Bichon Havanese

Helkkis

Heippa!
Viime kesänä oli tarkoitus ottaa Bichon Frise,mutta ajattelin siirtä hankintaa eteenpäin jotta tietäisin ensin omat suunnitelmat.(ettei pentu joudu paljon olemaan aluksi yksin,muuttoja jne.)
Nyt sitten olen taas alkanut seurailemaan..ja kappas myös kiinnostunut Sukulaisesta Havanesesta.Haluaisin vähän tietoja teiltä jotka omistattee ja tunnette rotua.Eli miten eroaa Frisestä ja muuta ihan perustietoa ko.koirasta.

Kuvista huomaa että Havanesella on pitkä karva joka tavallaan annetaan "valua" pitkänä..Niin mieltä askarruttaa että jos koiraa ei ota näyttely koiraksi,voiko koiran karvan pitää aina lyhyenä(niin kuin Frisellä)?

Mutta tässä muutamia kiireellisiä ajatuksia kiva jos joku kertoilisi mielipiteitä ja ajatuksia tästä havanesesta! (ihan minkälainen normaali elämässä,helppo kouluttaa tarpeen vaatiessa pärjää yksinkin jne..)

38

16023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Havanese ois kai aika hassu lyhytkarvaisena... en oo leikattuja nähnyt.

      • Olen nähnyt

        Minä olen nähnyt nypityn, eikä ollut yhtään hassu. Helpompi pestä vatsapuolikin kurasta kuin pitkäkarvainen koira.
        Ihan söpö oli.


    • turkkiasia..

      Itse olen kasvanut havanesien kanssa ja tälläkin hetkellä minulla ja avomiehelläni on yksi hava kotona. Hyvin iloisia ja ystävällisiä, "kaikki rakastavat minua, minä rakastan kaikkia", koiruuksia ovat. Tottakai kaikki koirat ovat yksilöitä, mutta yleisesti ottaen hyvin helppo rotu kouluttaa. Tuosta havan turkin leikkuusta.. Kyllä voi leikkauttaa (havanesin turkkia ei ikinä nypitä paitsi korvakäytävästä) lyhyemmäksi ja ammattitaitoinen trimmaajahan tekee trimmin toiveidesi ja koiran turkin suomien mahdollisuuksien mukaan. Oma havamme on kokoajan suhteellisen lyhyessä turkissa (n.1-5cm) pikkasen riippuen vuodenajasta. Trimmaan hänet 3-4 kertaa vuodessa (trimmaan työkseni). Paljon havoja jotka ovat "sohvachampioneja" pidetään lyhyemmässä turkissa, koska onhan se paljon helpompi hoitaa ja pitää puhtaana. Luonteeltaan havanese ja frise ovat mielestäni hyvin samanlaisia ja väittäisin, että havannan turkki on jopa pitkänäkin helpompi hoitaa kuin frisen, koska frisen turkkihan on pehmeämpää ja kiharampaa kuin havanesen. Mutta muista, että kumpikin rotu vaatii paljon turkinhoitoa.. Hyvää vauva kuumeilun jatkoa.. =)

      • Helkkis

        hyvää alkavaa viikonloppua kaikille vastanneille ja muillekin!:)
        Pakko nyt kyllä myöntää että positiivinen kokemus näistä keskustelusivuista..kun yleensä täältä ei saa vastausta tai jos saa niin maristaan kuin väärässä aihe alueessa jne.
        Kiitos siis teille vastanneille, ja ei voi muuta sanoa kuin että kuume iski kaksi kertaa vimmatumpana lukemisen jälkeen!

        Nyt on huomannut sen että kun tajusin pitää vuoden miettimis tauon niin sinä aikana on tullut mietittyä paljon muutakin kuin perusseikkoja,ja onneksi törmäsin ja tutustuin tuohon havaan..Ja se on tosi että jos Bichon roduista haaveilee se vaatii paljon turkin hoitoa,mutta siihen kyllä olen jo sisäistäny itseni ;)

        Hei jos jollakin tulee vielä havasta asioista ja kokemuksia niin ei ku tänne vaan niin laitetaan kiertoon hyvät ja huonot kokemusket!

        Hyvää talven jatkoa kaikille


      • Havanais
        Helkkis kirjoitti:

        hyvää alkavaa viikonloppua kaikille vastanneille ja muillekin!:)
        Pakko nyt kyllä myöntää että positiivinen kokemus näistä keskustelusivuista..kun yleensä täältä ei saa vastausta tai jos saa niin maristaan kuin väärässä aihe alueessa jne.
        Kiitos siis teille vastanneille, ja ei voi muuta sanoa kuin että kuume iski kaksi kertaa vimmatumpana lukemisen jälkeen!

        Nyt on huomannut sen että kun tajusin pitää vuoden miettimis tauon niin sinä aikana on tullut mietittyä paljon muutakin kuin perusseikkoja,ja onneksi törmäsin ja tutustuin tuohon havaan..Ja se on tosi että jos Bichon roduista haaveilee se vaatii paljon turkin hoitoa,mutta siihen kyllä olen jo sisäistäny itseni ;)

        Hei jos jollakin tulee vielä havasta asioista ja kokemuksia niin ei ku tänne vaan niin laitetaan kiertoon hyvät ja huonot kokemusket!

        Hyvää talven jatkoa kaikille

        Meillä Bichon Havanais-pentu, pian puolivuotias.Aivan ihana ollut, lapsiystävällinen, eloisa, leikkisä, mutta myös rauhallinen, tilanteesta riippuen!Hyvin oppivainen, innokas! Kampaan, harjaan turkin melkein päivittäin, n. 2 viikon välein pesen ja föönaan, kampaan ja harjaan! Ei vaikeaa. Helppoa jos tykkää koiransa siistinä pitää. Meillä ei ainakaan vielä takkuja ole edes turkkiin tullut, kammatessa nyt karvaa vähän lähtee. Lähtisikö jo pentukarva pois näin...
        Beige-valkoinen meidän koiran väri, ei likaannu niin helposti kuin täysin valkoinen, tai lika ei näy vaikka tosin pesun jälkeen eron huomaakin..

        Ihana koira! Suosittelen:)


      • Oma Havanais
        Havanais kirjoitti:

        Meillä Bichon Havanais-pentu, pian puolivuotias.Aivan ihana ollut, lapsiystävällinen, eloisa, leikkisä, mutta myös rauhallinen, tilanteesta riippuen!Hyvin oppivainen, innokas! Kampaan, harjaan turkin melkein päivittäin, n. 2 viikon välein pesen ja föönaan, kampaan ja harjaan! Ei vaikeaa. Helppoa jos tykkää koiransa siistinä pitää. Meillä ei ainakaan vielä takkuja ole edes turkkiin tullut, kammatessa nyt karvaa vähän lähtee. Lähtisikö jo pentukarva pois näin...
        Beige-valkoinen meidän koiran väri, ei likaannu niin helposti kuin täysin valkoinen, tai lika ei näy vaikka tosin pesun jälkeen eron huomaakin..

        Ihana koira! Suosittelen:)

        Jatkan vähän turkista vielä...
        Olen itse leikannut pennultani jo naamasta karvoja, tassukarvoja ja mahanaluskarvoja. Tosi tuuhea karva nyt, kasvaa pidemmäksi koko ajan. En aio käyttää koiraa näyttelyssä joten karvaa saa leikata, näyttelykoirilla tarkemmat säännöt karvanleikkuusta. Aion viedä siistittäväksi, trimmattavaksi myös ammattilaiselle sitten kun turkki pidempi, hankalampi kai itse, jos haluaa siistin, tasaisen lopputuloksen.
        Koira kannattaa kuitenkin kaikkiin näihin, pesuun ym. toimenpiteisiin opettaa jo alusta-alkaen, ettei tule myöhemmin vaikeuksia. Vaikka koira laittaa vastaan, yrittää näykkiä jne. toimenpidettä ei saa lopettaa, koira luulee pääsevänsä siitä sitten myöhemminkin aina samoin! Meillä ei nyt varsinaisesti nauti kampauksesta ainakaan vielä, muttei kovin vastaankaan enää laita.
        Onhan tämä tällaista opettelua ensimmäisen koiranomistajalle, mutta pieni haasteellisuus ei pahasta jos koirasta tykkää:)


      • Haaveilija
        Oma Havanais kirjoitti:

        Jatkan vähän turkista vielä...
        Olen itse leikannut pennultani jo naamasta karvoja, tassukarvoja ja mahanaluskarvoja. Tosi tuuhea karva nyt, kasvaa pidemmäksi koko ajan. En aio käyttää koiraa näyttelyssä joten karvaa saa leikata, näyttelykoirilla tarkemmat säännöt karvanleikkuusta. Aion viedä siistittäväksi, trimmattavaksi myös ammattilaiselle sitten kun turkki pidempi, hankalampi kai itse, jos haluaa siistin, tasaisen lopputuloksen.
        Koira kannattaa kuitenkin kaikkiin näihin, pesuun ym. toimenpiteisiin opettaa jo alusta-alkaen, ettei tule myöhemmin vaikeuksia. Vaikka koira laittaa vastaan, yrittää näykkiä jne. toimenpidettä ei saa lopettaa, koira luulee pääsevänsä siitä sitten myöhemminkin aina samoin! Meillä ei nyt varsinaisesti nauti kampauksesta ainakaan vielä, muttei kovin vastaankaan enää laita.
        Onhan tämä tällaista opettelua ensimmäisen koiranomistajalle, mutta pieni haasteellisuus ei pahasta jos koirasta tykkää:)

        Minulle on tulossa tänä keväänä synt.pentueesta koira. En ole kylläkään varannut vielä.mutta aion mennä katsomaan ja olen todella harkinnut tätä rotua.
        Asun yksin, enkä ole aivan terve. Liikuntaongelmia ajoittain.
        Uskallanko ottaa pennun?
        Kumpi sinulla, narttu vai uros?


      • Helkkis
        Haaveilija kirjoitti:

        Minulle on tulossa tänä keväänä synt.pentueesta koira. En ole kylläkään varannut vielä.mutta aion mennä katsomaan ja olen todella harkinnut tätä rotua.
        Asun yksin, enkä ole aivan terve. Liikuntaongelmia ajoittain.
        Uskallanko ottaa pennun?
        Kumpi sinulla, narttu vai uros?

        Kiitos kauheasti nuista viesteistä..ei meinaa nahoissa pysyä täällä tietokoneen takana, kun lukee viestejänne! En enää epäile hetkeäkään mikä on minulle sopiva rotu, se on juuri tämä :)

        Tuo karvanpituus asia oli minulle aluksi arvoitus että saahan sen tosiaan pitää lyhyenä, jos ei aio koiraa ottaa näyttely ym.toimintaan!Mutta olenpa nyt siihenkin saanut täällä upeita vastauksia.

        Nyt ei muuta kuin pentuja etsiskelemään, narttua olen alusta asti ajatellut. Meillä kun aina on ollut perheessämme sekarotuisia koiria ja uroksia :)

        Hei jos jollakin on tietoa että olisi tulossa havapentuja, mielellään pohjoissuomesta (myös muualta) niin ei muutaku tänne vaan ilmotusta mulle.
        Ja vielä saapi laittaa havoista tietoa..


      • Narttu-pentu
        Haaveilija kirjoitti:

        Minulle on tulossa tänä keväänä synt.pentueesta koira. En ole kylläkään varannut vielä.mutta aion mennä katsomaan ja olen todella harkinnut tätä rotua.
        Asun yksin, enkä ole aivan terve. Liikuntaongelmia ajoittain.
        Uskallanko ottaa pennun?
        Kumpi sinulla, narttu vai uros?

        Eli kuin otsikosta huomasitkin, meillä on narttu-pentu! Nartut vähän rauhallisempia luonteeltaan kai kuin urokset, jäävät myös kooltaan kai vähän pienemmiksi! Tämä koira pitää liikunnasta, reipas lenkkeilijä, tosin minä vielä kävelyttänyt kuin pieniä lenkkejä,n. 1 km-pituisia korkeintaan mutta ei tarviikaan pitkiä lenkkejä kävelyttää.


      • Helkkis
        Narttu-pentu kirjoitti:

        Eli kuin otsikosta huomasitkin, meillä on narttu-pentu! Nartut vähän rauhallisempia luonteeltaan kai kuin urokset, jäävät myös kooltaan kai vähän pienemmiksi! Tämä koira pitää liikunnasta, reipas lenkkeilijä, tosin minä vielä kävelyttänyt kuin pieniä lenkkejä,n. 1 km-pituisia korkeintaan mutta ei tarviikaan pitkiä lenkkejä kävelyttää.

        itsekin ajatellut, että nartut voivat olla omalla tavalla hieman rauhallisempia! Ja se on totta että kooltaan jäävät hieman pienemmiksi kuin urokset (vaikka poikkeuksiahan aina saattaa olla)
        Jotenkin en kyllä itse ole edes osannut ajatella urosta itselleni,ja hyvä kai se on kun alusta asti tietää kumman haluaa niin ei tarvitse sen asian kanssa temppuilla:)

        Miten muuten te jotka olette ottaneet pentuja, niin oletteko valinneet sen kaikista siroimman pennun vai kookkaimmman..Itsellä on vain sellainen outo vietti että se pienin ja heiveröisin tuntuu siltä että tuo on pakko saada itselle ja hoivata se! :)
        Onko mielipiteitä siitä että vaikuttaako koko johonkin/jotenkin..Jääkö siroin pienimmäksi vai kasvaako muita suuremmaksi jne?

        Millä tavalla te valitsisitte pentueesta omanne? Koon, tunteen, vai sen joka ensimmäisenä sinusta "kiinnostunut", reippain, arin jne...

        No siinä sitä tekstiä taas taisi tulla liikaakin :)


      • Helkkikselle
        Helkkis kirjoitti:

        itsekin ajatellut, että nartut voivat olla omalla tavalla hieman rauhallisempia! Ja se on totta että kooltaan jäävät hieman pienemmiksi kuin urokset (vaikka poikkeuksiahan aina saattaa olla)
        Jotenkin en kyllä itse ole edes osannut ajatella urosta itselleni,ja hyvä kai se on kun alusta asti tietää kumman haluaa niin ei tarvitse sen asian kanssa temppuilla:)

        Miten muuten te jotka olette ottaneet pentuja, niin oletteko valinneet sen kaikista siroimman pennun vai kookkaimmman..Itsellä on vain sellainen outo vietti että se pienin ja heiveröisin tuntuu siltä että tuo on pakko saada itselle ja hoivata se! :)
        Onko mielipiteitä siitä että vaikuttaako koko johonkin/jotenkin..Jääkö siroin pienimmäksi vai kasvaako muita suuremmaksi jne?

        Millä tavalla te valitsisitte pentueesta omanne? Koon, tunteen, vai sen joka ensimmäisenä sinusta "kiinnostunut", reippain, arin jne...

        No siinä sitä tekstiä taas taisi tulla liikaakin :)

        Luin ohjeen kirjasta "Koiranomistajan kootut kysymykset":
        Pennun valinnasta
        Tarkkaile pentuja etäältä jonkin aikaa.Kiinnitä huomiota, onko agressiivinen toisia kohtaan, pureeko emoaan, onko leikkisämpi, haukkuuko. Vaikuttaako aralta, yrittääkö piiloon.
        Lähesty pentuja hitaasti ja polvistu niiden tasolle.
        Etsipentu joka on utelias, muttei riidanhaluinen, valitse siis pentu joka ei pelkää kun leikit sen kanssa.
        Nouse seisomaan ja katso olkasi yli, mitkä pennuista lähtevät seuraamaan sinua. Polvistu ja ota yksi niistä syliisi ja vie se toiseen huoneeseen. Leiki siellä sen kanssa kahden muutama minuutti.

        Jos se nuolee kaikkea näkemäänsä ja sen häntä heiluu kovasti, olet valinnut itsellesi hyvän seuraeläimen.

        Aion itse ainakin ottaa nämä opit käyttöön, kun keväämmällä menen pentuja katsomaan.


      • Good fellow
        Helkkis kirjoitti:

        itsekin ajatellut, että nartut voivat olla omalla tavalla hieman rauhallisempia! Ja se on totta että kooltaan jäävät hieman pienemmiksi kuin urokset (vaikka poikkeuksiahan aina saattaa olla)
        Jotenkin en kyllä itse ole edes osannut ajatella urosta itselleni,ja hyvä kai se on kun alusta asti tietää kumman haluaa niin ei tarvitse sen asian kanssa temppuilla:)

        Miten muuten te jotka olette ottaneet pentuja, niin oletteko valinneet sen kaikista siroimman pennun vai kookkaimmman..Itsellä on vain sellainen outo vietti että se pienin ja heiveröisin tuntuu siltä että tuo on pakko saada itselle ja hoivata se! :)
        Onko mielipiteitä siitä että vaikuttaako koko johonkin/jotenkin..Jääkö siroin pienimmäksi vai kasvaako muita suuremmaksi jne?

        Millä tavalla te valitsisitte pentueesta omanne? Koon, tunteen, vai sen joka ensimmäisenä sinusta "kiinnostunut", reippain, arin jne...

        No siinä sitä tekstiä taas taisi tulla liikaakin :)

        Oman havani sain vahingossa.Ystäväni on kasvattaja
        ja hänelle oli tulossa pari pentua Treelta mutta...
        Toinen olikin lyhytkarvageenin omaava,joten hän ei voinut sitä pitää.Minä sitten tarjouduin ottamaan kyseisen virheellisen uroksen.Enkä ole kyl katunut.Herra on aika loistava persoona.Jos haluatte nähdä kyseisen höpön niin irc-gallerias nicillä so_lost on yksi kuva.


      • helkkis
        Good fellow kirjoitti:

        Oman havani sain vahingossa.Ystäväni on kasvattaja
        ja hänelle oli tulossa pari pentua Treelta mutta...
        Toinen olikin lyhytkarvageenin omaava,joten hän ei voinut sitä pitää.Minä sitten tarjouduin ottamaan kyseisen virheellisen uroksen.Enkä ole kyl katunut.Herra on aika loistava persoona.Jos haluatte nähdä kyseisen höpön niin irc-gallerias nicillä so_lost on yksi kuva.

        hei laitoit viestiä että so_lost nimimerkillä löytyy omasta havastasi kuva..
        Siellä on yksi koiran kuva kylläkin mutta se ei todellakaan ole Havanais!! Että se siitä


      • good fellow
        helkkis kirjoitti:

        hei laitoit viestiä että so_lost nimimerkillä löytyy omasta havastasi kuva..
        Siellä on yksi koiran kuva kylläkin mutta se ei todellakaan ole Havanais!! Että se siitä

        Kennelistä Ganesan.Mutta koska se omaa lyhytkarvageenin niin ei näytä tavalliselta havalta.
        Ganesan on kasvattanut havoja jo 20 vuotta ja on arvostettu kennel.Tiedän myös koirani vanhemmat joista kumpikin on muotovaliohava.Mutta tosiaan tuo kyseinen geeni joka on harvinainen,saa herran näyttämään vähän oudolta.
        Herra on rekisteröity liittoon.


      • Helkkis
        good fellow kirjoitti:

        Kennelistä Ganesan.Mutta koska se omaa lyhytkarvageenin niin ei näytä tavalliselta havalta.
        Ganesan on kasvattanut havoja jo 20 vuotta ja on arvostettu kennel.Tiedän myös koirani vanhemmat joista kumpikin on muotovaliohava.Mutta tosiaan tuo kyseinen geeni joka on harvinainen,saa herran näyttämään vähän oudolta.
        Herra on rekisteröity liittoon.

        No pakko kait se sitten on uskoa! :)

        Vaikka ei se kyllä yhtään näytä Havalta..kuonokin ihan erinäkäköinen..
        Mutta mikäs siinä!

        Kaikki ketkä vain haluaa laittakaa vaan lisää Havasta ajatuksia tietoa ym..ja jos joku tietää että jollekin olisi tulossa pentuja saa ilmoittaa :)


    • jaa

      Mulla on tällä hetkellä 2 havaneseä mutta ei ole leikattu (tiedätte varmaan miksi ;) ) mutta mul on ollut leikattu turkkinen.
      helppo pestä kurasta ja muutenkin.
      hava eroa friseestä sillai että
      friseellä on "nalleamaiset" korvat ja havalla taas "riippu" korvat. ja turkki on taas lyhyt ja pehmeä.Havalla on taas kova,silkkinen tai karhea.
      sen enempää en osaa sanoa.

      • Hava

        Hei minäkin olen miettinyt itselle havaa. ja pohtinut samaa kysymystä että voiko karvan pitää lyhyenä kun haluaa vain seurakoiraksi! Mutta miten tuo "korvakarva" (tyhmä sana:) että voiko sitä pitää tavallaan aina lyhyenä kun sehän luontaisesti kasvaa pitkäksi riippuuvaksi..
        Pentukuvasta näkee hyvin minkälaiset ne ovat kun karva ei ole kerinnyt vielä kasvaa.


      • hava
        Hava kirjoitti:

        Hei minäkin olen miettinyt itselle havaa. ja pohtinut samaa kysymystä että voiko karvan pitää lyhyenä kun haluaa vain seurakoiraksi! Mutta miten tuo "korvakarva" (tyhmä sana:) että voiko sitä pitää tavallaan aina lyhyenä kun sehän luontaisesti kasvaa pitkäksi riippuuvaksi..
        Pentukuvasta näkee hyvin minkälaiset ne ovat kun karva ei ole kerinnyt vielä kasvaa.

        ku joku viittis vastata ni ois tosi kiva...:)


      • jaa
        Hava kirjoitti:

        Hei minäkin olen miettinyt itselle havaa. ja pohtinut samaa kysymystä että voiko karvan pitää lyhyenä kun haluaa vain seurakoiraksi! Mutta miten tuo "korvakarva" (tyhmä sana:) että voiko sitä pitää tavallaan aina lyhyenä kun sehän luontaisesti kasvaa pitkäksi riippuuvaksi..
        Pentukuvasta näkee hyvin minkälaiset ne ovat kun karva ei ole kerinnyt vielä kasvaa.

        Tota havan voi leikata jos haluaa (parempisen on olla kesäsin)

        myös korvat voi leikata mutta korvan sisästä täytyy nyppiä.


      • Hava
        jaa kirjoitti:

        Tota havan voi leikata jos haluaa (parempisen on olla kesäsin)

        myös korvat voi leikata mutta korvan sisästä täytyy nyppiä.

        kiitos viestistä! :)

        muuten miten "pitkät" ovat Havan korvat aikuisiässä? Kun nehän niinsanotusti rippuvat..


      • jaa
        Hava kirjoitti:

        kiitos viestistä! :)

        muuten miten "pitkät" ovat Havan korvat aikuisiässä? Kun nehän niinsanotusti rippuvat..

        nyt kyllä kysyit vaikeen kysymyksent.höm..
        ei se pitkä ole.
        mutta kannattaa käydä koira näyttelyissä katsomassa minkälainen havanes on ylipäätään.
        rohkeasti lähimpään koira näyttelyyn ja katsomaan ja kysymään ;)


    • naglo

      Hmm mistäköhän sitä oikein aloittaisi :D

      Kiva että olet päätynyt havanaisiin, aivan ihana rotu ja uskomaton luonne tällä rodulla. :) Miinusta ehkä vaativasta turkista, mutta kyllä sen kanssa todellakin pärjää kunhan on tarpeeksi kärsivällinen. Meiltä löytyy siis reilu 2-vuotias havapoika. Nyttemmin olen pitänyt sillä lyhyttä turkkia, koska näyttelyissä ei enää käydä (eivät olleet meidän alaa ne ;) poika oli aina vähän liiankin innokas kehässä). Aika on kulunut kyllä tosi nopeesti pojan kanssa, tuntuu että vasta vähän aikaa sitten se meille tuli. :) Sillon pari vuotta sitten meidän oli tarkotus ottaa bichon frise tai cotoni, mutta törmättiinkin sitten havanaisiin, ja ne vei sydämen heti! Tosi helppo rotu kouluttaa ja muutenkin yhteistyöhaluinen ja miellyttämisenhaluinen. Yksin pärjää hyvin työ - ja koulupäivät ja siinä ei oo ainakaan meillä ollut mitään ongelmia. Liikuntaa vaatii aika vähän vaikka jaksaa toki pitkiäkin lenkkejä ja jopa pieniä hölkkälenkkejä. Monipuolinen rotu ja harrastusmahdollisuuksia löytyy näyttelyistä tokoon ja agiin jne. Koko on havanaisin yksi hyvä puoli ja sitä on helppo kuljettaa mukana minne meneekin. Meidän poika on ehtinyt jo matkustella ympäri Suomea niin junassa kuin autossakin ja hyvin on menny. Koiruutemme tykkää myös kesäisin uimisesta ja tässä tapauksessa lyhyt turkki on vain etuna. Jos herää vielä jotain kysymyksiä, niin tänne voit kirjoitella niin yritän vastailla parhaan kykyni mukaan. :) Voisin kirjoittaa vaikka kuinka monta sivua tekstiä havanaiseista, mutta ehkä lopetan tällä erää tähän. Kannattaa vierailla havannalaisten nettisivuilta osoitteessa www.bichonhavanais.fi Sieltä löytyy rodun kasvattajat ja pentuvälitys ym. Tulee kuitenkin muistaa, että aina paras kasvattaja ei ole se lähin kasvattaja. ;) Havannalaisilla on myös oma keskustelufoorumi osoitteessa http://p1.foorumi.info/havanese/ ja myös Koirat.com-sivustolta löytyy keskustelua ja tietoa rodusta. Kannattaa surffailla noilla sivuilla. :)

      • naglo

        Huomasinkin, että olit kysellyt pennun valitsemisesta ja koosta jne. niin vastaan vielä siihen. :)

        Eli meillä pennun valinta tapahtui suht helposti, poika kun oli heti ensimmäisenä meitä ovella vastassa kun menimme pentuja katsomaan. Se oli tosiaan rakkautta ensi silmäyksellä. Olimme suunnitelleet menevämme katsomaan muidenkin kasvattajien pentuja, mutta tämän tapaamisen jälkeen ei tarvetta ollut. Samassa pentueessa oli vielä toinenkin urospentu vapaana ja sille oli lupailtu alustavasti hyvää tulevaisuutta näyttelyissä, mutta vaikka näyttelyt kiinnostivatkin vielä tuolloin, ei päätöstä enää voinut muuttaa. Niin omalta havamme tuntui jo silloin. Poika oli pentueensa pienin mutta se ei todellakaan ollut kuva tulevaisuudesta. Siitä nimittäin kasvoi loppuen lopuksi pentueensa suuri kokoisin. :D Havamme säkä on nimittäin 30 cm ja paino 6 kg, eli siinä ihan ylärajoilla. Ei olisi kyllä uskonut sellaisesta rääpäleestä mitä se oli silloin 6 viikkoisena... :)


      • Havanes Hemuli Niisku
        naglo kirjoitti:

        Huomasinkin, että olit kysellyt pennun valitsemisesta ja koosta jne. niin vastaan vielä siihen. :)

        Eli meillä pennun valinta tapahtui suht helposti, poika kun oli heti ensimmäisenä meitä ovella vastassa kun menimme pentuja katsomaan. Se oli tosiaan rakkautta ensi silmäyksellä. Olimme suunnitelleet menevämme katsomaan muidenkin kasvattajien pentuja, mutta tämän tapaamisen jälkeen ei tarvetta ollut. Samassa pentueessa oli vielä toinenkin urospentu vapaana ja sille oli lupailtu alustavasti hyvää tulevaisuutta näyttelyissä, mutta vaikka näyttelyt kiinnostivatkin vielä tuolloin, ei päätöstä enää voinut muuttaa. Niin omalta havamme tuntui jo silloin. Poika oli pentueensa pienin mutta se ei todellakaan ollut kuva tulevaisuudesta. Siitä nimittäin kasvoi loppuen lopuksi pentueensa suuri kokoisin. :D Havamme säkä on nimittäin 30 cm ja paino 6 kg, eli siinä ihan ylärajoilla. Ei olisi kyllä uskonut sellaisesta rääpäleestä mitä se oli silloin 6 viikkoisena... :)

        Terve.!
        Saisinko tietää kenen kasvatti teidän poika on.?


      • Havanes Hemuli Niisku
        Havanes Hemuli Niisku kirjoitti:

        Terve.!
        Saisinko tietää kenen kasvatti teidän poika on.?

        Terve.!
        Saisinko tietää kenen kasvatti teidän poika on.?
        Eli naglolta kysyisin


      • naglo
        Havanes Hemuli Niisku kirjoitti:

        Terve.!
        Saisinko tietää kenen kasvatti teidän poika on.?
        Eli naglolta kysyisin

        ..On ihan rodun kasvattajalta tuolta Vantaalta, mutta hänellä ei ole varsinaista kennelnimeä. Rotuyhdistyksen pentuvälityksen kautta löydettiin. :)


      • Helkkis

        heips!

        nyt tauon jälkeen ajattelin kirjoittaa tännekin eli nyt se koiranpentu on sitten minulle tulossa, huh hu..tuntuu että päivät kuluvat niin hitaasti että viikonloppuna siis mennään etelästä päin hakemaan!

        Olisi tosi kiva jos te kaikki havojen omistajat laittaisitte kaikenlaisia vinkkejä minulle kun pentu tulee taloon.. ja mitä mieltä olette hinnasta 1000 € ja vain isä on käynyt muutaman kerran näyttelyissä? onko liikaa vai ihan sopiva.

        Kiitos jo etukäteen ja odotellaan kaikki kevättä iloisin mielin


      • naglo
        Helkkis kirjoitti:

        heips!

        nyt tauon jälkeen ajattelin kirjoittaa tännekin eli nyt se koiranpentu on sitten minulle tulossa, huh hu..tuntuu että päivät kuluvat niin hitaasti että viikonloppuna siis mennään etelästä päin hakemaan!

        Olisi tosi kiva jos te kaikki havojen omistajat laittaisitte kaikenlaisia vinkkejä minulle kun pentu tulee taloon.. ja mitä mieltä olette hinnasta 1000 € ja vain isä on käynyt muutaman kerran näyttelyissä? onko liikaa vai ihan sopiva.

        Kiitos jo etukäteen ja odotellaan kaikki kevättä iloisin mielin

        Tosi kiva juttu. :) En ehdi nyt kauheasti kirjoittaa, mutta sen vinkin antaisin, että kannattaa ostaa kaikki tarvittava valmiiksi ennen pennun tuloa. Eka yö voi olla aika hirvee ku pikkunen tietysti itkee emoaan mutta kyllä se sitten siitä. :) Kannattaa vaan rauhassa antaa pennun totutella uuteen kotiin eikä häslätä liikaa, kutsua kylään ystäviä tms. Ekat pari päivää kannattaa olla ihan rauhallisesti. Nykyisin havannat maksaa sen tonnin ihan yleisesti, että se on ihan normi hinta. Ja jos pentu on luotettavalta kasvattajalta niin luulisin että kaikki on ihan ok. Ei se näyttelyissä käynti ole välttämättä ihan välttämätöntä jos vain kotikoiraa haetaan. Onnellisia hetkiä tulevan pennun kanssa ja hyvää kevättä!


      • Helkkis
        naglo kirjoitti:

        Tosi kiva juttu. :) En ehdi nyt kauheasti kirjoittaa, mutta sen vinkin antaisin, että kannattaa ostaa kaikki tarvittava valmiiksi ennen pennun tuloa. Eka yö voi olla aika hirvee ku pikkunen tietysti itkee emoaan mutta kyllä se sitten siitä. :) Kannattaa vaan rauhassa antaa pennun totutella uuteen kotiin eikä häslätä liikaa, kutsua kylään ystäviä tms. Ekat pari päivää kannattaa olla ihan rauhallisesti. Nykyisin havannat maksaa sen tonnin ihan yleisesti, että se on ihan normi hinta. Ja jos pentu on luotettavalta kasvattajalta niin luulisin että kaikki on ihan ok. Ei se näyttelyissä käynti ole välttämättä ihan välttämätöntä jos vain kotikoiraa haetaan. Onnellisia hetkiä tulevan pennun kanssa ja hyvää kevättä!

        Vastasi nalgo :) odottelinkin että vastaisit minulle.. tahtoo se kyllä jännittää ja kun ei vielä yhtään tiedä minkälaista se sitten tulee olemaan mutta täytyy toivoa että kaikki menee hyvin! ja varsinkin automatka kun melkein 4tuntia kestää..mitähän kannattaisi varata mukaan, esim leluja?
        Niin ja kun kokemusta sinulla on niin minkälaisista leluista havat tykkäävät.

        Olisi kiva nalgo jos voitaisiin toisten sähköpostit vaikka ottaa niin voisi sitten tarpeen tullen olla sinuun yhteydessä ja jakaa neuvoa.

        Harmi vain kun en itse pysty kuin sunnuntai päivän olemaan sen kanssa kun maanantaina jo töihin meno mutta onneksi äiti on lomalla niin ei tarvitse heti yksin jättää.


      • Helkkis
        Helkkis kirjoitti:

        Vastasi nalgo :) odottelinkin että vastaisit minulle.. tahtoo se kyllä jännittää ja kun ei vielä yhtään tiedä minkälaista se sitten tulee olemaan mutta täytyy toivoa että kaikki menee hyvin! ja varsinkin automatka kun melkein 4tuntia kestää..mitähän kannattaisi varata mukaan, esim leluja?
        Niin ja kun kokemusta sinulla on niin minkälaisista leluista havat tykkäävät.

        Olisi kiva nalgo jos voitaisiin toisten sähköpostit vaikka ottaa niin voisi sitten tarpeen tullen olla sinuun yhteydessä ja jakaa neuvoa.

        Harmi vain kun en itse pysty kuin sunnuntai päivän olemaan sen kanssa kun maanantaina jo töihin meno mutta onneksi äiti on lomalla niin ei tarvitse heti yksin jättää.

        niin vielä jatkan..
        Auttaisikohan pennun kotiutumiseen se kun meillä on sekaroituinen musta uros koira (leikattu) todella rauhallinen tapaus.että ei varmasti huonoa tykkää uudesta koira tulokkaasta. Mutta mietin vain sitä että pelkääköhän se sitä kun on normaalikokoinen ja vielä musta..?


      • naglo
        Helkkis kirjoitti:

        niin vielä jatkan..
        Auttaisikohan pennun kotiutumiseen se kun meillä on sekaroituinen musta uros koira (leikattu) todella rauhallinen tapaus.että ei varmasti huonoa tykkää uudesta koira tulokkaasta. Mutta mietin vain sitä että pelkääköhän se sitä kun on normaalikokoinen ja vielä musta..?

        En halua olla mitenkään töykeä, mutta en kehtaa täällä jaella sähköpostiosoitettani, mutta jos sinulle on jotain kysymyksiä niin kannattaa kirjoittaa Koirat.comin bichon havanais-keskusteluun tai sitten havannalaisten keskustelupalstalle: http://p1.foorumi.info/havanese/ Sieltä saat varmastikin apua. :) En minä edes kovin pätevä neuvoja ole koira-asioissa. :) Kokemusta on vain tämän yhden oman koiran osalta eli aika vähän..

        Varmastikin se hakumatka menee ihan hyvin. Kannattaa ottaa pyyhe tms. mukaan ja vettä myös. Tuskinpa muuta tarvitaan. Eri koirat tykkäävät erilaisista leluista ja on tosi vaikea yleistää, että minkälaisista havannata pitäisivät... Meidän poika ei ikinä ole leluista kauheasti perustanut paitsi joistakin pehmoeläimistä (jotka se on kaikki rikkonut :P). Tuosta koira-asiasta hmm. en ehkä itse toisi heti toista koiraa pentua katsomaan vaikka se olisikin kiltti (jos se ei siis teillä asu? sitten se on eri juttu). Antaisin pennun ensin rauhassa kotiutua ja vasta sitten tutustuttaisin koirat. Mutta en ole todellakaan mikään ekspertti tällaisissa asioissa. :D Kannattaa kysellä kasvattajalta, jos hän tietäisi. Muutenkin on parasta kysyä kasvattajalta kaikissa koiraan liittyvissä asioissa. Vinkkinä vielä, että ennen kuin pentu jää yksin kotiin kannattaa tehdä yksinoloharjoituksia sen kanssa. Ohjeita niihin löytyy esim. koira kirjoista ja varmaan netistäkin.


      • naglo
        naglo kirjoitti:

        En halua olla mitenkään töykeä, mutta en kehtaa täällä jaella sähköpostiosoitettani, mutta jos sinulle on jotain kysymyksiä niin kannattaa kirjoittaa Koirat.comin bichon havanais-keskusteluun tai sitten havannalaisten keskustelupalstalle: http://p1.foorumi.info/havanese/ Sieltä saat varmastikin apua. :) En minä edes kovin pätevä neuvoja ole koira-asioissa. :) Kokemusta on vain tämän yhden oman koiran osalta eli aika vähän..

        Varmastikin se hakumatka menee ihan hyvin. Kannattaa ottaa pyyhe tms. mukaan ja vettä myös. Tuskinpa muuta tarvitaan. Eri koirat tykkäävät erilaisista leluista ja on tosi vaikea yleistää, että minkälaisista havannata pitäisivät... Meidän poika ei ikinä ole leluista kauheasti perustanut paitsi joistakin pehmoeläimistä (jotka se on kaikki rikkonut :P). Tuosta koira-asiasta hmm. en ehkä itse toisi heti toista koiraa pentua katsomaan vaikka se olisikin kiltti (jos se ei siis teillä asu? sitten se on eri juttu). Antaisin pennun ensin rauhassa kotiutua ja vasta sitten tutustuttaisin koirat. Mutta en ole todellakaan mikään ekspertti tällaisissa asioissa. :D Kannattaa kysellä kasvattajalta, jos hän tietäisi. Muutenkin on parasta kysyä kasvattajalta kaikissa koiraan liittyvissä asioissa. Vinkkinä vielä, että ennen kuin pentu jää yksin kotiin kannattaa tehdä yksinoloharjoituksia sen kanssa. Ohjeita niihin löytyy esim. koira kirjoista ja varmaan netistäkin.

        Teinkin tänne Suomi24:ään sähköpostin, niin voit halutessasi mailata sinne eli osoite on [email protected] :) Koetan vastailla sen mukaan kun vain ehdin. Mutta tosiaan tuolta havannalaisten keskustelupalstalta kannattaa kysellä jos on jotain mielessä. Siellä liikkuu todella fiksuja rodun kasvattajia sekä harrastajia. Suosittelen lämpimästi!


    • Bichon Frisen fani/omistaja

      Havanase eroaa Frisestä, Havan karva on pitkää ja ihan kuin "aaltoilevaa". Kuntaas Bichon Frisellä kiharaa eikä villä maassa.
      Luonne lienee melkein sama eli: vilkas ja iloinen.
      Bichon havanasen turkkia voi hyvin pitää lyhyenä.

    • peura-PETRA

      Heiij.. meil on Bichon havanais-koira joka täyttää pian 10-vuotta

      • Havanese-santtu

        peura-PETRA, minkä ikäinen olet? Wikipediasta tosiaan saa ihan hyvää tietoa, mutta en suosittele, että uskoo kaiken mitä siellä sanotaan. Ja toiseksi, havanese ei kärsi vaikka olisikin pitkällä turkilla ympäri vuoden, kesälläkin, sillä lyhyessä turkissa koiralle tulee yleensä vielä kuumempi kuin pitkässä. Ja bichon frisen naamataulun muoto ei ole kovin havanesen kasvojen pyöreyttä kummempi, vaan pyöreäksi muotoiltu pään turkki tekee pyöreän, melkein epäsopusuhtaisen vaikutelman.

        Mutta havanese on omasta mielestäni hiukan friseä kivempi rotu, koska sen turkki on hiukan helppohoitoisempi, koko hiukan pienempi ja ulkonäkö söötti. Lisäksi havanese ei ole yhtä itsepäinen kuin frise.

        Itselläni on 9-viikkoinen valkokulta havanesepentu, uros, ja suosittelen rotua :) Etenkin pentuna aika utelias ja elinvoimainen, suorastaan villi, mutta kasvaessaan varmasti rauhoittuu ihanaksi ja tottelevaiseksi seuralaiseksi :) Lisäksi havanese ei tarvitse ihan yhtä paljon liikuntaa ja pitkiä lenkkejä kuin frise, ja kuulemma oppii temppujakin helpommin ja tykkää esittää yleisölle.. =) Havanesessa myös on runsaasti erilaisia värivaihtoehtoja, valkoista, mustaa, soopelia, valkokultaa, kultavalkoa, harmaanvalkoista, mustavalkoista, valkomustaa jne....


    • mo

      havanna

    • Havannafani

      Havannan omistajana voin suositella lämpimästi rotua. Edellinen koira frise, ja luonteessa on yllättävän paljonkin eroa. Havanna on "pehmeäluonteinen", lempeästi käsiteltävä, kun taas frise osaa olla melkoisen itsepäinen ja sen kanssa ei passaa lepsuilla, alkaa helposti diivailee..:)
      Ja havannan turkinhoito helpompaa, kuin frisen. Tosin pidän turkkia melko lyhyenä ja värivaihtoehtoja ei ole pelkästään vitivalkoinen, vaan kuten minulla kullanvärinen, missä ei lika näy yhtä selvästi.

    • HAvannankoiraA

      Havat ovat kuulemma aika haukkuherkkiä ( vai ovatko?). Tuttavaperheessä on hava ja se haukkuu paljon ja on muutenkin ikävä luonteinen. Jäänyt vähän ikävä kuva havannankoirista. Tietysti se riippuu paljon koirasta. Nyt kun lueskelin näitä kommentteja niin vaikuttavat olevan kuitenkin mitä parhaita perhekoiria!

      Oma koira on harkinnassa ja yritän nyt löytää sellaista oikeaa rotua. Olen mieltynyt näihin pieniin valkoisiin koiriin, mutta havaa en ole edes harkinnut. Nyt taidan kuitenkin ottaa sen mukaan "listoilleni". Olen miettinyt näitä rotuja:

      Bichon frise - Luonne on mahtava mutta turkinhoito vaativaa
      Bolognese - Rauhallinen (saisi olla jopa aktiivisempi) ja aika helppo koira
      Coton de tulear- Hauska koira, ilopilleri, olen kuullut että haukkuu paljon!?

      Olisiko teillä suositella jotain muita samantyylisiä rotuja ? (:

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe