Satulaportaan askelman kiinnitys

tnp

Hei. Olen aikeissa rakentaa talooni puuportaat, rakenne ns. satulaporras.

Seuraava asia askarruttaa, mikä olisi paras tapa kiinnittää askelmat tähän sahalaitakuvioiseksi sahattuun aluslankkuun? Ei oikein voi ruuvia käyttää, ei sellaisia halua askelman pintaan. Ja alapuolelta on vaikea ruuvata. Paksuja liimatappeja olen suunnitellut. Mitenkähän tämä on yleensä hoidettu?

tnp

7

1638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käpy

      Poratapeilla kiinnitettiin satulaportaan askelmat siinä firmassa, jossa olin viime kesänä töissä.

    • Käpy

      Näin myös yhdet asiakkaan itse tekemät portaat ja ne viettivät lähes jokaiseen mahdolliseen suuntaan, joten harkitse vielä asiantuntevaa porrasliikettä. :)

      • tnp

        Kiitos neuvosta, siis liimapuutapit (eli poratapit). Oliko liima pelkästään tapeissa ja rei'issä vain myös muutenkin alalankun ja askelman kosketuspisteissä? Uskon saavani portaista mittatarkat. Olen harrastanut puutöitä, tehnyt kitaroita ja huonekaluja. Ja tällä hetkellä teen siis tuota taloa, väliseinäpystytys vaiheessa.

        Oikeastaan pintakäsittely on nyt se haastavin vaihe. Koivuaskelma pitäisi petsata tummemmaksi ja lakata, tai vaihtoehtoisesti käyttää sävytettyä lakkaa. Siveltimellä homma pitäisi hoitaa. Voiko näitä 2 komponentti lattialakkoja hioa niinkuin nitroselluloosa lakkaa? Selluloosa lakkaa en viitsi enää käyttää, ikävä se tinnerin haju ja lakkaan tulee vanhemmuuttaa hiushalkeamia.

        tnp


    • on kun käytät

      Helpoin systeemi lienee kun teet kaikki valmiiksi petsauksineen lakkauksineen jne. Ja viimeiseksi lätkit askelmät sialla tms. liimamassalla kiinni. Niin mä tekisin ja ei kitise portaat.

      • tnp

        Joo, näin olen suunnitellut, askelmat käsitellään irtonaisina ennen kiinnitystä. Pitää vain keksiä millä aineella. Lakka (mikä lakka?) tai joku vaha/öljy.


      • kun käytät
        tnp kirjoitti:

        Joo, näin olen suunnitellut, askelmat käsitellään irtonaisina ennen kiinnitystä. Pitää vain keksiä millä aineella. Lakka (mikä lakka?) tai joku vaha/öljy.

        Jos käytät vahaa/öljyä niin nuo liimamassat kannattaa unohtaa. Mekaaninen kiinnitys toimii muut epävarmoja.
        Petsaukseen voi käyttää vaikka vesipetsiä,lahosuojaa,kuultavaa puunsuojaa tms. mitä tahansa millä kokeilemalla saa nätin sävyn. Ite tekisin lakkauksen katalyytti lakalla ruiskuttamalla. Lakka on halpaa,kuivuu melkein samantien,ja kestää hyvin. Haju tosin haittaa jonkinaikaa ennenkuin lopullisesti haihtuu.
        Venelakkaakin on tarkoitukseen käytetty ja jos ruiskutukset ei iske niin hyvä ratkaisu.
        Lakkapetsiä eli valmiikisi sävytettyä lakkaa ei kannata käyttää jos ei ole kokemusta ennestään. Sävy muuttuu joka levityskerroksella ja lopputulos voi olla aika kaukana siitä mitä piti. Varsinkin tummilla sävyillä.


    • Remontti rieska

      Kiinnitä askelman alapuolelle molempiin päihin esim. 2x2 ruuveilla. Sellaiselle etäisyydelle että poskilankut tulevat näitä 2x2 vasten. Sitten kiinitä poskilankut 2x2 läpi ruuveilla.
      Tämä rakenne tuo myös nurjahdusjäykkyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      137
      8424
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1383
    3. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1145
    4. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      59
      1136
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1047
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      137
      970
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      775
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      768
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      751
    10. Tuli surullinen olo.

      Olit muuttunut niin paljon etten meinannut tunnistaa. Miksi rupsahdit? 😞 m-n
      Ikävä
      40
      664
    Aihe