Yleinen pedagoginen pätevyys

XxXxXxX

Ajattelin hakea suorittamaan opettajan pedagogisia opintoja ammatilliseen opettajakorkeakouluun, josta saa "yleisen pedagogisen pätevyyden". Tarkoittaako tämä siis sitä, että ko. koulutuksella saan täyden pätevyyden opettaa ainettani (äidinkieli) myös lukiossa ja peruskoulussa? Olen kuitenkin suorittanut niihin vaadittavat opinnot suomen kielestä ja kirjallisuudesta. Vai täytyykö minun suorittaa pedagogiset opintoni vain yliopistossa ja sielläkin suuntautua lukio- ja peruskouluopetukseen?

11

8367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yliopistossa

täytyy opiskella, suomen ja kirjallisuuden opiskelijoille on oma pedagoginen koulutuksensa, joka on enemmän räätälöity nimenomaan äikänmaikoille.

Opettajakorkeakoulu (amk) on lähinnä siis amisopettajille, esim. kirvesmies voi käydä sen, mutta kirvesmiehille ja putkimiehille ei ole omia koulutuksiaan, vaan siellä on käsittääkseni tällainen "yleinen pedagoginen pätevyys".

Sinä kuitenkin akateemisena eri sarjassa.
      Tosin amiksissakin voi olla vaikka lisensiaatteja opettajina, joten kirjo on iso.

• nytnyt

Ammattikoulun opettajan pätevyys on korkeakoulututkinto opetettavalta alalta suoritetut pedagogiset opinnot!
        Yleisaineiden ( kielet mm.) opettajat ovat oman alansa kandin tutkinnon suorittaneita.
        (kirves/ putkimies ei koskaan saa pätevyyttä
        amisopettajaksi!)

• Tsot tsot
        nytnyt kirjoitti:

Ammattikoulun opettajan pätevyys on korkeakoulututkinto opetettavalta alalta suoritetut pedagogiset opinnot!
        Yleisaineiden ( kielet mm.) opettajat ovat oman alansa kandin tutkinnon suorittaneita.
        (kirves/ putkimies ei koskaan saa pätevyyttä
        amisopettajaksi!)

Ammattikoulun opettaja ei tarvitse oman alansa korkeakoulututkintoa (kaikilla aloilla ei edes ole sellaista), vaan oman alansa korkeimman tutkinnon (esim. erikoisammattitutkinnon).
        Suoritettuaan em. tutkinnon voi hakea pedagogisiin opintoihin ja saada sitä kautta pätevyys.

• viisaasti
        Tsot tsot kirjoitti:

Ammattikoulun opettaja ei tarvitse oman alansa korkeakoulututkintoa (kaikilla aloilla ei edes ole sellaista), vaan oman alansa korkeimman tutkinnon (esim. erikoisammattitutkinnon).
        Suoritettuaan em. tutkinnon voi hakea pedagogisiin opintoihin ja saada sitä kautta pätevyys.

Millä alalla ei tällä hetkellä ole korkea/ammattikorkeakoulututkintoa?????!!!!

• partureilla
        viisaasti kirjoitti:

Millä alalla ei tällä hetkellä ole korkea/ammattikorkeakoulututkintoa?????!!!!

jnejne.

Ensimmäinen vastaaja oli oikeassa.

Sen korjaan vielä, että kielenopettajat amiksessa ovat tietenkin maistereita.

• tietoaaa
        partureilla kirjoitti:

jnejne.

Ensimmäinen vastaaja oli oikeassa.

Sen korjaan vielä, että kielenopettajat amiksessa ovat tietenkin maistereita.

Puusepän koulutuksella ei voi pätevöityä amm.koulun opettajaksi. Ammttikorkeakoulun insinööritutkinto puutekniikan opintoalalta on
        pohjakoulutuksena.
        Myöskään parturi ei voi ryhtyä päteväksi opettajaksi. Alin tutkinto on kauneudenhoitoalan ammttikorkeakoulututkinto (= estonomi AMK ).
        Ja niitä muita mainitsemisi jne.. tutkintoja ei
        ole olemassakaan. Sinulla on kymmenen vuotta
        vanhaa tietoa. Työelämässä sattaa vielä olla
        mainitsemiasi puuseppiä opettajana, mutta nyky-säädösten mukaan se ei ole enää mahdollista.
        nimim.opo

• soppa

Tiedustelin juuri omasta yliopistostani yleisestä pedagogisesta pätevyydestä. Opintoasiainpäällikkö kertoi, että ammatillisesta opettajakorkeakoulusta saatu pedagoginen pätevyys vastaa yliopistosta saatua pedagogista pätevyyttä. Eli muodollisesti saman pätevyyden saa molemmista.

Eri asia on tietenkin, miten töitä haettaessa valintaan vaikuttaa se, onko hakija auskultoinut esim. Norssissa. Jos esim. tähtäät kuitenkin peruskouluun tai lukioon opettamaan, olisi ehkä suositeltavampaa suorittaa pedagogiset yliopistossa, sillä siellä auskultoitaessa ollaan paljon tekemisissä murrosikäisten lasten ja nuorten kanssa. Samaa kokemusta ei ammatillisesta opettajakorkeakoulusta saa.

Itse painiskelen myös päätöksen kanssa, haenko ammatilliseen opettajakorkeaan. Minulla aineina ovat kielet ja niiden opettaminen esim. amk:ssa olisi ainakin minusta mielenkiintoista. Palkkakin olisi parempi kuin peruskoulussa tai lukiossa, jos vain sattuisi paikan saamaan. Taidan silti kuitenkin yrittää yliopiston pedagogisiin opintoihin... mene ja tiedä...

• mitään

Tarkoitatko, että Norssissa auskultoineet olisivat etusijalla palkattaessa opettajaa?

Väärä luulo. Kunhan on auskultoinut, se riittää.

• jopsukkainen
        mitään kirjoitti:

Tarkoitatko, että Norssissa auskultoineet olisivat etusijalla palkattaessa opettajaa?

Väärä luulo. Kunhan on auskultoinut, se riittää.

Meille ainakin sanottiin yliopistolla, että ei kannata tehdä AMK:ssa pedagogisia, jos aikoo lukioon tai peruskouluun. Siellä se harjoittelu ei oikein vastaa sisältöjä, koska siellä ei ole äidinkielessä opettajia ja eikä kunnolla ryhmääkään. Koska äidinkieli ei kuulu AMK:ssa opetettaviin aineisiin, tuo katsotaan huonoksi asiaksi esim. kun hakee töitä. Siellä ei siis löydy kunnolla ohjaajia eikä myöskään sisällöt vastaa yliopistolla suoritettuja pedoja. Kannattaa siis hakea yliopiston puolelle. Olin itse tilanteessa, jossa pedoihin oli ruuhkaa ja harkitsin tuota AMK-vaihtoehtoa. Myös AMK:sta sanottiin, että ei kannata hakea.

• AMK2005
        jopsukkainen kirjoitti:

Meille ainakin sanottiin yliopistolla, että ei kannata tehdä AMK:ssa pedagogisia, jos aikoo lukioon tai peruskouluun. Siellä se harjoittelu ei oikein vastaa sisältöjä, koska siellä ei ole äidinkielessä opettajia ja eikä kunnolla ryhmääkään. Koska äidinkieli ei kuulu AMK:ssa opetettaviin aineisiin, tuo katsotaan huonoksi asiaksi esim. kun hakee töitä. Siellä ei siis löydy kunnolla ohjaajia eikä myöskään sisällöt vastaa yliopistolla suoritettuja pedoja. Kannattaa siis hakea yliopiston puolelle. Olin itse tilanteessa, jossa pedoihin oli ruuhkaa ja harkitsin tuota AMK-vaihtoehtoa. Myös AMK:sta sanottiin, että ei kannata hakea.

AMK:ssa on äidinkielen opettajia. Ainakin meillä oli luentoja esitelmän tekemisestä ja esittämisestä sekä kirjallisen työn ulkoasusta.

• Zeppo

Ammatillisen opettajakorkeakoulun pedagoginen pätevyys kelpaa myös peruskoulujen ja lukioiden aineopettajien tehtäviin, kunhan sinulla on vähintään cum lauden verran kyseisten aineiden opintoja suoritettuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe