilattia jne. Mun isä oli taitava ja osasi rakentaa ja myös korjata mun autoa. Sitä vaan miettii niinkin ehkä itsekkäästi että kuka mun autoa nyt korjaa jos siihen tulee vikaa.

        Tuntuu vaan että kuolema vei väärän ihmisen, mun isä oli niin urheilullinen, ei polttanut eikä paljoa käyttänyt alkoholiakaan. Isä sai ehkä sydänkohtauksen, ruumiinavaus sen sitten kertoo. Se on jo tehty, mutta siinä menee kuulemma aikaa että kirje tulee kotiin jossa kerrotaan kuolinsyy.
        Mun isä sai kuusi vuotta sitten sydänkohtauksen, josta selvisi ja toipui hyvin.

        Musta välillä tuntuu ettei tästä selviä,koko mun loppuelämä on pelkkää surua, mutta jaksan kuitenkin uskoa että se varmasti helpottaa ajan kanssa ja suru muuttuu ehkäpä helpommin kestettäväksi.


      • peeppa34
        Kaisa O. kirjoitti:

        Kiitos kauniista sanoista! Se on totta että suru täytyy surra ja kyyneleiden antaa tulla, muuten kaikki tunteet jää sisälle ja se ei ole hyvä asia.

        Mulla on onneksi kolme siskoa ja äiti, ja olemme kaikki läheisiä ja pystymme juttelemaan ja tukemaan toisiamme. Huomenna taas menemme kaikki äidin luokse syömään ja juttelemaan isästä ja tästä surusta.Vaikeaa on myös se, että kaikki asiat tuntuvat muistuttavan isästä. Mun asunnossa on paljon isän tekemiä asioita, esim. yhden seinän tapetti, keittiön kaapinovet, parkettilattia jne. Mun isä oli taitava ja osasi rakentaa ja myös korjata mun autoa. Sitä vaan miettii niinkin ehkä itsekkäästi että kuka mun autoa nyt korjaa jos siihen tulee vikaa.

        Tuntuu vaan että kuolema vei väärän ihmisen, mun isä oli niin urheilullinen, ei polttanut eikä paljoa käyttänyt alkoholiakaan. Isä sai ehkä sydänkohtauksen, ruumiinavaus sen sitten kertoo. Se on jo tehty, mutta siinä menee kuulemma aikaa että kirje tulee kotiin jossa kerrotaan kuolinsyy.
        Mun isä sai kuusi vuotta sitten sydänkohtauksen, josta selvisi ja toipui hyvin.

        Musta välillä tuntuu ettei tästä selviä,koko mun loppuelämä on pelkkää surua, mutta jaksan kuitenkin uskoa että se varmasti helpottaa ajan kanssa ja suru muuttuu ehkäpä helpommin kestettäväksi.

        Sinun kirjoituksestasi tulee aivan oma isäni mieleen. Vielä viime joulukuussa tapetoitiin yhdessä ja kaikki ne suunnitelmat mitä tehtiin täksi kesäksi. Aluksi minulle oli niin vaikeeta olla kotona, koska kaikki tai niin moni asia muistutti iskää. Nyt niistä asioista pikku hiljaa on tullut asioita joita haluaa vaalia. Välillä pysähdyn miettimään että nuo seinät yhdessä tapetoitiin, iskä opetti porakonetta käyttämään ja niin paljon monia muita käytännön asioita joista olen todella ylpeä että osaan tehdä. Tosin niin paljon jäi varmaan vielä opettelematta ja tekemättä. Nyt ne täytyy vaan opetella itse. Mutta sen olen luvannut tehdäkin. Periksi en anna.

        Minullakin on onneksi vielä äiti, veli ja sisko. Veli asuu toisella puolella Suomea ja ei hirveesti tykkää puhua asiasta. Sisko taas on kehitysvammainen ja käsittelee asiaa omalla tavallaan. Äitikään ei hirveesti puhu asiasta. On nähny miten pohjalla olen käyny ja varmaan yrittää suojella minua sillä että ei näytä tunteitaan. Mutta tiedän että hänellä on omat kanavat surra.

        Minä olen saman asian kanssa käyny kamppailua että kuolema vei liian hyvän ihmisen. Ihmisen joka aina auttoi ja kuunteli. Sukulaisia, naapureita, ystäviä ilman rajoja. Ei ollut vielä ollenkaan meidän iskän vuoro.

        Lisäksi se että en saanut sanottua hyvästejä ja että rakastan. Oltiin vielä puhelimessa sillon kuolinpäivänä iltapäivällä ja muistan tasan tarkkaan sen keskustelun. Se jäikin sitten viimeiseksi. Onneksi siinä puhelussa naurettiin ja siitä jäi hyvä mieli. Sovittiin mm. illasta että kahvitellaan päivällä paistettujen pullien kera.

        Totta on sekin että suru ei ikinä häviä, se vaan muuttaa muotoaan. Niin kliseeltä kun se kuulostaa niin täyttä totta. Ikävä ei varmaan koskaan kuole eikä sen tarvitsekaan. Itse yritän vaalia mahdollisimman paljon isän jättämiä kädenjälkiä niin hyvin kun osaan. Ja tiedän että isä olisi ylpeä minusta. Autoa en tosin osaa korjata, se pitää nyt viedä korjaamolle.

        Kaikkea hyvää ja voimia Sinulle, äidillesi ja siskoillesi.


      • Kaisa O.
        peeppa34 kirjoitti:

        Sinun kirjoituksestasi tulee aivan oma isäni mieleen. Vielä viime joulukuussa tapetoitiin yhdessä ja kaikki ne suunnitelmat mitä tehtiin täksi kesäksi. Aluksi minulle oli niin vaikeeta olla kotona, koska kaikki tai niin moni asia muistutti iskää. Nyt niistä asioista pikku hiljaa on tullut asioita joita haluaa vaalia. Välillä pysähdyn miettimään että nuo seinät yhdessä tapetoitiin, iskä opetti porakonetta käyttämään ja niin paljon monia muita käytännön asioita joista olen todella ylpeä että osaan tehdä. Tosin niin paljon jäi varmaan vielä opettelematta ja tekemättä. Nyt ne täytyy vaan opetella itse. Mutta sen olen luvannut tehdäkin. Periksi en anna.

        Minullakin on onneksi vielä äiti, veli ja sisko. Veli asuu toisella puolella Suomea ja ei hirveesti tykkää puhua asiasta. Sisko taas on kehitysvammainen ja käsittelee asiaa omalla tavallaan. Äitikään ei hirveesti puhu asiasta. On nähny miten pohjalla olen käyny ja varmaan yrittää suojella minua sillä että ei näytä tunteitaan. Mutta tiedän että hänellä on omat kanavat surra.

        Minä olen saman asian kanssa käyny kamppailua että kuolema vei liian hyvän ihmisen. Ihmisen joka aina auttoi ja kuunteli. Sukulaisia, naapureita, ystäviä ilman rajoja. Ei ollut vielä ollenkaan meidän iskän vuoro.

        Lisäksi se että en saanut sanottua hyvästejä ja että rakastan. Oltiin vielä puhelimessa sillon kuolinpäivänä iltapäivällä ja muistan tasan tarkkaan sen keskustelun. Se jäikin sitten viimeiseksi. Onneksi siinä puhelussa naurettiin ja siitä jäi hyvä mieli. Sovittiin mm. illasta että kahvitellaan päivällä paistettujen pullien kera.

        Totta on sekin että suru ei ikinä häviä, se vaan muuttaa muotoaan. Niin kliseeltä kun se kuulostaa niin täyttä totta. Ikävä ei varmaan koskaan kuole eikä sen tarvitsekaan. Itse yritän vaalia mahdollisimman paljon isän jättämiä kädenjälkiä niin hyvin kun osaan. Ja tiedän että isä olisi ylpeä minusta. Autoa en tosin osaa korjata, se pitää nyt viedä korjaamolle.

        Kaikkea hyvää ja voimia Sinulle, äidillesi ja siskoillesi.

        Minä puhuin isän kanssa puhelimessa edellisilta ja isä sanoi tulevansa hakemaa mun kiinanharjakoiran hoitoon. Mun isä oli myös tosi eläinrakas, otti usein mun koiran hoitoon ja osti sille kaikkea esim. leluja, luita ja välillä herkkuja. Jos äiti sanoi että ei nyt tänään haluaisi Juliusta hoitoon kun on muita hommia niin isä aina nauroi ja sanoi että Julius on hänen paras kaveri ja se saa tulla koska vaan. Isä otti usein päiväunet mun koira kainalossa.

        Tosiaan siltä tuntuu että väärä ihminen kuoli, mun isä oli myös niin kiltti eikä koskaan tuominnut ihmisiä. Hän oli aina huonompiosaisten puolella ja mun eräs kaveri joka on kehitysvammainen tykkäsi mun isästä tosi paljon. Se alkoi itkeä kun kerroin isän kuolemasta. Isä oli todella oikeudenmukainen ja puhui aina totta. Mä en muista koskaan riidelleeni isän kanssa. Joskus mua kyllä ärsytti kun isä soitti ja kysyi ootko ollut Juliuksen kanssa ulkona, kun sun lenkit on kahden minuutin lenkkejä ja että hän käy vähintään tunnin lenkin jne. Mutta sekin oli vaan isän tyyli eikä se mua oikeesti haitannut. Isä vaan oli itse niin touhua täynnä ja ihmetteli jos mä olin vähän laiskempi.

        Mutta kiitos lohduttavasta viestistä, se oli tosi kaunis.


      • Melli

        Vieläkö luette tätä palstaa? Minun isäni kuoli jo 15 vuotta sitten 53 vuotiaana, yllättäen. Silloin selvisimme äitiä tukien, mutta nyt meiltä otetiin äitikin pois. Neljä kuukautta sitten löysimme hänet kotoaan kuolleena. Äkkiä meni, arvaamatta rakas ihminen. Miten rakas olikaan,kun oli vain äiti jäljellä.
        Miten olette jaksaneet eteenpäin? Minulla on nyt onneksi perhe, jolta saan voimaa. Omat lapset ovat vahva kannuste eteenpäin. Ikävöin kuitenkin kovasti lapsilleni mummia, itselleni äitiä. Ja olis ollut ihanaa, jos lapsillani olisi ollut myös ukki! Ukkia he eivät ole koskaan tunteneet.

        Olen hieman katkera elämälle. Miksi asiat menivät näin? Siihen en saa vastausta ja katkeruuskin olisi kai unohdettava, jotta voi jatkaa omaa elämää. Ilman äitiä. Ilman isää.
        Näin aikuisenakin vanhempiaan tarvitsee. Tuntuu, että juuri nyt oli kaikista läheisimmät välit äitiin. Ikävä.


      • -Murus-
        Melli kirjoitti:

        Vieläkö luette tätä palstaa? Minun isäni kuoli jo 15 vuotta sitten 53 vuotiaana, yllättäen. Silloin selvisimme äitiä tukien, mutta nyt meiltä otetiin äitikin pois. Neljä kuukautta sitten löysimme hänet kotoaan kuolleena. Äkkiä meni, arvaamatta rakas ihminen. Miten rakas olikaan,kun oli vain äiti jäljellä.
        Miten olette jaksaneet eteenpäin? Minulla on nyt onneksi perhe, jolta saan voimaa. Omat lapset ovat vahva kannuste eteenpäin. Ikävöin kuitenkin kovasti lapsilleni mummia, itselleni äitiä. Ja olis ollut ihanaa, jos lapsillani olisi ollut myös ukki! Ukkia he eivät ole koskaan tunteneet.

        Olen hieman katkera elämälle. Miksi asiat menivät näin? Siihen en saa vastausta ja katkeruuskin olisi kai unohdettava, jotta voi jatkaa omaa elämää. Ilman äitiä. Ilman isää.
        Näin aikuisenakin vanhempiaan tarvitsee. Tuntuu, että juuri nyt oli kaikista läheisimmät välit äitiin. Ikävä.

        Munki isä kuoli vajaa 4 kk sitte. Ihan kauheeta. Ja oon 11v. Se kuoli sairauteen nimeltä ALS


      • Mariska44444
        -Murus- kirjoitti:

        Munki isä kuoli vajaa 4 kk sitte. Ihan kauheeta. Ja oon 11v. Se kuoli sairauteen nimeltä ALS

        Jostain syystä aloin lukea tätä ketjua. Omat vanhempani kuolivat muutaman kuukauden välein, kun esikoiseni oli vauva. Iältään he olivat 50 . On hirveä harmi, että molemmat lapset ovat joutuneet kasvamaan ilman mummia ja ukkia, minulla ei ole edes sisaria. Suru kesti kauan, eikä ikävä häviä koskaan. Olen minäkin välillä katkera, ja tuntuu pahalta, kun muut lapset puhuvat mummoverkostoistaan. Ymmärrän sinua Melli oikein hyvin. Näillä eväillä on vain pakko jatkaa ja olla iloinen siitä, mitä on. Ei tämä kokemus ole mitenkään jalostanut ihmisenä, mutta on se opettanut arvostamaan elämää.


      • ...................
        -Murus- kirjoitti:

        Munki isä kuoli vajaa 4 kk sitte. Ihan kauheeta. Ja oon 11v. Se kuoli sairauteen nimeltä ALS

        otan osaa Murus..
        hirveä tauti... meillä perheen isä sairastaa ALSia, ja lapsista yksi on nyt 11v... eli , jos mitään ihmettä ei tapahdu, olemme samassa tilanteessa jonkin ajan päästä.
        miten sinä olet jaksanut?


      • Krisse77
        -Murus- kirjoitti:

        Munki isä kuoli vajaa 4 kk sitte. Ihan kauheeta. Ja oon 11v. Se kuoli sairauteen nimeltä ALS

        Miun Isi kans kuoli ALS:iin...ihan kauhea tauti...meille luvattiin ensin vuosia elinaikaa ja sit pari kuukautta hoidin ja Isi läks..


    • tänä kesänä.

      Mun isäni kuoli tänä kesänä syövän levittyä sekä tulehduksen runtelemana.
      Näin kävi. Vaikka ennusteet kuolemasta ehkä jotain reilua kuukautta aiemmin sainkin tietoon, oli se yllättävä kuitenkin, odottamaton. Ihmiselle tulee suunnittelemattomia asioita, niitä ei voi kiertaa. Isäni oli kyllä todella huonossa kunnossa ja hengittäminen vaikeaa lopussa, mutta silti sitä elätteli toiveita. Vaikka kunto sen kuin meni vaan huonompaan suuntaan.

      Eka päivä oli melkoista itkemistä ja suremista, viikon päästä tuntui hivenen helpommalta... Nyt siitä on jo kaksi ja puoli kuukautta ja ajoittain on tullut asioita, jotka itkettävät, mutta muuten kuitenkin selkeästi helpompaa. Uniin isä on tullut jollain tapaa, kuten alussa siten että isää kaivettiin haudasta pois, kun elonmerkkejä oli havaittavissa. Tai että tilanne meni sittenkin niin, että isä ei kuollutkaan vaan toipui...

      • isäukko

        Olen 14 vuotias ja en ole päässyt isän kuolemasta mitenkään yli. Tuntuu kuin tuska vain isonesi päivä päivältä. Perheen sukulaisista kuoli 7 ihmistä samana vuonna kuin isäni ja minun isäni kuoli viimeisenä. Joskus kun aijattelee, että minunkin pitäisi odottaa vielä monta vuotta ennen kun pääsen isäni luo (toivottavasti pääsen) se tuntuu mahdottomalta. Isäni kuoli kun hänen sydämmestään repesi joku aortta niminen verisuoni, mutta mitään ei ollut tehtävissä. Olin 12 vuotias kun näin isäni kuolleena yläkerran lattialla ja näin kun hänet vietiin ruumis-säkissä ulos talosta. Tietääkö joku miten surua voisi lieventää??


      • äippä1979
        isäukko kirjoitti:

        Olen 14 vuotias ja en ole päässyt isän kuolemasta mitenkään yli. Tuntuu kuin tuska vain isonesi päivä päivältä. Perheen sukulaisista kuoli 7 ihmistä samana vuonna kuin isäni ja minun isäni kuoli viimeisenä. Joskus kun aijattelee, että minunkin pitäisi odottaa vielä monta vuotta ennen kun pääsen isäni luo (toivottavasti pääsen) se tuntuu mahdottomalta. Isäni kuoli kun hänen sydämmestään repesi joku aortta niminen verisuoni, mutta mitään ei ollut tehtävissä. Olin 12 vuotias kun näin isäni kuolleena yläkerran lattialla ja näin kun hänet vietiin ruumis-säkissä ulos talosta. Tietääkö joku miten surua voisi lieventää??

        Mun isäni kuoli 15.9-08 eli tasan vuosi sitten. ikävä on kova ja tuntuu että tästä ei selviä=( en varmaan selviä tästä koskaan kunpa saisin isäni takasin..


      • kap-2009
        isäukko kirjoitti:

        Olen 14 vuotias ja en ole päässyt isän kuolemasta mitenkään yli. Tuntuu kuin tuska vain isonesi päivä päivältä. Perheen sukulaisista kuoli 7 ihmistä samana vuonna kuin isäni ja minun isäni kuoli viimeisenä. Joskus kun aijattelee, että minunkin pitäisi odottaa vielä monta vuotta ennen kun pääsen isäni luo (toivottavasti pääsen) se tuntuu mahdottomalta. Isäni kuoli kun hänen sydämmestään repesi joku aortta niminen verisuoni, mutta mitään ei ollut tehtävissä. Olin 12 vuotias kun näin isäni kuolleena yläkerran lattialla ja näin kun hänet vietiin ruumis-säkissä ulos talosta. Tietääkö joku miten surua voisi lieventää??

        Surun lievittämisestä en osaa sanoa, mutta toivon että sinulla on ihmisiä joille puhua surusta.
        Tarvitset apua aikuisilta.Auttaja voi olla perheneuvolasta tai vaikka joku läheinen jonka kanssa puhua.
        Lapseni joutui samanlaiseen tilanteeseen ikäisenäsi.
        Voimia sinulle!


    • Ikävä Isää

      Menetin isäni 6.10 tiistai aamuna 8:15. Emme ehtineet sairaalaan, isä oli vielä lämmin ja oli kuin nukkuisi. Voi kun toivoin niin et hän olisi herännyt. Kaipuu ja ikävä on iso kova kivi rinnassa. Olen vanhin sisaruksista ja olen ottanut sen tukevan isosiskon roolin, tukenut äitiä ja molempia pikkusiskojani. Nyt huomasin vaan sen että olen jäänyt tavallaan yksin tähän suruun, en osaa käsitellä sitä yksin enkä jaksa käsitellä sitä yksin.
      Olen tällä hetkellä sairauslomalla töistä, paluu töihin pelottaa koska tuntuu etten saa pidettyä itseäni kasassa ja korkea työmoraalini ei salli olla enempää pois töistä......
      En oikein tiedä mitä tehdä :´(

      • pappas flicka

        Hei, oma isäni kuoli 12.12.2009 kotona ihan yhtäkkiä. Kuolinsyytä emme edes vielä tiedä, selviää vasta ruumiinavauksessa. Äiti löysi isän elottomana eikä ensihoitajat saanut elvytettyä :( Olen täysin hukassa, en tiedä miten jaksan....minulla ei ole sisaruksia, onneksi on sentään äiti. En seurustele eikä kukaan ystävistäni ole menettänyt vanhempiaan ja tunnen etteivät he voi ymmärtää miltä minusta tuntuu. En ikinä olisi voinut kuvitella että sunnittelen 26-vuotiaana isäni hautajaisia. Olen myös sairaslomalla loppuvuoden ja minua pelottaa mennä takaisin töihin kun en tiedä pysynkö kasassa.

        Onko lisää kohtalotovereita...?


      • IsänTyttö84
        pappas flicka kirjoitti:

        Hei, oma isäni kuoli 12.12.2009 kotona ihan yhtäkkiä. Kuolinsyytä emme edes vielä tiedä, selviää vasta ruumiinavauksessa. Äiti löysi isän elottomana eikä ensihoitajat saanut elvytettyä :( Olen täysin hukassa, en tiedä miten jaksan....minulla ei ole sisaruksia, onneksi on sentään äiti. En seurustele eikä kukaan ystävistäni ole menettänyt vanhempiaan ja tunnen etteivät he voi ymmärtää miltä minusta tuntuu. En ikinä olisi voinut kuvitella että sunnittelen 26-vuotiaana isäni hautajaisia. Olen myös sairaslomalla loppuvuoden ja minua pelottaa mennä takaisin töihin kun en tiedä pysynkö kasassa.

        Onko lisää kohtalotovereita...?

        Minun isäni kuoli tammikuun lopulla. Vakavan masennuksen seurauksena hän teki itsemurhan, meidän kaikkien käsittämättömäksi shokiksi.. Alku meni täysin käytännön asioita järjestellessä, piti järjestää hautajaiset, tyhjentää isän asunto, hoitaa perukirjoitukset.. Samaan aikaan jatkoin opintojani yliopistossa, tein töitä sekä palkkatöinä että vapaaehtoisena.

        Nyt aikaa on kulunut lähes vuosi, ja ensimmäinen joulu ilman isää edessä. Se tuntuu uskomattoman pahalta, isä oli jouluihminen henkeen ja vereen.. Uskon, että jaksoi joulun yli sillä voimalla, että sai olla rakkaittensa kanssa..

        Tänä jouluna ajelemme sisarusten kanssa viettämään joulua kylmän hautakiven kanssa. Elämä on helvetin epäreilua.


      • distant star
        IsänTyttö84 kirjoitti:

        Minun isäni kuoli tammikuun lopulla. Vakavan masennuksen seurauksena hän teki itsemurhan, meidän kaikkien käsittämättömäksi shokiksi.. Alku meni täysin käytännön asioita järjestellessä, piti järjestää hautajaiset, tyhjentää isän asunto, hoitaa perukirjoitukset.. Samaan aikaan jatkoin opintojani yliopistossa, tein töitä sekä palkkatöinä että vapaaehtoisena.

        Nyt aikaa on kulunut lähes vuosi, ja ensimmäinen joulu ilman isää edessä. Se tuntuu uskomattoman pahalta, isä oli jouluihminen henkeen ja vereen.. Uskon, että jaksoi joulun yli sillä voimalla, että sai olla rakkaittensa kanssa..

        Tänä jouluna ajelemme sisarusten kanssa viettämään joulua kylmän hautakiven kanssa. Elämä on helvetin epäreilua.

        Itku pääsi teidän viestejänne lukiessa. Minäkin kaipaan isääni suunnattomasti.


      • mk 60
        distant star kirjoitti:

        Itku pääsi teidän viestejänne lukiessa. Minäkin kaipaan isääni suunnattomasti.

        Otan osaa teidän kaikkien tämän ketjun kirjoittajien suruun ja kaipaukseen. Kuitenkin pitää muistaa, että kaikki väistyvät ajallaan. Niin me isätkin. Sehän antaa teille nuoremmille kasvun tilaa. Katsokaapa vaikka suurta "rosvohaapaa" nuoressa koivikossa. Se on hidastanut alapuolellaan olevien muuten elinvoimaisten puiden kehityksen varjostamalla aurinkoa ja imemällä kasvuvoiman maaperästä. Kun tällainen rumilus kaadetaan haloiksi, muutamien vuosien kuluttua sen paikalla kasvaa terhakkaaksi varttunut koivikko. Näin se on ihmisen elämässäkin.


      • mimmi25
        pappas flicka kirjoitti:

        Hei, oma isäni kuoli 12.12.2009 kotona ihan yhtäkkiä. Kuolinsyytä emme edes vielä tiedä, selviää vasta ruumiinavauksessa. Äiti löysi isän elottomana eikä ensihoitajat saanut elvytettyä :( Olen täysin hukassa, en tiedä miten jaksan....minulla ei ole sisaruksia, onneksi on sentään äiti. En seurustele eikä kukaan ystävistäni ole menettänyt vanhempiaan ja tunnen etteivät he voi ymmärtää miltä minusta tuntuu. En ikinä olisi voinut kuvitella että sunnittelen 26-vuotiaana isäni hautajaisia. Olen myös sairaslomalla loppuvuoden ja minua pelottaa mennä takaisin töihin kun en tiedä pysynkö kasassa.

        Onko lisää kohtalotovereita...?

        hei pappas flicka ja muut,

        minun isäni kuoli aivan yllättäen 30.12. Kovien kipujen vuoksi soitimme ambulanssin isälle. Sydän oli pysähtynyt sairaalaan saavuttua eikä elvytys enää auttanut. Olen ainoa lapsi, 25-vuotias isin tyttö. Isä hoiti kaikki tärkeät jutut äidinkin puolesta ja nyt minun pitäisi jaksaa ja pystyä ottamaan isän jättämät tehtävät osaksi harteilleni surren samalla oman suruni ja tukien äitiäni. Onneksi tukenani on rakas aviomies joka antaa voimaa. Tuntuu niin julmalta, että isä vietiin meiltä pois ilman ennakkovaroitusta. ambulanssin hlökunta vain sanoi että ei tässä ole mitään hätää, soittavat sitten sairaalasta mitä tutkimuksia tehdään jne. Soitto tulikin lääkäriltä: isä on kuollut. Nyt pitää odottaa ruuminavauksen tuloksia ja järjestellä kaikkea mahdollista. Elämä tuntuu niin paskalta, töihinpaluu tuntuu minustakin peikolta, kohtaan siellä päivittäin isiä lapsineen;(

        Jaksamisia sinulle ja kaikille muillekin


      • SuruSuru
        mimmi25 kirjoitti:

        hei pappas flicka ja muut,

        minun isäni kuoli aivan yllättäen 30.12. Kovien kipujen vuoksi soitimme ambulanssin isälle. Sydän oli pysähtynyt sairaalaan saavuttua eikä elvytys enää auttanut. Olen ainoa lapsi, 25-vuotias isin tyttö. Isä hoiti kaikki tärkeät jutut äidinkin puolesta ja nyt minun pitäisi jaksaa ja pystyä ottamaan isän jättämät tehtävät osaksi harteilleni surren samalla oman suruni ja tukien äitiäni. Onneksi tukenani on rakas aviomies joka antaa voimaa. Tuntuu niin julmalta, että isä vietiin meiltä pois ilman ennakkovaroitusta. ambulanssin hlökunta vain sanoi että ei tässä ole mitään hätää, soittavat sitten sairaalasta mitä tutkimuksia tehdään jne. Soitto tulikin lääkäriltä: isä on kuollut. Nyt pitää odottaa ruuminavauksen tuloksia ja järjestellä kaikkea mahdollista. Elämä tuntuu niin paskalta, töihinpaluu tuntuu minustakin peikolta, kohtaan siellä päivittäin isiä lapsineen;(

        Jaksamisia sinulle ja kaikille muillekin

        Menetin isäni kolme vuotta sitten äkillisesti. Hän joutui henkirikoksen uhriksi. Tuntuu, etten ole vieläkään käsitellyt surua tarpeeksi. Toivoisin, että olisin silloin hakenut ammattiapua. En saanut tarpeeksi tukea lähimmäisiltä, koska emme "puhu" asioista. Haluaisin kovasti nyt muuttaa tapojani ja ruveta puhumaan asiasta. Helpointa se olisi sellaisen kanssa, joka on kokenut saman.
        Tapahtuman jälkeen olisin halunnut sellaisen tukea, joka tietää miltä se tuntuu. Siksi siis ajattelin ehdottaa, että jos joku Turun suunnalta on nyt kokenyt isänsä kuoleman, voisin tulla juttelemaan kanssasi ja kertoa "miten siitä voisi selvitä". Olisin tukena ja auttaisi myös minua kun saisi itkeä ja surra yhdessä ja miettiä tulevaa. Tai jos olisi halukkaita niin voisimme pienessä luottamuksellisessa porukassa tavata ja jutella yhdessä isänsä menettämisestä? Olen 23v nainen Turusta. Jos olet kiinnostunut jommasta kummasta niin laita mailiosoite tähän niin mailaan sulle.

        Voimia kaikille!


      • Avaruudensuru
        SuruSuru kirjoitti:

        Menetin isäni kolme vuotta sitten äkillisesti. Hän joutui henkirikoksen uhriksi. Tuntuu, etten ole vieläkään käsitellyt surua tarpeeksi. Toivoisin, että olisin silloin hakenut ammattiapua. En saanut tarpeeksi tukea lähimmäisiltä, koska emme "puhu" asioista. Haluaisin kovasti nyt muuttaa tapojani ja ruveta puhumaan asiasta. Helpointa se olisi sellaisen kanssa, joka on kokenut saman.
        Tapahtuman jälkeen olisin halunnut sellaisen tukea, joka tietää miltä se tuntuu. Siksi siis ajattelin ehdottaa, että jos joku Turun suunnalta on nyt kokenyt isänsä kuoleman, voisin tulla juttelemaan kanssasi ja kertoa "miten siitä voisi selvitä". Olisin tukena ja auttaisi myös minua kun saisi itkeä ja surra yhdessä ja miettiä tulevaa. Tai jos olisi halukkaita niin voisimme pienessä luottamuksellisessa porukassa tavata ja jutella yhdessä isänsä menettämisestä? Olen 23v nainen Turusta. Jos olet kiinnostunut jommasta kummasta niin laita mailiosoite tähän niin mailaan sulle.

        Voimia kaikille!

        Kaikki me kuollaan joskus. Pitäisi osata nauttia siitä mitä meillä on tässä ja nyt, sillä mikään ei ole lopulta pysyvää. Itse elämä on meillä lainassa vain.

        Itse olen murehtinut elämässäni monista asioista kuten siitä miten epäoikeudenmukaista elämä lopulta on tai siitä, että jos itse elää pitkään pakostakin menettää joskus kaikki itselleen tärkeät ihmiset. Miten helppoa herkälle ihmiselle olisikaan se, että hän itse kuolisi ensimmäisenä eikä tarvitsisi jäädä suremaan pois meneviä.

        Isäsi ei kuitenkaan ole kokonaan kuollut vaan hän elää osana sinua, niin kauan kuin sinäkin elät muistoissa ja ehkä siinä, että sinulla on jotain samoja piirteitä kuin isässä oli.

        Aika parantaa surun ei koskaan kokonaan, mutta hioen surusta pois terävimmät kulmat pikkuhiljaa. Suru on osa henkisesti rikasta elämää. Kun saa paljon myös menettää paljon. Jos saa vähän menettää vähän.


      • Lauraoonmä
        Avaruudensuru kirjoitti:

        Kaikki me kuollaan joskus. Pitäisi osata nauttia siitä mitä meillä on tässä ja nyt, sillä mikään ei ole lopulta pysyvää. Itse elämä on meillä lainassa vain.

        Itse olen murehtinut elämässäni monista asioista kuten siitä miten epäoikeudenmukaista elämä lopulta on tai siitä, että jos itse elää pitkään pakostakin menettää joskus kaikki itselleen tärkeät ihmiset. Miten helppoa herkälle ihmiselle olisikaan se, että hän itse kuolisi ensimmäisenä eikä tarvitsisi jäädä suremaan pois meneviä.

        Isäsi ei kuitenkaan ole kokonaan kuollut vaan hän elää osana sinua, niin kauan kuin sinäkin elät muistoissa ja ehkä siinä, että sinulla on jotain samoja piirteitä kuin isässä oli.

        Aika parantaa surun ei koskaan kokonaan, mutta hioen surusta pois terävimmät kulmat pikkuhiljaa. Suru on osa henkisesti rikasta elämää. Kun saa paljon myös menettää paljon. Jos saa vähän menettää vähän.

        Mullakin on sama suru, olen 12 wee ja helmikuussa täytän 13. isä kuoli 14.6.09 suru on ihan sika kova, mulla on kaks isosiskoo jotka asuu raumalla, ja raumallekkin on pitkä matka. itse asun iisalmessa äidin kanssa. muutin äitin kanssa vantaalta iisalmeen kun iskälle ja äitille tuli ero. asun nyt äitin kanssa iisalmessa selllasessa pienessä rivitalo asunnossa. äitillä on uus miesystävä joka on kiva. :) mut siis isiä on tosi kova ikävä, sitä ei voi paikata millään. mä käyn jonkun ihme psykiatrin jutttusilla aina silloin tällöin. se auttaa jonkun verran mut ei kokonaan. mut onneks ne on ymmärtäväisiä. joskus tekis mieli lyödä kaveria turpaan ku se vinoilee mulle siitä mun isän kuolemasta silleen et: "hhähä, sun iskäs kuoli varmaa ku se ei kestäny sua!" ja jotain tollasta. sillo mun sisällä iskee viha. ja joskus se jopa sanoo et "sun iskäs kuoli varmaan lihavuuteen !!" ja se on osa isän kuolemaa, isä siis kuoli sydänpysähdykseen sängyssä. :( kesällä, iskä oli kaks viikkooo kuolleena omassa huoneessaa. sielä kuumassa ja porottavassa ilmassa. se ei ollut isälle oikea tapa mennä pois. isä ois ansainnu arvokkaamaan kuoleman, esim. kuolemalla sairaalassa tai jossain.. isän aika ei ollut mun mielestä vielä mennä. mulla jäi monta juttua kokematta iskän kanssa. tosi monta juttua.. mut, ei voi mitään. joskus mä toivon et mä kuulisin isin äänen jossain, esim et se juttelis mulle ja tälleen. en voi päästää irti isin kuolemasta, en millään. :(
        sori kun kirjotin tälläsen pitkän jutun.. :(


    • ihmisen ikävä

      isäni nukkui kanssa yllättäen pois 20 joulukuuta,suru on painava rinnassa,isä oli niin rakas ja aina mukana kaikessa,hän lähti niin äkkiä odottamatta,nukkui vaan pois,nyt laskimme hänet haudan lepoon viime viikonloppuna ja tuntuu ettei tämä niin helppoa ole,itken vähän väliä suru on niin uskomattoman raskas kantaa,välillä katselen albumista kuvia ja muistelen hyviä hetkiä ja miten ihana ihminen hän oli varsinkin minulla oli erityinen paikka hänen sydämmessään,usko pois se helpottaa aste asteelta mutta helppoa ei ole ,isäni oli vasta alle 50 vuotias,ja eli elämänsä parhainta aikaa,suru on olemassa ja kulkee mukana,mutta keskustelu helpottaa jos vaan on vielä ihmisiä kun jaksaa kuunnella,itse puhun puhumista ja se helpottaa hetkeksi

    • puoletsydämestäviety

      tiiän miltä tuntuu menettää isä yhtäkkiä. itse menetin neljä vuotta huhtikuussa sitten isän yhtäkkiä. edellisenä päivänä isä oli iloinen ihminen ja viimeinen lause jonka sanoi ku meni nukkumaan että :''Kyllä me pärjätään'' Aamulla kaikki oli toisin, piti soittaa ambulanssi jne.. Isä kuoli 55v. ikäisenä, kaupanpäälle oli isän syntymäpäivät ollu kaks päivää aiemmin.. :( Olin itse sillon 16vuotias, elämä muuttu kerta heitolla, ei sitä tajunnu että että isä on kuollut vasta sitten ku kotona oli jonkun aikaa ja eikä isää näkyny missään, ei ulkona kävelemässä, ei istumassa omassa nojatuolissaan tai huutelemassa että kahvia keittämään joku.. Hyviä muistoja jäi iskästä.. Mutta aina tulee silmäkulmaan kyynel ku muistelee iskää ja kahtelee valokuvia.. :( Ite tajusin vasta kunnolla hautajaisissa että isä on kuollut.. :( yhtään kyyneltä ei tullu hautajaisissa ku vasta sitten ku multia alettiin heittää arkun päälle, nii sillon tämä tyttö purskahti kunnon itkuun, jota ei oo sen jälkeen tullut.. Isä vei mennessään puolet minun sydämestä mitä en ikinä saa takaisin, mutta muistoja jäi joita on hyvä muistella... Voimia kaikille jotka on menettänyt isänsä tai äitinsä.. :(

    • isän poika

      minullakin kesti monta vuotta päästä siitä yli, vaikka erityisen läheiset välimme eivät olleetkaan. Olin silti isän poika tavallaan.

      • Ja itsesyytökset

        Sanomattomat sanat,tekemättömät teot.


    • esa a

      Tänään siis tänään....outo olo on mun sydämessäin en uskonut sun lähtevän näin,,viikko kaks naureskeltiin ja savu-ahvenia nautiskeltiin,mun oma rakas isä jälleenkohtamiseen menee toivottavasti vielä paljon aikaa mä lupaan pitää äidistä huolen ja lapset kovasti suo kaipaa.....

    • poikaihminen

      minäkin muistan kun eräs läheinen kuoli. Oli se aika raskasta ku ei kehdannut märistä. Mutta hyvin kestin sen kuin mies konsanaan, mutta isä sano hautajaisissa että kuhan käyt tarpeeksi monissa hautajaisissa opit olemaan niinku mitää ei oiskaa. huh, toivottavasti. ois helppoa olla tyttö nii sais vaan pillittää

    • nanduska

      Itse menetin isäni 12-vuotiaana.. tästä on jo yli 10 vuotta aikaa, mutta ikinä ikävä ei tunnu helpottavan. Alussa oli epäusko, näin monia unia joissa isä ei ollutkaan kuollut, kaikki oli pelkkää väärinkäsitystä ja isä yhtäkkiä ilmestyi ovelle ja nukkui äidin kanssa sohvalla päiväunia niinkuin ennenkin. Toisissa unissa kävelin ulkona ja näin isän jossakin kauempana ja yritin huutaa hänelle, mutta hän ei reagoinut mitenkään ja oli niin kaukana etten kerennyt juoksemaankaan perään ennen kuin katosi taas..
      Nykyisin yli 10v jälkeenpäin ikävä on alkanut helpottaa.. olin aina isän tyttö ja äiti aina ollut jotenkin etäisempi.. Asian hyväksyi melko nopeasti loppujen lopuksi, mutta itselläni edelleen todella vaikea puhua asiasta muiden kanssa ilman että alan itkemään, mutta olenkin aina ollut herkkä jne.. Haudalla on ollut tapana käydä aina jouluisin poikaystäväni kanssa, mutta mieluiten kävisin siellä yksinäni... tulee jotenkin tyhmä olo kun aina alkaa itkettää ja yritän kaikkeni pidätelläkseni sitä ja peittelen etten muka itke.. Viime aikoina olen nähnyt taas unia isästä silloin tällöin.. hassua kaikissa unissa on se, että isä ei koskaan ole niissä "kuollut". Ehkä se on totta, että kuolleet vierailee luonamme unissa.. joka kerta isä on niissä tavallaan "epäkuollut".. unet on rauhallisia ja isä lohduttaa mua jne.. tiedän että hän on kuollut, mutta kuitenkaan ei.. vaikea selittää..

      Isä oli ehdottomasti rakkain ihminen mulle koko maailmassa ja tuki mua enemmän kuin äiti ikinä ja nykyäänkin tuntuu välillä siltä että on ihan yksin.. eniten ahdistaa se, että unohtaa miltä isän ääni kuulosti.. joitain tiettyjä lausahduksia voi muistaa jotenkuten mitä isällä oli tapana sanoa, mutta muutoin äänen unohtaa todella nopeasti..kun ei mitään videoitakaan silloin ollut juurikaan..

      Eli itselläni ainakin, kyllä itse kuolemasta pääsee yli suht nopeasti, mutta muistot ja kaipaus jäävät.. tuntuu että ikävä helpottaa kyllä huomattavasti, mutta ei koskaan mene pois. Vaikea asia edelleen näin 25-vuotiaana..

    • Daddy'sLittleGirl

      Mun isä kuoli 6kuukautta sitten :( keuhkosyöpään.. ikävä on vieläkin kova!
      oon 13 vuotias. tuntuu nii väärältä että tärkeä ihminen viedää lapsen elämästä.

    • Jonttuhh

      munkin isä on kuollut..

      oon 11v ja mun isä kuoli kun olin paria viikkoa vailla 1v... se vie puolet elämästä kun isää ei ole.. kumpa isän saisi takaisin.. haluisin ees joskus tuntea sen tunteen kun on isä.. mitä niin pahaa oon tehnyt että multa piti viedä isä..... oon aika lukossa siitä.. mun kaikki parhaat kaveritkaan ei tiedä että mun isä ei oo enää maanpääl.. kenelläkään kokemuksia?

      • myös...

        Tiedän miltä sinusta tuntuu, tasan tarkkaan. Vaikka ooenkin 24 ja isäni kuoli 1 vuosi sitten ja asia ei täysin ole sama. Niin olen joutunut elämää ajatellen samaa mitä olen tehnyt niin pahaa jne. Kun olin pieni ja isini eli niin hän eli kaukana että oli sellainen tunne että ei ole isää ja se tuntui pahalta vasinkin kun muilla oli. Hän oli mulle rakas ja odotin ainaa kesää vielä nuorena aikuisena että pääsen näkemään isää, koska nähtiin aina viimeistään kesäisin. Isini kuoli vuosi sitten joka oli minulle tosi kova paikka, oli kova paikka silloinkin kun hän oli tosi kipeä enne kuolemaa noin vuosi. Nyt pelkään kesää....vähän inhoon... Mutta MUISTA ettei sinun isin kuolema EI ollut sun syytäs MILLÄÄN tasolla, etkä se johdu sinusta että isillesi kävi niin. Tuntui tosi pahalta lukea että syytät siitä itseesi. Keskity poika tulevaisuuteen niin isiskin haluis 100%. Kun pohdit sellaista niin se masentaa mieltäsi, etkä pysty nauttimaan elämästäsi niinkuin sun tai itse asiassa ihan minkä ikäisen pitäisi. Isä rakasti sinua ja tavallaan edelleen. Muista että SINUSTAKIN tulee joskus myös isä lapsellesi. Paljon voimia sinulle


    • timo1963

      Oma isä kuoli viime sunnuntaina keuhkoahtautumaan 79 vuotiaana. Kävin lauantaina vielä moikkaamassa sairaalassa ja oli tarkoitus mennä maanantaina moikkaamaan ja sopimaan jatkosta. Sama tunne kun sulla peeppa. Tyhjä olo.Ei vielä käsitä mistään mitään. Itku auttoi muakin ja puhuminen. Silti sattuu koko ajan ja jotenkin on pihalla kaikesta. Itkee mitä ihmeellisimmistä jutuista.
      Kaksi päivää isän kuoleman jälkeen päätin soittaa isälle. Otin puhelimen ja soitin. Ei vastannut.,,, Hajosin taas täysin. Ei tässä muu auta kuin aika. Selvitään yhdessä. Kyllä elämä voittaa peeppa

    • Nella.

      Itsekin menetin isäni 4 kk sitten. Hyvä jos vieläkään voin uskoa tapahtunutta todeksi. :( Isä oli vasta 5-kymppinen ja minulle tärkein ihminen. Tuo tuntui aluksi todella musertavalta, kun ei enää voinutkaan soittaa isälle ja piti poistaa hänen numeronsa puhelimesta. :( Olin vielä tottunut soittelemaan aina isälle, välillä useitakin kertoja päivässä... Kuolema on kamala asia, en voi muuta sanoa.

    • 2lapsen mamma

      Hautasin kans isäni 5kk sitten ja edelleen, joka päivä olen soittamassa hänelle.. joka päivä itken, sillä suru on edelleen niin suuri. Isän kuolema tuli yllättäen.. sain 12tunnin varotusajan sairaalasta ja ajoin koko yön (700km)hänen luokseen vielä viimeisen kerran, kun olin luvannut hänelle viime talvena, ettei hän tule koskaan kuolemaan yksin, tulen olemaan hänen vierellään.. ja niin tein. ;(
      Minä saan hengähdystauon töistä, sillä nyt itselläni on todettu syövän esiaste, eikä minulla ole luottoa enää syöpää kohtaan yhtään, sillä olen haudannut 2edellistä sukupolvea syövän takia, vajaan vuoden sisällä...
      Jaksamisia sinulle ja anna itsellesi aikaa!

      • VÄHENTÄÄ

        Kaikkiha me lähetää,joko hrikos takia tai elämän sairaudein.ELÄMÄ ON KUOLEMIST.ja ANTAKAA ELÄÄ ENNEN KOLUEMAA!


    • JK

      MINULA EI OLE VASTAAVIA KOKEMUKSIA

    • ikävä jäi

      Isäni kuoi eilen, tippa silmässä on minulla, aika vaikeaa kuitenkin.
      Kuvittelin sen olevan helpompaa, Olen aikuinen mies mutta suru oyrkii pintaan kuitenkin, Saas nähä miten hautajaisissa käy.

    • viimeinen puhelu

      Minulla isäni kuolema on vielä edessä... Ollut nyt n.2kk hoidossa ja nyt hoitajat kertoivat,että ei anneta enää kuin perushoito,koska lääkityksestä ei apua... Tänään hoitaja soitti isän olevan huonona..ei syö ja nukkuu vain.. Tunne oli hirveä kun ajattelin,että nytkö se tapahtuu..Tukka putkella ajamaan hoito paikkaan. Isä olikin pirteämpi kuin pitkään aikaan kun perille pääsin,mutta sitä "odottaa" ja pelkää koko ajan sitä viimeistä puhelua,koska tiedän sen olevan edessä,ehkä jopa lähiaikoina. Mielenrauhan tämän päivän säikäyksestä kuitenkin sain siinä mielessä,että sain tietyt asiat sanoa isälle mitä olen halunnutkin sanoa..jos vaikka tila huononee miten nopeasti enkä ehtisi paikalle viimeisinä hetkinä.

      Olo on paska,pelkään sitä kun isää ei enää ole vaikka viimeiset vuodet hankalia ovat olleetkin. Isäni on/oli alkoholisti,mutta on silti oma rakas isä. Jos olisin pienestä asti tottunut siihen,että isäni on alkoholisti ym niin ajatukseni ja käytökseni olisi varmaan erilaista. Mutta,koska isäni muuttui vasta kun olin n.20v (nyt 23v) niin hyviä muistoja ja asioita on paljon enemmän ja tuntuu ehkäpä siksi niin pahalta ja pahemmalta kuin ehkä siten että isäni olisi aina ollut silmissäni alkkis. Ymmärtiköhän kukaan tarkoitustani?

      Vanhempani ovat eronneet (äiti silti isäni sekä minun tukena) ja olen ainut lapsi.. Olen lähiomainen ja olen nyt hoitanut kaikki isäni asiat 2kk:n ajan..Haluan ja tietenkin autan,mutta tuntuu välillä että voimat loppuu..Miten jaksan sitten kun isääni ei ole kun jo nyt voimat vähissä? Vaikka isästä ei olekaan "isäksi" enää niin ajatus siitä,että isää ei ole ollenkaan tässä elämässä enää tuntuu kauhealta ja pelkään sitä kun se eteen tulee..

      Tulipas teksti..ihan sama lukeeko kukaan,mutta pakko oli purkaa kun tunteet tuli pintaan muita tekstejä lukiessa.

      Voimia kaikille jotka ovat läheisen menettäneet!

      • iskäntyttö

        Hei sinä nimimerkki "viimeinen puhelu". Viestisi kosketti minua, koska olen itse saanut tuollaisen samanlaisen puhelun kesäkuussa. Myös minun isälläni oli samanlainen tausta kuin sunkin isällä ja alkoholismista johtuviin sairauksiin hän sitten kuolikin. :( En silti koskaan ajattele isääni minään alkoholistina, koska hänelläkin nuo ongelmat alkoivat vasta myöhemmällä iällä, riitaisan avioeron jälkeen. Tiedän siis vähän liiankin hyvin miltä susta nyt tuntuu ja en voi muuta kuin toivottaa voimia jaksamiseen.

        Nyt on ensimmäinen isänpäiväkin tulossa ilman isää, en kestä! :'(


    • viimeinen puhelu

      Viimeinen puhelu saapui minulle 26.11 16.55...
      Kyllä on vaikeaa...ei voi järjellä selittää asioita...en voi ymmärtää..pelottaa

      • voimia jatkoon

        Voimia sinulle "viimeinen puhelu"! Toivottavasti sinulla on lähipiirissäsi henkilö kenelle voit kertoa tuntemuksista ja puhua. Se, että pystyy puhumaan jollekin, joka jaksaa kuunnella, on erityisen tärkeää. Kokemuksestani voin sanoa, että se auttaa pääsemään jaloilleen, vaikka se hankalaa tälläisessä tilanteessa onkin. Voimia.


      • suruun osaa ottaen

        Hei nimimerkit viimeinen puhelu ja iskän tyttö,
        Kirjoituksenne koskettivat minua suuresti, sillä minäkin sain sen viimeisen puhelun samaisissa merkeissä 20.11.2011. Niin suuri aukko jäi isäni lähdettyä enkelien matkaan ja niin upea ihminen lähti tästä maailmasta. Vaikka hänkin lähti alkoholismin "riivaamana", en häntä tietyllä tapaa alkoholistina pitänyt, hän oli oli rakas isäni.
        Tiedän, että isäni on edelleen vierelläni, vaikkakin uudella tavalla, mutta silti suru on suuri. Välillä tulee hetkiä, että ei ymmärrä, että hän todella on kuollut.
        Rakkaan isäni muistoa kunnioittaen haluan tämän viestin kirjoittaa ja jakaa teidänkin surunne!


    • adele-adele

      Isäni asui eri paikkakunnalla ja näin hänet viimeksi isänpäivänä. Isä kuoli 8.12, Jean Sibeliuksen syntymäpäivänä.
      Isä tilasi itse ambulanssin, kun tunsi olonsa huononevan (hänellä oli syöpä). Mutta ambulanssi tuli liian nopeasti; isä ei ehtinyt enää minulle ilmoittaa sairaalaan joutumisestaan. Eikä kukaan muukaan ilmoittanut, ei edes sairaalasta.

      7.12. illalla soitin isän asuinpaikkaan, ja sain kuulla hänen joutuneen sairaalaan. Soitin sairaalaan, mutta hänet oli siirretty vanhusten sairaalaan...(63-vuotiaana!)
      Isä ei saanut mitään hoitoa, eikä sieltäkään sairaalasta ilmoitettu minulle mitään.

      Kun sain osaston sairaanhoitajan kiinni puhelimella 7.12. illalla, tämä ei vienyt puhelinta isälle, koska kuulemma oli jo niin nyöhä... Kello ei ollut vielä iltaseitsemääkään. Hoitaja kertoi isällä olevan vain jonkin vaarattoman säärihaavan. Siksi en lähtenyt junalla isän kotipaikkakunnalle, minne olisin vielä hyvin ehtinyt.

      8.12. aamulla sama hoitaja soitti, ja sanoi, että hänellä olisi "vähän ikäviä uutisia". Ne "vähän ikävät uutiset" olivat, että isä oli kuollut kello 02.00.
      Hän oli ylipaikalla sairaalan käytävässä ja niinpä hoitajat olivat pistäneet hänet yksin viimeiseksi yöksi lääkärin kansliaan, missä ei ollut soittokelloa.

      Isä kuoli yksin. Enkä minä saanut saada jättää jäähyväisiä.

      Onneksi myöhemmin näin isän vielä sairaalan ruumishuoneella, ja se näky oli kaunis. Oli kuin hän olisi ollut elävä, vain päiväunille nukahtanut... Ihan tosissani ajattelin silloin, että jos minä vain saisin jäädä kahden kesken isän kanssa, niin hän heräisi... Mutta sairaalan vahtimestari hätisteli minut pois, liian nopeasti.

      Myöhemmin ruumiinavauksesta selvisi, että isän syövän metastaatit olivat edenneet luuytimeen asti, ja että kipujen täytyi olla hirvittävät. Isä ei tahtonut valittaa.

      Oli siis armeliasta, että isä pääsi pois.
      Minun on ikävä isää.

    • tuutikki555

      Otan osaa suruusi. Lue raamattua jos sieltä löytyisi jotain lohdullista, liiku luonnossa ja syö hyvin. Aika parantaa ja kultaa muistot.

      • isin tyttö3

        oon 14 vuatias ja isäni kuoli kun olin 5 vuotias. olin niin nuori etten tajunnut isän pois menoa. isi oli minulle hyvin läheinen vaikka olivatkin äidin kanssa eronneet ja asuin äidillä . isä kuoli keuhkosyöpään joka todettiin vasta juuri ennen kuolemaa. hän kuoli päivää ennen joulua joten ei tullut iloinen joulu siitä. vasta nyt olen alkanut tajuta, kuinka kova ikävä mulla on ! voisko joku auttaa surun kanssa ? itken itseni usein uneen kun niin kova ikävä :(


    • Isänsä menettänyt

      Hei!
      Isäni nukkui pois viime viikon torstaina.Takana monta sairautta,mutta niitä ei koskaan saatu kuntoon,koska 5 viimeistä vuotta hän joi ja viimeisen vuotensa joi jo päivittäin.Työkyvyttömyyseläkkeellä ei ehtinyt olla vuottakaan.Suremaan jäivät itseni lisäksi äitini ja veli.Iltaisin tuska,ahdistus ja kaikki tunteet tulee myrskyn lailla päälle.Itken joka ilta niin,etten enää edes ymmärrä,miten ihmisestä niitä kyyneliä virtaa.Isäni oli viimeisen kuukautensa todella sekava.Tätä en enää kestänyt,en pystynyt menemään sairaalaan häntä katsomaan,koska halusin pitää viimeisen tapaamisemme mielessä,koska silloin puhuimme vielä niin,että hän tiesi kuka olin..Silti syytän itseäni nyt,etten mennyt..Isä ehti elää 60v,niin paljon jäi silti vielä sanomatta,tekemättä..Emme olleet niin läheisiä,kuin moni täällä kertoo isänsä kanssa olleen,mutta hän oli aikanaan se kallio,jonka luokse menin tai soitin,kun maailma tuntui kaatuvan päälle..Nyt on orpo olo,mies tunnistaa kyllä ahdistukseni,mutta jotenkin en osaa sitä hänelle näyttää,hän kun on itse menettänyt aikanaan veljensä..Voimia kaikille isänsä menettäneille!Yritetään uskoa,että aika auttaa,vaikka ikävä jää pysyväksi..

    • Minneah

      Raamatun luku ei auta mitään. En enään edes rukoile,koska mitä se auttaa - silti on kuollut isä, äiti ja nyt veli kaksi viikkoa sitten. Isän kuoleman jälkeen vielä uskoin johonkin, mutta kun äitikin vietiin, niin meni sekin usko. Ja toissapäivänä kaiken päälle hyvä ystävä kuoli syöpään.
      Ei nämä vahvista minua vaan katkeroittavat. Jotenkin näistä rämmitään eteenpäin enkä tuomitse ollenkaan lääkehoitoa. Varsinkin äitini kuolemasta pääsin lääkkeiden avulla eteenpäin. Lääkärit osaavat sen puolen ja kyllä niistä kannattaa hakea apua jos tuntuu ylipääsemättömältä. Minulla tuntui ja lääkkeet aika auttoivat.
      Vaikka minulla lääkkeitä olikin, niin sain silti surtua. Eivät ne ihmistä kokonaan turruta. Kyllä surunkin aikana pitää saada nukuttua ja jos muuten ei onnistu,niin lääkkeiden avulla.

      Nyt en tiedä miten tästä taas rämmitään eteenpäin. Apua aion hakea jos tuntuu ylipääsemättömältä.

      Voimia kaikille surun kanssa eläville. Yritetään jaksaa.

    • Outoa...

      Tänään kuoli päivällä yksi läheinen ihminen, musta auto vei pois... Ja juuri viikko sitten poistui toinen melko läheinen, vakavan parantumattoman sairauden johdosta.
      En ole ennen kohdannut kuolemaa näin läheltä. Ei oikein tunnu surua, on vain jotain..., tyhjää. Iloa silti löytyy harrastuksista.

    • Osaan ottoni

      Itse olen 14v ja menetin isäni 8kk sitten mahasyöpään kaipuu on uskomaton..
      minulla on isosisko joka asuu helsingissä ja veli,minä ja äiti asumme kotona
      tuntuu että helpoin tapa käsitellä tuskaani on auttaa äitiä elämässä eteenpäin.
      en kuitenkaan patoa vihaani/suruani mutta en pura sitä läheisiin.. varsinkaan niihin jotka ovat kokeneet saman tuskan kuin minä. Kaikille tämän saman kokeneille lämmin halaus ja voimia , kyllä tästä selvitään ajan kanssa !

    • kyllääh!

      No kyllä! mun faija kuoli ku olin 8 mut silti tuntuu ihan paskalta! nyt oon sen 16 ja masentuneisuus kyllä iskee! ei ne menneisyyden haavat parane millään. sen kanssa on vaan elättävä. Se oli kyl parasta kun muistelee iskän haleilleen sua ! vaikka kuolikin alkoholin takia ja toivon ettei samaa käy minulle vaikka huonosti meneekin!

    • minä

      Isäni kuoli toissapäivänä ikävä on kova, mut nyt ei ole isällä kipuja ja tuskia ehkä parempinäin.

    • adelina_

      Hei!

      Isäni kuoli vain 46-vuotiaana äkillisesti hukkumalla. Etseimme häntä 2-päivää kunnes poliisit löysivät hänet ojasta aivan talomme vierestä. Tilanne oli tosi traumaattinen kun näin, että isää laitettiin ruumispussiin ja vielä poliisi käski tunnistaa isän kuvasta. Todennäköisesti isä on lähtenyt ylittämään ojaa, mutta ei päässyt sen yli. Välillä käy mielessä, että jos kyseessä olisi ollut vaikka murha, mutta sitä emme saa ikinä selville. Epätietoisuus kaikesta on tässä pahinta. Itsetuhoinen hän ei ollut ja se on varmaa, ettei mistään sellaisesta ollut kyse. Poliisi sanoi vielä, että hän yritti pois, mutta ei päässyt. Jäi mutaan kiinni.

      Isän kuolemasta on nyt 4kk aikaa. Olen aina ollut isän tyttö ja hyvin samanlainen kuin isäni. Hänen piirteitä on paljon minussa. Kaipaan häntä edelleen päivittäin, mutta ajatuksiini mahtuu myös paljon muita asioita nykyisin. Unet myös mitä hänestä nään, niin tekevät ikävän pahemmaksi. Ekaksi olin kielteinen ja vihainen. "Miten meidän perheelle voi käydä näin?" "Miten isälleni voi käydä niin?" Näihin asioihin en saa vastauksia, mutta helpompi olisi hyväksyä mahdollisimman luonnollinen kuolema esim. sydänkohtaus jne. kolarissa kuoleminenkin on jotenkin hyväksyttävämpää, kuin kuolla kylmään mutaiseen veteen. Vieläkin olen katkera ja tiedän että sen huomaa myös minusta.

      Älä mieti sitä, että mikä on oikea tapa surra, tai miten pääsee ylitse? Todennäköisesti ikinä et täysin selviä siitä, mutta tärkeintä on se, että kykenet hyväksymään isäsi kuoleman. Kuolema on meidän jokapäiväistä elämää kuten syntyminenkin. Pidä sitä rikkautena, että sinulla on jo joku vastassa kun itselläsi tulee aika lähteä. Olet myöskin kokeneempi ihmisenä kuin ne, jotka eivät ole nähneet lähellään kuolemaa ja käsitelleet sitä suurta surua. Tämä kaikki kasvattaa meitä ihmisenä ja antaa tietoisuuden elämästä.

      Ikävä on ikuista, mutta pikkuhiljaa alat antamaan tilaa myös muille ajatuksillesi ja pystyt jatkamaan ja keskittymään omaan elämääsi. Muista, että et ole ainut ihminen, joka joutuu menettämään rakkaansa tässä maailmassa. Elämä jatkuu siitä huolimatin, vaikka siltä ei nyt tuntuisikaan. Anna itsellesi mahdollisuus surra ja sure! Itke kun siltä tuntuu! Huuda vihasi ja tuskasi ulos, mutta älä kätke suruasi. Anna itsesi surra vapaasti. Toivotan sinulle hyvää jatkoa ja paljon voimia tämän ison surun keskellä!

      • :( :(

        Otan osaa :(


    • Was ist los?

      Ja ikää oli?

    • Vipe

      Isäni kuoli 21.4.2012. Hänelle tehtiin Oulussa avoleikkaus kolmeen suoneen sydämmessä ja korjattiin vuotava läppä. Hän sai aivoinfraktin sen jälkeen talamukseen molemmin puolin aivoja.Isä eli kolme ja puoli kuukautta sen jälkeen. Isä olisi täyttänyt 70 v heinäkuussa. Huomenna on hautajaiset. Tämä on vaikein asia elämässäni mitä olen kokenut. Onneksi minulla on laaja suku joten en ole yksin tämän asian kanssa.Ikävä on suunnaton.

    • Dear dad
    • -iltatähti-

      oma isäni kuoli 2kk sitten ja sain mielettömät perinnöt mutta se ei tätä surua yhtään lohduta koska minulla on tytär (3v.) joka kysyy vieläkin "missä vaari on?" aika parantaa haavat, olin perheen iltatähti

    • hs

      Isäni kuoli reilu kaksi kuukautta sitten. Hän sai aivoverenvuodon polttopuita tehdessä. Juuri oltiin vaimon kanssa saatu tietää, että saamme toisen lapsen. Melkoista ilon ja surun vuoristorataa. Ehdin isälle sairaalavuoteella kertoa tulevasta perheenlisäyksestä. Vaikka isä oli jo iäkäs (79v.), opin häneltä viimeiseen asti paljon uutta. Sain häneltä parhaan mahdollisen perinnön: olla rehellinen itselle ja muille, arvostaa ja kunnioittaa muita ihmisiä. Välillä mietin, onko reilua toivoa, että isä olisi elänyt vielä joitain vuosia. Sairauksia oli paljon, mutta hän oli elämänhalua täynnä. Kun hyvästelimme sisareni kanssa kuolleen isämme, hän oli levollisen ja kauniin näköinen. Näytti kuitenkin siltä, että isää ei enää ole, on vain ruumis. Isän hautajaiset on ollut tähänastisen elämäni kovin paikka.

    • Isin tyttö

      Munkin isä on kuollut, ja oon 14-vuotias. Peittelen suruani, vain lähimmäiset ystäväni tietävät isäni kuolemasta. Hän teki itsemurhan ollessaan sairaalassa, ja isäni luuli että hänen aivoissa olisi paha vika, joten helpotti oloaan tappamalla itsensä. Muistan aina sen viimiset sanat puhelimessa; '' Pusipusi, rakastan sua. '' Oon aina isän tyttö, itken tälläkin hetkellä. En kestä, muilla on oma isä, jota rakastaa, ja mulla ei oo ku vaan maailman ihanin äiti, ja käkättävä isäpuoli. Muistan vielä sen hetken, kun katsoin kaverin kanssa leffaa, ja äiti tuli itkien mun huoneeseen sanomaan, että iskä kuoli. Veli tuli ulkoota kotiin, surun murtama kaatui lattiallekkin raivoissaan tullessaan sisälle. Mun isä oli maailman paras isä, jota rakastan ikuisesti, vaikka olikin alkoholisti. Meidän takia iskä yritti lopettaa juomisen, ja onnistuikin siinä. Meillä onkin usein perheen kesken ihania keskusteluja isästä, sen hyvistä ja hauskoista tapahtumista. Mun pikkusiskokin on vasta 8-vuotias, ja se saa usein surunpurkauksia isästä. Äiti kyllä lohduttaa, ja se auttaa aina olla äidin kainalossa. Mä ja äiti ollaan kumpikin nähty samaa unta isästä, ja tuntuu että se olisi joku viesti.. Kerran mä aloin vaan selittää, että oon nähnyt sellasta unta, että äiti menis bussiin, ja iskä huutaa sen nimeä jostain. Äiti hämmenty, ja sanos nähneensä SAMANLAISTA unta!

      Rakastan mun isää ikuisesti, en unohda sua ikinä. Olisi vielä hienoa, jos näkisi ensimmäisen lapsenlapsensa syntyvän.. ;)

    • Agneta P

      Isäni kuolemasta on jo 19 vuotta. Hän oli 53-vuotias kuollessaan. Äitini kuoli 5 vuotta sitten 66-vuotiaana, yllättäen hänkin. Ja veljeni vajaa vuosi sitten 50-vuotiaana, tapaturmaisesti. En ole itse vielä 50 v. täyttänyt, kolmesta tärkeästä ihmisestä olen joutunut luopumaan. Kun veli kuoli niin tuli olo,että joko taas , eikö tämä ikinä lopu. Puoli vuotta sitä ennen oli kuollut hyvä ystävä syöpään. Suru aaltoilee laidasta laitaan, lievenee ajan myötä. Ikävä on kuitenkin kova.
      Erityisesti äiti oli kovin tärkeä ihminen. Jostain syystä nyt kun hänen kuolemasta tulee 5 vuotta, niin olen taas miettinyt koko tapahtumaa ja kaikkea siihen liittyvää ja itkenytkin. Kovasti se asia tulee nyt mieleen, en tiedä miksi. Vai onko se sen takia,kun veli kuoli? Alkusuru on surtu, hautajaiset ja kaikki järjestetty - nyt tuli tyhjyys ja äidinkin kuolema taas mielessä.
      En tiedä. Jonkinlaista tasaantumista tähän mielen vuoristorataan kyllä odotan. Kun ei jaksa.

    • Surullinen lapsi

      Minun isäni kuoli tänä viikonloppuna, hän oli minulle rakas. Iskä vei mut välillä perjantaina koulun jälkeen perheensä luo ja pidimme hauskan viikonlopun, Iskä ei ehtinyt edes täyttää 60 vuotta, itse olen 15. Ei ole enää ketään jolle voi soittaa ja kertoa huolensa. Noh tietysti äiti, mutta Isä oli todella tärkeä minulle. Vanhempani olivat eronneet. Suru on loppumaton. En tiedä miten kestän ilman isää. Menin ennen aina torstaisin isän luokse ja isä vei minut kouluun, mutta nyt minulla ei ole enää isää :( . Elämäni on säpäleinä.

    • Sami -74

      Isä kuoli eilen. Ikävä on todella suuri ja suru aaltoileva, välillä pystyy olemaan ihan "normaali" ja välillä taas tulee kovia itkukohtauksia. Uskon ja toivon, että tämä tästä ajan kanssa helpottuu ja suru laimenee.

    • EnNytNäinYhtäkkiäTie

      Isäni kuoli lähes 12 vuotta sitten. Olin 11-vuotias pikkutyttö, isän tyttö. Täytyy sanoa, että aika parantaa haavat. Mutta monesti tuntuu siltä, että kaikesta kokeneesta on jäänyt katkeroituneet tunteet elämää kohtaan; välillä tuntuu että onko missään mitään järkeä, miksi ylipäätään? Miksi 11-vuotiaalta tytöltä viedään yhtäkkiä isä pois? Näitä vastauksia en ikinä tule saamaan.

      Ilman vastauksia täytyy vain elämän kantaa eteenpäin. Tällä hetkellä on kaikki ns. hyvin, on työtä, perhettä, läheisiä ym. Mutta kyllä sen edelleen huomaa, näin 12 vuoden jälkeen, että "se jokin" puuttuu. Voimia teille jokaiselle isänne, läheisenne menettäneille, ikinä ei suru lopu, mutta kyllä sen vaan elämä tuppaa kantamaan eteenpäin.

    • suru koskettaa

      Isäni kuoli 24 vuotta sitten. Olin 14-vuotias kun hän kuoli vatsasyöpään, ehti sairastaa sitä vajaa puoli vuotta. Syöpäkasvain leikattiin pois kyllä vatsalaukusta,mutta se oli ehtinyt jo levitä vatsanpeitteisiin.
      Isäni kuoli 57-vuotiaana. Veljeni oli silloin 20 ja armeijassa, juuri alokasaikaa suorittamassa siellä. Armeija jäi kesken. Se oli kova paikka perheellemme,meitä on 2 lasta ja äiti. Suru on lähentänyt meitä,olemme hyvin läheisiä. Sitä en ymmärrä vielä tänäkään päivänä aikuisena miksi näin piti käydä,äitimme jäi leskeksi vain 44-vuotiaana ja on siitä asti ollut yksin.

      Mutta surun kanssa on vain elettävä eteenpäin ja hyväksyttävä se, että isää ei enää ole ollut 24 vuoteen. Nyt olen itse perheellinen ja kaipaan ajoittain todella isäni läsnäoloa, että hän olisi mukana 6 lapsenlapsensa arjessa, vaikka se ei ole mahdollista. Tiedän,että isä olisi tykännyt käyttää lapsia leikkipuistossa ja ulkoilemassa.Niinhän hän minuakin aikanaan vei puistoon kiikkumaan. Surun kanssa on vain opittava elämään. Siihen auttaa myös haudalla käyminen. Vastikään vein keltasia ruusuja isäni haudalle ja ajoimme sieltä mieheni kanssa nurmikon.

    • pauge87

      Voimia ja Jaksamisia sinulle Peeppa.. Tiedän kyllä miltä sinusta tällä hetkellä tuntuu. Minun oma isäni kuoli kaksiviikkoa sitten :( Ja kerkesin onneks käydä katsomassa omaa isääni kaksi päivää aikasemmin ennen kuin se kuoli niin viimeisen kerran :( Ja tänään on sitten oman isäni hautajaiset.. Mutta minulla on oma tytär ja muut läheiset jotka antaa koko ajan voimaa ja jaksamista :) Vaikka tyttäreni ei viellä ymmärräkkään kun ikää on vasta 1v7kk

    • Sorrow and pain

      Peepan viesti on vuodelta 2007. Minun isäni kuoli vuonna 2008. Kyllä sen surun jaksaa kantaa.

    • wegwegweg

      Isäni elää vielä, joten en oikeastaan kuulu tähän palstalle.

      Isäni hakkasi ja nöyryytti minua, kunnes olin 13. vuotias. Hakkaamiseen riitti se, kun en tuonut tarpeeksi hyvää päästötodistusta (8.0 keskiarvo). Kuulin vasta jälkikäteen, että isäni oli lukihäiriöinen ja heikkolahjainen oppilas omassa lapsuudessaan.

      Päädyin koulukiusatuksi ja mielenterveyteni järkkyi siinä määrin, että vietin 3 vuotta elämästäni erilaisissa nuorisopsykiatrian laitoksissa. 2 vuotta kului "säilytyksessä", jossa minulle etsittiin perhekotipaikkaa. Isäni ei tahtonut minua kotiin ja uhkaili äitiäni avioerolla, mikäli näin kävisi. Itsenäistyin lopulta 17- vuotiaana ja vanhempani erosivat kuitenkin. Olen koulutukseltani sosionomi ja työskentelen maahanmuuttajaperheiden parissa. Miespuolinen sosionomi on varsinkin Lähi-idästä tulleiden parissa tervetullut kuriositeetti.

      Niin tämä koskee vain minua:
      Iloitsen, kun lopulta kuolema korjaa tuon manipuloivan , hauraan ja omassa lapsuudessaan traumatisoituneen "isäni" pois.
      Lapsen pahoinpitely on anteeksiantamatonta.

    • kaipausonsuuri

      Rakas isämme nukkui pois maaliskuussa ja uurna laskettiin huhtikuussa.

      Sydän on surua täynnä ja itkettää...

    • isäntyttö_

      Minun rakas isäni menehtyi yllättäen toukokuussa, sairaskohtaukseen. Hänet löydettiin kotoaan. Hän oli vain 57-vuotias. Olen aivan hajalla, juuri oli hautajaiset.. tärisin ja itkin vain, en ottanut mitään rauhoittavia vaikka tarjottiin. Kestin sen mutta helvetin vaikeaa se oli. Tämä on elämäni raskainta aikaa. En tule ikinä pääsemään tästä järkyttävästä ikävän tunteesta. En saanut edes hyvästellä. Tänäänkin olen katsellut vanhoja valokuvia ja muistellut lämmöllä rakasta iskää. Meidän yhteisiä keskusteluja ja hetkiä. Olin isäntyttö, aina iskä auttoi ja kannusti minua. Kuunteli murheitani ja sanoi "kyllä tää tästä vielä iloks muuttuu, älä turhia murehdi".
      Lohduttavaa on kuitenkin lukea teidän kirjoituksia, että meitä on saman karmean kohtalon kokeneita, kohtalotovereita. :'(
      Voimia teidän päiviinne ja siunausta.

    • heissan123

      Oma isäni on kuollut jo 30 vuotta sitten, kun olin ala-asteella ja itse olen alkanut käsitellä suruani vasta nyt viime vuosina. Äitini ei ole koskaan halunnut asiasta puhua kanssani. Minulla on myös ollut sisäisesti sellainen ikävän tunne ja on vieläkin aina välillä, vaikka aikaa on kulunut jo kauan hänen kuolemastaan. Kävin pari viikkoa sitten ammattiauttajalla juttelemassa asiasta ja kun muistelin isääni, niin aloin itkeä kuin pieni lapsi. Terapeutti sanoi, että suru on käsittelemättä ja minulle hän ehdotti kirjoittamista terapiana. Kirjoitan siis ikäänkuin kirjettä isälleni ja kerron siinä ajatukseni ja tunteeni häntä kohtaan. Joku tässä ketjussa kirjoitti , että haudalla puhuminen on auttanut ja yhden toisen läheisen kohdalla se onkin omalla kohdallanikin auttanut, mutta isäni on haudattu satojen kilometrien päähän, joten se ei omalla kohdallani onnistu :(

      • heissan123

        Tällainen vertaispalsta on todella hyvä, jossa saa lukea muiden saman kokeneitten kokemuksia.


    • AlwaysInMyHeart

      Menetin myös rakkaan 59-vuotiaan isäni toukokuun alussa ja vaikka aikaa on kulunut yli puolitoista kuukautta, niin ikävä on aivan valtava! Isän tytölle vaikea paikka.Tuntuu ettei tästä surusta ylitse pääse, eikä oikein tukea (=lähinnä kuuntelemista) saa tarpeeksi puolisoltakaan, enkä ole kyllä sitä jaksanut pyytääkään. Pitäisi olla vaan niin vahva ja kova kuori, siltä se ulkopuolisille näyttääkin. Töissä käy normaalisti ja hoitaa arkisia juttuja mutta sisimmässä aivan jäätävä ikävä. Yksikseen sitten välillä itkeskelee ja muistelee, kun kukaan ei näe. Tänne vertaistukea täynnä olevaan keskusteluketjuun eksyminen oli parasta pitkään aikaan ja hienoa, että keskustelu on voimissaan, vaikka aloituksesta jo vuosia! Ehkä se suru joskus helpottuu, vaikkei poistukaan kokonaan...onhan kyse palasta omaa sydäntä. Voimia kaikille surutyön keskelle ja yritetään jaksaa eteenpäin!

    • Peppiina05

      Menetin isäni äkillisesti 2.8.2013. Maailma pysähtyi, sydän revittiin rinnasta.... ajattelin, että on vain yksi ulospääsy ja se on isän matkaan lähteminen. Omat lapset kuitenkin piti elämässä kii. Nyt kun tuosta kaikesta on kulunut 4 vuotta, olen kiitollinen ajasta jonka sain isäni pitää. Suru ja ahdistus on muuttanut muotoaan, ikävä tosin vieläkin. Tiedän, että hän elää rinnallamme, vaikkemme häntä näekkään. Itku tulee välillä vieläkin, ikävästä.

      Voimia teille kaikille isän menettäneille ❤😇❤

    • matkamiesmaan3

      Isän kuolemasta on kohta 7 vuotta.

      Ei siitä toivu koskaan. Vain muistoja seuranain.

      Matkamiehen virsi, sen kuuntelen päivittäin youtubesta.

      • Äiti34v

        Isä kuoli kolme viikkoa sitten. Ajan välillä isän autolla ja kuuntelen isän levyjä, kauhean kova ikävä. Voin kuulla isän äänen, kun ajan vähän ylinopeutta, että likka per**le.
        Jaksamista kaikille läheisen menettäneille. Uskon,että rakkaamme vielä meitä seuraavat.


    • Anonyymi

      Huhhuh jos mun faija delais ni mä committaisin deadin

      • Anonyymi

        Oma isä lähti ollessani 16v. Ei siitä mihinkään pääse, jos oli hyvä isä. Sillon koitin ajaa päin rekkaa, ei ollu munaa. Ois kannattanu olla. Elämä ollu pääsääntöisesti tunteiden turruttamista päihteillä. Nekään ei enään auta. Enköhän mee isän haualle ja ammun aivot pellolle. Loppuu tää helevetti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3065
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2411
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2207
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1992
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1257
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe