Tarjous laajasta mökkipaketista (80neliön mökki)on tulossa. miten paljon kannattaa varata em. paketin lisäksi pystytykseen, varusteluun jne.
eli riittääkö 1 tai 1,5 kertaa paketin hinta?
Millaisia kokemuksia teillä ?
mökkiprojekti
5
4165
Vastaukset
- R.Akentaja
Samankokoinen mökki on tulossa meillekin. Pystytys alkoi viime keväänä ja nyt talvi on mennyt hiljaiselon merkeissä. Tarkoitus jatkaa nakuttelua keväällä. Hintapuolesta sen verran että paketti maksoi n. 32 kiloa ja sen jälkeen on mennyt palkkoihin, rautakauppakamoihin yms. yhteensä toinen mokoma. Eli siinä vaiheessa kun mökki on ns. täysin valmis niin hilloa on mennyt ehkäpä 80 kiloa. Jos olisin itse tehnyt kaikki (ei palkollisia töissä lainkaan) niin säästöä olisi tullut ehkäpä 20k.
- vielä enemmän
Laitettiin "kylmästä korvesta" aloittaen likimain samat neliöt, mutta sauna-osa erillisrakennuksena. Tontti ja tie noin 50 kiloo, perustusten, rannan, imeytyskentän, sähkökaapelien jne. kaivut ja massat noin 10 kilo-euroa, suunnittelija ja valvoja pari-kolme, hyvin kattava hirsitoimitus (sis. esim. katteet ja eristeet) melkein neljäkymmentä, perustusten teko(perustusmateriaalit sisältyvät urakkaan) ja rakennusten pystytysurakka listoja ja kaiteita vaille avaimet käteen valmiuteen reilut nljäkymmentä kiloa, eli vähän enemmän kuin kuin hirsifirman isotoimitus, lvi-työt ja laitteet imeytyskenttineen reilut kuusi, sähköt jotain viisi, kalusteita ränneistä keittiökalusteiden kautta kiukaisiin ja liesituulettimiin nelisen kiloa, takka töineen viitisen, pintakäsittelyihin aineita kilon verran, työkaluja, pressuja, sammuttimia jne noin kiloeuro. Itse pystyttiin tekeen siivousta, vartiointia ja hanslankaritöitä, mutta itse mahdollisimman paljon tekemällä olisi voinut säästää ehkä kympin . Kaivoa ei vielä ole. Eli jos alle mummonmillin joutuisi myymään niin takkin tulisi. Ei yhtään ihmetytä etuoven hintapyynnit. Huomaathan että "pystytyskustannusten arviot" riippuvat hyvin paljon siitä mitä siihen sisällytetään. Jos kysyt pystytysurakkaa talotoimittajalta, niin firman pystytystarjous lähtee usein valmiilta perustukselta, eikä ole helppoa saada miltään kirvesmiesporukalta tarjousta raivaamattomasta tontista avaimet käteen. Perustaminen voi olla halpaa tai kallista kantavuudesta riippuen, samoin jäteveden käsittely.
- omatoimi
Meillä on valmistumassa Ultimatemarketin Pilha 86, jossa rakennusluvan mukaisia neliöitä 60,5.
Perustus tehtiin uivalle laatalle, josta 40 cm pilarit ylös. Vesivessa ja suihku tulee, joten on laitettu lokasäiliö ja imeytyskenttä.
Otin mökin lämpöseinärakenteella ja rautakauppavarustuksella. Ultimaten porukka pisti rakennuksen pystyyn säältä suojaan toimituksena (katto ovet ikkunat). Itse on siitä jatkettu. Rakennus on nyt viittä vaille valmis. Hilloa tulee menemään aika tarkkaan 50 kiloa, jossa on jo mukana kalusteetkin. Kerroin näin ollen paketin hintaan suhteutettuna on 2,5.
- takamaan tallaaja
itse tein honkarakenteen saunamökin tupa,ph,sauna,parvi 25m2 parvi 10m2 terassi 8m2n.hintaa tuli 31000€.
ei kaivoa,sähköt on
mökkipaketti 17000€,maanrakennus 4000€,pilariperustus 1000€ eril.varasto/puucee n.15m2 2000€,kalusteet koneet 2000€,sähkötyöt tarv. 2500€,varusteet 2500€.
oman työn osuus n.95%.työ tunnit n.700t.laskettu puunkaadosta viimeiseen naulaan. - lvt
Meillä on tekeillä 82 neliön mökki. Myyjän arvio tuntuu pitävän aika hyvin paikkansa eli kokonaishinnaksi tulee n,2,5kertaa "jättitoimituksen" hinta,meillä n.90 000e. Varaudu 10-15% budjetinylitykseen. Kannattaa käyttää paikallisia ammattimiehiä. Aikataulu tuppaa aina myös venyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 835979
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj473995- 1313993
- 693733
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262958Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72527Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332249- 272234
- 2042131
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4471838