Cylinda-pesukoneiden moottori?

Tvättbjörn

Vahvasti harkinnassa Cylinda FTL 46 Digitronic -pesukoneen hankinta. Edestä täytettävä, kapasiteetti 6 kg, linkous 1600 rpm.

Electrolux EWF16589 oli tuntuvasti halvempana ensin ajatuksissa, mutta sain kuulla, että sen sähkömoottori onkin hiiliharjallista tyyppiä. Electroluxin myyjällä olisi ollut kalliimpana vaihtoehtona AEG L76819, jonka moottori on hiiliharjaton (vähemmän huoltoa kaipaavana huolettomampi).

Hintaero tuosta AEG:stä Cylindaan on jo melko marginaalinen. Cylinda tuntuu kaikin puolin vakuuttavalta, mutta haluaisin vielä varmistua sen moottorin tyypistä. En löydä mistään tietoa, onko se hiiliharjallinen vai -harjaton (kuvittelen jälkimmäistä).

Tietäisikö joku?

6

9115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjausmies

Cylinda FTL 46:ssa on hiiliharjallinen moottori. Mutta hyvin kestävät Cylindan moottorit ja kone on muuten rakenteiltaan ihan eri tasoa kuin muut vastaavan hintaiset tai kalliimmatkin. Suosittelen hankintaa. Saat yhden markkinoiden parhaista pesukoneista.

• Tvättbjörn

Lieneepä sitten lähdettävä siitä, että hiiliharjojen vaihto tai pari koneen kestoiän kuluessa on vain siedettävä.

Nykyinen kone on päältätäytettävä Elektrohelios. Ostin sen joko 1986 tai 1987 eli ikää on pesukoneeksi kunnioitettavat 20 vuotta! Huoltomiestä ei ole tarvittu – pari pikkuharmia olen saanut selvitettyä omin voimin. Kone käy ja kukkuu ja tekee puhdasta jälkeä, mutta linkoustulos (800 rpm) jättää toivomisen varaa.

Jälkikasvu on nyt perustamassa omaa kotia ja haikailee tuon Elektrohelios-vanhuksen perään. Tästä johtuen on uuden pesutornin hankinta itselle tullut ajankohtaiseksi ja tuo Cylinda (tai tuotemerkillä UPO myytävä vastaava) on valinnassa vahvoilla.

Ensimmäinen ostamani kone oli Suomessa tehty päältätäytettävä UPO Pesukarhu 1970-luvulta. Se pienempi perusmalli, linkous vaivaiset 300 rpm... Kone kesti 12 vuotta, sitten menivät rummun laakerit. Ostin ensin tuon em. Elektrohelioksen ja korjasin sitten Pesukarhun vaihtamalla nuo laakerit itse. Kone meni korjauksen jälkeen vielä joksikin aikaa käyttöön suvun piirissä.

• Kokenut käyttäjä
        Tvättbjörn kirjoitti:

Lieneepä sitten lähdettävä siitä, että hiiliharjojen vaihto tai pari koneen kestoiän kuluessa on vain siedettävä.

Nykyinen kone on päältätäytettävä Elektrohelios. Ostin sen joko 1986 tai 1987 eli ikää on pesukoneeksi kunnioitettavat 20 vuotta! Huoltomiestä ei ole tarvittu – pari pikkuharmia olen saanut selvitettyä omin voimin. Kone käy ja kukkuu ja tekee puhdasta jälkeä, mutta linkoustulos (800 rpm) jättää toivomisen varaa.

Jälkikasvu on nyt perustamassa omaa kotia ja haikailee tuon Elektrohelios-vanhuksen perään. Tästä johtuen on uuden pesutornin hankinta itselle tullut ajankohtaiseksi ja tuo Cylinda (tai tuotemerkillä UPO myytävä vastaava) on valinnassa vahvoilla.

Ensimmäinen ostamani kone oli Suomessa tehty päältätäytettävä UPO Pesukarhu 1970-luvulta. Se pienempi perusmalli, linkous vaivaiset 300 rpm... Kone kesti 12 vuotta, sitten menivät rummun laakerit. Ostin ensin tuon em. Elektrohelioksen ja korjasin sitten Pesukarhun vaihtamalla nuo laakerit itse. Kone meni korjauksen jälkeen vielä joksikin aikaa käyttöön suvun piirissä.

Cylinda todellakin pesee muut rakenteen vahvuudessa ja luotettavuudessa, Upo-Siniviiri nimellä myytiin aikaisemmin samaa Ruotsin konetta, nyt se on nimellä Upo-Quatro, muut Upot on valmistettu Italiassa ja ovat eri koneita.

Kannattaa satsata Pohjoimaiseen laatuun.

• hermot menee
        Kokenut käyttäjä kirjoitti:

Cylinda todellakin pesee muut rakenteen vahvuudessa ja luotettavuudessa, Upo-Siniviiri nimellä myytiin aikaisemmin samaa Ruotsin konetta, nyt se on nimellä Upo-Quatro, muut Upot on valmistettu Italiassa ja ovat eri koneita.

Kannattaa satsata Pohjoimaiseen laatuun.

Mulla on n 2,5 v vanha cylinda, takuuaikana tehdas vaihti 2 uuteen, se imee kivasti välilä sukkia poistokanavaan, veden poisto ei toimi. Välilä hajoo poisto pumppu. ei ikinä enää cylindaa

• pyykkiukko

2002 hankittu Cylindan huippumallin (linkous 1600, etuluukku) moottori kärähti lopullisesti ASKO 80 617 73 10100 rpm 460W. Ilmeisesti maanantai kappale tai lomanaloituskappale?

Hiiliä vaihdettu yhdet vuodessa

• höpöhöpöhö

EWF 16589:ssä on hiiliharjaton moottori. Se AEG tulee luxin tehtaalta, siis sama kone eri maski, että sillai...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5131
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2792
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2629
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2418
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1660
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1560
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1314
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1177
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      9
      1154
    Aihe