kasvattamisesta

omituinen

Pari vuotta dobermanneja seuranneena olen ihmetellen katsellut kasvattajia jotka käyttävät alle 2vuotiaita narttuja pennutukseen.Olen ymmärtänyt että ns. sitoumuskasvattajat ovat velvollisia noudattamaan "sääntöä" että yli 2vuotiaat koirat, joita käytetään ovat luonnetestattuja. Nyt huomioni on kiinnittynyt seikkaan että on paljon kasvattajia jotka käyttävät alle 2vuotiaita ettei tarvitse ilmeisesti luonnetestata, koska näitä narttuja ei ole testattu sen jälkeenkään. Kierretäänkö näin fiksusti tuota sääntöä? Miksi yhdistys ei puutu näihin vai onko olemassa joku toinenkin sääntö, esim. ensimmäisen pentueen saada näin tehdä nartulla eikä nartuilta vaadita sitten enää tulosta luonnetestistä?
Luulin, että sitoumuskasvattajat ovat dobermannin eliittikasvattajia, eli parempia kuin muut kasvattajat?

8

1153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trudis

      "Luulin, että sitoumuskasvattajat ovat dobermannin eliittikasvattajia, eli parempia kuin muut kasvattajat?"

      Tähän on ihan pakko puuttua! Sitoumuskasvattajat ovat sitoutuneet noudattamaan tiettyjä sääntöjä kasvatustyössään. Se ei suinkaan tarkoita, että se olisi automaattinen tae huippulaadusta. Joku ei-sitoumuskasvattaja voi täyttää ihan samat vaatimukset ja päällekkin. Sitoumuskasvattan rooli on vain siinä mielessä hankalampi, että se sitoo tavallaan myös pennunottajia tai ainakin teettää kasvattajalle päänvaivaa, kun tarkoituksena olisi saada esim tietty määrä pentueista lonkkakuvattua jne. Se kai riippuu yksinomaa koiran omistajasta, ei kasvattajasta, että haluaako hän kuvauttaa koiraansa vaiko ei! Tältä osin monille ihmisille sitoumuskasvattajan rooli ei välttämättä sovi, kun he kokevat, että se teettää turhaa työtä ja vie huomiota pois itse tärkeimmästä: koiranjalostustyöstä! Mutta kukin tyylillään!

      Mutta siitä alle 2-vuotiaiden pennuttamisesta. Kuullostaa kohtalaisen epäilyttävältä? Ihan kun se luonnetesti nyt olisi niin vaikea PK-rotuisella koiralla läpäistä? Jotenkin tuntuu kummalliselta, jos tuo havaintosi oli tosi!

      • puoliso

        Vaimollani on tuontiuros (ei rek. Suomessa) ja olen seurannut sivusta vaimoni uuden pennun harkintaa.
        Huomasimme saman asian, että paljon on narttuja joita on pennutettu juuri alle kaksi vuotiaina ja sen jälkeen ne ovat poistuneet jalostuksesta. Onko kasvattajat huomanneet jotain jälkeläisissä vai mikä on syy moiseen?


      • on varmaankin
        puoliso kirjoitti:

        Vaimollani on tuontiuros (ei rek. Suomessa) ja olen seurannut sivusta vaimoni uuden pennun harkintaa.
        Huomasimme saman asian, että paljon on narttuja joita on pennutettu juuri alle kaksi vuotiaina ja sen jälkeen ne ovat poistuneet jalostuksesta. Onko kasvattajat huomanneet jotain jälkeläisissä vai mikä on syy moiseen?

        salaliittoteorioista.

        Kaikilla kasvajilla on sarvet päässä ja ainoa asia mihin pyrkivät kasvatustyössään on pennunostajien huijaus. Ja varsinkin jos ei ole sitoutunut mihinkään, niin se tarkoittaa automaattisesti, että kasvattajien koirilla on viisi päätä, kolme jalkaa ja tekohampaat.


    • ........

      Taitaapi olla sellaisten kasvattajien touhuja, joilla ei niin paljoa ole vielä kokemusta, mutta into on kova. Määrää tällä toiminnalla valitettavasti lisätään, mutta se laatu on sitten jo
      kokonaan toinen asia. Niin tai näin, jokatapauksessa on hyvä, että rotuyhdistys/jalostustoimikunta edes jotenkin ohjeistaa ja opastaa kasvattajia.

      • Vaan eiköhän yleensä ole järkevää tehdä pentuja nuorella nartulla, jos sillä ylipäätänsäkin aiotaan tehdä vain yhdet pennut. Niinkuin usein tehdään, ja tämä kaikki ihan luonnolisista syistä: ensimmäistä "lasta" ei ole viisasta vanhana tehdä kenenkään. Ja sehän se vasta haloon nostattaisi, jos samalla nartulla monta pentuetta teetettäisin, eikös se ole sitä tehtailua:-))

        Vaikea on ymmärtää, mikä on ongelma siinä, että joillakin nartuilla on vain yhdet pennut, eikä kasvatusharrastus siitä eteenpäin jatku. Ovatko ne sitten kaikki jotenkin huonoksi todettuja koiria tämmöisten pentueiden koirat??

        Äimistelee Tiinamuori


      • hoh-hoijaa
        tiinamuori kirjoitti:

        Vaan eiköhän yleensä ole järkevää tehdä pentuja nuorella nartulla, jos sillä ylipäätänsäkin aiotaan tehdä vain yhdet pennut. Niinkuin usein tehdään, ja tämä kaikki ihan luonnolisista syistä: ensimmäistä "lasta" ei ole viisasta vanhana tehdä kenenkään. Ja sehän se vasta haloon nostattaisi, jos samalla nartulla monta pentuetta teetettäisin, eikös se ole sitä tehtailua:-))

        Vaikea on ymmärtää, mikä on ongelma siinä, että joillakin nartuilla on vain yhdet pennut, eikä kasvatusharrastus siitä eteenpäin jatku. Ovatko ne sitten kaikki jotenkin huonoksi todettuja koiria tämmöisten pentueiden koirat??

        Äimistelee Tiinamuori

        Kyllä nämä kasvattajat jotka ovat alle kaksi vuotiaita käyttäneet, käyttävät muitakin narttujaan, niitä alle kaksi vuotiaita ja sitten niitä joilla on "jopa" vaadittavat tulokset.
        Ihmetystä herättää ettei näitä narttuja sitten pentujen jälkeen esim. luonnetestata vaan ne jäävät kotikoiriksi.


      • hoh-hoijaa kirjoitti:

        Kyllä nämä kasvattajat jotka ovat alle kaksi vuotiaita käyttäneet, käyttävät muitakin narttujaan, niitä alle kaksi vuotiaita ja sitten niitä joilla on "jopa" vaadittavat tulokset.
        Ihmetystä herättää ettei näitä narttuja sitten pentujen jälkeen esim. luonnetestata vaan ne jäävät kotikoiriksi.

        Meillä tässä talossa on kyllä luonnetestattu kaikki käyttökoirat kautta maailman sivu, vaikka niillä ei ole edes suunniteltu pennutusta...

        Jotta että ilmeisesti alunperinkin olin jäävi mielipiteiltäni tähän ketjuun. Tai että asia ei minulle kuulunut alunperinkään.

        Hohhhoijaa, menen siis pois.


      • ...........
        tiinamuori kirjoitti:

        Meillä tässä talossa on kyllä luonnetestattu kaikki käyttökoirat kautta maailman sivu, vaikka niillä ei ole edes suunniteltu pennutusta...

        Jotta että ilmeisesti alunperinkin olin jäävi mielipiteiltäni tähän ketjuun. Tai että asia ei minulle kuulunut alunperinkään.

        Hohhhoijaa, menen siis pois.

        Alle 2-v narttu on yleensä turhan nuori pennutukseen. Kyllä kolme ja nelivuotias on varmasti aikusempi ja lisäksi vielä testattavan ikäinenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe