Veden kestävä muste vai ei

Läiskiintympiintynyt

Ostin sitten HP Photosmart C6180 tulostimen (monitoimi) hieman kiireellä, kun oli tarkoitus saada faksi samaan pakettiin. Minulla oli vuosia sitten HP:n tulostin, ja heitin sen mäkeen mm. siitä syystä, että kun tulosti vaikka kirjekuoren ja lähti postiin viemään, ei tarvinnut kuin yksi vesipisara lävähti pintaa niin kirjoitus oli sekaisin. 6180 piti olla tulostin, jolla saa "laserlaatuisia asiakirjoja". En osannut kuvitellakaan, että nykyisin vielä muste leviää, ehkä jopa pahemmin kuin ennen, pienestäkin kosteudesta. Suorastaan keljuttaa, satasen halvemmalla olisi saanut esim. Dellin tulostimen, jossa on vedenkestävä muste. On ihme, että asiasta ei mainita missään tulostimen tiedoissa tai esitteissä, ei niissä kyllä puhuta vedenkestävyydestäkään. On myös ihme, että ei nykytekniikalla saada väriä, joka ei liukene veteen paperilla, jonkinlaisen kuivumisajan ymmärtäisi, mutta kun leviää vielä viikkojenkin päästä (kauemmin ei kone ole vielä ollut), vaikka olisi vain hieman kosteat kädet. Vai onko niin että jos olisi jokin HP:n oma paperi(en tarkoita valokuvapaperia), niin silloin ei leviäisi, mutta mistä silloin saa HP:n kirjekuoria?

14

2961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ysrapt

      Juu mustesuihkujen muste leviää kosteudesta herkästi, toki on olemassa joitain pigmentti musteita jotka eivät leviä herkästi varsinkin jos on käytetty tiheäsyistä paperia(kiiltävä pintasta, fotopaperia jne..). Mutta pigmenttimusteiden valmistus maksaakin enemmän kuin normaalien jotka leviävät joten niitä näkee vain kalliimmissa malleissa, tällöin kyl tulostimen tiedoissa mainitaan että kestää kosteut. Sekä tuommosiin vedenkestäviin musteisiin liittyy ongelmia, alkoholi jne... mitä käytetään musteen seassa haihtuu todella nopesti joten kirjoituspäät tukkeutuvat myös nopeasti.

      Sama ongelma on useimpien tussienkin kans, muste leviää.

      Lasereillahan tuota ongelmaa ei ole, kun väri poltetaan paperiin ei liukene vaik paperia uittaa vedes, ainoostaan raaputtamal muste lähtee.

      Ostappas pullo hiuslakkaa tai ihan spreilakkaa ja suihkuta sitä musteen päälle estää leviämist jonkin verran, tai sitten laminoit tulosteen. Juu ongelmiahan näissä keinois toki on.

      Kannattaa kokeilla kiiltäväpintasel paperil ei niin huokosta joten musteen ei luulis leviävän yht herkäst.

      • Läiskiintympiintynyt

        Kyllä minusta tuolla hintaa on ihan riittämiin, ostopaikasta riippuen 300 - 350 euroa.


      • Ysrapt
        Läiskiintympiintynyt kirjoitti:

        Kyllä minusta tuolla hintaa on ihan riittämiin, ostopaikasta riippuen 300 - 350 euroa.

        Onhan tuo 285€ aika paljon http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/49649 mutta kyseessä on kuitenkin monitoimilaite joten tuossa on siinä 70-100€ tulostin joka on aika halpa.

        Olisi kannattanyt kysyä myyjältä asiasta, näin voisit vaihtaa tuotteen vaikka olet sitä käyttänyt. Tietenkin voit huomauttaa HP:lle tuosta laserin laatusta tekstistä mutta tuskin sillä mitään aikaan saat kun tuon tekstin voi käsittää monella tapaa joten varsinaisesti ei huijata.


    • muste*

      Minulla on wanha hp 840.
      Väri leviää kuin öljy vedessä, mutta jos tulostaa pelkkää mustaa niin saa kirjeen laitta pesukoneeseen ja se on vielä pesun jälkeenkin luettavaa, jos paperi ei hajoa.

      Monet tulostimet käyttää värejä oletusasetuksilla ja silloin käy niin, että väri liukenee vähäisestäkin kosteudesta. Mutta jos valitsee vain PELKÄN mustan niin se kestää.

      Ei ole todella mielikuvitusta tämän palstan käyttäjillä, kun mustekin on rekisteröity.

      • Läiskiintympiintynyt

        Täytyy kokeilla niin että laitan oletusasetukset vain musta valko tai mitä tuolta nyt löytyy, katselen. Kiitos vinkistä. Toisaalta vanha HP joka minulla oli, levitti musteensa vaikka siinä oli käytössä vain musta kasetti, siksi en tuota ole tuossa uudessa edes kokeillut.


    • AM Tiainen

      Mustesuihkutekniikka on pysynyt muuttumattomana jo vuosikausia yleisellä tasolla. Poikkeuksen tekee Epson jolla on ollut vedenkestäviä musteita jo vuosia. Musteet kestävät niin hyvin vettä että papereita saa huoletta upottaa vaikka vesisaaviin. Muste ei vain lähde liukenemaan.

      Erikoisvalokuva papereissa tavallinenkin muste saattaa kestää paremmin vettä muttei kestä kuitenkaan lähellekkään niin hyvin kuin oikea vedenkestävä muste.

      Epsonin DURABrite Ultra (3-väritulostimissa) ja Claria photographic ink (6-väri Phototulostimissa) musteet ovat näitä vedenkestäviä musteita ja ne todellakin kestävät vettä.

      HP on tullut kuulemma joku uusi Photomalli jossa käytetään vedenkestäviä pigmenttimusteita mutta niitä musteita ei ole vielä käytössä HP halvimmissa ja monitoimimalleissa.

      Ja siihen että kun sanoit ettet voinut kuvitella että nyky musteet kestä vettä niin miksi se perustekniikka olisi siitä muuttunut. Luulenpa että ostopaikassa myyjät olisivat heti osanneet sanoa ettei ne musteet kestä vettä jos vain olisit kysynyt sitä.

      Itse olen käyttänyt jo vuosia Epsonin tulostimia ja vaikka niissä on vedenkestävät musteet niin niiden huono puoli on ollut aina se ettei niiden tulostusjälki ole lähellekkään niin hyvä kuin HP tulostimissa joissa tekstitulostus on lasertulostimien tasolla tarkkuuden osalta. Samoin Epson tulostimissa niiden suurin heikkous on se että tulostimen kiinteät tulostuspäät voivat kuivua jos tulostinta ei käytä säännöllisesti. HP tulostimissa taas tulostuspäät tulevat mustekasettien mukana jolloin kuivuneet mustepäät vaihtuvat mustekasetin mukana.

      • Huonoin

        Minulla oli aikoinaan Epsonin kirjoitin ja niitä papereita ei saanut edes hikisin sormin käsitellä, muuten muste levisi.

        Jos nyt on parempaa niin hyvä on, mutta yleensä musteet on vesiliukoisia.

        Musta väri kestää paremmin, jos kestää, mutta ei kaikilla, ei edes minun Epsonissani.
        Joskus kun tulostin Epsonilla valokuvia pesin epäonnistuneet tulostukset ja käytin paperit uudestaan.

        Minkään tulostimen värit ei ole vedenkestäviä, mutta mustaa "asiakirjamuste" Esim. HP on ollut 10 vuotta saatavana arkistointilaatuisena, mutta ei värejä.
        Myös Canon Bublejet pitäisi tehdä vedenkestävää ainakin mustana. Sitä en ole kuitenkaan itse testannut, joten on kyse vain mainoksiin uskomisesta.

        Kuten Epsonin kiinteistä tulostuspäistä mainitsit on Epson hyvin herkkä tukkiutumaan käytönpuutteessa. Ilmiö, mikä korjautuu muissa kirjoittimissa säiliöta vaihdettaessa.


      • Ysrapt
        Huonoin kirjoitti:

        Minulla oli aikoinaan Epsonin kirjoitin ja niitä papereita ei saanut edes hikisin sormin käsitellä, muuten muste levisi.

        Jos nyt on parempaa niin hyvä on, mutta yleensä musteet on vesiliukoisia.

        Musta väri kestää paremmin, jos kestää, mutta ei kaikilla, ei edes minun Epsonissani.
        Joskus kun tulostin Epsonilla valokuvia pesin epäonnistuneet tulostukset ja käytin paperit uudestaan.

        Minkään tulostimen värit ei ole vedenkestäviä, mutta mustaa "asiakirjamuste" Esim. HP on ollut 10 vuotta saatavana arkistointilaatuisena, mutta ei värejä.
        Myös Canon Bublejet pitäisi tehdä vedenkestävää ainakin mustana. Sitä en ole kuitenkaan itse testannut, joten on kyse vain mainoksiin uskomisesta.

        Kuten Epsonin kiinteistä tulostuspäistä mainitsit on Epson hyvin herkkä tukkiutumaan käytönpuutteessa. Ilmiö, mikä korjautuu muissa kirjoittimissa säiliöta vaihdettaessa.

        "Minulla oli aikoinaan Epsonin kirjoitin ja niitä papereita ei saanut edes hikisin sormin käsitellä, muuten muste levisi."

        Ellen ihan väärin muista niin kun vedenkestävät musteet tuli Epsonille niin rx800 tai rx600 valokuvatulostimeen tuli ensiksi joka sitten maksoikin paljon verrattuna muihin tulostimiin.


        "Minkään tulostimen värit ei ole vedenkestäviä"

        Olet väärässä, laserin värit ovat vedenkestäviä, koska ne poltetaan paperiin. Itselläni on Minolta 2500W värilaseri eikä sen värit liukene vaik paperi oli vesilasis.


    • Läiskiintympiintynyt

      Niinhän tuossa juuri kirjoitin, että tulostimen mainoksessa sanotaan, "lasertulostimen laatuista tulostusjälkeä". Minulla on ollut kyllä laserkin, siinä on omat huonot puolensa.

      • Ysrapt

        Kerrohan toki mitä huonoja puolia laserissa on?

        "lasertulostimen laatuista tulostusjälkeä"
        Toki tuo on hämäävästi sanottu, mutta tuolla tarkoitetaan tulostimen tarkkuutta siis mitä paperille aikases saa eikä varsinaisesti tulosteiden kestoa laseriin verrattuna.


      • Läiskiintympiintynyt
        Ysrapt kirjoitti:

        Kerrohan toki mitä huonoja puolia laserissa on?

        "lasertulostimen laatuista tulostusjälkeä"
        Toki tuo on hämäävästi sanottu, mutta tuolla tarkoitetaan tulostimen tarkkuutta siis mitä paperille aikases saa eikä varsinaisesti tulosteiden kestoa laseriin verrattuna.

        Joudun tulostamaan valokuvia silloin tällöin, en omaan käyttöön omista kuvista vaan työn puolesta, en halua työpöydälle kahta tulostinta, eikä minulla tekstintulostusta kovin paljon ole, mutta on kirjekuoret ja sitten erilaisia jaettavia asiakirjoja.


      • Ysrapt
        Läiskiintympiintynyt kirjoitti:

        Joudun tulostamaan valokuvia silloin tällöin, en omaan käyttöön omista kuvista vaan työn puolesta, en halua työpöydälle kahta tulostinta, eikä minulla tekstintulostusta kovin paljon ole, mutta on kirjekuoret ja sitten erilaisia jaettavia asiakirjoja.

        Pystyyhän värilaserilla tulostamaan valokuvia joten ei kahta tulostinta tartte.


      • löytyi
        Ysrapt kirjoitti:

        Pystyyhän värilaserilla tulostamaan valokuvia joten ei kahta tulostinta tartte.

        "Arkistolaitos julkistaa seuraavan luettelon niistä materiaaleista ja menetelmistä,
        joiden on todettu soveltuvan pysyvästi säilytettävän asiakirjan valmistamiseen: "



        Osoitteesta www.narc.fi/paatos.html löytyy luettelo papereista, musteista yms. arkistokelpoisista materiaaleista ja menetelmistä, julkaistu 7.2.2007.


        Ihan selkokielinen luettelo!


    • Kvaak

      Meillä taas pitää tulostaa värillisenä, jotta teksti ei leviäisi.

      Jos käyttää mustaa niin pienikin hipaisu tekstiin saa tekstin leviämään.

      Tulostin on HP Deskjet 1050.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe