Käyttövesiputkiston putkikoko

Ninni80

Meillä on tarkoitus uusia okt käyttövesiputkisto eli kylpyhuoneen suihku, wc-putkitus ja keittiön vesipisteet. Tilasimme arvionnin paikallislta isolta putkiliikkeeltä. Hämmästyin vähän kun putkimies sanoi että putkittaa kaikki 12 mm kupari putkella. Tulee kuulemma halvemmaksi ja helpompi tehdä?
Tuntuu vaan vähän pieneltä putkelta toi 12mm. Niinku koko matkalle. Luin jostain lehdestä että lähtö on 22mm putkella ja siitä sitten aina vesipisteen ja matkan mukaan pienennttään putkea.

13

16457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virtaaman mukaan
      • Ninni80

        Kunnioitan tätä putkimiestä jos kaiken tuon laski päässään partaa raapiessaan..

        Taidampa kysyä tarjousta toisaalta...


      • kysyisin..
        Ninni80 kirjoitti:

        Kunnioitan tätä putkimiestä jos kaiken tuon laski päässään partaa raapiessaan..

        Taidampa kysyä tarjousta toisaalta...

        Niin uusitaanko teillä koko talon kaikki putket? Jos uusitaan vain pelkästään kytkentäjohdot (putket, jotka liitetään runkojohdosta vesipisteille), saattaa tuo 12mm joissakin tapauksissa riittää (kts. D1 taulukko 7). Oletuksena on kuitenkin, että putkien tilalle vaihdetaan samaa kokoa olevaa putkea kuin siinä alunperin on ollut.


      • Ninni80
        kysyisin.. kirjoitti:

        Niin uusitaanko teillä koko talon kaikki putket? Jos uusitaan vain pelkästään kytkentäjohdot (putket, jotka liitetään runkojohdosta vesipisteille), saattaa tuo 12mm joissakin tapauksissa riittää (kts. D1 taulukko 7). Oletuksena on kuitenkin, että putkien tilalle vaihdetaan samaa kokoa olevaa putkea kuin siinä alunperin on ollut.

        Uudet putket pinta-asennuksena. Pannuhuoneesta asti... ja hanat.


      • Ihana Nanna
        Ninni80 kirjoitti:

        Uudet putket pinta-asennuksena. Pannuhuoneesta asti... ja hanat.

        15*2.5 joka kytkentä Cu tai muovi. Eikös muovilla ja Cu:lla oo sama ulkomitta ainakin. Onko missään pienten putkien taplitsaa missä on nuo sisämitatkin.


      • Nimimerkki...
        Ihana Nanna kirjoitti:

        15*2.5 joka kytkentä Cu tai muovi. Eikös muovilla ja Cu:lla oo sama ulkomitta ainakin. Onko missään pienten putkien taplitsaa missä on nuo sisämitatkin.

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=198063&lan=fi

        Tuolta löytyy, Kuva 8 ja 10 (sivut 12 ja 14 muistaakseni)


      • Nimimerkki.

      • Ihana Nanna
        Nimimerkki. kirjoitti:

        Niin D1 oli se dokumentti mitä piti tiirailla..

        Onko siinä esimerkkiä jossa mitoitetaan kytkentä johto. Onko sitä diagrammia vaikea käyttää. Siis sitä kuva 11 s. 15 tai mitähän kaikkia painehäviöitä siinä pitää lisätä. Ei kai siinä niitä vesikalusteitten painehävuöitä kuitenkaan ole. Ne pitää hakea jostain muualta vissiin.


      • kysyisin.. kirjoitti:

        Niin uusitaanko teillä koko talon kaikki putket? Jos uusitaan vain pelkästään kytkentäjohdot (putket, jotka liitetään runkojohdosta vesipisteille), saattaa tuo 12mm joissakin tapauksissa riittää (kts. D1 taulukko 7). Oletuksena on kuitenkin, että putkien tilalle vaihdetaan samaa kokoa olevaa putkea kuin siinä alunperin on ollut.

        katsoa putkikoot.jossain vaihessa käytettiin pieniä putkia,joten ei riitä että samankokoisia,voi tarvita isompia mitä nyt on,todella tietämättömän kommentti.


    • viuvou

      Eli kattilahuoneesta jos vedetään uudet putkitukset, niin seuraavsti:

      Kunnan/kaupungin mittarilta Ø28-putkea, eli osa menee varajaan/kattilaan.
      Tuosta Ø28-putkesta ennen kattilaa haaroitus kylmä käyttövesi Ø22, josta haaroitus kattilan täytölle(Ø15mm).
      Tuo Ø22 putki joka on tarkoitus "hajottaa" eri vesipisteille niin riippuen vetopituuksista, eli jos etäisin piste tuosta "hajotuksesta" on vaikka 15m päässä niin suositeltavaa on laittaa siihen Ø15mm:n veto mutta jos "hajoituksen"(jakotukin) sijainti on "keskeisellä" paikalla niin silloin riittää tuo Ø12mm.
      Luonnollisesti vesipisteiden määrä on yksi olennaisimmasta tekijästä tuossa hommassa.
      Eli normaali olosuhteissa 1wc-laite, 1 käsienpesu allas, suihku sekä keittiön sekoittaja ja sen yhteydessä tiskikone.

      Saneeraus kohteessa suosittelen tutustumaan Pexiin, on vaivaton ja helppo asennettava, tosin pintavetona ruma ;/

      Tuommoisen Ø22mm putken vetäminen omakotitalossa pintaan ei ole mikään "kaunis" näky, on kuitenkin jo melko massiivinen putki..

    • RaakaRane

      Kehoittaisin vielä harkitsemaan putkimateriaalia, sillä kupari ei ole kovin pitkäikäinen ja on aina olemassa pistekorrosion vaara. Minulla on itsellä 80-luvulla rakennettu talo, missä on puolet metalliputkea ja puolet PEXiä ja arvata saattaa mitä osia on jouduttu korjaamaan/vaihtamaan...aivan oikein! Kupariputket.
      Nykyisin on tarjolla saneerauskohteisiin todella hyviä tuotteita, mm Uponorilla on Komposiittiputkea, mikä sopii pinta-asennuksiin erittäin hyvin ja on käyttöiältään moninkertainen kupariin verrattuna.

      • Ninni80

        Mitään tietämättä vastaan mutu tuntumalla. Meillä on ollut vanhat kupariputket yli 30 vuotta. Eikä yhtään vuotoa ole ollut. Komposiittiputket taitaa olla kylläkin aika uusi juttu joten niiden kestosta ei ole pitkäaikaista kokemusta. Onhan ne hienot ja helpot asentaa (ja sikakalliit liittimet..no niitä nyt ei montaa tarvita).


      • viuvou

        Eli mitenkäs ton kompsiitti liitoksen "jättäminen" rakenteeseen..
        Komposiitti on helppo vetää mutta jos pinnassa vedetään, niin kiinnittimien määrä kupruputkeen verrattaen ½ enempi..
        Jos vedetään vaikka 12mm (sisämitta) putkea niin ulkohalkasija onkin äkkiä 16-17mm ja melko "kolhon" näköistä..
        Jos pintaan niin suosittelen kuparia ja jos "piiloon" niin peksiä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe