Toyotan diesel - huono hankinta

Ex dieselisti

Talouselämä-lehti oli taannoin tutkinut Suomessa myytävien bensa- ja dieselmallien hintaeroja.
http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=931931
Tulivat samaan johtopäätökseen kuin itsekin. uudella dieselillä ajaminen ei enää kannata, valitettavasti. Dieselin hankintahinta on perustettomasti bensamoottorista kalliimpi. Lisäksi dieselin huoltokustannukset ovat merkittävästi bensamoottorista kalliimpia. Paljon ajettuna dieselin jälleenmyyntiarvo putoaa jyrkästi. Diesel siis ei säilytä arvoaan bensamoottoria paremmin, mikä johtunee suurelta osin diesleverosta. Köyhä jättää käytetyn dieselin autokauppaan dsl-veron vuoksi. Kalliimman hankintahinnan ja dsl-veron vuoksi dieselillä aikaansaatava säästö on vain silmänlumetta. Nykyään dieselmoottorin kupeessa on paljon elektroniikkaa, jonka diesel tärinällään rikkoo. Elektroniikan tuleminen dieseleihin ei ollut pelkästään hyväksi. Ne dieseleiden ominaisuudet joihin vielä 80-luvalla saattoi luottaa eivät enää päde tässä ajassa.

19

3527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinun..

      oma puuttellisesta päättelykyvystä tullutta virhearviontia. Vailla minkäänlaista todellisuus pohjaa johon ei usko kukaan muu. Uskonetko itsekkään.
      Pahemman sortin MUTU höpinää.

      • Ex dieselisti

        Miten laskette kauanko dieselillä kestää säästää ennen kuin dieselin hinnanerotus bensamoottoriin nähden on tienattu?
        Itse möin 360 tkm ajetun dieselin jonka vaihdoin uuteen bensamoottorilla varustettuun autoon. Hyvityshinta 8 v vanhasta 32 ke maksaneesta oli naurettavat 6 ke. Myyjän kommentti vaihtoarvoa tinkautellessa oli aika aika hyvä: Ajattelepa moniko asiakas meiltä tulee kyselemään josko heillä olisi 360 tkm ajettuja dieseleitä. Se siitä dieselin "paremmasta" vaihtoarvosta. Dsl:n vaihtoarvo voi pysyä bensamoottorista vastaavaa parempana johonkin rajaan saakka, mutta rajan ylitettyä tilanne kääntyy päinvastaiseksi. Mikä tämä kriittinen raja on, riippuu merkistä ja mallista. Raja on joka tapauksessa alle 200 tkm. Bensa-autolla ajaessanio kaikkinaiset huoltokustannukset ovat murto-osa dieselin vastaavista. Corollan 24 ke uutena maksanutta pikkunakua näkyy kaupattavan ihan yleisesti 100 tkm ajettuna 15 ke:lla.


      • D4D Corollasta
        Ex dieselisti kirjoitti:

        Miten laskette kauanko dieselillä kestää säästää ennen kuin dieselin hinnanerotus bensamoottoriin nähden on tienattu?
        Itse möin 360 tkm ajetun dieselin jonka vaihdoin uuteen bensamoottorilla varustettuun autoon. Hyvityshinta 8 v vanhasta 32 ke maksaneesta oli naurettavat 6 ke. Myyjän kommentti vaihtoarvoa tinkautellessa oli aika aika hyvä: Ajattelepa moniko asiakas meiltä tulee kyselemään josko heillä olisi 360 tkm ajettuja dieseleitä. Se siitä dieselin "paremmasta" vaihtoarvosta. Dsl:n vaihtoarvo voi pysyä bensamoottorista vastaavaa parempana johonkin rajaan saakka, mutta rajan ylitettyä tilanne kääntyy päinvastaiseksi. Mikä tämä kriittinen raja on, riippuu merkistä ja mallista. Raja on joka tapauksessa alle 200 tkm. Bensa-autolla ajaessanio kaikkinaiset huoltokustannukset ovat murto-osa dieselin vastaavista. Corollan 24 ke uutena maksanutta pikkunakua näkyy kaupattavan ihan yleisesti 100 tkm ajettuna 15 ke:lla.

        kommentoin kirjoitustasi vain tuon "24k€ Corollan" osalta...

        Entisiä Securitaksen valkoisia diesel Toyotia on tällä hetkellä lähtenyt kiertoon useita kappaleita. Ikää autoilla ei ole paljoakaan, mutta kilometrejä on kertynyt huomattavasti. Takavuosina tuli tehtyä opiskelujen rahoittamiseksi vartijan hommia kyseisessä firmassa ja täytyy sanoa, että autot ovat TODELLA kovassa käytössä (TD Escortit alkoi hajoilemaan totaalisesti n. 60tkm kohdalla). Mielestäni tuo 15k€ hinta ei anna todellista kuvaa "pikkudieselin" jälleenmyyntiarvosta. (tokihan muitakin vastaavia pommeja kaupoista löytyy...)


      • mielestäsi
        Ex dieselisti kirjoitti:

        Miten laskette kauanko dieselillä kestää säästää ennen kuin dieselin hinnanerotus bensamoottoriin nähden on tienattu?
        Itse möin 360 tkm ajetun dieselin jonka vaihdoin uuteen bensamoottorilla varustettuun autoon. Hyvityshinta 8 v vanhasta 32 ke maksaneesta oli naurettavat 6 ke. Myyjän kommentti vaihtoarvoa tinkautellessa oli aika aika hyvä: Ajattelepa moniko asiakas meiltä tulee kyselemään josko heillä olisi 360 tkm ajettuja dieseleitä. Se siitä dieselin "paremmasta" vaihtoarvosta. Dsl:n vaihtoarvo voi pysyä bensamoottorista vastaavaa parempana johonkin rajaan saakka, mutta rajan ylitettyä tilanne kääntyy päinvastaiseksi. Mikä tämä kriittinen raja on, riippuu merkistä ja mallista. Raja on joka tapauksessa alle 200 tkm. Bensa-autolla ajaessanio kaikkinaiset huoltokustannukset ovat murto-osa dieselin vastaavista. Corollan 24 ke uutena maksanutta pikkunakua näkyy kaupattavan ihan yleisesti 100 tkm ajettuna 15 ke:lla.

        8 v. vanhan ja 360 tkm ajetun bensa-auton ja mihin hintaan?


      • D4D-2004
        D4D Corollasta kirjoitti:

        kommentoin kirjoitustasi vain tuon "24k€ Corollan" osalta...

        Entisiä Securitaksen valkoisia diesel Toyotia on tällä hetkellä lähtenyt kiertoon useita kappaleita. Ikää autoilla ei ole paljoakaan, mutta kilometrejä on kertynyt huomattavasti. Takavuosina tuli tehtyä opiskelujen rahoittamiseksi vartijan hommia kyseisessä firmassa ja täytyy sanoa, että autot ovat TODELLA kovassa käytössä (TD Escortit alkoi hajoilemaan totaalisesti n. 60tkm kohdalla). Mielestäni tuo 15k€ hinta ei anna todellista kuvaa "pikkudieselin" jälleenmyyntiarvosta. (tokihan muitakin vastaavia pommeja kaupoista löytyy...)

        Ostin tuollaisen vartiointiliikeauton muutama viikko sitten. Se sai autotohtorilta puhtaat paperit ja ensimmäiset 5000 kilometriä ovat sujuneet mukavasti. Polttoaineen kulutus oli iloinen yllätys. Suurimmat kulut tuli uusista renkaista, jotka huomasin jo hinnasta tinkiessä.

        Tehdastakuu on voimassa, jos ongelmia löytyisi. Mistä kannattaisi vielä etsiä?


    • kuten kaikki

      maahantuojat ovat suoraan perseestä,siinä syy dieselien ylisuuriin hintoihin.

      • ---

        Tää on mielenkiintoinen keskustelu, oon ajatellut vaihtaa uuteen farkku corollaan ja arponut 1.4&1.6 bensa vaiko 1.4 diesel (2l dieseliä ei enää näy hinnastossa). Koeajolla 1.4d yllättää pirteydellään ja tosi pienillä kulutuslukemilla, erityisesti 1.6l bensa vie 2-3l enemmän.


      • Josse
        --- kirjoitti:

        Tää on mielenkiintoinen keskustelu, oon ajatellut vaihtaa uuteen farkku corollaan ja arponut 1.4&1.6 bensa vaiko 1.4 diesel (2l dieseliä ei enää näy hinnastossa). Koeajolla 1.4d yllättää pirteydellään ja tosi pienillä kulutuslukemilla, erityisesti 1.6l bensa vie 2-3l enemmän.

        Pääsääntöisesti matka-ajossa alle seitsemän keskikulutus on mahdollinen.


    • pohja, mitä enemmän luin kommenttejasi.

      Siis mitenkä Toyotan diesel olisi huonompi hankinta kuin muun merkkinen diesel on siis minun kysymykseni?

      PS. Itella 9v 365tkm ajettu diesel. Tiedän, että autolla ei ole paljon vaihtoarvoa, mutta olisiko sillä sinun mielestäsi vaihtoarvoa, jos se olisi bensa?

      • Aloittaja

        Corollassa dieselin hinnanerotus 1,6 verrattuna on kolmisen tonnia. Diesel hankitaan usein säästötarkoituksessa joten vertailu 1,4:seen on ihan oikeudenmukainen. Hintaero nelisen tonnia. Montako vyotta ja millaisin vutuisin ajosuorittein pikkudieselillä pitää sahata ennen kuin kalliimman hankintahinnan erotus on kuoletettu?
        Dieselissä webasto syö kannattavuutta talvella. Huomioikaa lisäksi dsl-vero ja dieselin kalliimmat huollot.
        Vaihtoarvoista en tiedä, mutta sopii miettiä kenelle 365 tkm ajettu dsl olisi hankinta jonka kannattaa tehdä?
        Hänellä joka edes harkitsee paljon ajetun dieselin hankkimista on tuskin kovin paljoa kuluttamisen mahdollisuuksia. Kannattaako vähät rahat pistää kiinni loppuunajettuun dieseliin, jota rasittaa dsl-vero ja bensamoottoria kalliimpi vaurioriski. Jos loppuunajettu dsl särkyy, lähinnä kannen, kannentiivisteen, tai turbon korjaus maksaa enemmän kuin vastaavasti ajetun bensamoottorin korjaus. Dsl-vero juoksee olipa auto ajossa tai seisoi. Joka ajaa paljon on yleensä sen verran varoissaan ettei tarvi valita ajopeliään loppuunajettujen rivistöistä. Paljon ajavalle auton luotettavuus merkitsee paljon.


      • corolla05_
        Aloittaja kirjoitti:

        Corollassa dieselin hinnanerotus 1,6 verrattuna on kolmisen tonnia. Diesel hankitaan usein säästötarkoituksessa joten vertailu 1,4:seen on ihan oikeudenmukainen. Hintaero nelisen tonnia. Montako vyotta ja millaisin vutuisin ajosuorittein pikkudieselillä pitää sahata ennen kuin kalliimman hankintahinnan erotus on kuoletettu?
        Dieselissä webasto syö kannattavuutta talvella. Huomioikaa lisäksi dsl-vero ja dieselin kalliimmat huollot.
        Vaihtoarvoista en tiedä, mutta sopii miettiä kenelle 365 tkm ajettu dsl olisi hankinta jonka kannattaa tehdä?
        Hänellä joka edes harkitsee paljon ajetun dieselin hankkimista on tuskin kovin paljoa kuluttamisen mahdollisuuksia. Kannattaako vähät rahat pistää kiinni loppuunajettuun dieseliin, jota rasittaa dsl-vero ja bensamoottoria kalliimpi vaurioriski. Jos loppuunajettu dsl särkyy, lähinnä kannen, kannentiivisteen, tai turbon korjaus maksaa enemmän kuin vastaavasti ajetun bensamoottorin korjaus. Dsl-vero juoksee olipa auto ajossa tai seisoi. Joka ajaa paljon on yleensä sen verran varoissaan ettei tarvi valita ajopeliään loppuunajettujen rivistöistä. Paljon ajavalle auton luotettavuus merkitsee paljon.

        Dieselin hankinnassa merkitsee paljon muukin, kuin säästäminen. Onhan bensa-autoissakin 1.6l ja 1.8l moottoreilla eri hinta. Ja erona siis vaan teho.

        Vastaavasti corollissa 1.4l dieselillä ajo on paljon mielyttävävämpää, kuin 1.6l bensaversiolla. Näkyy parhaiten tehdessä kiihdytystä 5-vaihteella ylämäkeen alkaen 80 vauhdista. Lisäksi ääni on hiljaisempi kierrosten takia ja ääntä vaimentavamman tuulilasin ansiosta, joka tulee dieselmalleissa T-Sportissa ainakin mainoslehtisten mukaan vakiona.

        Itse pidän autoa 3v, jonka aikana ajan 75-100tkm. Hinnan ero autoilla siis on 4000e, josta saan kulutuksen/polttonesteiden hinnan eron/ dieselveron laskennalla takaisin 3vuodessa 2000e. Luulisin että auton jälleenmyyntihinnan tippuminen on sama bensa- ja dieselautolla, kun vähentää dieseauton hinnasta ensin tämän saadun -2000e hyödyn pois.

        Nyt siis en usko säästäväni dieselilläni rahassa, mutta saan sillä mielyttävämmän ajotuntuntuman ja hiljaisemman auton. Lisäksi toissijaisesti säästän ympäristöä pienemmillä päästöillä, sekä yhteiskunnan rahoja, kun polttoneste on tuontitavaraa ja litroja tarvitaan nyt vähemmän.


      • Vaihtuuko merkki??
        corolla05_ kirjoitti:

        Dieselin hankinnassa merkitsee paljon muukin, kuin säästäminen. Onhan bensa-autoissakin 1.6l ja 1.8l moottoreilla eri hinta. Ja erona siis vaan teho.

        Vastaavasti corollissa 1.4l dieselillä ajo on paljon mielyttävävämpää, kuin 1.6l bensaversiolla. Näkyy parhaiten tehdessä kiihdytystä 5-vaihteella ylämäkeen alkaen 80 vauhdista. Lisäksi ääni on hiljaisempi kierrosten takia ja ääntä vaimentavamman tuulilasin ansiosta, joka tulee dieselmalleissa T-Sportissa ainakin mainoslehtisten mukaan vakiona.

        Itse pidän autoa 3v, jonka aikana ajan 75-100tkm. Hinnan ero autoilla siis on 4000e, josta saan kulutuksen/polttonesteiden hinnan eron/ dieselveron laskennalla takaisin 3vuodessa 2000e. Luulisin että auton jälleenmyyntihinnan tippuminen on sama bensa- ja dieselautolla, kun vähentää dieseauton hinnasta ensin tämän saadun -2000e hyödyn pois.

        Nyt siis en usko säästäväni dieselilläni rahassa, mutta saan sillä mielyttävämmän ajotuntuntuman ja hiljaisemman auton. Lisäksi toissijaisesti säästän ympäristöä pienemmillä päästöillä, sekä yhteiskunnan rahoja, kun polttoneste on tuontitavaraa ja litroja tarvitaan nyt vähemmän.

        Corollan 1.6 kiihtyy 0-100km/h 10,2 sek ja 1,4 diesel 13,3. Ja ainakin kaupunki pyörittelyssä ei mitään jakoja dieselillä. Todella tehoton bensaan verrattuna. Maantiellä tuo 1.6 kulkee kanssa rivakasti osin lyhyiden välitysten vuoksi ja sielläkään ei 1,4 diesel pärjää missään suorituskyvyn alueella.
        Joten jos joku 1,4 dieselin ostaa on peruste joku ihan muu kuin suorituskyky.
        Uudessa Corollassa tosin saa myös 2.0 dieselin, mutta hintaero karvalakki mallien välillä 8k€ on sellanen, että dieselit jää kauppaan.
        Tosin Citroen on oivaltanut miten dieselkauppaa käydään, 2.0 HDI dieselin saa samaan hintaan bensan kanssa ja uskon että ovet käyvät tiuhaan tahtiin. Toyota on ylihinnoitellut dieselinsä siitä ei pääse mihinkään.


      • Aloittaja kirjoitti:

        Corollassa dieselin hinnanerotus 1,6 verrattuna on kolmisen tonnia. Diesel hankitaan usein säästötarkoituksessa joten vertailu 1,4:seen on ihan oikeudenmukainen. Hintaero nelisen tonnia. Montako vyotta ja millaisin vutuisin ajosuorittein pikkudieselillä pitää sahata ennen kuin kalliimman hankintahinnan erotus on kuoletettu?
        Dieselissä webasto syö kannattavuutta talvella. Huomioikaa lisäksi dsl-vero ja dieselin kalliimmat huollot.
        Vaihtoarvoista en tiedä, mutta sopii miettiä kenelle 365 tkm ajettu dsl olisi hankinta jonka kannattaa tehdä?
        Hänellä joka edes harkitsee paljon ajetun dieselin hankkimista on tuskin kovin paljoa kuluttamisen mahdollisuuksia. Kannattaako vähät rahat pistää kiinni loppuunajettuun dieseliin, jota rasittaa dsl-vero ja bensamoottoria kalliimpi vaurioriski. Jos loppuunajettu dsl särkyy, lähinnä kannen, kannentiivisteen, tai turbon korjaus maksaa enemmän kuin vastaavasti ajetun bensamoottorin korjaus. Dsl-vero juoksee olipa auto ajossa tai seisoi. Joka ajaa paljon on yleensä sen verran varoissaan ettei tarvi valita ajopeliään loppuunajettujen rivistöistä. Paljon ajavalle auton luotettavuus merkitsee paljon.

        ...diesei-moottorit juu, mutta mitä?

        Jotkut ajavat paljon, kysyn edelleen, kenelle 365 ajettu bensa olisi hyvä hankinta?


      • corolla05_
        Vaihtuuko merkki?? kirjoitti:

        Corollan 1.6 kiihtyy 0-100km/h 10,2 sek ja 1,4 diesel 13,3. Ja ainakin kaupunki pyörittelyssä ei mitään jakoja dieselillä. Todella tehoton bensaan verrattuna. Maantiellä tuo 1.6 kulkee kanssa rivakasti osin lyhyiden välitysten vuoksi ja sielläkään ei 1,4 diesel pärjää missään suorituskyvyn alueella.
        Joten jos joku 1,4 dieselin ostaa on peruste joku ihan muu kuin suorituskyky.
        Uudessa Corollassa tosin saa myös 2.0 dieselin, mutta hintaero karvalakki mallien välillä 8k€ on sellanen, että dieselit jää kauppaan.
        Tosin Citroen on oivaltanut miten dieselkauppaa käydään, 2.0 HDI dieselin saa samaan hintaan bensan kanssa ja uskon että ovet käyvät tiuhaan tahtiin. Toyota on ylihinnoitellut dieselinsä siitä ei pääse mihinkään.

        Annettu kiihdytysluku ei oikein kerro mitään käytännöllisimmän alueen kiihtyvyydestä. Käytännössä tuon mukaan 1.6l Corolla bensa pesee 2.0TDI 4motion Passant variantin, koska kiihtyvyys on huonompi Passatilla on huonompi.

        Esim. Milloin viimeksi kiihdytit bensakoneella oikeasti 6500 kierrokseen asti joka vaihtella. Suuremmissa nopeuksissa vääntö antaa paremman kiihtyvyyden tai ainakin perstuntuma sen kertoo.

        Silloin kun itse vertailin autoja ja ajoin mm. nämä molemmat corollat, kokeilin moottoritiellä ylämäkeen tosiaan kaikki autot 80-100km/h suurimmalla vaihteella ja kyllä diesel tässä vei voiton, vaikka ero on aika pieni. Kuriositeettina 1.8l Mondeon nopeus oli mäen päällä 85km/h, kun taas corollien 120km/h luokkaa. Kiihtymistä ei juuri huomannut kaasua painaessa.

        Tämäkin siis vain yksi testi muiden testien joukossa, mutta kuvaa sitä että arvostan maanteillä rekkojen ohitusominaisuutta vaihteita vaihtamatta.

        Muutenkaan dieselin ostajat harvemmin vertailevat bensakoneita dieseleihin ja tässä suhteessa 1.4l corolla on yksi halvimmista luokassaan. Oman vertailujen perusteella itselläkin edellinen auto oli viimeinen bensa-auto. Tietysti jos TSI moottorin tapaiset ratkaisut kehittyy vielä lisää, niin silloin pitää harkita uudelleen.


      • Aloittaja
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...diesei-moottorit juu, mutta mitä?

        Jotkut ajavat paljon, kysyn edelleen, kenelle 365 ajettu bensa olisi hyvä hankinta?

        En tiedä minäkään, mutta vastaavan matkan ajettua dieseliä rasittaa dieselvero ja kalliimmat korjausriskit.


      • Aloittaja kirjoitti:

        En tiedä minäkään, mutta vastaavan matkan ajettua dieseliä rasittaa dieselvero ja kalliimmat korjausriskit.

        ...mitä haet, mutta onneksi vanhan kansan uskomuksiin ainakin minä olen törmännyt, että "300tkm ajettu bensa on loppu" ja "300tkm dieselille ei mitään" -pitävät huolen siitä, että dieseliä ostetaan.

        Minun mielipiteeni on hyvinkin selvä: yli 300tkm ajetun auton myyntiarvo on "nolla" käyttöarvo "mittaamaton".

        Näistä TDi, CDi, D4D jne. herkuista en osaa sanoa, mutta oman auton kone on ihan timmi vielä. Ja jos kävisi niin, että esim. kansipahvi tai jotain hajoaisi, niin korjauskustannukset ovat pienemmät kuin se älytön hinnanalennus, joka esim. minun kilometreilläni 120tkm/3v tai 200tkm/5v katoaisi uusilla autoilla ajajessa. Niitä pitää kaikenkukkuraksi vielä merkkihuollossa huollattaa ja takuu/lastentauteja näyttää merkistä riippumatta löytyvän ja matkan tekoa haittaavan.... (ite käyn huollossa 100tkm välein, öljyt vaihdan itse)


    • anastas vararatas

      -Tuski Toyotan diesel on sen "huonompi hankinta", kuin muutkaan diesel merkit. Paljonhan niitä pakuja kuin takseina pyörii. Mutta jos bensa- ja dieselautojen uushankintahinnat olisivat Suomessakin samalla mallilla aina lähes samalla tasolla, niin arvatenkin useimmat ostajat päätyisivät dieseliin..
      Vai onko niin, että suomessa perinteiseti dieselautot ovat olleet mersuaj, niin muiden merkkien "dieselöidyttyä" myös niiden hinnat yritetään hinata hieman alle mersudieselien, vaikka oikea vertailukohta olis oman merkin bensamalli.

      • ----

        Uusimmassa TM:ssä oli pieni juttu sisäsivuilla että 2009 jälkeen esitellyissä malleissa tulee olla dieseleissäkin jonkinlainen katalysaattori ja jotain 2011 yleisemminkin. Lisääkö tuo lisää dieseleiden hintaa merkittävästi, syökö tehoa liikaa pikkunakuista, voisko olla merkitystä dieselveroon (riippuu tietty valtiovallasta)...


      • Anonyymi
        ---- kirjoitti:

        Uusimmassa TM:ssä oli pieni juttu sisäsivuilla että 2009 jälkeen esitellyissä malleissa tulee olla dieseleissäkin jonkinlainen katalysaattori ja jotain 2011 yleisemminkin. Lisääkö tuo lisää dieseleiden hintaa merkittävästi, syökö tehoa liikaa pikkunakuista, voisko olla merkitystä dieselveroon (riippuu tietty valtiovallasta)...

        OSTA TOYOTA DIESEL NIIN MAAILMA PELASTUU

        ON PUHDAS SAASTEETON


        T TOJOTAINFO


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe