Mäntien asennot?

Remppa1

Olisiko jollain neuvoa mäntien asennoille kun koneesta on luultavasti pyöritetty alakertaa ilman nokka akseleita.. olen purkukoneen alakertaa laittamassa oman yläkerran kanssa yhteen ja pitäis ajoitukset saada kuntoon.

6

1221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koneessa

      Moottorissa on ajoitusmerkit kampiakselilla ja nokka-akselilla. Lohkossa ja hihna/ketjupyörässä.
      Merkit kohdalleen ja varmistus pyörittämällä varovasti avaimella.

      • Remppa1

        joo tiedossa on nokka akselien ja syttypyörän merkit. mutta ohje kirja ei anna mitään merkkejä kampiakselille. täytyy varmaan ruveta purkamaan koneen toista pulta ja katsoa jos näkyis niitä kampiakselin merkkejä... kiertokanki on pienellä hammaspyörällä joten heittoa voi olla puoli kierrosta syttypyörällä....


      • Remppa1 kirjoitti:

        joo tiedossa on nokka akselien ja syttypyörän merkit. mutta ohje kirja ei anna mitään merkkejä kampiakselille. täytyy varmaan ruveta purkamaan koneen toista pulta ja katsoa jos näkyis niitä kampiakselin merkkejä... kiertokanki on pienellä hammaspyörällä joten heittoa voi olla puoli kierrosta syttypyörällä....

        Mitä yrität selittää...kiertokanki on pienellä hammaspyörällä?


    • Kra

      Merkit täsmää oikein kun:

      - 1-sylinterin mäntä on yläkuolokohdassa (= T-merkki tarkoittaa top death center)
      Asian voi varmistaa myös mittakellolla tulpan reiästä mittaamalla männän yläkuolokohta

      - molemmat 1-syl venttiilit ovat silloin kiinni

      Toinen työläämpi tapa on selvittää venttiilien ajoitusastekulmat. Ja laittaa astelevy kampiakselin päähän ja mittaamalla mittakellolla venttiilien liikkeitä. Tällä konstilla saa ajoitukset kohdalleen vaikka koneessa ei olis ainuttakaan merkkiä tallella.

      • Kra

        Kokonaisuus ei ihan selviä täältä, eikä edes kirjekurssin kautta. Pyydä joku osaavampi kaveri mukaan, niin ei tuu isompaa vahinkoa.


    • -asentaja

      Sanon nyt varmaan veemäisesti, mutta..

      Kun konehommia alkaa tekemään, niin edes alkeet ja ymmärrys koneen toimintaperiaatteesta pitää olla hanskassa. Ja nämä kysymäsi ovat juuri niitä.

      Jos et tuon vertaa osaa, niin et varmasti tiedä mitä än muutakaan - siis moottorista. Ainoastaan lopputulos on varmaa, eli sutta ja sekundaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe