Lukihäiriö ja Ajokortti

^tyttttö

Hei!

Onko kenelläkään tieto siitä että saako kirjallisissa ajan pois lukihäiriön takia? ja mistä mahdollisesti saa jonkun todistuksen että sulla on semmoinen ?

auttakaa mahdollisimman pian

11

5195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------

      Lukihäiriöön vedoten aika voidaan tosiaan ottaa pois, joissakin paikoissa kokeen saa jopa suorittaa suullisesti. Todistuksen saat helpoiten koulusi erityisopettajalta.

    • Toivottavasti ei

      Kirjallinen koehan vastaa liikenteen tilannetta. Aika on siinä juuri siksi, että liikenteessäkään ei ole enempää aikaa. Tuntuu aika hurjalta, jos aika tosiaan voidaan ottaa pois peruin millä hyvänsä. Ikävää todeta, mutta se vaarantaa muiden turvallisuutta.

      • -paljon kysymyksiä-

        Milloinka viimeksi olet liikenteessä tuhrannut kynällä paperiin vastauksia? Vai miten ajattelin liikenteen vastaavan kirjallista koetta? Luuletko tosiaan, että lukihäiriöinen ei pärjää liikenteessä ihan yhtälailla kuin joku häiriötönkin torspo? Voisitko selittää, miten luulet lukihäiriön vaikeuttavan liikenteessä toimimista?


      • vastauksia sulle
        -paljon kysymyksiä- kirjoitti:

        Milloinka viimeksi olet liikenteessä tuhrannut kynällä paperiin vastauksia? Vai miten ajattelin liikenteen vastaavan kirjallista koetta? Luuletko tosiaan, että lukihäiriöinen ei pärjää liikenteessä ihan yhtälailla kuin joku häiriötönkin torspo? Voisitko selittää, miten luulet lukihäiriön vaikeuttavan liikenteessä toimimista?

        Kirjallisessa kokeessa valitaan oikea vaihtoehto, eikä itse kirjoitella mitään.

        Kirjallinen koe on tosiaan tehty vastaamaan oikean liikenteen tilanteita. Paitsi että oikeassa liikenteessä on joskus vähemmänkin aikaa. Minun käsitykseni mukaan ihminen, joka tarvitsee kokeeseen lisäaikaa, on turvallisuusriski sekä muille että itselleen. Katsos kun tositilanteissakaan ei jaella lisäaikaa lukihäiriön perusteella. Mietihän itsekin tätä muusta kuin omasta näkökulmastasi.


      • juupajoopaas
        vastauksia sulle kirjoitti:

        Kirjallisessa kokeessa valitaan oikea vaihtoehto, eikä itse kirjoitella mitään.

        Kirjallinen koe on tosiaan tehty vastaamaan oikean liikenteen tilanteita. Paitsi että oikeassa liikenteessä on joskus vähemmänkin aikaa. Minun käsitykseni mukaan ihminen, joka tarvitsee kokeeseen lisäaikaa, on turvallisuusriski sekä muille että itselleen. Katsos kun tositilanteissakaan ei jaella lisäaikaa lukihäiriön perusteella. Mietihän itsekin tätä muusta kuin omasta näkökulmastasi.

        Itselläni on vaikea lukihäiriö ja juuri hakemassa todistusta lukihöiriöstä autokouluun.
        Lukihäiriötodistus tulee sitä monivalintakysymys osaa varten siinä kokeessa. Koska lukihäiriöinen ei kerkeä lukea kysymystä, hahmottaa sitä ja sen jälkeen vielä lukea vastausvaihtoehdot, kaikki 30sekunissa. SEN takia aika otetaan tästä osiosta pois, että kerkeää lukea kysymykset ja hahmottaa ne. Ja tämä ei vaikuta liikenteessä oloon yhtään mitenkään, koska liikenteessä sinä et lue niitä vaaratilanteita ja muitakaan, vaan koet ne ja siinä ei lukihäiriöisellä ole mitään vaikeutta. Ja sinä jolla on lukihäiriö ja silti teit kokeen hyvin, niin onneksi olkoon. lukihäiriösi ei ole niin häiritsevä vissiin sitten tässä tilanteessa koska pystyit kokeen tekemään ilman vaikeuksia.
        lukihäiriö on vika aivoissa, sitä ei nyt vaan pysty noin vain kaikki päättää että minäpä en ota apuja tähän ja tähän asiaan vaan meen kiukulla läpi. koska jotka eivät pysty siihen. lukihäiriönkin tasoja on monia. itsekkin koitin toki tehdä harjotuskokeen normaalisti, ja harjottelen ajan kanssa edelleen mutta tosia asia on se että en todellakaan kerkee lukea ja hahmottaa kysymyksiä 30 sekunissa. kyse ei ole laiskuudesta tai mistään sellaisesta todellakaan.
        joten nielkääpä se tosiasia että jotkut oikeesti tarvitsee apua ja se ei ole etuoikeus. olisin mielumin itekkin ilman häiriöö ja lukea ja opiskella niin että kaikki on helppoa tsirlimpsis. mutta ei vain ole.

        tilannekuva harjotuksissa aikaa ei tarvitse ottaa pois koska siinä annetaan hyvin aikaa tajuta kysymys ja sitten näytetään kuva. ja yleensä näissä tilannekuva hommissa on ratkaisevaa tuo aika, 10 sekunttia. mikä on vähemän liikenteessä. ja lukihäiriö ei vaikuta tähän osioon mitenkään.


      • opiskelehan vähän lukihäiri...

        no lukihäiriö vaikuttaa lukemiseen ja vastaamiseen siinä kokeessa. Mun tietääkseni kukaan ei aja lukemalla ja kirjottamalla? Oletko nähnyt? Ajaessa tarttee korkeintaan liikenne merkkejä bongailla se onnistuu ihan hyvin. Lukihäiröiset myös stressaantu koehetkellä niin menee helpommin asiat väärin. Tällaista ei voi ymmärtää sellainen henkilö jolla ei ole lukihäiriötä btw nimikin viittaa jo siihen että on lukemisesta eika ajamisesta kyse. Olet joko todella nuori tai sivistymätön!


      • Anonyymi
        vastauksia sulle kirjoitti:

        Kirjallisessa kokeessa valitaan oikea vaihtoehto, eikä itse kirjoitella mitään.

        Kirjallinen koe on tosiaan tehty vastaamaan oikean liikenteen tilanteita. Paitsi että oikeassa liikenteessä on joskus vähemmänkin aikaa. Minun käsitykseni mukaan ihminen, joka tarvitsee kokeeseen lisäaikaa, on turvallisuusriski sekä muille että itselleen. Katsos kun tositilanteissakaan ei jaella lisäaikaa lukihäiriön perusteella. Mietihän itsekin tätä muusta kuin omasta näkökulmastasi.

        Pidä se pääs kiinni kun et asiasta mitään tiedä.


    • ajokortti on

      Miksi pitäisi ottaa ajasta pois mitään ? Mitä sitten vaikka olisi lukihäiriö. Tietty kirjallisessa kokeessa voisi ajatella kaikenlaisia helpotuksia jne, mutta kyllä se niin on, että ei kaikkea tarvitse aina helpottaa vetoamalla vaikka mihin vammaan tai puutteeseen. Itselläni on todettu lukihäiriö ja kortti on ajettu ilman mitään armoa. Ei edes tullut mieleenkään hakea armopisteitä tai muuta helpotusta. Kyllä se niin on, että maailmassa pitää pyrkiä pärjäämään omin avuin eikä olla niin kuin nykyään liian helposti avutonta ja kaikenmaailman helpotuksia hakien vetoen kaikenlaisiin syihin. Varmaan sanot kolarin sattuessa, että minulla on lukihäiriö ja en ymmärtänyt tuota ja tuota liikennemerkkiä sekä en pystynyt häiriöni takia samaan aikaisesti seuraamaan liikennettä. Kyllä se niin on, että ajokortti pitää hankkia aivan normaalilla tavalla . Ei millään pahalla, mutta hiukan ajattelua näihinkin asioihin.

      • aivothooi

        Jos maailma toimisi näin, että yritetään pärjätä ilman apua tällaisissa tilanteissa... Pitäisiköhän esim. silmälasit ottaa pois käytöstä... Huononäköiset ihmiset voisivat tehdä teoriakokeen ilman avustusta! Joten mietippä mitä kirjoittelet. Lukihäiriöitä on eri tasoisia! jotkut eivät vain pysty lukemaan ja ymmärtämään tekstin sisältöä lyhyessä ajassa!


    • ÄIPPÄ

      Tyttärelläni on lukihäiriö ja todistus siitä. Häneltä ainakin otettiin aika pois kirjallisen kokeen aikana. Mutta toimita ajoissa kopio lukitodistuksesta autokouluusi! Tsemppiä !

    • 10 vuotta autonratissa

      Hei!!

      Jos kirjallisen kokeen suorittamisessa on ongelmia ajankanssa, voi pyytää kokeen suullisena. Ainakin itse olen suorittanut kirjallisen kokeen suulliseti, tosin yli 10 vuotta sitten. Silloin oli tosin ne diakuvat vielä käytössä. EI LUKIHÄIRIÖ SAA OLLA ESTE AJOKORTIN SAAMISELLE!!! Ei minulta ainakaan mitään todistuksia lukihäiriöstä sen paremmin kyselty, oli tosin mukana jos joku olisi keksinyt sitä kysyä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe