Maalausalan TES?

Maalarmies

Alan vaihto mielessä ja olen katsellut noita rakennusmaalarin hommia sillä silmällä, kun muutaman vuoden kokemus niistäkin hommista on takavuosilta ja alkaa oleen täynnä näitä nykyisiä hommia. Paljonko maalarit tienaa nykypäivänä ja mikä on tuo TES:n mukainen palkka?

34

13457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neitokainen

      Palkkaryhmä I 7,29€/h
      Työntekijällä ei ole ammattialansa töiden yleistuntemusta. Soveltamisohje:
      Tähän palkkaryhmään kuuluva työntekijä on vasta tulossa alalle ja suorittaa avustavia töitä. Työntekijä ei selviydy työstään ilman jatkuvaa opastusta.

      Palkkaryhmä II 9,30 €/h
      Työntekijällä on ammattialansa töiden yleistuntemus. Soveltamisohje: Tähän palkkaryhmään kuuluva työntekijä suorittaa avustavia töitä. Työntekijä selviytyy työstään ilman jatkuvaa opastusta. Palkkaryhmän II vaatiman pätevyyden saavuttaminen vaatii kahden (2) vuoden työskentelyn erilaisissa alan töissä tai alansa ammatillisen perustutkinnon suorittamisen.

      Palkkaryhmä III 10,20 €/h
      Työntekijä hallitsee perusammattityöt. Soveltamisohje: Tähän palkkaryhmään kuuluva työntekijä suorittaa ammatin piiriin kuuluvat työkokonaisuudet. Työntekijä tekee työnsä ammattimiehen joutuisuudella ja taidolla annettujen ohjeiden mukaisesti käyttäen oikeita materiaaleja, työtapoja ja työjärjestystä.

      Palkkaryhmä IV 11,11 €/h
      Työntekijä hallitsee ammattityöt monipuolisesti.
      Soveltamisohje: Tähän palkkaryhmään kuuluva työntekijä on koulutuksen ja/tai harjaantumisen kautta hankkinut sellaiset tiedot ja taidot, että hallitsee ammattityöt monipuolisesti ja pystyy suoriutumaan töistään täysin itsenäisesti ja ammattimiehen joutuisuudella käyttäen oikeita työvälineitä ja työtapoja. Työntekijä suunnittelee työnsä osaksi kokonaisuutta ottaen huomioon muiden ammattiryhmien vaatimukset ja tarvittaessa neuvoo alempien palkkaryhmien työntekijöitä töiden sujuvuuden turvaamiseksi.

      Palkkaryhmä V 12,09 €/h
      Monipuolinen teoreettinen ja käytännöllinen ammattinsa hallinta.
      Soveltamisohje: Tähän palkkaryhmään kuuluvalta työntekijältä edellytetään vankkaa ja monipuolista ammattitaitoa, kykyä itsenäiseen työskentelyyn, ammatissa kehittyneisyyttä sekä teoreettisia tietoja. Tämä ilmenee mm. työnopeudessa, hyvässä piirustusten lukutaidossa sekä työnsuunnitteluvalmiudessa. Työntekijä toteuttaa työn tehtyjen suunnitelmien mukaan ja kehittää soveltuvia työmenetelmiä. Tähän palkkaryhmään kuuluu myös työntekijä, joka toimii jatkuvasti työryhmän nokkamiehenä ja hallitsee ammattinsa piiriin kuuluvat työt ja joka kykenee opastamaan muita oman ammattinsa työntekijöitä.

      Maaliskuun alussahan palkat taas nousee.
      (http://www.finlex.fi/pdf/tes/stes432-TT115Maalaus0503.pdf)

      • Maalarmies

        Suurkiitos. Juuri tuollaista taulukkoa kaipasinkin.


      • ei alle 2000€

        Ei kenenkään pitäisi suostua myymään aikaansa alle 11€:a tunti, ainakaan näin kalliissa maassa asua kuin Suomi !! esim 165hx11€=1800€ /kk
        Aivan minimi jonka alle kenenkään ei kannata lähteä töihin..
        Lisäksi rakennusalan työt useimmiten raskasta,vaarallista sekä usein sontasen likaista..


    • måålari

      Käytännössä ei ole yhtään firmaa eteläsuomen alueella joka edes kuvittelisi saavansa ketään töihin alle 13e tuntipalkan lukuunottamatta Virolaisia ja koululaisia kesäisin.
      Minimi millä vähänkään hommansa osaavat saat töihin on 15e/h 15v kokemuksella tutkittu juttu.

      • maalari kans

        Juu... Etelä-Suomikin on laaja alue... Kymen alueella asiat ei valitettavasti ole noin ruusuiset, kuin monella muulla alueella. Meillä oli juuri toissapäivänä maalarien saunailta (liiton kautta)ja keskustelimme toistemme palkoista. Eräs jo kaksikymmentä vuotta alalla ollut maalari kertoi saavansa 10.20e. Siinä firmassa kukaan ei kuulu edes TES:n mukaiseen palkkaluokka 4:seen... Korkein palkka koko keskustelussa oli 13e.
        Täällä työnantajat ovat "sopineet" keskenään, että ketään ei oteta töihin, jos vaateet on "kohtuuttomia". Nyt vaan pitäisi saada alueen maalarit mukaan nostaaksemme liksaa, eli kukaan ei suostuisi tehdä töitä orjapalkalla.
        Että tälleen meillä!


      • maalari
        maalari kans kirjoitti:

        Juu... Etelä-Suomikin on laaja alue... Kymen alueella asiat ei valitettavasti ole noin ruusuiset, kuin monella muulla alueella. Meillä oli juuri toissapäivänä maalarien saunailta (liiton kautta)ja keskustelimme toistemme palkoista. Eräs jo kaksikymmentä vuotta alalla ollut maalari kertoi saavansa 10.20e. Siinä firmassa kukaan ei kuulu edes TES:n mukaiseen palkkaluokka 4:seen... Korkein palkka koko keskustelussa oli 13e.
        Täällä työnantajat ovat "sopineet" keskenään, että ketään ei oteta töihin, jos vaateet on "kohtuuttomia". Nyt vaan pitäisi saada alueen maalarit mukaan nostaaksemme liksaa, eli kukaan ei suostuisi tehdä töitä orjapalkalla.
        Että tälleen meillä!

        ei todellakaan varsinais suomessa tulisit joskut maalarin töihin niin näkisit todellisuuden 10-12 e on hyvä


      • jkl
        maalari kirjoitti:

        ei todellakaan varsinais suomessa tulisit joskut maalarin töihin niin näkisit todellisuuden 10-12 e on hyvä

        Jessus sentään! Älkää hyvät maalarit tehkö noin halvalla!Jumalauta jos esim.olet asias osaava ammattitaitoinen alalla noin 10v. työskennelly maalari älä nosta persettä penkistä alle 18e/t!!Näin meillä hämeenlinnassa. Ja muistakaa tämä:hyviä maalareita on vaikea löytää,maalifirmojen pomot repii kauheeta tuottoo tänä päivänä, kyllä niillä löytyy rahaa maksaa vaikka 25e/t.eläminen on tässä maassa niin kallista nykyään.PITÄKÄÄ PALKKANNE SEN MUKAISINA!!!


      • prkl...1
        jkl kirjoitti:

        Jessus sentään! Älkää hyvät maalarit tehkö noin halvalla!Jumalauta jos esim.olet asias osaava ammattitaitoinen alalla noin 10v. työskennelly maalari älä nosta persettä penkistä alle 18e/t!!Näin meillä hämeenlinnassa. Ja muistakaa tämä:hyviä maalareita on vaikea löytää,maalifirmojen pomot repii kauheeta tuottoo tänä päivänä, kyllä niillä löytyy rahaa maksaa vaikka 25e/t.eläminen on tässä maassa niin kallista nykyään.PITÄKÄÄ PALKKANNE SEN MUKAISINA!!!

        Johan on kovat luulot itsestä jos 18 e/h tuntipalkka..
        Voi jäädä vielä perse penkkiin noilla vaateilla..kannattaa ruveta yrittäjäksi,kun luulet sen olevan sellainen rahasampo..hui hai.


      • ---
        prkl...1 kirjoitti:

        Johan on kovat luulot itsestä jos 18 e/h tuntipalkka..
        Voi jäädä vielä perse penkkiin noilla vaateilla..kannattaa ruveta yrittäjäksi,kun luulet sen olevan sellainen rahasampo..hui hai.

        15e/h 5 vuoden kokemuksella on mulla palkkana. 10e/h alotin hommat ja siitä noussut tasaseen tahtiin ja kokemusta alottaessa ei ollut juuri mitään :) ja mitään ylityökorvauksia ei tunneta vaikka niitä kyl tulee tehtyä jonkin verran ja päivät pitkiä(nousen aamulla klo 05.00 ja takaisin kotona oon n:17.00-19:00) kun matkoihin menee se 1-1.5h suuntaansa, no eipä mitään rahaa se tuokin on...


      • syötte myös muiden palka
        --- kirjoitti:

        15e/h 5 vuoden kokemuksella on mulla palkkana. 10e/h alotin hommat ja siitä noussut tasaseen tahtiin ja kokemusta alottaessa ei ollut juuri mitään :) ja mitään ylityökorvauksia ei tunneta vaikka niitä kyl tulee tehtyä jonkin verran ja päivät pitkiä(nousen aamulla klo 05.00 ja takaisin kotona oon n:17.00-19:00) kun matkoihin menee se 1-1.5h suuntaansa, no eipä mitään rahaa se tuokin on...

        Kymenlaakson alueella tuntuu olevan näitä 10-11e tunnissa saavia pitkän kokemuksen omaavia maalareita.
        Tuollaisia palkkoja maksetaan yleensä koulupojille jotka tulevat rakennuksille kesätöihin.
        Työnantajat käyttää näitä typeryksiä vain hyväkseen.
        Muistakaa että te ette kuse ainoastaan omaan punttiinne vaan samalla myös muiden.


      • eihalvalla
        syötte myös muiden palka kirjoitti:

        Kymenlaakson alueella tuntuu olevan näitä 10-11e tunnissa saavia pitkän kokemuksen omaavia maalareita.
        Tuollaisia palkkoja maksetaan yleensä koulupojille jotka tulevat rakennuksille kesätöihin.
        Työnantajat käyttää näitä typeryksiä vain hyväkseen.
        Muistakaa että te ette kuse ainoastaan omaan punttiinne vaan samalla myös muiden.

        itse pääkaupunkiseudulla maalarina, työkokemusta 14 vuotta ja tuntiliksa 17e/h. kyllä parinkin vuoden työkokemuksella saa sen 15e, jos oikeasti hommansa hoitaa ja tulosta syntyy.


      • vladislav
        eihalvalla kirjoitti:

        itse pääkaupunkiseudulla maalarina, työkokemusta 14 vuotta ja tuntiliksa 17e/h. kyllä parinkin vuoden työkokemuksella saa sen 15e, jos oikeasti hommansa hoitaa ja tulosta syntyy.

        laivalippu kerran vuodessa


      • Sutijoita riittää

        Yleensä niille maksetaa 5e/h tai päiväksi kaljaa.


      • ---
        eihalvalla kirjoitti:

        itse pääkaupunkiseudulla maalarina, työkokemusta 14 vuotta ja tuntiliksa 17e/h. kyllä parinkin vuoden työkokemuksella saa sen 15e, jos oikeasti hommansa hoitaa ja tulosta syntyy.

        joo nimenomaan jos haluaa oppia sen homman ja hoitaa hommat hyvin niin kyllä ne firmat semmosesta kyllä kunnon palkan maksaa :) eikö näin ole? Tuntuu vaan liian paljon olevan näitä "20v alalla" olleita jotka ei osaa sitten yhtään mitään ja lorvii päivät pitkät siellä työmaalla, kitisee joka asiasta ja työnjälki on sitä 60-luvun tasoa... ärsyttää vaan kun ite on tämmönen nuori mies vasta, niin kaikki luulee et ei toi mitään voi osata tehä ku on nuori ja hommat teen paremmin ja nopeemmin ku monet "tosiammattilaiset" ukot. Sun kommentti on täyttä totta ja asiallinen :D


      • syystäkin....
        Sutijoita riittää kirjoitti:

        Yleensä niille maksetaa 5e/h tai päiväksi kaljaa.

        Maalarit on aina olleet rakennustyömaiden tyhmintä porukkaa.
        Ja palkat on myös senmukaiset maalinlevittäjillä.
        Eräs tuttu lukiopoika meni raksalle apumieheksi ja sai heti 11e tunnilta.
        Itse tiedän vuosikausia maalarin hommia tehneitä heppuja jotka eivät saa edes tuota 11e/h
        Luulisi jo vähän nolottavan.


      • hullumaalari
        syystäkin.... kirjoitti:

        Maalarit on aina olleet rakennustyömaiden tyhmintä porukkaa.
        Ja palkat on myös senmukaiset maalinlevittäjillä.
        Eräs tuttu lukiopoika meni raksalle apumieheksi ja sai heti 11e tunnilta.
        Itse tiedän vuosikausia maalarin hommia tehneitä heppuja jotka eivät saa edes tuota 11e/h
        Luulisi jo vähän nolottavan.

        ohje sääntö on että maalari tienaa 5€ vähenmän kun timpuri tunnissa elikkä noin 14-16€/h


      • TöitäElääkseenTekevä
        hullumaalari kirjoitti:

        ohje sääntö on että maalari tienaa 5€ vähenmän kun timpuri tunnissa elikkä noin 14-16€/h

        Itsekkin maalaushommia kolmisen vuotta tehneenä voin sanoa et 15 e/h on jo aika utopiaa. Alotin ite alle 8 e/h ja ku lopetin ni oli jopa euron verran tosta noussu. Kyselin useammasta firmasta alueella, että joskos kympin tunnilta sais, ni pihallehhan ne siinä vaiheessa nauro. Yksikin yrittäjä ollu alalla reilu 20 vuotta enne ku luki TES:in ekan kerran ja totes perään et jos tuota tottelis ni ei olis kyllä varaa edes yhtä ukkoa pitää. Eikä alueella kyllä timpuritkaan edes mitää 17 e/h tehny. Kyllähän noita tilastoja on aina hyvä katella ja esim. pääkaupunkiseutuun verrata, mutta totuus on kuitenkin aivan toinen. Useampi aiemmin vastaillut "ammattilainen" vaikuttaa enemmän "tietonsa" hankkineen googlen tuloksista ku alan todellisesta tilanteesta (ainakin tietyillä alueilla).

        Ja vielä kesäpoikien palkoista sen verran, että tuolla taisivat jotain 5 e/h luokkaa olla. Paha nuita vastaa alkaa väittämään ellei työttömäksi mieli...


      • Tuunari10
        TöitäElääkseenTekevä kirjoitti:

        Itsekkin maalaushommia kolmisen vuotta tehneenä voin sanoa et 15 e/h on jo aika utopiaa. Alotin ite alle 8 e/h ja ku lopetin ni oli jopa euron verran tosta noussu. Kyselin useammasta firmasta alueella, että joskos kympin tunnilta sais, ni pihallehhan ne siinä vaiheessa nauro. Yksikin yrittäjä ollu alalla reilu 20 vuotta enne ku luki TES:in ekan kerran ja totes perään et jos tuota tottelis ni ei olis kyllä varaa edes yhtä ukkoa pitää. Eikä alueella kyllä timpuritkaan edes mitää 17 e/h tehny. Kyllähän noita tilastoja on aina hyvä katella ja esim. pääkaupunkiseutuun verrata, mutta totuus on kuitenkin aivan toinen. Useampi aiemmin vastaillut "ammattilainen" vaikuttaa enemmän "tietonsa" hankkineen googlen tuloksista ku alan todellisesta tilanteesta (ainakin tietyillä alueilla).

        Ja vielä kesäpoikien palkoista sen verran, että tuolla taisivat jotain 5 e/h luokkaa olla. Paha nuita vastaa alkaa väittämään ellei työttömäksi mieli...

        Maalarit ei tommosilla palkoilla töitä tee, mutta taivaanrannanmaalarit tietenkin. Ota selvää rakennusliitolta alueesi palkkatasosta niin huomaat ettei tarvi sentään ilman tehdä. Äläkä kuuntele niiden ämpärifirmojen omistajien tai pomojen höpinöitä. Ja tärkein liity heti rak.liittoon jos et jo ole jäsenmaksuero tulee kyllä ennenpitkää takaisin tulet huomaamaan.


      • tess maalari 17.50
        Tuunari10 kirjoitti:

        Maalarit ei tommosilla palkoilla töitä tee, mutta taivaanrannanmaalarit tietenkin. Ota selvää rakennusliitolta alueesi palkkatasosta niin huomaat ettei tarvi sentään ilman tehdä. Äläkä kuuntele niiden ämpärifirmojen omistajien tai pomojen höpinöitä. Ja tärkein liity heti rak.liittoon jos et jo ole jäsenmaksuero tulee kyllä ennenpitkää takaisin tulet huomaamaan.

        Niin tyhmää maalaria joka tekee alle tessin saa kusettaa ja muutenkin pitää pellenä.


      • Mutta totta.
        tess maalari 17.50 kirjoitti:

        Niin tyhmää maalaria joka tekee alle tessin saa kusettaa ja muutenkin pitää pellenä.

        Itse olen ollut eräässä Kotkan seudulla toimivassa maalausliikkeessä töissä.
        Palkat maalareilla oli 10,50 ja 13 euron välillä.
        Vain joku harva sai tuon 13e.
        Käsittämätöntä.


      • Tuunari10
        Mutta totta. kirjoitti:

        Itse olen ollut eräässä Kotkan seudulla toimivassa maalausliikkeessä töissä.
        Palkat maalareilla oli 10,50 ja 13 euron välillä.
        Vain joku harva sai tuon 13e.
        Käsittämätöntä.

        Rakennusliiton jäsenen on helppo tarkastuttaa palkkaryhmänsä ja vaatia tessin mukainen palkka. Tämä koskee tietenkin alueita jossa palkat on jostain syystä jääneet jälkeen. YTK:laisille on tietysti helppo maksaa mitä lystää ja se ei yleensä ole paljon.


      • kaverin tuttu
        syystäkin.... kirjoitti:

        Maalarit on aina olleet rakennustyömaiden tyhmintä porukkaa.
        Ja palkat on myös senmukaiset maalinlevittäjillä.
        Eräs tuttu lukiopoika meni raksalle apumieheksi ja sai heti 11e tunnilta.
        Itse tiedän vuosikausia maalarin hommia tehneitä heppuja jotka eivät saa edes tuota 11e/h
        Luulisi jo vähän nolottavan.

        Hän oli silloin myöskin lukiossa, hän sai myös heti 11 egee tunnille. Kävi vain niin, ettei läpäissyt kirjoituksia ja palkka laski samantien 7,29 egeen tunnilta.


    • Ex

      Kyllä tällä palstalla ainakin vaikuttaa rakennusliiton suuri sensuuri vaikka meillä suomessa pitäisi olla sananvapaus.On totta,että rakennusliiton johto muiden punikkien tavoin edistävät vain omaa hyvinvointia jäsenistön rahoilla.Kuinka monen työeläke-yhtiön hallituksessa istuvat Suokas ja Harjuniemi voivat enää edistää jäsenistön asioita koska heillä ei ole aikaa siihen ja tyytyvät huomattaviin kokouspalkkioihin.Ei heitä kiinnosta jäsenistön asiat paskaakaan vaan oma hyvä toimeentulo tekemättä itse yhtään mitään.

      • ghjklöäölj

        Käy kokouksissa ja seuraa toimintaa, tunnen molemmat henkilökohtaisesti ja noi sun juttus on niin paskaa kuin olla voi. Rakennusliitto on kaikkein aktiivisin ja toimivin liitto, mutta sinä et tiedä tosiasioista yhtään mitään. Ei muuta kun juokset muiden käpykaartilaisten kanssa Ruotsiin.


      • djfgkfi
        ghjklöäölj kirjoitti:

        Käy kokouksissa ja seuraa toimintaa, tunnen molemmat henkilökohtaisesti ja noi sun juttus on niin paskaa kuin olla voi. Rakennusliitto on kaikkein aktiivisin ja toimivin liitto, mutta sinä et tiedä tosiasioista yhtään mitään. Ei muuta kun juokset muiden käpykaartilaisten kanssa Ruotsiin.

        on meillä nähty noita 10e miehiä vitun kalliita kun 15e euron miehet tekee kaikki uusiksi niin hintaa kertyy 25e tunnille


    • muualari

      Minä saan urakkatöissä24.80e/h

      • löytyy

        Talvea vasten varsinkaan yli 14 egen tuntiliksoja. Satunnaiskeikat erikseen, mutta jos töitä haluaa tehdä, niin keskiarvo jää proolla 13-15. Ei kannata uskoa noita ylilyöntejä.


      • qweroiuy
        löytyy kirjoitti:

        Talvea vasten varsinkaan yli 14 egen tuntiliksoja. Satunnaiskeikat erikseen, mutta jos töitä haluaa tehdä, niin keskiarvo jää proolla 13-15. Ei kannata uskoa noita ylilyöntejä.

        Olette väärissä firmoissa jos palkkanne on noin pieni, miksi täällä pitäis valehdella?


    • Vaihtakaa alaa....

      Jätin Maalarin työt jo muutama vuosi sitten Virolaisille.

      Silloin sain 10.80e tunnilta.

      Nyt Lähihoitajana tienaan paremmin ja paljon helpommalla.

      Ja työnantaja maksaa palkakin ilman tappelua ja oikein.

      Suosittelen alan vaihtoa.

    • maalaaja 36 v

      Mä olen maalailut taloja ja kaikkee 15 vuotta. viimeks tänä kesänä maalasin yhen mummelin aitaa 15 egel tunti. Siinä meni 3 päivää, mut maalausfirma olis ottanut siltä 22 egee tunti ni mä sain sit suhteilla sen homman. muutenkin en tee alle13 egellä maalaushommii.

      • maalarimies

        kyllä ammattimies ja paljon maalannut pitäis saada anínakin 12-14 egee tunti. Itse ainakin olen saanut 13 tai jopa 17 egee tunnissa. Ei ole kukaan tullut koskaan valittamaan työn jäljestä ja mulla on kanttia pyytää hyvä palkka. Otan aina valokuvia jos vaikka maalaan taloa niin sit on ainakin seuraavalle työnantajalle näytettävää työn jäljestä.


    • Sliippaan ja hieron.

      Hyvää työjälkeä pystyy tekemään kuka tahansa.

      Ongelma tulee siitä että reet hyvää jälkeä vauhdilla.

      Sama pätee kaikissa rakennusalan ammattitöissä.

      Kuka tahansa osaa ajaa Autoa. Ammattikilpa-ajajan työ onkin sitten kokonaan toinen juttu.

    • maalausala

      jaahas, olen maalausalan opiskelija, olen hakemas täs ite työssäoppimis paikkaa ja samalla kesä duunii mutku huoh.. ei tunnu löytyvän ja työssäoppiminenki vasta keveemmällä... mut nyt pitäs hakee . mut jos haluut nii mee ihmees :)

    • Anonyymi

      Rakennusmaalareita tarvitaan tällä hetkellä joka puolella suomea. Ongelma on siinä, ettei kukaan tule, koska ei ole pakko. Valtiolta saa kyllä kaiken minkä ihminen tarvitsee jos töitä ei halua tehä.
      Toiset kehtaa sitä käyttää hyväkseen ja toiset ei.
      Työssä käyvät maksaa palkan niille, jotka kotona oleskelevat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe