Eva Athena

Ommel

Suttaa ylälangan alakoteloon, katkaisee langan.
Ompelukone on vuoden vanha ja lähes käyttämätön, mutta ompelu ei onnistu. Luulen, että langoitus on väärin. Huoltokirjasta ei saa selvää. Voisiko joku kertoa kuinka langoitetaan oikein.
Mikä on oikea kireys normaalitapauksessa. Taulukkoa taitaa olla 9-saakka. Kertokaa myös alalangan kireys.

3

4931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaana,

ylälanka ei ole kulkeutunut oikeista paikoista.

Varmista, että ylälanka kulkeutuu langankiristäjän välistä ja tarkista sen kireys.

Kannattaa katsoa tuo langankireys mallitilkkuun ommellusta tikistä.

Kun lankalenkkejä tulee alapuolelle, niin ylälanka on liian löysä alalankaan nähden. Täytyy kiristää ylälankaa tai löysätä alalankaa. Tätä "tikkiä" kannattaa käyttää poimutuslangan ompelemisessa.

Kun lankalenkkejä tulee yläpuolelle, niin ylälanka on liian kireellä alalankaan nähden. Täytyy kiristää alalankaa tai löysätä ylälankaa.

Kun ompelet kaksinkertaista kangasta ja revit kappaleita erilleen, niin mielellään ommel ei saisi olla niin löysää, että saumasta muodostuu reikärivi.

Kun repii mallitilkkuun ommeltua ommelta sinne sun tänne suuntaan, niin ommel ei saisi katketa. jos katkeaa, niin joustavassa kangaassa pitää käyttää jousto-ommelta ja joustamattomassa kangaassa pitää löysätä langankireyttä.

Ohuessa kangaassa liian kireä lanka ruttaa ommeltavaa kangasta.

Toki alapuola voi olla myös virheellisesti asennettuna.

Eli langankireydet paljosti kankaan mukaan ja ala/ylälangan kireys täytyy olla toistensa kanssa sopivat.

• hermot menee...

farkkuja ommellessa (paksummal langal) tikki on suht siisti (alas kyllä tulee vähän sykkyrää) mutta kun mennään paksumpaan kohtaan missä useampi kerros päällekkäin, kone ei kulje vaan juuttuu paikalleen siten, ettei neulakaan enää liiku ja jotta saa ompeluksen irti koneesta, pitää alulankakotelosta sorkkia langat esille ja katkoa ne?! Eli mikä tässä mättää? Kiitos!

• LiKa

itse sama ongelma

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe