Mitä kelan sp-rahan 300 pvän jälkeen?

ei ymmärrä

Eli olen ollut kohta sen sallitun 300 päivää sairaslomalla ja tuli kotiin laput, että jos saikku jatkuu, niin pitää hakea työkyvyttömyyseläkkeelle.

Mutta oli jotakin myös kuntoutustuesta. Milloin sitä voidaan maksaa? Mihin tarkoitukseen? Pitääkö esim. opiskella tms?

Entä työkyvyttömyyseläke, saako sitä "automaattisesti" haettuaan vai mitä?

Terv. ST

29

22547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vee-e

      kuntoutustuki= määräaikainen eläke.
      sitä tai työkyvyttömyyseläkettä haetaan kelan kautta kaavakkeella. se voidaan myöntää tai ei.
      hakemuksen liitteenä lääkärin b-todistus ym. asiaa selventäviä papereita.


      kelan tiskillä neuvovat lisää, mee kiireesti.

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf?Open

    • on kiire

      Mikäli edelleen olet sairas etkä siis työkykyinen, niin heti lääkäriin, mielummin tänään. Kun siirrytään sp-rahalta kuntoustuelle, niin sen käsittely kestää 1-2 kk ja sinä aikana et saa mitään. Toki maksetaan takautuvasti.

      Yleensä ei pääse heti sp-rahojen jälkeen eläkkeelle vaan ensin ollaan kuntoustuelle, sen entinen nimi oli: määräaikainen työkyvyttömyyseläke.
      Sitä myönnetään, jos myönnetään,
      usein puoleksi vuodeksi kerralleen ja aina ennen sen loppumista on käytävä mielellään erikoislääkärillä hakemassa uusi B-todistus.

      Siis kuntoutustuki on sama kuin työkyvyttömyyseläke, se on vain määräaikainen, koska silloin oletetaan ja odotetaan josko ihmisestä vielä tulisi työkykyinen.

      Työkyvyttömyyseläke, siis se koko ajan voimassa oleva, on vaikea saada eikä missään nimessä automaattinen, siihen tarvitaan todella pätevät perusteet ja sellaiset lausunnot erikoislääkäriltä, että kelan lääkäritkin ne ymmärtävät.

      Mutta nyt nopeasti erikoislääkäriin, ehkä siellä selviää kumpaa haet, kuntoustukea tai työkyvyttömyyseläkettä, sehän riippuu sairautesi laadusta ja siitä oletko mahdollisesti joskus siinä kunnossa, että kykenet töihin, silloin jos niin arvellaan haetaan sitä kuntoutustukea.

      • ST taas

        Hoitoon jonotan aikaa, voi mennä aika tipalle tuon 300 pvän kanssa. Toivoa on työkyvystä, mutta ihan yhtälailla voi homma epäonnistua.

        Siksi kyselen etukäteen, että mitä tässä on odotettavissa.

        Kelassa kävin juuri viime viikolla kysymässä asiaa. Lappujen perusteella olin ymmärtänyt, että ensin maksetaan 300 pvältä sp-raha ja sit joku lisäaika 150 pvää. Ja kävin siis kysymässä, että maksetaanko tältä 150 pvältä saman suuruinen korvaus kuin edeltävältä 300 pvältä. Vastaus oli että "kyllä". (Eihän tuo asia siis mene tuonne päinkään.)
        Ja nyt siis tuli laput, että ei kun haetaan suoraan sitten jompaa kumpaa kunt.rahaa tai työkyv.eläkettä! Että näin asiantuntevaa apua sain kelasta...

        Eli siis kuntoutustukea varmaankin sitten maksavat, jos saikku jatkuu. Onko se sitten kuinka varma? Mistä on kiinni, että ei sitä saisi tai saa?


      • se kuntoutustuen
        ST taas kirjoitti:

        Hoitoon jonotan aikaa, voi mennä aika tipalle tuon 300 pvän kanssa. Toivoa on työkyvystä, mutta ihan yhtälailla voi homma epäonnistua.

        Siksi kyselen etukäteen, että mitä tässä on odotettavissa.

        Kelassa kävin juuri viime viikolla kysymässä asiaa. Lappujen perusteella olin ymmärtänyt, että ensin maksetaan 300 pvältä sp-raha ja sit joku lisäaika 150 pvää. Ja kävin siis kysymässä, että maksetaanko tältä 150 pvältä saman suuruinen korvaus kuin edeltävältä 300 pvältä. Vastaus oli että "kyllä". (Eihän tuo asia siis mene tuonne päinkään.)
        Ja nyt siis tuli laput, että ei kun haetaan suoraan sitten jompaa kumpaa kunt.rahaa tai työkyv.eläkettä! Että näin asiantuntevaa apua sain kelasta...

        Eli siis kuntoutustukea varmaankin sitten maksavat, jos saikku jatkuu. Onko se sitten kuinka varma? Mistä on kiinni, että ei sitä saisi tai saa?

        saanti, kyllä niitä hylkyjäkin tapahtuu, päätöksen tekevät Kelan asiantuntijalääkärit, sinua hoitava, B-lausunnon kirj.lääkäri vain puoltaa asiaa, ei suinkaan päätä sitä.
        Kielteisestä päätöksestä voi toki valittaa tai laittaa sisään kokonaan uuden hakemuksen."Mistä on kiinni, että ei sitä saisi tai saa?"
        Ei mistän yksittäisestä asiasta, se on kiinni Kelan asiantuntijalääkäreistä. Ja sitten vielä sellainen juttu....Kelan asiantuntijalääkäri saattaa olla esim. urologi ja hän sitten päättää esim. että saako joku kuntoutustukea vaikkapa masennuksen vuoksi vai ei, eli Kelassa ei ole aina sen alan erikoislääkäri päättämässä kuin mitä asiakkaan sairaus vaatisi...masennuksessa tietysti psykiatri olisi se asian ns. oikea päättäjä.
        Pidähän tosiaan kiirettä sen lausunnon (B-lausunnon) hankkimisen kanssa ja hae sitä kunt.tukea jos lääkäri sitä puoltaa.
        Mitään 150 pv EI tosiaankaan makseta tuon 300 pv:n jälkeen Kelasta.
        Kurja kun sait väärää "tietoa".
        Jos ei saa kunt.tukea niin sitten työt.työnhakijaksi, vaikka olisikin sairaslomalla.
        Niin se vain menee.


      • hakuammuntaa
        ST taas kirjoitti:

        Hoitoon jonotan aikaa, voi mennä aika tipalle tuon 300 pvän kanssa. Toivoa on työkyvystä, mutta ihan yhtälailla voi homma epäonnistua.

        Siksi kyselen etukäteen, että mitä tässä on odotettavissa.

        Kelassa kävin juuri viime viikolla kysymässä asiaa. Lappujen perusteella olin ymmärtänyt, että ensin maksetaan 300 pvältä sp-raha ja sit joku lisäaika 150 pvää. Ja kävin siis kysymässä, että maksetaanko tältä 150 pvältä saman suuruinen korvaus kuin edeltävältä 300 pvältä. Vastaus oli että "kyllä". (Eihän tuo asia siis mene tuonne päinkään.)
        Ja nyt siis tuli laput, että ei kun haetaan suoraan sitten jompaa kumpaa kunt.rahaa tai työkyv.eläkettä! Että näin asiantuntevaa apua sain kelasta...

        Eli siis kuntoutustukea varmaankin sitten maksavat, jos saikku jatkuu. Onko se sitten kuinka varma? Mistä on kiinni, että ei sitä saisi tai saa?

        Jos ymmärsin oikein, jonotat johonkin operaatioon. Sehän on niin epävarmaa, milloin pääsee. Kehottaisin sinua menemään vaikka terveyskeskuslääkärille, joka kirjoittaa sinulle tuon B-todistuksen pariksi kuukaudeksi. Siis silloin kelpaa jo tk-lääkärikin, kun siihen liitetään tuo operaatioon odottaminen ja lausunto, että ennen sitä et ole työkykyinen.

        Tuosta kuntoustuen varmuudesta ei kukaan osaa sanoa mitään. Se todella riippuu siitä lääkärinlausunnosta. Jos esimerkiksi olet kokki ja kätesi hermoradat ovat siinä kunnossa, että vaativat uusintaoperaation ja sen jälkeisen seurannan, niin saat varmasti. Jos kysymys on vaikka masennuksesta, niin "lepsu" lääkärintodistus malliin, osoittaa sosiaalistumista, pystyy hoitamaan arkipäivänsä yms. niin hylky voi tulla.

        Kuntoustuki on sitten rahamäärältään sama kuin eläkkeesi olisi nyt (ei se tuleva vanhuuseläke) eli jos olet saanut palkkasi perusteella sairausrahaa voi kuntoustuki olla paljon pienempi.


      • ST taas
        hakuammuntaa kirjoitti:

        Jos ymmärsin oikein, jonotat johonkin operaatioon. Sehän on niin epävarmaa, milloin pääsee. Kehottaisin sinua menemään vaikka terveyskeskuslääkärille, joka kirjoittaa sinulle tuon B-todistuksen pariksi kuukaudeksi. Siis silloin kelpaa jo tk-lääkärikin, kun siihen liitetään tuo operaatioon odottaminen ja lausunto, että ennen sitä et ole työkykyinen.

        Tuosta kuntoustuen varmuudesta ei kukaan osaa sanoa mitään. Se todella riippuu siitä lääkärinlausunnosta. Jos esimerkiksi olet kokki ja kätesi hermoradat ovat siinä kunnossa, että vaativat uusintaoperaation ja sen jälkeisen seurannan, niin saat varmasti. Jos kysymys on vaikka masennuksesta, niin "lepsu" lääkärintodistus malliin, osoittaa sosiaalistumista, pystyy hoitamaan arkipäivänsä yms. niin hylky voi tulla.

        Kuntoustuki on sitten rahamäärältään sama kuin eläkkeesi olisi nyt (ei se tuleva vanhuuseläke) eli jos olet saanut palkkasi perusteella sairausrahaa voi kuntoustuki olla paljon pienempi.

        Joo, toi lekuri-sairasloma-asia on kondiksessa. Paitsi se, että hoito itsessään sijoittuu varmaan juuri ja juuri sinne 300 pvän tuntumaan. Eli hakuprosessia en voi aloittaa, kun en tiedä miten hoito puree. On niin ääripäät, joko hoito toimii ja olen työkuntoinen tai sitten koko arvailu aloitetaan alusta ja olen kaukana työkuntoisesta.

        Eli siis hoito on luvattu järjestää tietyllä ajanjaksolla ja saikku on samalle ajalle, mutta ylimääräisenä ja sattumanvaraisena asiana iskee päälle tuo 300 pvää. Ja kun lekurilla käydessä olin vielä siinä luulossa, että 300pvän päälle tulee vielä se 150 pvää, niin en tajunnut tietenkään asiaa mitenkään kysellä.

        Mutta vastauksenne on hieman selventäneet tätä ongelmaa, kiitos siitä.

        Kyse on kokki-käsi-tyyppisestä ongelmasta.

        Miten tuo kuntoutustuki lasketaan? Ei tartte mitään tarkkoja kaavoja, kun niitä ei kai kukaan tiedä, mutta sp-rahasta, onko se esim 60% vai?

        ST


      • Eläke
        ST taas kirjoitti:

        Joo, toi lekuri-sairasloma-asia on kondiksessa. Paitsi se, että hoito itsessään sijoittuu varmaan juuri ja juuri sinne 300 pvän tuntumaan. Eli hakuprosessia en voi aloittaa, kun en tiedä miten hoito puree. On niin ääripäät, joko hoito toimii ja olen työkuntoinen tai sitten koko arvailu aloitetaan alusta ja olen kaukana työkuntoisesta.

        Eli siis hoito on luvattu järjestää tietyllä ajanjaksolla ja saikku on samalle ajalle, mutta ylimääräisenä ja sattumanvaraisena asiana iskee päälle tuo 300 pvää. Ja kun lekurilla käydessä olin vielä siinä luulossa, että 300pvän päälle tulee vielä se 150 pvää, niin en tajunnut tietenkään asiaa mitenkään kysellä.

        Mutta vastauksenne on hieman selventäneet tätä ongelmaa, kiitos siitä.

        Kyse on kokki-käsi-tyyppisestä ongelmasta.

        Miten tuo kuntoutustuki lasketaan? Ei tartte mitään tarkkoja kaavoja, kun niitä ei kai kukaan tiedä, mutta sp-rahasta, onko se esim 60% vai?

        ST

        Kuntoutustuki eli työkyvyttömyyseläke on aivan sama kun sinun tämän hetkinen eläkkeesi olisi ja sitä on varmaan kenenkään vaikea arvioida, olisi viisainta laskettaa se omalla eläkelaitoksellasi.


      • eläkevakuutusyhtiö
        ST taas kirjoitti:

        Joo, toi lekuri-sairasloma-asia on kondiksessa. Paitsi se, että hoito itsessään sijoittuu varmaan juuri ja juuri sinne 300 pvän tuntumaan. Eli hakuprosessia en voi aloittaa, kun en tiedä miten hoito puree. On niin ääripäät, joko hoito toimii ja olen työkuntoinen tai sitten koko arvailu aloitetaan alusta ja olen kaukana työkuntoisesta.

        Eli siis hoito on luvattu järjestää tietyllä ajanjaksolla ja saikku on samalle ajalle, mutta ylimääräisenä ja sattumanvaraisena asiana iskee päälle tuo 300 pvää. Ja kun lekurilla käydessä olin vielä siinä luulossa, että 300pvän päälle tulee vielä se 150 pvää, niin en tajunnut tietenkään asiaa mitenkään kysellä.

        Mutta vastauksenne on hieman selventäneet tätä ongelmaa, kiitos siitä.

        Kyse on kokki-käsi-tyyppisestä ongelmasta.

        Miten tuo kuntoutustuki lasketaan? Ei tartte mitään tarkkoja kaavoja, kun niitä ei kai kukaan tiedä, mutta sp-rahasta, onko se esim 60% vai?

        ST

        voi vastata. Riippuu saitko "suurta" palkkaa ennen sairauslomaa ja onko työhistoriasi vain muutama vuosi.
        Mikäli eläkettä ei ole kertynyt paljoakaan vielä, niin Kela maksaa erotuksen, että minimi kuntoustuki on n. 700-800€.


      • tietoa on vastauksesi.
        eläkevakuutusyhtiö kirjoitti:

        voi vastata. Riippuu saitko "suurta" palkkaa ennen sairauslomaa ja onko työhistoriasi vain muutama vuosi.
        Mikäli eläkettä ei ole kertynyt paljoakaan vielä, niin Kela maksaa erotuksen, että minimi kuntoustuki on n. 700-800€.

        minimi kuntoutustuki on kansaneläke, suuruudeltaan n.480-520€ riippuen kalleusluokasta sekä siviilisäädystä.


      • papereiden kanssa

        Työvoimatoimistoon ja imoittaudut
        työttömäksi.
        Kuntoutustuen odotuaika on monella ollut 3kk
        eli laita paperit heti Kelalle ja ne saa tehdä ennen kuin tuo 300pv tulee täyteen.
        Täytä kotona hakemus valmiiksi ja mitä et osaa tee Kelassa virkailijan kanssa loput.

        Soita Työkkäriin ennen kuin menet sinne
        sillä oikeat paperit täytyy olla mukana.

        Itse saan Kuntoutustukea n.800e/kk -verot
        ja Kansaneläkettä jossa huomoidaan puolison tulot.
        Kansaeläkkeeseen kuuluu lapsikorotus alle olikohan 16v.lapsista n.18e/kk/lapsi.


      • ST taas
        papereiden kanssa kirjoitti:

        Työvoimatoimistoon ja imoittaudut
        työttömäksi.
        Kuntoutustuen odotuaika on monella ollut 3kk
        eli laita paperit heti Kelalle ja ne saa tehdä ennen kuin tuo 300pv tulee täyteen.
        Täytä kotona hakemus valmiiksi ja mitä et osaa tee Kelassa virkailijan kanssa loput.

        Soita Työkkäriin ennen kuin menet sinne
        sillä oikeat paperit täytyy olla mukana.

        Itse saan Kuntoutustukea n.800e/kk -verot
        ja Kansaneläkettä jossa huomoidaan puolison tulot.
        Kansaeläkkeeseen kuuluu lapsikorotus alle olikohan 16v.lapsista n.18e/kk/lapsi.

        Miten sen kuntoutushakemuksen kanssa, voinko siis hakea sitä "varmuuden vuoksi", koska enhän vielä tiedä pureeko tuleva hoito? Sitten peruu kuntoutustuen, jos pääseekin töihin? Vai?

        Luulisi siinä kuitenkin tarvittavan se lekurin mielipide, jonka todellakin saan vasta tuon hoitojakson jälkeen.

        Työkkärin listoilla olen jo.

        Kiitos kaikille kommenteista, nyt tosiaan ei ole enää ihan niin paniikki-olo :) . Ja on ollut hyvä tietää suurin piirtein tuota summaa, että missä luokassa se liikkuu.


      • papereiden kanssa
        ST taas kirjoitti:

        Miten sen kuntoutushakemuksen kanssa, voinko siis hakea sitä "varmuuden vuoksi", koska enhän vielä tiedä pureeko tuleva hoito? Sitten peruu kuntoutustuen, jos pääseekin töihin? Vai?

        Luulisi siinä kuitenkin tarvittavan se lekurin mielipide, jonka todellakin saan vasta tuon hoitojakson jälkeen.

        Työkkärin listoilla olen jo.

        Kiitos kaikille kommenteista, nyt tosiaan ei ole enää ihan niin paniikki-olo :) . Ja on ollut hyvä tietää suurin piirtein tuota summaa, että missä luokassa se liikkuu.

        joten tietysti lääkärisi kirjoittaa
        sinulle edelleen s-lomaa ja katsoo
        sinut työkyvyttömäksi kunnes hoito
        puree sinuun ja olet työkykyinen.

        Tukea ei peruta vaan aloitat työt,
        kun olet kunnossa.
        Itse olin aluksi aina 3kk kerrallaan
        ja sitten lisättiin puoli vuotta
        kerrallaan kuntoutustukea.

        Muista että työvuotesi vaikuttavat
        kuntoutustuen määrään ja alin on kait
        n.500e/kk.
        Kun tuki jää alle 1.000e niin maksetaan Kansaneläkettä.
        Sitä saan vain 70e/kk.


      • lissu
        se kuntoutustuen kirjoitti:

        saanti, kyllä niitä hylkyjäkin tapahtuu, päätöksen tekevät Kelan asiantuntijalääkärit, sinua hoitava, B-lausunnon kirj.lääkäri vain puoltaa asiaa, ei suinkaan päätä sitä.
        Kielteisestä päätöksestä voi toki valittaa tai laittaa sisään kokonaan uuden hakemuksen."Mistä on kiinni, että ei sitä saisi tai saa?"
        Ei mistän yksittäisestä asiasta, se on kiinni Kelan asiantuntijalääkäreistä. Ja sitten vielä sellainen juttu....Kelan asiantuntijalääkäri saattaa olla esim. urologi ja hän sitten päättää esim. että saako joku kuntoutustukea vaikkapa masennuksen vuoksi vai ei, eli Kelassa ei ole aina sen alan erikoislääkäri päättämässä kuin mitä asiakkaan sairaus vaatisi...masennuksessa tietysti psykiatri olisi se asian ns. oikea päättäjä.
        Pidähän tosiaan kiirettä sen lausunnon (B-lausunnon) hankkimisen kanssa ja hae sitä kunt.tukea jos lääkäri sitä puoltaa.
        Mitään 150 pv EI tosiaankaan makseta tuon 300 pv:n jälkeen Kelasta.
        Kurja kun sait väärää "tietoa".
        Jos ei saa kunt.tukea niin sitten työt.työnhakijaksi, vaikka olisikin sairaslomalla.
        Niin se vain menee.

        että kuntoutustuki haettaisiin Kelalta? Minä hain sen omalta työeläkelaitokselta ja se sen myös maksaa. Kela maksaa vain pienen osan kansaneläkkeestä siihen lisäksi. Aina kun olen joutunut kuntoutustukea hakemaan lisää, niin lähetän lääkärintodituksen omaan työeläkelaitokseen.
        Eli miten tämä homma oikein menee ???


      • ihmeellistä
        lissu kirjoitti:

        että kuntoutustuki haettaisiin Kelalta? Minä hain sen omalta työeläkelaitokselta ja se sen myös maksaa. Kela maksaa vain pienen osan kansaneläkkeestä siihen lisäksi. Aina kun olen joutunut kuntoutustukea hakemaan lisää, niin lähetän lääkärintodituksen omaan työeläkelaitokseen.
        Eli miten tämä homma oikein menee ???

        Hakemuksen voi toimittaa myös Kelalle, joka sitten postittaa sen vakuutusyhtiölle.
        Sitten on niitä ihmisiä, jotka eivät ole olleet päivääkään töissä ja heillä ei ole vakuutusyhtiötä, joten silloin Kela käsittelee sen.


      • kjgjhvgkjhgkjgkj
        se kuntoutustuen kirjoitti:

        saanti, kyllä niitä hylkyjäkin tapahtuu, päätöksen tekevät Kelan asiantuntijalääkärit, sinua hoitava, B-lausunnon kirj.lääkäri vain puoltaa asiaa, ei suinkaan päätä sitä.
        Kielteisestä päätöksestä voi toki valittaa tai laittaa sisään kokonaan uuden hakemuksen."Mistä on kiinni, että ei sitä saisi tai saa?"
        Ei mistän yksittäisestä asiasta, se on kiinni Kelan asiantuntijalääkäreistä. Ja sitten vielä sellainen juttu....Kelan asiantuntijalääkäri saattaa olla esim. urologi ja hän sitten päättää esim. että saako joku kuntoutustukea vaikkapa masennuksen vuoksi vai ei, eli Kelassa ei ole aina sen alan erikoislääkäri päättämässä kuin mitä asiakkaan sairaus vaatisi...masennuksessa tietysti psykiatri olisi se asian ns. oikea päättäjä.
        Pidähän tosiaan kiirettä sen lausunnon (B-lausunnon) hankkimisen kanssa ja hae sitä kunt.tukea jos lääkäri sitä puoltaa.
        Mitään 150 pv EI tosiaankaan makseta tuon 300 pv:n jälkeen Kelasta.
        Kurja kun sait väärää "tietoa".
        Jos ei saa kunt.tukea niin sitten työt.työnhakijaksi, vaikka olisikin sairaslomalla.
        Niin se vain menee.

        Työhistoriaa omaavien kuntoutustuki myönnetään työeläkelaitokselta, ei kelasta. Vakuutuslääkärit sielläkin työkyvyttömyyden papereista toteaa.

        Kelan lääkäri tulee kuvioon vain niille, joille tulisi niin pieni työeläke, että kansaneläkettä saisi lisäksi.


      • töihin ????

        sain päätöksen kuntoutustuesta. mullekin puhuivat ,että menee 1-2kk päätökseen. yllätys yllätys 8 pv niin tuli myönteinen päätös.1800e kk..


      • ei kuntoutunut
        ST taas kirjoitti:

        Joo, toi lekuri-sairasloma-asia on kondiksessa. Paitsi se, että hoito itsessään sijoittuu varmaan juuri ja juuri sinne 300 pvän tuntumaan. Eli hakuprosessia en voi aloittaa, kun en tiedä miten hoito puree. On niin ääripäät, joko hoito toimii ja olen työkuntoinen tai sitten koko arvailu aloitetaan alusta ja olen kaukana työkuntoisesta.

        Eli siis hoito on luvattu järjestää tietyllä ajanjaksolla ja saikku on samalle ajalle, mutta ylimääräisenä ja sattumanvaraisena asiana iskee päälle tuo 300 pvää. Ja kun lekurilla käydessä olin vielä siinä luulossa, että 300pvän päälle tulee vielä se 150 pvää, niin en tajunnut tietenkään asiaa mitenkään kysellä.

        Mutta vastauksenne on hieman selventäneet tätä ongelmaa, kiitos siitä.

        Kyse on kokki-käsi-tyyppisestä ongelmasta.

        Miten tuo kuntoutustuki lasketaan? Ei tartte mitään tarkkoja kaavoja, kun niitä ei kai kukaan tiedä, mutta sp-rahasta, onko se esim 60% vai?

        ST

        Kohdalleni oli tuon 300pv täyttyminen tärkeää.Olin pitkällä sairauslomalla.
        Sen jälkeen piti heti laittaa paperit liiton työttömyyskassaan ja sanottiin minun saavan heti jatkoksi työttömyysavustusta.
        Ei, ainakaan minulle, puhuttu mitään lisäpäivista tai 150 päivästä.
        Olin työttömänä työnhakijana, vaikken pystynyt mitään tekemään.
        sp-raha kohdallani oli noin 50%.
        Kannattaa kysyä myös liiton lakimieheltä mieltä painavisa asioista. Sitä vartenhan me jäsenmaksuja maksamme.


      • 2+2
        ei kuntoutunut kirjoitti:

        Kohdalleni oli tuon 300pv täyttyminen tärkeää.Olin pitkällä sairauslomalla.
        Sen jälkeen piti heti laittaa paperit liiton työttömyyskassaan ja sanottiin minun saavan heti jatkoksi työttömyysavustusta.
        Ei, ainakaan minulle, puhuttu mitään lisäpäivista tai 150 päivästä.
        Olin työttömänä työnhakijana, vaikken pystynyt mitään tekemään.
        sp-raha kohdallani oli noin 50%.
        Kannattaa kysyä myös liiton lakimieheltä mieltä painavisa asioista. Sitä vartenhan me jäsenmaksuja maksamme.

        aloitus on kolmen vuoden takaaa


      • kelanvanki
        ST taas kirjoitti:

        Joo, toi lekuri-sairasloma-asia on kondiksessa. Paitsi se, että hoito itsessään sijoittuu varmaan juuri ja juuri sinne 300 pvän tuntumaan. Eli hakuprosessia en voi aloittaa, kun en tiedä miten hoito puree. On niin ääripäät, joko hoito toimii ja olen työkuntoinen tai sitten koko arvailu aloitetaan alusta ja olen kaukana työkuntoisesta.

        Eli siis hoito on luvattu järjestää tietyllä ajanjaksolla ja saikku on samalle ajalle, mutta ylimääräisenä ja sattumanvaraisena asiana iskee päälle tuo 300 pvää. Ja kun lekurilla käydessä olin vielä siinä luulossa, että 300pvän päälle tulee vielä se 150 pvää, niin en tajunnut tietenkään asiaa mitenkään kysellä.

        Mutta vastauksenne on hieman selventäneet tätä ongelmaa, kiitos siitä.

        Kyse on kokki-käsi-tyyppisestä ongelmasta.

        Miten tuo kuntoutustuki lasketaan? Ei tartte mitään tarkkoja kaavoja, kun niitä ei kai kukaan tiedä, mutta sp-rahasta, onko se esim 60% vai?

        ST

        Itselläni oli niin, että 300 sairauspäivärahan jälkeen piti ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi omaan työttömyyskassaan. Sain ansiosidonnaista kun olin lomakeita muutaman kuukauden täytellyt.


      • lomailevaan

        Jos olet vielä jotenkuten työkykyinen ne panee työkokeiluun ja sitten taas ootat mitä tuleman pitää ei ne hevin eläkkeelle laita itse olen olen tätä kokeilua juuri läpi käymässä tuntuu välillä turhauttavalta koko touhu ja se lomakkeiden täyttäminen ne b-todistukset muuten pitää ite maksaa ja kela niitä vaati tuon tuosta ja tulkitsee eri tavalla lääkärin kanssa kokemusta on sairaus muutui kelan toimesta toiseksi kuin lääkärini oli kirjoittanu tätä sotkua se on.


    • Muutoksessa tukena

      Työkyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea on mahdotonta saada heti, sillä sitä voi saada vasta sitten kun ollut vuoden yhtäjaksoisesti sairauslomalla. Siitäkin huolimatta, että sairauspäivärahaa maksetaan todellakin vain tuo 300pv.
      Käytännössä tämä Suomessa tarkoittaa sitä, että sairas ihminen joutuu ilmoittautumaan työnhakijaksi työvoimatoimistoon – siitäkin huolimatta – ettei ole kykeneväinen vastaanottamaan työtä. Jos työkyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea ei myönnetä – näin käy valitettavan usein – hakijalle maksetaan työmarkkinatukea.

      Ilmoitusvelvollisuus työnhaun suhteen on sama kuin terveelläkin – samoin kaavake. Nyt vain kirjataan samalle kaavakkeelle 21x sairaana. Noh… Yhtäläisyysmerkkejä saa tosin käyttää. Ilmoituksen voi tehdä myös sähköisesti netissä, jolloin välttyy ikävältä kertaukselta.

      Kun sairauslomalainen on yhtäjaksoisesti ollut vuoden työttömänä työnhakijana hänellä on jälleen oikeus hakea sairauspäivärahaa – jolloin tämä vuoden työkyvyttömyysaika katsotaan työkykyisyysajaksi. Kela ei tästä tiedota.
      Vuonna 2005 on tullut voimaan laki, jossa myös Kela velvoitetaan maksamaan työeläkemaksuja sairauspäivärahoista – työmarkkinatuesta tätä ei tietenkään täydy hoitaa, joten työmarkkinatuella ei kannata sairastaa yhtään sen pidempään kuin on välttämätöntä.

      Lycka till

      Nainen 26v jalka amputoitu reidestä: Kela : Ei näkyvää haittaa

      • VIELÄ ASIAA

        Kerronpa miten minulle kävi. olin sairaslomalla 175 pv. ja töissä 4 kk. Taas sairaslomalla 8 kk.
        Kuntoutustuki myönnettiinkin 5 kk takautuvasti ja HETI KELAN ENSISIJAISUUS PÄIVÄRAHAN JATKOKSI. Ja tämä on tosi ei mitään 300 pv Kelan sprahoilla. Itsekin oletin asian olevan näin. Kiitokseksi sain palauttaa KELALLE työnantajalle kaikki rahat mitä olin saanut 5 kk. 8000 EUROA.TOISIN SANOEN SAIN 5 KK ELÄKETTÄ LOPULTA MUUTAMAN SATASEN...
        Toisin sanoen, jos olet tehdyt pätkätöitä 80-90-2000
        luvulla ja pienellä palkalla. JA nyt useamman vuoden normaalia työaikaa ja vähän paremmalla palkalla.
        Tulet huomaamaan, kuinka sairasta ihmistä voidaan viedä...


      • käpälä

        Hei nainen 26v mistä tuo tietosi?Kun sairauslomalainen on yhtäjaksoisesti ollut vuoden työttömänä työnhakijana hänellä on jälleen oikeus hakea sairauspäivärahaa – jolloin tämä vuoden työkyvyttömyysaika katsotaan työkykyisyysajaksi. Kela ei tästä tiedota.


    • tuo sääntö,

      mutta onko se johonkin lakiin tai asetukseen liittyvä. Siis tuo, kun olet sairastanut 300 päivää, pitää hakea työkyvyttömyyseläkettä. Mihin se perustuu? Olen sairastanut jo kohta kymmenen vuotta, mutta silti olen niin helevetin työkykyinen, vaikka työkyvyttömyyseläkettä on haettu. On tämä suomilandia melko korruptoitunut kaikkine vakuutuslääkäreineen. Mikseivät palkkaa niitä kaikkia työkyvyttömiä antamaan niitä päättömiä lausuntoja ihmisten terveydestä, niin joutais ne "oikeat" lääkärit oikeisiin töihin?

      • eläkkeellä..

        vaan jotenkinhan se toimeentulo tulee saada jos on 300 pv täynnä päivärahaa ja sairaus jatkuu. Sitten haetaan kuntoutustukea.
        Itse olen ollut 4 v kuntoutustuella, nyt sain vuoden alusta toistaiseksi eläkkeen.

        Oletko sitten vajaakuntoisena työnhakijana ollut nämä kaikki vuodet????


      • Elämä on
        eläkkeellä.. kirjoitti:

        vaan jotenkinhan se toimeentulo tulee saada jos on 300 pv täynnä päivärahaa ja sairaus jatkuu. Sitten haetaan kuntoutustukea.
        Itse olen ollut 4 v kuntoutustuella, nyt sain vuoden alusta toistaiseksi eläkkeen.

        Oletko sitten vajaakuntoisena työnhakijana ollut nämä kaikki vuodet????

        Joo jotenkinhan se toimeentulo on saatava MUTTA. Itse ollut sairaslomalla kohta kaksi vuotta, kelan 300 pv käytetty jo viime vuonna ja kuntoutustukea EI makseta. Lappuja laitettu vaikka miltä lääkäriltä ja monestakin vaivasta, mutta mikään ei auta. Olen siis tehnyt työtä ja maksanu kaikenmaailman maksuja aivan turhaan, kun nyt saan vain kehotuksen mennä sossuun jos rahat ei riitä!!! Uudelleenkoulutus luvattu maksaa, mutta ennen sitä on tultava toimeen omillaan. Siis Suomessa voi tippua suureen kuoppaan, jos joutuu jäämään pois työelämästä sairauden takia. Itsekkin olin niin sinisilmäinen ja luulin, että asiat hoituvat, mutta eivätpä vaan hoidukkaan!!! Köyden jatkoksiko?


      • lakiin perustuu

        Jos työsuhteessa oleva henkilö on saanut enimmäisajan sairauspäivärahaa ja on edelleen työkyvytön eikä työnantajalla ole tarjota hänelle hänen työkykyään vastaava työtä, on hänellä oikeus työttömyysetuuteen, mikäli työkyvyttömyyseläkehakemus on hylätty tai vireillä ja hakija on ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon.
        www.tyj.fi
        Perustuu Työttömyysturvalaki 3 luku 3 §


      • ............
        Elämä on kirjoitti:

        Joo jotenkinhan se toimeentulo on saatava MUTTA. Itse ollut sairaslomalla kohta kaksi vuotta, kelan 300 pv käytetty jo viime vuonna ja kuntoutustukea EI makseta. Lappuja laitettu vaikka miltä lääkäriltä ja monestakin vaivasta, mutta mikään ei auta. Olen siis tehnyt työtä ja maksanu kaikenmaailman maksuja aivan turhaan, kun nyt saan vain kehotuksen mennä sossuun jos rahat ei riitä!!! Uudelleenkoulutus luvattu maksaa, mutta ennen sitä on tultava toimeen omillaan. Siis Suomessa voi tippua suureen kuoppaan, jos joutuu jäämään pois työelämästä sairauden takia. Itsekkin olin niin sinisilmäinen ja luulin, että asiat hoituvat, mutta eivätpä vaan hoidukkaan!!! Köyden jatkoksiko?

        työvoimatoimistoon, vajaakuntoiseksi työnhakijaksi, ja mitä nopeammin niin sitä parempi.


    • epätietoissaan

      Tarvitseeko jatkaa sairaslomaa saadakseen kuntoutustukea?? Oon ollu yli 10 kk eli 300 pv tuli täyteen. Tai onko siitä saikusta mitään hyötyä?? Saikku loppuu nyt tulevana sunnuntaina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe