koliikki-itkuako?

tietämätön?

Meillä neiti tulee huomenna 3 kk. Jo laitoksella vauva huusi suoraa huutoa pää punasena, jalat suoristettuna, selkä kaarella, varpaat kippurasa mahavaivaansa. Tätä jatkui myös kotona, mutta ei säännöllisesti. Aika paljon neiti kuitenkin itkeskeli, joinakin päivinä enemmän ja joinakin vähemmän. Itkut on nyt pikkuhiljaa vähentyneet, vaikkakin vielä jonkin verran saattaa itkeskellä, ei kuitenkaan puolta tuntia kauempaa. Kun jonakin päivänä saattoi itkeä 3 tuntia. Yöt onneksi on kuitenkin ollut rauhalliset, että itkut on sijoittunut klo 17-22 välille. Nyt vasta olen ajatellut, että ehkä se on/oli sitten koliikkia. Aikaisemmin vaan ajattelin, ettei se voi koliikkia olla, kun se ei ole säännöllistä (luulin, että itkun pitää olla säännöllistä???).

Eli siis kysymykseen: Onko koliikki-itku tuommoista, kun tuosa alusa kuvailin?

2

1317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Tyypilliseltä koliikilta kuulostaa, ja iätkin täsmäävät. Koliikkihan ei ole välttämättä joka iltaista ja yhtäjaksoista. Ainakin meidän koliikkityttö piti pieniä "pirstinkejä". Minä huomasin koliikki-itkun alkavan aina siitä, kun tyttö jännitti masuaan / kroppaansa ja huuto tuli heti perään.

    • ymmärrys

      Minun neljäs lapseni aloitti huudon heti synnytyssalissa. Itku oli tosi raastavaa ja vauvan keho meni aivan mutkalle. Olin aivan hermostuksissani, kun en osannut tehdä mitään, mikä olis helpottanut. Itkuista jaksoa kesti aika kauan (n.1/2 vuotta) , mikä väsytti itseäni ja koko perhettä.

      Mieheni oli silloin paljon töissä eli pois kotoa. En päässyt mihinkään tuulettumaan ja nyt jälkeenpäin tiedän että olin masentunut ja tosi stressaantunut. Vauva vaistosi myös sen!!!!!En ollut normaalissa, rauhallisessa tilanteessa vaan hyvin kireä.

      Sanotaan, että vauva ja äiti "ovat yhtä" pitkään synnytyksen jälkeenkin, eli jos äiti voi pahoin niin voi vauvakin tai toisinpäin....

      Nyt tämä lapsi täyttää 7-v ja olen monesti miettinyt sitä alkuaikaa ja lapsen kehittymistä. Nyt uskon että osasyy itkulle oli lapsen luonne/temperamentti. Hän kun on tyyppiä: "mulle kaikki heti" ja osaa olla vaatimassa huomoita turhankin paljon.

      Kaikkein pahintahan on se ettei voi mitään sille että lapsi huutaa! Itsekin yritin kaikenlaisia konsteja, olin jopa pelkällä "riisilinjalla".

      Nyt tiedän että kaikkein parasta on olla rennosti, ottaa päivä kerrallaan vauvan kanssa, mennä kellimään sängylle vauvan kanssa ja nauttia vauva-ajasta. Vauvan elämään kuuluu itku ja tuon neljännekin jälkeen olen kantanut itkuista vauvaa, mutta kun itse on malttanut pysyä rauhallisena itkukohtauksen aikana, on "kohtaus" mennyt sitten ohitse.

      Lisäksi minua on auttanut se, että mieheni on ottanut itkuisen vauvan ja hoitanut sitä , että olen itse päässyt vaikka pihalle tai nukkumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe