apua!!! äsken kun pidin kotiloita kädelläni katselin toista ja huomasin että kun toinen kotilo kasvaa toinen näyttää kutistuvan! ja tämän saman kotilon kuorikin on haallistunut ja siinä on lohkeamia. sitten ajattelin katsoa sitä lähemmin ja tartuin ihan varovasti sen kuoreen. Yht äkkiä kuului rasahdus, pelästyin ja vedin äkkiä käteni pois. nyt kuori oli entistä rikkinäisempi! Mitä teen sen kanssa?! haluan yrittää kaikin tavoin pelastaa sen. se on vasta noin 3 cm pitka kolme kuukautta! MITÄ TEEN?!
Mitä olen tehnyt?!
10
890
Vastaukset
- ANNA...........
Vetäen wc-pytystä alas......niin kauhealta, kuin tää kuulostaakin.
Se on kotilon parhaaksi, näin olen kuullut, että vesi auttaa kotiloa pois tuskistaan, sillä sitähän sillä nyt on.
Auta sitä, jos kykenet!!!!!!!!
TOIVOEN:Kotilo- kotilo-kaktusfani
Älä vain vedä wc pytystä alas! Joko tuo ensin vastannut on provo tai äärettömän tyhmä. Kuinka paljon kuorta hajosi? Jos pala joka irtosi ei ole kovin suuri niin toivoa on. Kotilot ovat sopeutuvaisia ja kestäviä. Itsellänikin irtosi aika iso pala kuoresta kun oli kotilo tuotu huonosta eläinkaupasta ja selvisi hyvin. Onhan kotiloillasi kalkkia?
- aloittaja
kotilo-kaktusfani kirjoitti:
Älä vain vedä wc pytystä alas! Joko tuo ensin vastannut on provo tai äärettömän tyhmä. Kuinka paljon kuorta hajosi? Jos pala joka irtosi ei ole kovin suuri niin toivoa on. Kotilot ovat sopeutuvaisia ja kestäviä. Itsellänikin irtosi aika iso pala kuoresta kun oli kotilo tuotu huonosta eläinkaupasta ja selvisi hyvin. Onhan kotiloillasi kalkkia?
2 isoa seepian suomua. se näyttää voivan hyvin, mutta pelkään silti sen puolesta =(.
- kotilo-kaktusfani
aloittaja kirjoitti:
2 isoa seepian suomua. se näyttää voivan hyvin, mutta pelkään silti sen puolesta =(.
Siinä tapauksessa suosittelen "pakkosyöttämään kotilolle kalkkia" Eli Joko raastamalla seepiansuomua lusikalla/veitsellä ruuan päälle niin että kotilo syö molempia. Toinen vaihtoehto on ostaa apteekista liitujauhoa ja ripotella sitä ruuan päälle:)
- se.......
Siinä tapauksessa suosittelen "pakkosyöttämään kotilolle kalkkia" Eli Joko raastamalla seepiansuomua lusikalla/veitsellä ruuan päälle niin että kotilo syö molempia. Toinen vaihtoehto on ostaa apteekista liitujauhoa ja ripotella sitä ruuan päälle:)
ehkä se on sairas.. :/ kaikki voi sairastua, miksei kotilotkin?
- kotilo-kaktusfani
se....... kirjoitti:
ehkä se on sairas.. :/ kaikki voi sairastua, miksei kotilotkin?
En usko että olisi sairas. pelkkää kalkinpuutetta kun ei ole tajunnut/halunnut mennä seepparia. Kuten jo sanoin raastamalla seepparia ruuan päälle tai ostamalla apteekeista liitujauhoa ja ripottelemalla sitä ruuan päälle kotilo syö kalkkia huomaamattaan:) Joten ei muuta kuin toimimaan. Tuollaiset tapaukset eläinkaupoista ostetuilla kotiloilla ovat yleisiä. Ei syytä huolestua.
- kanerva.
En usko että olisi sairas. pelkkää kalkinpuutetta kun ei ole tajunnut/halunnut mennä seepparia. Kuten jo sanoin raastamalla seepparia ruuan päälle tai ostamalla apteekeista liitujauhoa ja ripottelemalla sitä ruuan päälle kotilo syö kalkkia huomaamattaan:) Joten ei muuta kuin toimimaan. Tuollaiset tapaukset eläinkaupoista ostetuilla kotiloilla ovat yleisiä. Ei syytä huolestua.
mulla oli saman kokonen kotilo ja lähti tosi iso pala kuoresta kun se tippui lattialle. pakkosyötin sille kalkkia ja nyt se on jo 6cm ja voi hyvin
- aloittaja
kanerva. kirjoitti:
mulla oli saman kokonen kotilo ja lähti tosi iso pala kuoresta kun se tippui lattialle. pakkosyötin sille kalkkia ja nyt se on jo 6cm ja voi hyvin
OK =)
- kyllä se siitä
aloittaja kirjoitti:
OK =)
Annat sille kotilolle vaan paljon kalkkia, kyllä se tervehtyy. Kotilot on aika sitkeitä ja huonossa kunnossa olevat kuoret saa kyllä paranemaan antamalla reilusti kalkkia. Voit myös ostaa vaikka apteekista parafiiniöljyä ja sivellä sitä kotilon kuoreen, siitä tulee kaunis ja kiiltävä pinta, mutta ainakin mun kotiloilla tuntuu että öljyämällä kuoresta tulisi myös kestävämpikin.
- varoituksia lukenut
kyllä se siitä kirjoitti:
Annat sille kotilolle vaan paljon kalkkia, kyllä se tervehtyy. Kotilot on aika sitkeitä ja huonossa kunnossa olevat kuoret saa kyllä paranemaan antamalla reilusti kalkkia. Voit myös ostaa vaikka apteekista parafiiniöljyä ja sivellä sitä kotilon kuoreen, siitä tulee kaunis ja kiiltävä pinta, mutta ainakin mun kotiloilla tuntuu että öljyämällä kuoresta tulisi myös kestävämpikin.
Olen lukenut englanninkielisiltä harrastajien sivuilta, että kuorta ei saa öljytä, koska kotilo hengittää kuoren ja ihon kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1162266- 1291822
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631216Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K841134En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k721060Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311050Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.431003Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉75965HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio23945Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse56922