Onkohan steiner-kouluilla oppilas pula? Rudolf-steiner koulusta tuli meinaan mainos jossa tutustumistilaisuuteen kutsu. Siis meillä eskari-ikäinen, eikä todellakaan olla ilmoitettu steineriin, vaan osoite oli väestörekisterikeskuksesta. Itse en moisesta mainonnasta pidä.
Oppilas pula???
ihmeissään mainonnasta
91568
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Sahan puupulaSahalla pitää olla valtava puupula kun Varikkosuoran uudelta myyntipaikan tontilta piti kaataa kaavassa suojellut puut? Kuinka ELINvoimaVALIOlautakunta antanut luva tälläiseen liito-oravien reitipuiden joukkotuhoon. Mas…
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Paras paikka asua?Mikä olisi paras paikka asua Suomussalmella,kun ulkopaikkakuntalainen sinne muuttaa. Suomussalmen kk viehättää, mutta olisiko Ämmänsaari parempi ja mikä alue siellä? Nyt saa kehua ja haukkua, mutta apuja päätöksentekoon…
- Uusi kunnanjohtajaJokos tekoäly on kertonut, kenestä paras uusi kunnanjohtaja? Ketä persut vastustaa?
Vastaukset 9
Vanhimmat
Yleisesti ottaen ei ole oppilaspulaa. Vaikka Suomessa ikäluokat pienenevat ja kouluja yhdistellään ja lakkautetaan, steinerkoululaisten oppilasmäärä Suomessa taas hienoisesti kasvaa vuosittain ja steinerkouluja päinvastoin perustetaan lisää. Huolimatta opetusministeriön nuivasta suhtautumisesta uusien yksityiskoulujen opetuksen järjestämislupiin.
ainakin tampereella sinne ei pääse (mahdu) kuin ajoissa valistuneiden vanhempien lapset
Minusta on väärin kun moisia mainoksia lähetetään.
Ajatellaan vaikka asiaa jos tavallaan luterilainen kirkkolähettäis mainoksen jossa vaikka tarhan lapsia houkuteltaisiin kirkon seurakunta tilaisuukssin.
Ainakin jo siihen puuttuisi viranomaiset ettein tämmöistä saisi tapahtua, koska se sotisi uskonnon vapaata valitsemista vastaan.
Miksi siis he saavat tehä näin, koska steiner on selvään uskonnollista ajattelua.
Tuo on sinun näkemyksesi. Se ei kuitenkaan vastaa steinerkoulujen itsensä näkemystä, eikä asia myöskään virallisesti ole niin. Steinerkoulujen opetuksen järjestämislupien mukaisesti niiden opetus perustuu kansainvälisesti tunnustettuun kasvatusopilliseen järjestelmään, kun taas esim. kristillisten koulujen opetus perustuu maailmankatsomukseen.
Steinerpedagogiikka tuntuu olevan joillekin täällä palstalla kirjoittaville uskontoa, mutta et voi pakottaa steinerkouluväkeä samaan ajatteluun. Ilman kriittistä reflektiota ja vapaata suhdetta vanhoihin Steinerin ideoihin meiltä katoaisi motivaatio luovasti kehittää pedagogiikkaa eikä se pysyisi elävänä.
kyllä tulee seurakunnalta vihkonen, missä on kerrottu erilaisista kerhoista ja muista tapahtumista.
Ja mitä alkuperäiseen kirjoitukseen tulee, niin eikös ole mukavaa, kun joku muistuttaa siitä, että lapsi on vietävä syksyllä johonkin kouluun ;)
Ja aika pientä koulun lähettämä mainos on kaiken sen määrän rinnalla, mitä tulee joka luukusta, ellei erityisesti kiellä.
Itse en taas ilman tuota kirjettä olisi tajunnut ajatella koulunvalintaan syvällisemmin vaan laittanut kuten tapana on lähikouluun.
Nyt muksu on kolmannella steinerissa ja kokemus on pelkästään positiivinen.
Suosittelen tutustumaan!
Oletko tullut ajatelleeksi, että kaikki eivät oikeasti edes tiedä, että tällainen vaihtoehtokoulu on olemassa? - Itse olen kaupungissamme usein kohdannut kysymyksiä: Ai, onko täällä steinerkoulu? - Toisaalta moni muukin koulu tekee töitä oppilashankinnan suhteen. Peruskoulun alakouluihin lapset tosin laitetaan useasti sen mukaan missä päin asutaan, eikä vaihtoehtoja siinä usein edes mietitä. Steinerkouluja on kaupungissa usein vain yksi - Helsinkiä (tai vielä tällä hetkellä Tamperetta)lukuunottamatta ja maalaisjärkikin sanoo, että steinerkoulun oppilaat eivät tule ainoastaan koulun lähialueelta. Monilla paikkakunnilla steinerkouluihin tullaan useasta naapurikunnastakin. Miten siis tietoa välittää? Jokainen vanhempi saa kyllä ihan rauhassa tehdä omat päätöksensä siitä, mihin kouluun lapsensa haluaa laittaa, mutta eikö kaikkien olisi hyvä tietää vaihtoehdot? Lisäksi monilla on yhäkin mm. se harhakäsitys - joka on tullut suurista steinerkouluista, joihin on ollut paljon "tunkua" - että lapsi täytyy ilmoittaa jo lähestulkoon synnytyslaitokselta steinerkouluun saadakseen tälle varmasti paikan. Tiedän monta koulua, joiden luokille mahtuisi kovasti lisääkin oppilaita. Ja ne pienet alkavat steinerkoulut, joille ei ole annettu perustamislupaa - koska se on tämän hetken politiikkaa (opetusministerimme tyyliin "peruskoulu riittää" ja pikkukouluja on liikaa muutenkin) - kamppailevat olemassaolostaan ja oppilashankinta on heille elintärkeää jo siksikin, että lupa on sitä vaikeammassa, mitä vähemmän oppilaspohjaa on osoitettavana.
Mulla on tytär steinerissä,
ja poika menossa ekalle,
liikaa siellä lapsia on..
Steinerpedagogiikka on vaihtoehtoinen kasvatussuuntaus eikä mikään uskonto!
Kyllä meillä ainakin postissa tulee jos jonkinnäköistä paskaa myös nimellä osoitettuna, että jos sieltä tulee tieto mahdollisuudesta kasvattaa ja kouluttaa lastaan myös eri suuntauksen mukaisesti ( joka ei kuitenkaan ole mitään aivopesua..) niin onko se nyt niiiiiiiiiiin kauheaa? Ja kuten joku mainitsi, niin tarkoituksena on tehdä myös tiedottaa asiasta. Nämä koulujen valinnat kannattaa tehdä muutenkin omien arvovalintojen mukaan, kannattaako kovia vai pehmeitä arvoja? Itse pidän erityisesti Steinerkoulun tarjoamasta "pehmeästä" oppilaan mukaisesta opetuksesta.