Toarie, vienankarjalainen nimi, joka oli myös parin vuoden takaisen Euroviisukarsinnan laulun nimi.
I.K. Inhan sata vuotta vanhoissa Vienan kuvissa esiintyy eräs "Uhtuan kaunis Toarie".
Perinteikäs, harvinaisempi nimi varsinkin sellaiselle jolla on sukua Karjalan suunnalla!
Toarie
3
378
Vastaukset
- Liisa-Maria
I.K. Inha oli vielä nuori mies kuvatessaan valokuvat kirjaansa "Kalevalan laulumailla". Hänellä oli kyllä silmää sekä maisemien että ihmisten kauneudelle.
Kaunis Toarie oli nuori, suloisen kaunis ehkä noin 14-15-vuotias tyttö, joka istuu Inhan valokuvassa värttinällä kehräämässä. Tyttö saattoi tosin olla kuvan otto hetkellä jo vähän vanhempikin. Vienan nälkämailla lapset kehittyivät hitaasti. Kiinnostaisi tietää, miten kauniin Toarien kävi.
Toarie-nimi on tietysti murteellinen muoto Tarjasta, niin kuin Moarie on Mariasta. Muutenkin Vienan Karjalan nimet olivat aika ihmeellisiä. Ehkä ne ovat hiukan liian murteellisia nykysuomalaisille. Ortodoksinen väestö kyllä niitä jonkin verran käyttää. Tunnen veljekset Teppana ja Miihkali sekä tytön (tai naisen oikeastaan jo) jonka nimi on Jouki. - suomalaiseen suuhun.
Lapsi saa elinikäisen probleemin tuon nimen myötä!
- Äiskäx
Ajattelin todella Toarieta nimeksi lapsellemme, mutta poikahan sieltä syntyi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275