Diesel ON huono?

Nalle;D

Dieseleissä on vähemmän tehoa kuin bensassa, kiihtyy hitaammin, savuttaa ja tärisee. Puhumattakaan siitä hirveästä melusta (99 td golf, ei omaa ääntään sisällä kuullut). Vaihdeväli on pieni tai jotain, kun voi jo 3 vaihteella kääntyä, ei ollenkaan hyvä juttu. Sitten on vielä hirveä vero päälle!

Mikä siinä dieselissä viehättää??

Ymmärrän kyllä, että uuden dieselit on saatu jo melkein vastaamaan uusia bensoja, mutta alle 2000 vuoden...

Ja Turbo on dieseleissä sen takia, että saataisiin edes vähän kiinni bensan tehoja, puhumattakaan jos bensassa on Turbo jää diesel kauas taakse...

ja huippunopeus on reilusti alhaisempi kuin bensassa.

39

6184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pari...-

      bissee lisää..alkaa viehättää!!

    • mitätön..

      enkä muuten pääse esille. Tällä pääsen jotain möliseemään.

    • Lapset!!!

      Se on vääntö joka autoa liikuttaa! Pääsetkös käyttämään Suomessa huippunopeutta?. Kasva lapsi aikuiseksi ja hankki ensin ajokortti!

    • niin et aja

      Kerro mitä ainetta olet nauttinut! Ei rattiin, muista!!

    • diesel power forever

      No ollaan taas dieseliä vastaan. Itselläni käyttöautona bensa golf ja harrasteautona diesel golf ja yksinkertaisesti siitä syystä dieseli on harrasteena koska siitä saa paljon halvemmalla / helpommalla heppoja ja vääntöä irti kuin bensa turbosta. Omalla ajetaan isaa 24h kisoissa ja 3* on paalupaikka otettu ja vastassa on ollut turbo calibraa ja omegaa sekä amg mesee ja m5 bemaria. Mulla on 1,9 tdi padassa heppoja 356hp ja 780 nm kierroksilla 3800. Muokattua männät pumppu suuttimet ahdin kansi ja turbo. No putkisto toki avara, mutta rahassa muutokset 1500e

      • diesel power forever

        Ja hinta siksi 1500 koska itse turbopajalla töissä, maksoi turbon rakentaminen mulle 300. kansi vaihtui räätälöityyn turboon joka myös kustansi mulle 300. männät tuli tuttavalta 250e veiveineen ja laakerointi keverin pajalla 50e ja suuttimet ja pumppu maksoivat mynältä 900e ja kestävä loota ja voiman siirto muutenkin oli jo omasta takaa


      • Dieselll
        diesel power forever kirjoitti:

        Ja hinta siksi 1500 koska itse turbopajalla töissä, maksoi turbon rakentaminen mulle 300. kansi vaihtui räätälöityyn turboon joka myös kustansi mulle 300. männät tuli tuttavalta 250e veiveineen ja laakerointi keverin pajalla 50e ja suuttimet ja pumppu maksoivat mynältä 900e ja kestävä loota ja voiman siirto muutenkin oli jo omasta takaa

        Olet aika kivaa unta nähnyt, näkisinpä minäkin tuollaisia unia. Isoja turboja ja dieseleitä :D


      • Nimetön
        diesel power forever kirjoitti:

        Ja hinta siksi 1500 koska itse turbopajalla töissä, maksoi turbon rakentaminen mulle 300. kansi vaihtui räätälöityyn turboon joka myös kustansi mulle 300. männät tuli tuttavalta 250e veiveineen ja laakerointi keverin pajalla 50e ja suuttimet ja pumppu maksoivat mynältä 900e ja kestävä loota ja voiman siirto muutenkin oli jo omasta takaa

        300 300 250 50 900=1500
        On tuo matikka pää aina ollut huono............


    • että savuttaa eikä kulje mihinkään http://www.youtube.com/watch?v=adPxO--sP0Y
      okei hiukan ohi aiheen, mutta kyllä dieselinkin saa kulkemaan. Ja ajomukavuus on sinäänsä parempi ku ei tartte olla kokoajan vatkaamassa keppiä, tosin automaatilla tämäkin korjaantuisi.


      • Bemari 330d
        jannetin82 kirjoitti:

        näytetään miten ahdettu 6pyttynen diesel, jättää yhden nopeimmista vakio urheiluautoista 500hv v10
        http://www.youtube.com/watch?v=cV0XJePUitI&mode=related&search=

        Tässä ainakin videon tekijän mukaan vakio 330d Bemari. Tehtaan tietojen perusteella ko. auto liikahtaa alta 8 sekunttiin 0-100km/h pätkän. Uskottakoon sitä, mutta "isot pojat" väittävät mitanneensa lähemmäs 7 sekunnin pintaan meneviä aikoja. Ja jos videoon on luottaminen niin 0-200 meni n. 30 sekunttiin. Lisäksi huippunopeutta rajoitti tässä tapauksessa Eurooppalaisten autonvalmistajien yhteinen sopimus eikä tehojen puute (rajoittaja vastassa 250 km/h).

        http://www.youtube.com/watch?v=_hYh3oN63jE

        Ei kovin hidasta liikehdintää...


    • useissa autoissa

      itsellä corolla 1,4 d4d ja moottorin ääni ei kuulu sisälle, kyllä on mukava ajaa moottoritiellä 120 km/h kun kone kiertää alle 2700 r/min vastaavasti 1,4 ja 1,6 bensakoneissa on kierroksia lähes 4000 ja moottorin melu kuuluu voimakaana sisälle. Jo carina e oli dieselinä hiljaisempi kuin bensana ainakin TM:n mittausten mukaan.

      • on peugeot

        hiljaisempi diiselinä


    • bosch

      98 alkaen joko alfa romeo tai mersu.
      on vääntöä ja tehoa eikä tärise.

    • Diisselimersu

      "Dieseleissä on vähemmän tehoa kuin bensassa"
      Niin on. Mutta normaalikäytössä ei bensakoneestakaan oteta huipputehoja ulos kovin usein.

      "kiihtyy hitaammin"
      Katso edellinen vastaukseni.

      "savuttaa"
      Haittaa enemmän takanatulijoita kuin minua. Savuttaa jos polkee. Mutta ainahan diisselistä pääsee helposti ohi, eikö!?

      "tärisee"
      En ole huomannut, käynti on mielestäni ihan tasaista.

      "hirveästä melusta"
      En ole huomannut. No, puhunkin Mersusta, en Volkkarista.

      "Vaihdeväli on pieni tai jotain, kun voi jo 3 vaihteella kääntyä, ei ollenkaan hyvä juttu."
      Nyt en edes ymmärrä mitä tarkoitat. Minun dieselissäni on viisi vahdetta. toisaalta, jos 3. vaihteella voi kääntyö, voi se kertoa myös hyvästä väännöstä alakierroksilla, ei pelkästään tiheistä voimansiirron välityksistä.

      "Sitten on vielä hirveä vero päälle!"
      Se hirveä vero tulee minun autollani kuitatuksi viimeistään jossakin 15 000 vuotuisen kilometrin kohdalla. Sitten alkaa syntyä säästöä vastaavaan bensavehkeeseen verrattuna.

      "Mikä siinä dieselissä viehättää??"
      - taloudellisuus
      - vääntö
      - huolettomuus
      - luotettavuus
      - ajomukavuus
      - kestävyys

      "huippunopeus on reilusti alhaisempi kuin bensassa"
      Kuinka suuri osa kilometreistä ajetaan huippunopeudella?

      • ja mersu?

        Taloudellisuus ja mersu tuskin kuuluu saman otsikon alle?

        Kestävyydessä ei ole käytännössä mitään eroa bensa ja dieselkoneiden välillä. Kansiremppoja tehdään tänä päivänä ylimääräisesti eniten juuri turbodieseleille joissa neliventiilikansi. Käy vaikka kysymässä moottorpajalta.


      • Diisselimersu
        ja mersu? kirjoitti:

        Taloudellisuus ja mersu tuskin kuuluu saman otsikon alle?

        Kestävyydessä ei ole käytännössä mitään eroa bensa ja dieselkoneiden välillä. Kansiremppoja tehdään tänä päivänä ylimääräisesti eniten juuri turbodieseleille joissa neliventiilikansi. Käy vaikka kysymässä moottorpajalta.

        "Taloudellisuus ja mersu tuskin kuuluu saman otsikon alle?"

        Mersukin voi olla taloudellinen, jopa niin pitkälle, että sen hankkiminen ja ylläpito on hyvinkin edullista auton ominaisuuksiin nähden. Öljyt ja suodattimet y.m. vaihdan itse, naftaa palaa matka-ajossa kuusi litraa satasella. Omani on 80-luvun W124, joten hankintahinta ei päätä huimannut. Kaikki mersut eivät ole ökyhintaisia tai Veho-huoltoisia. Nimenomaan taloudellisuus oli yksi painava syy automerkkiä miettiessäni.

        "Kestävyydessä ei ole käytännössä mitään eroa bensa ja dieselkoneiden välillä."

        Väitän (erityisesti mersusta puhuessani), että kestävyydessä nimenomaan on eroa bensa- ja dieselmallien välillä.

        "Kansiremppoja tehdään tänä päivänä ylimääräisesti eniten juuri turbodieseleille joissa neliventiilikansi."

        Neliventtiilinen ei ole käsittääkseni perusdiesel. Omassani on venttiilejä kaksi per sylinteri, ei turboa. Takana noin 350 tkm, olettaa sopii, että tekniikka kestää toisen mokoman (tottakai auto Suomen oloissa ruostuu sitä ennen, mutta siitä ei voine syyttää käyttövoimaa). Mille bensakärrylle voi perutellusti asettaa samat odotukset? Yksilöitä toki löytyy, mutta diesel-Mersulle tämä on tunnetusti normaalia, ei poikkeus.


      • CDI270

        Kyllä luulen että on taloudellisempi 2,7 cdi mersu 170hp/400Nm kuin joku vastaavatehoinen bensa. keskikulutus n. 6l/100km ja jos vuodessa tulee ajoa 40-50000km/vuosi.. Repikää siitä huumoria bensan omistajat!


      • naurata
        CDI270 kirjoitti:

        Kyllä luulen että on taloudellisempi 2,7 cdi mersu 170hp/400Nm kuin joku vastaavatehoinen bensa. keskikulutus n. 6l/100km ja jos vuodessa tulee ajoa 40-50000km/vuosi.. Repikää siitä huumoria bensan omistajat!

        niillä kulutuksillasi. Minulla on 200 cdi ja todellinen keskikulutus noin 7 ltr/100.


      • CDI270 kirjoitti:

        Kyllä luulen että on taloudellisempi 2,7 cdi mersu 170hp/400Nm kuin joku vastaavatehoinen bensa. keskikulutus n. 6l/100km ja jos vuodessa tulee ajoa 40-50000km/vuosi.. Repikää siitä huumoria bensan omistajat!

        Isompi kone vielä nuukempi. Minulla menee 5,5 litraa.

        Tekniikan Maailmakin testasi näitä kulutuksia. Vertailussa oli 220 CDI ja 320 CDI sekä vastaavasti Bemarilta 525d ja 530d.

        Maantiellä ja sekalaisessa ajossa isommat koneet olivat jopa litran tai puolitoista nuukempia. Kaupungissa iso kone vie aina enemmän.

        Syy? Dieselin sylinteriin laitetaan vaan ilmaa. Perässä ruikataan sen verran polttoainetta, kuin juuri sillä hetkellä tarvitaan. Tästä syystä kuutiotilavuuden kasvattaminen ei automaattisesti kasvata kulutusta.

        Ero syntyy välityksistä. E200 CDI 5-vaihteisena joutuu kirnuttamaan 80 km/h vauhdissa 2400 1/min, kun E320 CDI kiertää 1400 1/min. Eikä isommista sylintereistä mene yhtään enempää polttoainetta läpi, kuten bensasta menisi.


        Master Eq


      • MB220CDI
        MasterEq kirjoitti:

        Isompi kone vielä nuukempi. Minulla menee 5,5 litraa.

        Tekniikan Maailmakin testasi näitä kulutuksia. Vertailussa oli 220 CDI ja 320 CDI sekä vastaavasti Bemarilta 525d ja 530d.

        Maantiellä ja sekalaisessa ajossa isommat koneet olivat jopa litran tai puolitoista nuukempia. Kaupungissa iso kone vie aina enemmän.

        Syy? Dieselin sylinteriin laitetaan vaan ilmaa. Perässä ruikataan sen verran polttoainetta, kuin juuri sillä hetkellä tarvitaan. Tästä syystä kuutiotilavuuden kasvattaminen ei automaattisesti kasvata kulutusta.

        Ero syntyy välityksistä. E200 CDI 5-vaihteisena joutuu kirnuttamaan 80 km/h vauhdissa 2400 1/min, kun E320 CDI kiertää 1400 1/min. Eikä isommista sylintereistä mene yhtään enempää polttoainetta läpi, kuten bensasta menisi.


        Master Eq

        Näin ilmeisest on, mutta miksi pienemmät kierrokset kuluttaa vähemmän. Sytytyksiä kuitenken kuutoskoneessa 50% enemmän/aikayksikkö samoilla kierroksilla joten ilmamäärän lämpöhäviöt pitäisi olla suunnilleen samat.
        Ainoa selitys minkä keksin on pidempi paisunta-aika pienemmillä kierroksilla jolloin energia käytetään tarkemmin hyväksi. Pyörimishäviöidenkin pitäisi olla samaa luokkaa.

        Onko polttomoottoriteoreetikkoja linjoilla?


      • MB220CDI
        CDI270 kirjoitti:

        Kyllä luulen että on taloudellisempi 2,7 cdi mersu 170hp/400Nm kuin joku vastaavatehoinen bensa. keskikulutus n. 6l/100km ja jos vuodessa tulee ajoa 40-50000km/vuosi.. Repikää siitä huumoria bensan omistajat!

        Tomaatti vai manuaali, minulla menee n. 6.5 samalla ajomäärällä, sekalaista moottoritie, maantie taajama 60/30/10, minun on tomaatti ja farkku, suht rauhallista ajoa.


      • MB220CDI
        MB220CDI kirjoitti:

        Tomaatti vai manuaali, minulla menee n. 6.5 samalla ajomäärällä, sekalaista moottoritie, maantie taajama 60/30/10, minun on tomaatti ja farkku, suht rauhallista ajoa.

        Niin vielä, oliko 6 mittarin ilmoittama vai tankkauksista mitattu, minulla mittari ilmoittaa johdonmukaisesti litran liian vähän.


      • Roenick
        naurata kirjoitti:

        niillä kulutuksillasi. Minulla on 200 cdi ja todellinen keskikulutus noin 7 ltr/100.

        Niin kyllä tuo kulutus tuntuu aivan todelliselta meinaan itsellä 270CDI ja kaupunki on 9 ja matka 5,1-5,5 l/100km


      • 200 cdi
        naurata kirjoitti:

        niillä kulutuksillasi. Minulla on 200 cdi ja todellinen keskikulutus noin 7 ltr/100.

        on siis automaatti.


      • Roenick
        200 cdi kirjoitti:

        on siis automaatti.

        Samoin tämä 270cdi vm03


    • totuusIlmi

      Näin on.
      Seuraavan Hiacen ostan litrasella bensakoneella. Ei tarvitse enää kärsiä.

    • outi85

      Ei kai meikäläisen olisi kannattanut tänne "mieten" palstalle edes eksyä, mutta nyt kun kerran eksyin niin kerronpa oma näkemykseni.

      Itselläni on Peugeot 306 2.0 HDI vm.-01 ja vielä farmari. Ostin dieselin juurikin siksi, miksi melkein kaikki muutkin eli on taloudellisempi.

      Edellinen autoni oli bensa koneella ja, jos minä olisin saanut valita olisin sen pilkkonut kilon paloihin... no se ei ehkä ollut bensa koneen vika... auto oli opel.....

      No niin takaisin asiaan.... Oma dieselini kiihtyy aivan moitteettomasti, en ole vielä liikennevaloissa jalkoihin jäänyt ja kaikista rekoista olen ohi päässyt. Tottahan diesel savuuttaa, mutta mikä pakko se on sitä polkea niin, että savuuttaa. Normaali ajossa ei ainakaan omani savuuta yhtään.
      Tuossa golfissa varmaankin (huom! varmaaankin) jotain vikaa, jos ei omaa ääntään sisällä kuule. (olisko pakoputkessa jotain vikaa?)

      Vero on kyllä aika karmaiseva, mutta itselläni se diesel tulee halvemmaksi verojenkin kanssa kuin bensa auto.

      HUOM! EN OLE MINKÄÄN VALTAKUNNAN ASIANTUNTIJA!!! Tämä on vain mun mielipiteeni.

      • vanha guppe

        mutta nuori friidu veti aika hyvän stoorin....

        ei lisättävää.

        hienoo.

        tällä gubella kans öljypoltin-nokileka-savuruuvi...mikskä lie solvaavat.


      • Jassuli40

        Komppaan Outi!! Ja itsellä on vm. 2004 Golf Variant ja enpä paremmalla ole koskaan ajanut.. ja äänitaso on hiljainen.. päinvastoin aiemmassa bensa-autossa oli järkyttävä rengasmelu!!


    • ettei tiedä mitään

      on helpompi heitellä dorkia tekstejä tänne palstoille.

    • Mercedesisti

      Dieseliä tai bensiiniä voimanlähteenään käyttävät moottorit ovat alunpitäen varsin erilaisiin autoihin ja erilaiseen käyttöön tarkoitettu, toki löytyy automalleja, joihin sopii kumpikin.

      Dieselin edut ovat parempi polttoainetalous etenkin osakuormalla ajettaessa (kaupunkiliikenteessä kulutusero bensiinimoottoriin vielä korostuu) ja sitten verotusteknisistä syistä aiheutuvat matalammat käyttökustannukset suurilla kilometrimäärillä. Jos polttoainevero olisi sama ja ei erikseen käyttövoimaveroa, niin sittenkin suurilla kilometrimäärillä diesel tulisi vähän halvemmaksi pienemmän kulutuksen tähden. Tosin sitten pitää ottaa huomioon aina suurempi hankintahinta, dieselmoottori maksaa enemmän koska se joudutaan tekemään vahvemmaksi sytytystavasta johtuen. Nyt kun verotus on tällainen kuin on, että diesel maksaakin vähemmän kuin bensa, niin jo varsin kohtuullisilla kilometreillä pääsee säästöön, jos hankintahinnan erotusta ei oteta huomioon. Onhan sitten jälleenmyyntihintakin toisaalta korkeampi ja sitten saattaa löytää käytetyn dieselin bensan hinnalla. Tosin usein diesel on käytettynä ajettu pirun paljon. Saksasta taas tuomalla saa helposti 80.000km ajetun TDI-Golfin samaan hintaan veroineen ja hakukuluineen kuin Suomesta 180.000km ajetun, jos sitten voi luottaa kilometreihin, myynti usein onnistuu ja sitten seuraava ostaja maksaa usein autosta vielä hakijalle vähän voittoa vaikka olisi ajanut 30.000km lisää... dieselin kohdalla etenkin hakeminen kannattaa.

      Sitten toki että saadaan tehoa, niin joudutaan laittamaan turbo dieseliin. Vapaastihengittävä diesel on varsin tehoton, totta. Bensamoottorista saa tas turbolla erittäin hyvin tehoa, kun sekä vääntää että myös kiertää bensakone. Toki kaikki tehokkaimmat autot ovat juuri bensiiniturboja tai mekaanisesti kompressorilla ahdettuja, esim. Mercedes SL 65AMG, bensiini 6,5l 2 turboa V12, 1000Nm vääntöä ja tehoa 670hv. Ei siinä mikään dieseli kestä vertailussa.

      Eikä urheiluautoon kerta kaikkiaan sovi diesel, eikä oikein avoautoonkaan kyllä.

      Itsellä on urheiluautona bensiini SLK mercedes 2,3l mekaanisesti kompressorilla ahdettuna, en voisi kuvitellakaan autoa dieselinä. Sitten taas työjuhtana ja arkiautona on peugeotin 1,5l diesel, joka vie 4,2l/100km dieselöljyä, polttoainekulut ovat 3,8 euroa/100km, kun Mersulla ne ovat 12 eur/100km, mutta harrastusautoilu saakin maksaa.

      • Dieselmoottori joudutaan tekemään varmasti hiukan vahvemmaksi sytytystavan, korkeiden paineiden ja tärinöinden/värinöiden vuoksi.

        Toisaalta bensinimoottoreita tekohengitetään muuttuvapituuksisilla imusarjoilla, muuttuvilla venttiilinajoituksilla, kaksois-vanos, vvt-i ynnä muita härpättimiä ja lirputtimia ym. Ja paremmissa bensakoneissa on niissäkin turbo.

        Tuskin moottorien valmistuskustannukset paljoakaan eroavat toisistaan tänä päivänä. Toisessa ehkä hieman isommat laakerit, toisessa enemmän mekaanisia liikkuvia osia.

        Tämä on näkynyt hinnoittelussa Keski-Europassa jo vuosikymmeniä; bensa- ja dieselmallit ovat samanhintaisia. Suomessa on maahantuoja aina käärinyt päältä 10% kermaa rokottamalla enemmän dieselistä. Tilanne on muuttumassa Suomessakin. Tällä hetkellä esimerkiksi Mersun bensamalli E350 on lähtöhinnaltaan tonnin KALLIIMPI kuin vastaava diesel E320 CDI. Ja täältä lukemieni kommenttien perusteella Citikan C4 bensa ja diesel on juuri vuoden alussa hinnoiteltu samanhintaisiksi.


        Master Eq


      • Pitääkin olla halvempi
        MasterEq kirjoitti:

        Dieselmoottori joudutaan tekemään varmasti hiukan vahvemmaksi sytytystavan, korkeiden paineiden ja tärinöinden/värinöiden vuoksi.

        Toisaalta bensinimoottoreita tekohengitetään muuttuvapituuksisilla imusarjoilla, muuttuvilla venttiilinajoituksilla, kaksois-vanos, vvt-i ynnä muita härpättimiä ja lirputtimia ym. Ja paremmissa bensakoneissa on niissäkin turbo.

        Tuskin moottorien valmistuskustannukset paljoakaan eroavat toisistaan tänä päivänä. Toisessa ehkä hieman isommat laakerit, toisessa enemmän mekaanisia liikkuvia osia.

        Tämä on näkynyt hinnoittelussa Keski-Europassa jo vuosikymmeniä; bensa- ja dieselmallit ovat samanhintaisia. Suomessa on maahantuoja aina käärinyt päältä 10% kermaa rokottamalla enemmän dieselistä. Tilanne on muuttumassa Suomessakin. Tällä hetkellä esimerkiksi Mersun bensamalli E350 on lähtöhinnaltaan tonnin KALLIIMPI kuin vastaava diesel E320 CDI. Ja täältä lukemieni kommenttien perusteella Citikan C4 bensa ja diesel on juuri vuoden alussa hinnoiteltu samanhintaisiksi.


        Master Eq

        Kyllä työkalun pitääkin olla halvempi kuin oikean henkilöauton. Dieselit halpenee jo ihan senkin vuoksi että niiden suosio muualla on nousun jälkeen kääntymässä laskuun. Kysytyn tavaran hinta harvoin laskee.


      • dieselisti ?
        MasterEq kirjoitti:

        Dieselmoottori joudutaan tekemään varmasti hiukan vahvemmaksi sytytystavan, korkeiden paineiden ja tärinöinden/värinöiden vuoksi.

        Toisaalta bensinimoottoreita tekohengitetään muuttuvapituuksisilla imusarjoilla, muuttuvilla venttiilinajoituksilla, kaksois-vanos, vvt-i ynnä muita härpättimiä ja lirputtimia ym. Ja paremmissa bensakoneissa on niissäkin turbo.

        Tuskin moottorien valmistuskustannukset paljoakaan eroavat toisistaan tänä päivänä. Toisessa ehkä hieman isommat laakerit, toisessa enemmän mekaanisia liikkuvia osia.

        Tämä on näkynyt hinnoittelussa Keski-Europassa jo vuosikymmeniä; bensa- ja dieselmallit ovat samanhintaisia. Suomessa on maahantuoja aina käärinyt päältä 10% kermaa rokottamalla enemmän dieselistä. Tilanne on muuttumassa Suomessakin. Tällä hetkellä esimerkiksi Mersun bensamalli E350 on lähtöhinnaltaan tonnin KALLIIMPI kuin vastaava diesel E320 CDI. Ja täältä lukemieni kommenttien perusteella Citikan C4 bensa ja diesel on juuri vuoden alussa hinnoiteltu samanhintaisiksi.


        Master Eq

        Yritätkö nyt tosiaan pettää itseäsi vai onko tietosi noin rajoittunutta.

        Muuttuvapituinen imusarja vaatii vain yhden läpän, venttiilien ajoitus on öljynpaineella tai vast. toimiva rataspari, joiden hinta yhteensäkään ei yllä edes turbon hintaan.

        Dieseliin tulee lisäksi takaisinkierto, ruiskutuslaitteet, hiukkassiodatin, ylimääräinen pelkistävä katti, kampiakselin vaimennusromut ja järeämpi voimansiirron ja moottorin mitoitus ym.

        Se, että jotkut valmistajat joiden hinnoittelussa on varaa, tarjoavat markkinaosuuksiensa varjelemiseksi, ylijäämän purkamiseksi tai joltain osin riisuttuna tms. syystä dieselmallejaan bensiiniä halvemmalla ei ole missään yhteydessä valmistuskustannuksiin.


    • Nalle;D

      Kiitos kaikille "asiallisista" vastauksista.
      Menenpäs tästä, ja ostan dieselin.

      • Lisävalofanaatikko

        Ostapa W124 korimallin mersun viimeisiä hedelmiä eli vm. 1993 - 1995 joko 250 D (5-sylinterinen) tai 300 D (6-sylinterinen). Näissä on vanha kunnon esikammiosysteemi, neljä venttiiliä/sylinteri, pyörii tasaisen pehmeästi ja tarvittaessa ottaa korkeat kierrosluvut (yli 5000 kierr/min). Ei savuta, on ikupeli, erittäin luotettava. Molemmista löytyy (tosin "vain" 2-venttiilirakenteella) turbodieselmallit myös. Näillä mersun vanhoilla kunnon diesel-moottoreilla voitkin ajella 300.000 - 700.000 km ilman isompia murheita. Lämpöä riittää varmasti ja kulutus on pientä, käyttöominaisuudet oikein miellyttävät. Ei kalkattavaa ääntä, ei turbopotkua, ei katkeavia venttiilikoneiston hihnoja. Saksasta voit hakea halvalla hinnalla, Turkin poika myy basaarilta mieleisen huoltokirjan sopivasti merkkiliikkeiden huoltomerkinnöin leimattuna. Vielä kun katsot sellaisen mallin jossa on automaattinen takatasauspyörästön lukko, niin pärjäät nastarenkain talvella liukkaillakin keleillä. Onnea ostoksille, meitä on jo paljon tyytyväisiä museo-mersulla ajavia. Mersu on suomalaisten kansallisauto!


      • ajaa dieselillä

        Juuri kävin tankilla 86 sent,litra diesel,verolappu kai tullee kohta noin 67€vuosi,kyyti on tasaista,kyllä suraavakin on diesel.


      • kyllä kelpaa
        ajaa dieselillä kirjoitti:

        Juuri kävin tankilla 86 sent,litra diesel,verolappu kai tullee kohta noin 67€vuosi,kyyti on tasaista,kyllä suraavakin on diesel.

        turvenuijien ajella paskasilla pakettiautorotteloillaan. Älä kurja kuvittele, että joku sinua kadehtii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1730
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1358
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      175
      1355
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      900
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      110
      845
    Aihe