Sulkasatoko?

Minä Vaan

Voisiko meidän urosundulla olla sulkasato tähänaikaan vuodesta?Höyheniä lentelee ja nyt siltä on irronnut pyrstösulkia ja toisesta siivestä kaikki pitkät "käsisulat".Ja Pääläelta niitä pikkuhöyheniä on kadonnut ja päässä tököttää sellasia kovempia oliskohan ne nyt sellasia höyhenten juuria tai jotain sinnepäin.Kertokaa olisko siis jotain sulkasatoa vai onko lintu sairas? Pariskunta on tullut meille syyskuussa,tarkaa ikää en tiedä.

5

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jöalskdjf

      Meillä ainakin yhdellä näkyy olevan aluillaan sulkis nytkin. Ja neljän kaveruksen kanssa tuntuu, että aina niitä höyheniä joltain riittää reilummin lattioille.. joten en huolestuisi.

    • varmaan on

      Eiköhän tuo ole vain sulkasatoa.
      Ensimmäiset uudet sulat kasvavat "otsahöyheniin".
      Aluksi näyttävät sellaisilta piikeiltä, aukeavat kun ovat tarpeeksi kehittyneitä.
      Lintua voi sulkasadon aikana auttaa sulkasatoon tarkoitetulla vitamiini- ja kalkkilisällä jota laitetaan juomaveteen.
      Ihan tavalliset kalkkikivi ja seepiansuomukin riittävät, kun ruoka on monipuolista.
      voisit tarjota linnuille tavallista enemmän keitettyä kananmunan keltuaita. On oikea vitamiini paukku.

    • EläinTarra

      no joillakin unduilla voi olla sulkasato tähän aikaan vuodesta :o no sillä voi olla sulkasato mutta parhaiyen voit kerätä titoa soittamallla lähimmälle eläinlääkärille/kokeneelle unduharrastajalle. :) kiva ku sulla on undu

      • ja seuraa tilannetta

        Katso mihin suuntaan tilanne kehittyy ja jos lintu vain jatkaa kaljuuntumistaan eikä tilalle kasva uusia sulkia, ota yhteys eläinlääkäriin.
        Syynä huonolle höyhenpuvulle voi olla liian yksipuolinen ravinto. Eläinkaupoista saa sulkasadon ajaksi tarkoitettua vitamiiniliuosta.
        Liuosta voi antaa linnuille silloin tällöin vaikka linnulla ei sulkasatoa olisikaan, pitää höyhenpuvun kunnossa.
        Undulaattia kannattaa myös suihkutella useammin kuin tavallisesti. Vesi pitää höyhenet kunnossa.
        Linnuille pitäisi antaa kylpymahdollisuus normaalistikin vähintään kerran viikossa.

        Käypäs osoitteessa:

        www.papukaijayhdistys.fi

        Keskustelufoorumille rekisteröityminen on ilmaista, ja sieltä löytyy paljon kokeneita lintuharrastajia joilta voi neuvoja kysyä lisää.


      • jatkoa
        ja seuraa tilannetta kirjoitti:

        Katso mihin suuntaan tilanne kehittyy ja jos lintu vain jatkaa kaljuuntumistaan eikä tilalle kasva uusia sulkia, ota yhteys eläinlääkäriin.
        Syynä huonolle höyhenpuvulle voi olla liian yksipuolinen ravinto. Eläinkaupoista saa sulkasadon ajaksi tarkoitettua vitamiiniliuosta.
        Liuosta voi antaa linnuille silloin tällöin vaikka linnulla ei sulkasatoa olisikaan, pitää höyhenpuvun kunnossa.
        Undulaattia kannattaa myös suihkutella useammin kuin tavallisesti. Vesi pitää höyhenet kunnossa.
        Linnuille pitäisi antaa kylpymahdollisuus normaalistikin vähintään kerran viikossa.

        Käypäs osoitteessa:

        www.papukaijayhdistys.fi

        Keskustelufoorumille rekisteröityminen on ilmaista, ja sieltä löytyy paljon kokeneita lintuharrastajia joilta voi neuvoja kysyä lisää.

        Linnutkin ovat yksilöitä, ja sulkasadon rajuus vaihtelee hyvinkin paljon. Joillakin vaituvat kaikki sulat kertaheitolla, ja jotkin pudottelevat vanhoja sulkiaan pois hiljalleen ja huomaamatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe