omistan jonkin verran vanhaa metsää. mitähän sille pitäisi tehdä?olen ollut yhteydessä ympäristökeskukseen,mutta siellä ollaan aika hitaita,valittavat rahapulaa.olisiko viisainta myydä puut pois pystykaupalla.arvo on muutama satatuhatta euroa.
vanhaa metsää
12
1578
Vastaukset
- pöllimies
Myy pois,nyt on vuosikausiin paras hinta puulla. Varsinkin jos on järeää hyvälaatuista tukkipuuta. Vältä UPM,Stora Enso ja muita isoja ostajia,ne tarvii kuitupuuta ja laittavat paljon hyvää tukkia kuiduksi.Myö pienemmille sahoille,metsänhoitoyhdistys auttaa.
- Vielä ehtii
Ehtii vielä myymaan halvalla.
- hyvä provo
"omistan jonkin verran vanhaa metsää ..."
"olen ollut yhteydessä ympäristökeskukseen ..."
"... arvo on muutama satatuhatta euroa"
Mitä tuohon nyt voisi sanoa ... aika hyvä provo! Itsestäsi, mitä haluat metsällesi tehdä. Tuntuuko siltä, että sillä ois suojeluarvoa, tekstistäsi se ei selviä tarkemmin. Tee hakkuuilmoitus, ehkä nopeutta tulee ympäristökeskukseen, jos alueella on suojeluarvoa. Toisaalta jos sulla ei oo pikkurahanpuute, oottele niitä saksan hintoja.
- Yrittäjältä
Pyydä paikalliselta palvelu yrittäjältä, arvio saisiko Ympäristötukea. Jos saa hae ympäristötukea metsäkeskukselta(palvelu yrittäjä tekee hakemukset ja saa Metsäkeskukselta hyvän korvauksen sillä elää monta päivää). Mhy on hyvä tietolähde mutta sen orkanisaatio nielee kaikki avustukset ja niistä ei nauti kukaan.
Yrittäjältä kirjoitti:
Pyydä paikalliselta palvelu yrittäjältä, arvio saisiko Ympäristötukea. Jos saa hae ympäristötukea metsäkeskukselta(palvelu yrittäjä tekee hakemukset ja saa Metsäkeskukselta hyvän korvauksen sillä elää monta päivää). Mhy on hyvä tietolähde mutta sen orkanisaatio nielee kaikki avustukset ja niistä ei nauti kukaan.
sillä yrittäjäriepu elää monta päivää.
Toisekseen en ikinä ole ymmärtänyt tilannetta
jossa ei olis kilpailua, puunostajat kilpailee verissäpäin leimikoista niinkuin kaikki muutkin.
On syytä huomata että ei se metsänomistajalta
ole pois jos yrittäjältä palveluita ostaa, Mhy
on tarpeellinen mutta kilpailua täytyy olla.
Tietääkseni Kemera rahoja jää vuosittain
käyttämättä että eipä ihme jos rahoitusta
vähennetään ja rahat ohjataan muualle.
- motoilija1
eikun kumoon vaan ja uudistamaan alue.
ja nauti rahoista, käy vaikka sukulaisis uudella mersulla.niin mäkin oon tehny. - tuon suurempi
Niin, jos ei ole tuon suuremmista summissa kyse vanhan metsän arvossa, niin senhän voisi perustaa omaksi suojelu alueeksi. Itse olen perustanut useita muutaman hehtaarin suojelualueita uudistuskypsistä metsäkuvioista. Kun tämän tekee vapaaehtoisesti, ei ole kellään mitään sanomista asiasta. Ei tarvita silloin turhia paperisotia käydä. Lahopuun määrää olen lisännyt siten, että olen porannut vanhalla käsiporalla kuusien ja koivujen runkoihin sellaisia 25mm reikiä ja kun näitä reikiä useamman veivaa samalle korkeudelle rungossa, ei mene montaa vuotta kun puuon myrskyjen ja tuulten voimasta nurin kun laho on sitä pehmentänyt.
En oikein ymmärrä nykyistä touhua kun jokaisesta alueesta ollaan huutamassa korvausta. Tuntuu kummalta ettei metsänomistajilla ole mitään omaa tahtoa tähän suojeluun vaan kaikki on laitettava rahoiksi.
Näitä alueita mitä olen tällä suojelusysteemillä hoitanut, on aiemman sukupolven aikana 1950 luvulla hoidettu harventamalla, mutta hevospelin ja pienten maataloustraktori/reki yhdistekmien jäljet ja kulku-urat ovat hävinneet huomaamattomiksi ja alueet on ennallistuneet hyvin alkuperäiseen asuunsa.
Onhan siellä joku vanha kanto, mutta sammal ja aika tekevät tehtävänsä.
Toivoisin metsänomistajien ottavan askelta tähän suuntaan toiminnassaan eikä siihen julkisen tason touhuun. - myy myy myy myy
kannattee myyvä, hinta on nyt hyvä vaikka sanovatki että vielä nousee. Ite myyn pelekät tukit aina, sillen ottavat tukkia maksimaalisen paljon, nyt ei oo lummpeja eikä eikä muita pätkiä. Mutta jos kaikki myyt ni saavat paljon lumppia ja muuta pätkää kasaa. Kun itse kerää kuitupuun ja latvat hakkeena saa kuituakin pareman hinnan.
- kyyninen
Tai vuole tulitikuiksi.
- hyvä metsä
Harvenna itse. Puu kasvaa 400 vuotta. Jätä terveimmät ja komeimmat pystyyn. Säästä muutamia tiheämpiä kohtia linnuille ja valoisampia kohtia uusille taimille. Säästä myös lahopuita. Metsäsi vain komistuu ja myy harventamasi puut yksityiselle pienelle firmalle, joka maksaa paremmin.
- mieltä
Miksi tärvelet hyvän metsäsi hakkuulla. Todennäköisesti sinulla on rahaa muutenkin jotta ranteita pakottaa. Harventele metsää nätisti ja anna sen kasvaa humisten.
Tulet tulevaisuudessa olemaan ylpeä metsästäsi, kun katselet miten naapuristossa aukot vain paistaa.
Tukkimetsät ovat huvenneet vähiin. Metsäteollisuus tuntee oikeutettua huolta siitä, että kunnon tukkia ei kohta enää ole saatavissa Suomesta.
Tukkipuun arvo vain kasvaa!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892548Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2011622- 1161560
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411431Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641182Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻73953- 56949
- 45837
- 63829
- 61815