Goalla malariaa!

Goallakäynyt

Nyt tuli sitteGooallekin malaria suositus. On löytynyt myös sitä pahinta Falcaparium muotoa sieltä. Tänään lehdessä näytti olevan. mutta tiesinkin tuon että tulossa suositus koska kaverini sai malarian mutta onneksi vain vivaxin ja nyt toipunut hyvin. Tässä itse sitten odotellen että tuleeko niitä malarian oireita puolen vuoden sisään. toivottavsti ei..

19

8993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • goalle lähdössä

oon lähdössä ens kuussa goalle ja mietin, että pitäiskö ottaa malarian estolääkitys, ainakin sitä nyt suosittellaan...
      Onko jollain kokemusta Malarone-nimisestä estolääkityksestä? luin, ettei siinä olisi niin paljoa sivuvaikutuksia kuin muissa lääkkeissä..

• kertoo

Lääkäri sanoo sinulle, mikä on sopiva malarian estolääke minnekin päin maailmaan. Ei sitä itse päätetä. Lääke riippuu siitä, millaisia kantoja malarialoisesti missäkin päin on. Ei vain siitä, mitä malariaan ne levittää, vaan myös siitä, onko ko paikassa jostain malariasta lääkeresistentti kanta vai ei.

Sivuoireet on sivuseikka. Pääasia on, että sinulla on sopiva estolääkitys.

• .....
        kertoo kirjoitti:

Lääkäri sanoo sinulle, mikä on sopiva malarian estolääke minnekin päin maailmaan. Ei sitä itse päätetä. Lääke riippuu siitä, millaisia kantoja malarialoisesti missäkin päin on. Ei vain siitä, mitä malariaan ne levittää, vaan myös siitä, onko ko paikassa jostain malariasta lääkeresistentti kanta vai ei.

oon käsittäny et sivuoireet voi olla vakavia, esim. masennus, psykoosi ja sit nää yleisimmät, pahaolo, univaikeudet yms. joten lääkkeellä on väliä!

• pöpötön
        kertoo kirjoitti:

Otin Heliopar-kuurin. Ei ole ainakaan toistaiseksi horkka päällä. Tosin kuuri jatkuu...

• liioittelua
        ..... kirjoitti:

oon käsittäny et sivuoireet voi olla vakavia, esim. masennus, psykoosi ja sit nää yleisimmät, pahaolo, univaikeudet yms. joten lääkkeellä on väliä!

Terveellä ihmisellä voi korkeintaan olla vähän "outo" olo hetken aikaa niistä lääkkeistä. Intiassa käytettävästä Helioparista tuskin on mitään sivuoireita. Mulla, eikä kellään tutullani, ole koskaan ollut mitään sivuoireita Helioparista. Joten lääkäriin vain ja usko sitä lääkäriä ja popsi niitä lääkkeitä mitä se määrää. Ei niitä reseptejä täällä keskustelupalstoilla kirjoiteta.

• intiaan
        pöpötön kirjoitti:

Otin Heliopar-kuurin. Ei ole ainakaan toistaiseksi horkka päällä. Tosin kuuri jatkuu...

Nyt on vaan niin, että tämä kyseinen heliopar malarianestolääkitys ei enää tepsi näihin vallitseviin tauteihin. Juuri 16.1. on STT:ltä tullut uutinen että pitää ottaa muita lääkkeitä. Itse lähdössä piakkoin intiaan ja kävin jo hakemassa helioparin. Haen uuden reseptin toiseen lääkkeeseen, joita nyt suositellaan. Suosittelen muillekin :)

• juuri kotiutunut

itse olin viime viikon Goalla ja söin Malarone-kuurin. Mitään sivuvaikutuksia ei tullut joten rohkenen suositella muillekin. Siellä on hyttysiä iltaisin joten se kuuri kannattaa ehdottomasti syödä. Itse olin paikallisten moskiittojen herkkuateria joka ilta, onneksi paikallisesta apteekista sai kutinaan salvaa ettei yöt menny pelkäksi raapimiseksi..

• soitin juuri Kansanterveysl...
        juuri kotiutunut kirjoitti:

itse olin viime viikon Goalla ja söin Malarone-kuurin. Mitään sivuvaikutuksia ei tullut joten rohkenen suositella muillekin. Siellä on hyttysiä iltaisin joten se kuuri kannattaa ehdottomasti syödä. Itse olin paikallisten moskiittojen herkkuateria joka ilta, onneksi paikallisesta apteekista sai kutinaan salvaa ettei yöt menny pelkäksi raapimiseksi..

Niin, me ollaan menossa Keralan suuntaan, ja sinne suositeltava lääke on edelleenkin Heliopar (mihin oli kiva saada vahvistus, sillä meillä mukaan lähtee myös lapsia, jolloin nuo muut vaihtoehdot käyvätkin jo hankalammiksi).

• anni

Viikko sitten tulin Goalta. Lääkitys alkoi Suomessa Lariamilla viikkoa ennen matkaa. Tuli huono olo, pyörrytys ja pahimpana sivuvaikutuksena painajaiset - voi tulla psykoosi pitemmän kuurin jälkeen. Oli pakko lopettaa kahden tabletin jälkeen, Intiassa jatkoin paikallisen lääkärin määräämänä Lariago-kuuria (vastaa kai Helioparia). Ei mitään sivuoireita, jatkan sillä vielä kolme viikkoa. Ei vain taida tehota vaikeampaan malariaan. Lariagon hinta melkein ilmainen.

• reseptin pyytänyt
        kertoo kirjoitti:

Pyysin terveyskeskuslääkäriltä reseptiä malarianestolääkkeeseen Goan matkaa varten. Hymisi, mumisi, näpytteli tietokonettaan, kysyi että onko se Goa itäintiassa. Olin itse ottanut tarkkaan selville mitkä lääkkeet tällä hetkellä ovat suositeltavia vaihtoehtoja pohjois Goan alueelle jonne olen lähdössä, ja jossa viime aikoina on esiintynyt malarian vaarallisempaa p.falciparum muotoa. Olin selvittänyt lääkkeiden sivuvaikutukset, hinnat ja annosteluohjeet, ja päätynyt Malaroneen sen kalliista hinnasta huolimatta. Kerroin lääkärille laskeneeni paljonko lääkettä tarvitsen kolmen viikon matkaani varten. Lääkäri kirjoitti reseptin ohjeitteni mukaan.

• lääke malarone
        reseptin pyytänyt kirjoitti:

Pyysin terveyskeskuslääkäriltä reseptiä malarianestolääkkeeseen Goan matkaa varten. Hymisi, mumisi, näpytteli tietokonettaan, kysyi että onko se Goa itäintiassa. Olin itse ottanut tarkkaan selville mitkä lääkkeet tällä hetkellä ovat suositeltavia vaihtoehtoja pohjois Goan alueelle jonne olen lähdössä, ja jossa viime aikoina on esiintynyt malarian vaarallisempaa p.falciparum muotoa. Olin selvittänyt lääkkeiden sivuvaikutukset, hinnat ja annosteluohjeet, ja päätynyt Malaroneen sen kalliista hinnasta huolimatta. Kerroin lääkärille laskeneeni paljonko lääkettä tarvitsen kolmen viikon matkaani varten. Lääkäri kirjoitti reseptin ohjeitteni mukaan.

onko lariam tehottomampi.luulis matkan järjestäjän tiputtavan hintaa kuurin verran ainakin.en olis lähtenyt goaan,jos tämä vaarallinen malaria ölis ollu tiedos.

• lariam
        liioittelua kirjoitti:

Terveellä ihmisellä voi korkeintaan olla vähän "outo" olo hetken aikaa niistä lääkkeistä. Intiassa käytettävästä Helioparista tuskin on mitään sivuoireita. Mulla, eikä kellään tutullani, ole koskaan ollut mitään sivuoireita Helioparista. Joten lääkäriin vain ja usko sitä lääkäriä ja popsi niitä lääkkeitä mitä se määrää. Ei niitä reseptejä täällä keskustelupalstoilla kirjoiteta.

Kun nyt satun olemaan terveydenhuollon ammattihenkilöstöä niin tuo väittämäsi on täyttä huttua. Kukaan ei tiedä milloin saa lääkkeestä jonkin sivuoireen. Siihen ei vaikuta yleiskunto tai muukaan jos elimistösi päättää reagoida. Psykoosi ja muut mielialaoireet tosin tulevat helpommin jos olet em. oireita aiemmin potenut tai sairastat skitsofreniaa/ kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Lariamista saa valkitettavan helposti sivuoireita, tosin rajuus vaihtelee yksilöllisesti ja onneksi suurimmalla osalla joille niitä tulee, ovat lieviä(pääkipua, mahaoireita jotka menevät esim vuorokaudessa ohi). Se että olet somaattisesti ja psyykkisesti "terve" ei tältä valitettavasti suojaa.

• Ravali
        liioittelua kirjoitti:

Minulle on tullut Helioparista kuvottava, oksettava olo ja pahoinvointia ja oksentelua.

• muppe82
        anni kirjoitti:

Viikko sitten tulin Goalta. Lääkitys alkoi Suomessa Lariamilla viikkoa ennen matkaa. Tuli huono olo, pyörrytys ja pahimpana sivuvaikutuksena painajaiset - voi tulla psykoosi pitemmän kuurin jälkeen. Oli pakko lopettaa kahden tabletin jälkeen, Intiassa jatkoin paikallisen lääkärin määräämänä Lariago-kuuria (vastaa kai Helioparia). Ei mitään sivuoireita, jatkan sillä vielä kolme viikkoa. Ei vain taida tehota vaikeampaan malariaan. Lariagon hinta melkein ilmainen.

Ollaan lähdössä 3 viikon päästä Pohjois-Goaan ja juuri soittelin terveyskeskukseen. Määräsivät samantien malarialääkityksen ja juuri Lariamia saatiin. Toivottavasti ei tule ainakaan niin pahoja sivuvaikutuksia kuin sinulle.

• noh-noh

Intia
      Keltakuume
      Taudin kuvaus
      Todistus rokotuksesta vaaditaan kaikilta yli 6 kk:n ikäisiltä matkailijoilta, jotka ovat 6 päivän sisällä olleet infektoituneilla alueilla (kuva 14, s. 100 ). Maa katsoo infektoituneiksi maiksi myös Trinidadin ja Tobagon sekä maat, joissa on raportoitu keltakuumetapaus. (WHO:n Weekly Epidemiological Record).

Malaria
      Malariaa esiintyy ympäri vuoden koko maassa alle 2000 metrin korkeudella paitsi pohjoisessa Himachal Pradeshin, Jammun, Kashmirin ja Sikkimin vuoristoalueilla ja niemimaan eteläkärjessä. 40-50% tapauksista on falciparum-malariaa. Klorokiiniresistenttiä P. falciparum -malariaa raportoitu. Matkailijan malariariski on kuitenkin pieni. Kaupungeissa ja turistikohteissa ei pääsääntöisesti tarvita estolääkitystä. Oleskeltaessa Assamissa suositellaan estolääkitykseksi meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä. Oleskeltaessa muualla maaseudulla useampi yö, lääke-ehkäisy klorokiini (Heliopar).

16.1.2007 alkaen suositellaan toistaiseksi harkittavaksi estolääkitystä Pohjois-Goan rantakohteissa oleskeleville ja muualla Goan alueella yli 2 viikkoa oleskeleville sekä matkailijoille, jotka tekevät yli yön kestäviä retkiä maaseudulle. Kunnes Goan malariatilanteesta ja lääkeherkkyydestä saadaan lisätietoa, suositellaan estolääkitykseksi meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä.

Tartuntavaara mahdollinen
      Hepatiitti A , hepatiitti B , Japanin aivotulehdus maan pohjoisosassa heinä-joulukuussa , eteläosassa touko-joulukuussa ja sadekautena, kolera , lavantauti , polio . (taulukko 12, s. 129 )

• ulalla

kuinka monta prosenttia sairastuu siitä huolimatta,että syö malarianesto lääkityksen?muistaakseni luku oli aika korkea,tuossa vaarallisemmassa malarissa?

• se on paljon se
        ulalla kirjoitti:

kuinka monta prosenttia sairastuu siitä huolimatta,että syö malarianesto lääkityksen?muistaakseni luku oli aika korkea,tuossa vaarallisemmassa malarissa?

lehestä luin

• mutta..
        se on paljon se kirjoitti:

lehestä luin

Ilmeisesti on kuitenkin niin, että jos syöt estolääkitystä, tauti tulee vähän lievempänä eikä ole niin suuri riski kuolla tautiin. Se nimittäin voi olla tuo vaarallisin muoto malariasta hyvinkin nopeasti tappavaa.

Toki yleisimmin malariaan löytyy hyvää ja tehokasta hoitoa. Jos muuten sattuu saamaan malarian, siitä saa elinikäisen osittaisen suojan sitä malarialajia vastaan. Toisella kertaa sairastuu enää lievästi. Jotain siis hyvääkin. Ehdin jo itsemielessäni nimittäin ihmettelemään, että miten ne paikalliset voi elää sen malarian kanssa, kun eiväthän ne voi syödä estolääkettä koko ajan.

Vaan malaria on tosiaan niin rankka tauti, että kylläpä käytän itse estolääkitystä. En viitsi sitä tautia tieten tahtoen ottaa.

• ei lääkkeille

Jos on menossa Goalle nyt malarialääkettä ei kannata/tarvitse syödä. Uutinen malariasta on vanha! Saksalaiset jotka malarian saivat olivat lomalla marras joulukuun vaihteessa. Nämä hyttyset ovat kuolleet aikaa sitten.
      Turha pelätä tähän aikaan erittäin harvinaista tautia, riskit Goalla ovat jossain aivan muualla.
      Viimeksi kun olin Candolimissä 2 viikkoa. Tapahtui hotellin lähellä kolme liikenneonnettomuutta joissa kuoli kaksi ihmistä.
      Intia on upea paikka, riskeineen kaikkineen, malaria ei ole tällä hetkellä riski.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      91
      2184
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      147
      1811
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      754
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      741
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      597
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      571
    Aihe