Heips.
Olisin kiinnostunut tietämään että miten te säästätte matkaan tarvittavat rahat. Itselläni on pienet tulot ja säästän vuoden, jotta kaikki me 4 päästään matkalle. Alkuvuosi pitää suunnitella todella tarkasti ja miettiä mistä kannattaa ostaa, esim. ruokaa. Muut kulut ja esim. joulu (tuleva) skipataan tyystin.
Matkat on kuitenkin kalliita, tosin halvemmallakin pääsee esim. Turkkiin, vaan kun halutaan kaikki Thaimaaseen. Siksi pitää säästää.
Eli onko jotain hyviä niksejä millä sitä rahaa saa säästöön????
Miten te säästätte
98
48231
Vastaukset
- säästän
Hei,
Minä säästän matkan vähän käyttörahaakin matkalle siten, että pidätän palkastani muutaman prosentin enemmän ennakonpidätystä kuin verokortissa määrätään. Veronpalautuksilla sitten matkustan.- erawan
minäkin teen.Ei hassumpi keino.Pakkosäästöä.
- reppuselkä
Veroista säästän minäkin. Sopii tosiaan minun kaltaiselleni ihmiselle, joka on aika huono katsomaan rahojensa perään...;)
- veroneito
toimin ihan juuri kuten sinäkin,vaikka joku aina jaksaa sanoakin että " en mä vaan antaisi ilmaista lainaa valtiolle". Pöh. Ihan sama,sillä mä en pääsisi muuten koskaan matkustamaan mihinkään. Tää on ainoa keino jolla pystyy säästämään. Velaksi en halua reissata.
Helmikuun 9. Thaimaahan! Yippii! - asdfghjiklö
erawan kirjoitti:
minäkin teen.Ei hassumpi keino.Pakkosäästöä.
sama täällä, vaivatonta ja huoletonta!
- sma
veroneito kirjoitti:
toimin ihan juuri kuten sinäkin,vaikka joku aina jaksaa sanoakin että " en mä vaan antaisi ilmaista lainaa valtiolle". Pöh. Ihan sama,sillä mä en pääsisi muuten koskaan matkustamaan mihinkään. Tää on ainoa keino jolla pystyy säästämään. Velaksi en halua reissata.
Helmikuun 9. Thaimaahan! Yippii!"Ilmainen laina valtiolle" -jututhan ei enää pidä paikkaansa sillä veronpalautukset maksetaan nykyään korkojen kera. Eli se niistä jutuista! Itsekin säästän aina veroprosenttia nostamalla ja kumma kyllä jo opiskelijan tuloilla pystyy säästämään lähes tonnin vuodessa. Käytän aina palkkakauden tuloraja -systeemiä verokortissa - kouluvuoden aikana menee normaali veroprosentti ja kesätyöaikana menee sitten ylittävästä osasta reilummin, erittäin kätevää!
Myös kolikkokeräys on meillä käytössä. Juuri vietiin pankkiin yli 1800e, jotka reilussa vuodessa säästettiin. Nostaa aina rahat ja maksaa aina setelillä - kolikoita kertyy.
Velaksi ei todellakaan tulisi mieleen reissata, matkan jälkeen aletaan jo suunnitelemaan seuraavaa matkaa, olisi ikävä maksaa siinä vaiheessa jo käytyä reissua...
Kahden viikon päästä Meksikoon! - riska_74
sma kirjoitti:
"Ilmainen laina valtiolle" -jututhan ei enää pidä paikkaansa sillä veronpalautukset maksetaan nykyään korkojen kera. Eli se niistä jutuista! Itsekin säästän aina veroprosenttia nostamalla ja kumma kyllä jo opiskelijan tuloilla pystyy säästämään lähes tonnin vuodessa. Käytän aina palkkakauden tuloraja -systeemiä verokortissa - kouluvuoden aikana menee normaali veroprosentti ja kesätyöaikana menee sitten ylittävästä osasta reilummin, erittäin kätevää!
Myös kolikkokeräys on meillä käytössä. Juuri vietiin pankkiin yli 1800e, jotka reilussa vuodessa säästettiin. Nostaa aina rahat ja maksaa aina setelillä - kolikoita kertyy.
Velaksi ei todellakaan tulisi mieleen reissata, matkan jälkeen aletaan jo suunnitelemaan seuraavaa matkaa, olisi ikävä maksaa siinä vaiheessa jo käytyä reissua...
Kahden viikon päästä Meksikoon!kolikoiden palauttaminen pankkiin?
minä maksan usein säästämilläni kolikoilla suoraan tiskillä ja jätän kolikkohuollon muiden ongelmaksi. - sma
riska_74 kirjoitti:
kolikoiden palauttaminen pankkiin?
minä maksan usein säästämilläni kolikoilla suoraan tiskillä ja jätän kolikkohuollon muiden ongelmaksi.Oon kuullu juttuja, että joillekin se tosiaan olisi maksanut jonkun prosenttiosuuden viedyistä kolikoista. Ainakaan Osuuspankissa eivät ottaneet mitään ja oli myöskin tosi nopea toiminta - päivässä tilillä.
Ite taas en tykkää pelata pikkurahoilla kaupan kassalla. Eipä noista kolikoista nyt muutenkaan niin suurta vaivaa ollu, kotona kun pussitti rahat valmiiks. Ainoa tietysti oli sen yli kymmenen kilon repun kantaminen pankkiin... :) - sadfaf
sma kirjoitti:
Oon kuullu juttuja, että joillekin se tosiaan olisi maksanut jonkun prosenttiosuuden viedyistä kolikoista. Ainakaan Osuuspankissa eivät ottaneet mitään ja oli myöskin tosi nopea toiminta - päivässä tilillä.
Ite taas en tykkää pelata pikkurahoilla kaupan kassalla. Eipä noista kolikoista nyt muutenkaan niin suurta vaivaa ollu, kotona kun pussitti rahat valmiiks. Ainoa tietysti oli sen yli kymmenen kilon repun kantaminen pankkiin... :)Kunhan laittaa tilille, ei maksa mitään koikoiden laskenta.
- sma
sadfaf kirjoitti:
Kunhan laittaa tilille, ei maksa mitään koikoiden laskenta.
Kaveri kun vei erääseen pankkiin n. 1300€ niin joutui maksamaan käsittelystä kolme kybää. Ja laittoi tilille. Eri pankeissa eri meininki.
- säästäminen ei
ehkä ole paras keino. Parempi tallettaa rahat tilille kasvamaan korkoa. (Vai maksetaanko Suomessa nykyään korkoa veropalautuksille?)
- makseta
säästäminen ei kirjoitti:
ehkä ole paras keino. Parempi tallettaa rahat tilille kasvamaan korkoa. (Vai maksetaanko Suomessa nykyään korkoa veropalautuksille?)
lyhyille pankkitalletuksillekaan korkoa! "nolla pilkku jotain", sitä ei voi sanoa koroksi.
- miekin
säästäminen ei kirjoitti:
Palautuksille maksetaan korkoa...
- kokemusta on
sadfaf kirjoitti:
Kunhan laittaa tilille, ei maksa mitään koikoiden laskenta.
kolkoiden laskenta ei maksa mitään mutta jotkut oankit esim nordea käyttää sellaista tapaa etteivät ota vastaan kerralla yli 50 kolikkoa
- Toinen pienituloinen
Siirrän joka kuukausi rahaa toiselle tilille heti palkkapäivänä. Kesät vietetään melkein kotosalla ja säästän myös osan lomarahoista talven matkaan.
Olimme Thaimaassa viime marraskuussa, mukana 12 ja 13 vuotiaat muksut. Joululahjoja ei paljoa osteltu, sillä rahat menivät matkaan. Ei se tuntunut muksuja häiritsevän, sillä he nauttivat todella paljon reissusta ja saivat uusia kokemuksia.
Tiedän myös tuttuja, jotka laittavat kuukausittain rahaa Aurinkomatkojen säästötilille. On kuulemma kätevä ja lisäksi saa alennusta matkan loppusummasta.
Seuraavasta matkasta jo haaveillaan.... - 2+4
Joo, säästämistä on meilläkin, vaikka ollaan vissiin aika hyvätuloisia. Lapsia on kuitenkin 4 ja Thaimaan matka varattu ensi jouluksi. Meillä on erillinen säästötili, johon laitamme rahaa heti palkkapäivänä joka kuukausi. Säästötili on "hankalassa paikassa" eli siihen ei ole pankkikorttia. Näin kynnys nostaa säästötililtä rahaa on todella suuri. Säästämme tekemällä hyvää perusruokaa mahdollisimman paljon itse ja kaikissa muissakin hankinnoissa katsotaan hintaa.
Minusta tämä yhdessä säästäminen lähentää perhettä, kun on kiva tavoite. Meillä kolme murkkuakin säästävät jokainen sata euroa matkaa varten! Eivät edes napise, koska nimenomaan isä lapset halusivat Thaimaahan ja joulu on ainoa ajankohta, joka meille sopii. Iloista penninvenytystä teillekin, onhan se palkinto tiedossa :) - perhe 2+3
Joo tosi hankalaahan se on pienistä tuloista säästellä,mutta muutamalle matkalle ollaan jo päästy,mutta vaatii tosi sitkeyttä.Tuo on tosi hyvä että siirtää toiselle tilille suoraan palkkapäivänä ja olemme kesäisin käyneet kirpputorilla myymässä joutavaa kamaa ja aina sieltä matkakassaan lisuketta tulee.
- sulo vilen
-Isompi prosentti verokorttii, vakiosumma
-säästötilille heti palkkapäivänä (suoraveloituksena joten ei pääse luistamaan)
-Kirppareilta vaate-löytöjä, lehdet kiertoon kavereiden kesken!
-Tarpeen vaatiessa kihnutellaan kaurapuurolla (olen kaikkea muutakuin hyvätuloinen) ja loihditaan mielikuvia matkasta.
Ruuan itse tekemällä säästää yllättävä paljon, samoin sillä että nukkuu yön yli ja miettii muutaman kerran ennen ostoksia "tarvitsenko tuon todella". Pienistä ostoista kertyy yllättävn isoja summia... Esim pari kertaa mäkkärissä, muutama karkkipussi, vähän meikkejä, kiva paita ja hups, sinne meni 5 kymppiä. Hassua, sillä nytkään ei ole tarvinnut räsyissä kulkea. Olen n.30v ja vasta oikeastaan eka matka opetti todella säästämään siihen mitä todella haluaa. (tavotesäästämistä?)Nykyään taitaa mennä kyllä jo pihiyden puolelle:) Mutta kun tietää mitä kivaa odottaa! - normaalisti elävä
sulo vilen kirjoitti:
-Isompi prosentti verokorttii, vakiosumma
-säästötilille heti palkkapäivänä (suoraveloituksena joten ei pääse luistamaan)
-Kirppareilta vaate-löytöjä, lehdet kiertoon kavereiden kesken!
-Tarpeen vaatiessa kihnutellaan kaurapuurolla (olen kaikkea muutakuin hyvätuloinen) ja loihditaan mielikuvia matkasta.
Ruuan itse tekemällä säästää yllättävä paljon, samoin sillä että nukkuu yön yli ja miettii muutaman kerran ennen ostoksia "tarvitsenko tuon todella". Pienistä ostoista kertyy yllättävn isoja summia... Esim pari kertaa mäkkärissä, muutama karkkipussi, vähän meikkejä, kiva paita ja hups, sinne meni 5 kymppiä. Hassua, sillä nytkään ei ole tarvinnut räsyissä kulkea. Olen n.30v ja vasta oikeastaan eka matka opetti todella säästämään siihen mitä todella haluaa. (tavotesäästämistä?)Nykyään taitaa mennä kyllä jo pihiyden puolelle:) Mutta kun tietää mitä kivaa odottaa!on sulla varmaa mukava vuos.kulkee koko vuos kirppis vaatteilla ja ja kattoo ruuan hintaa.
- kauris
Lopeta tupakanpoltto ja laita askiraha säästöön.Tai kun käyt kaupassa maksa aina seteleillä ja laita kolikot säästöön,toimii kuin kaappikello.
- kolikko hullu
Avioeron jälkeen sain ihmeen kolikon säästövimman ja joka päivä vedin lompsan kolikko puolen sinkki ämpäriin. Nyt kahden vuoden jälkeen kaadoin ämpärin nurin keittiön pöydälle ja laskin kolikot ja yllätyin shokkiin asti niitä oli 2489,15euroa huikee summa ja ihan itestään säästyi kun kolikot sinne heittelin!!! No nyt on uuden morsiammen kanssa matka hua hiniin ja innolla reissua odotellaan!!!
- pulikukko
kolikko hullu kirjoitti:
Avioeron jälkeen sain ihmeen kolikon säästövimman ja joka päivä vedin lompsan kolikko puolen sinkki ämpäriin. Nyt kahden vuoden jälkeen kaadoin ämpärin nurin keittiön pöydälle ja laskin kolikot ja yllätyin shokkiin asti niitä oli 2489,15euroa huikee summa ja ihan itestään säästyi kun kolikot sinne heittelin!!! No nyt on uuden morsiammen kanssa matka hua hiniin ja innolla reissua odotellaan!!!
näin se on, että monta kertaa ero kannattaa :))
- Viinaksia ja tupakaa
Nyt sitte saa kaksi viikkoa vietää lomaa ja vetää täysillä ja varmasti jääki rahaa.
- äet
Meillä menee lapsilisät (2 kpl) "hätävara" -tilille.
Siitä tulee vuodessa jo reilu pari tonnia. Ja veroprosenttia pikkuisen pyöristellään ylöspäin. Ei kessutella eikä käydä baareissa.
Meitä on siis 4 henkeä, joten matkakulut noin 50% suuremmat kuin esimerkiksi pariskunnalla.
Siitähän ne kertyy. Tosin vaan noin joka toinen vuosi käydään reissussa. Että jos useammin haluaisi, pitäisi jo rueta säästämään muissa kuluissa. - omatoimimatkailija
Eli hankin itse lennot ja hotellit. Thaimaaseen on tosi helppo matkustaa ja kun vertaan nyt viimeksi tekemäämme matkaa esim. aurinkomatkojen vastaavaan (sama paikkakunta, hotelli samaa luokkaa, itseasiassa vielä samalla reittilennolla mentynä...), niin aikuiselta matka tuli maksamaan meille 1200 e ja lapselta menee vain lento 700 e, koska kun itse varasin hotellin, niin lapsesta ei veloitettu mitään. Vastaava matka siis aurinkomatkoilta olis maksanut alennuksineen 1500 e/hlö lapselta ale vain -25%.
Minusta on törkeetä, että mm. Aurinkomatkat veloittaa lapsesta muutakin kuin pelkän lennon hinnan, ikäänkuin hänestä olisi kuluja hotellissa. Suurimmassa osassa kyselemissäni huonehinnassa oli siten, että lapsesta ei veloitettu mitään, muutamassa veloitettiin lisävuoteesta (kahdessa viikossa teki n 140 e).
Että näin minä säästän. Näin ei tunnu kaukokohdekaan ökykalliilta ja joka vuosi pystyy tekemään matkan ja jää vielä toiseenkin Euroopan matkaan varaa saman vuoden aikana. Kivaa.- Riistetty
Omatoimimatkailijan systeemiähän me lapsiperheet
sitten ryhdymmekin käyttämään, kun noin oiva säästömuoto löytyi.
"Minusta on törkeetä, että mm. Aurinkomatkat veloittaa lapsesta muutakin,
kuin pelkän lennon hinnan, ikäänkuin hänestä olisi kuluja hotellissa."
Ihan oikeaa asiaa. Törkeää lisäksi on, että Thaimaan hienoissa hotelleissa pitää
maksaa koko hinta huoneesta, kun puoletkin pienemmässä pärjäisi.
Käytämme huoneesta ja maksamme siitä tästä lähtien vain puoli hintaa.
Kehitellään vielä asiaa: "...inkomatkat veloittaa lapsesta muutakin,
kuin pelkän lennon hinnan, ikäänkuin hänestä olisi kuluja hotellissa..."
Eiköhän siirretä pikkuhiljaa koko lastenkotitoimintamme Thaimaahan,
ja hotelleihin siellä, koska siellä mitään kuluja ei ole.
No joo... huultahan viimeiset, mutta joku tolkku vastauksissakin pitäisi olla.
Mitähän ne hotellissasi tuumailisivat, jos esim.
5-päisen lapsilauman kanssa tulisit? Eikö mitään kuluja hotellille? - tebis
Riistetty kirjoitti:
Omatoimimatkailijan systeemiähän me lapsiperheet
sitten ryhdymmekin käyttämään, kun noin oiva säästömuoto löytyi.
"Minusta on törkeetä, että mm. Aurinkomatkat veloittaa lapsesta muutakin,
kuin pelkän lennon hinnan, ikäänkuin hänestä olisi kuluja hotellissa."
Ihan oikeaa asiaa. Törkeää lisäksi on, että Thaimaan hienoissa hotelleissa pitää
maksaa koko hinta huoneesta, kun puoletkin pienemmässä pärjäisi.
Käytämme huoneesta ja maksamme siitä tästä lähtien vain puoli hintaa.
Kehitellään vielä asiaa: "...inkomatkat veloittaa lapsesta muutakin,
kuin pelkän lennon hinnan, ikäänkuin hänestä olisi kuluja hotellissa..."
Eiköhän siirretä pikkuhiljaa koko lastenkotitoimintamme Thaimaahan,
ja hotelleihin siellä, koska siellä mitään kuluja ei ole.
No joo... huultahan viimeiset, mutta joku tolkku vastauksissakin pitäisi olla.
Mitähän ne hotellissasi tuumailisivat, jos esim.
5-päisen lapsilauman kanssa tulisit? Eikö mitään kuluja hotellille?Meillä lapset ovat 12 ja 13, joten heistä ei saa mitään alennuksia lennoista! olen ebookersin sivuilta mm. katsonut lentoja esim. BK:iin, niin lentojen hinnatovt ollet aikas kovat, siihen sit kuljetus kentältä hotelliin (no se on edullista, toki) ja 4-henk. perhe joutuu ottamaan usein kaksi huonetta, joten...hm...mun mielestä valmismatkat saattavat ja ehkä tulevatkin halvemmiksi lapsiperheille kuin omatoimimatka...? vai...? olen aika kokematon omatoimimatkaaja, mutta jotenkin olen tullut tähän tulokseen, että kyllä vaan valmismatka tulee halvemmaksi, etenkin kun matkalle ei voi lähteä "äkkilähtönä" ja kytätä halpoja viime hetken lentoja..Mielelläni kuulisin kokemuksia omatoimimatkailjoilta, jotka ovat siis matkanneet perheenä (enemmän kuin yksi lapsi, joka helposti menee lisävuoteessa)
- samaa mieltä
tebis kirjoitti:
Meillä lapset ovat 12 ja 13, joten heistä ei saa mitään alennuksia lennoista! olen ebookersin sivuilta mm. katsonut lentoja esim. BK:iin, niin lentojen hinnatovt ollet aikas kovat, siihen sit kuljetus kentältä hotelliin (no se on edullista, toki) ja 4-henk. perhe joutuu ottamaan usein kaksi huonetta, joten...hm...mun mielestä valmismatkat saattavat ja ehkä tulevatkin halvemmiksi lapsiperheille kuin omatoimimatka...? vai...? olen aika kokematon omatoimimatkaaja, mutta jotenkin olen tullut tähän tulokseen, että kyllä vaan valmismatka tulee halvemmaksi, etenkin kun matkalle ei voi lähteä "äkkilähtönä" ja kytätä halpoja viime hetken lentoja..Mielelläni kuulisin kokemuksia omatoimimatkailjoilta, jotka ovat siis matkanneet perheenä (enemmän kuin yksi lapsi, joka helposti menee lisävuoteessa)
Huomasimme saman kun viime keväänä suunnittelimme tulevan hiihtoloman matkaa.
Koska lapset sen ikäiset (7 ja 8), että saavat esim. Finnmatkoilta tietyissä hotelleissa hinnasta -50% alennusta, tuli pakettimatka lopulta huomattavasti halvemmaksi kuin omatoimimatka.
Am:n lapsialennus hieman huonompi, ja siihen verrattuna tilanne olisi ollut kiikun kaakun.
Tietenkin matkustus- ja varausajankohta vaikuttaa hintaan, jälkimmäinen varsinkin lentojen hintaan.
Sinänsä ei ole väliä millä tyylillä perheensä lomalle heivaa - matkatoimiston palveluja ei sen kummemmin kuitenkaan paikan päällä tarvita.
Siis vain hinta ratkaisee! - pasilin
tebis kirjoitti:
Meillä lapset ovat 12 ja 13, joten heistä ei saa mitään alennuksia lennoista! olen ebookersin sivuilta mm. katsonut lentoja esim. BK:iin, niin lentojen hinnatovt ollet aikas kovat, siihen sit kuljetus kentältä hotelliin (no se on edullista, toki) ja 4-henk. perhe joutuu ottamaan usein kaksi huonetta, joten...hm...mun mielestä valmismatkat saattavat ja ehkä tulevatkin halvemmiksi lapsiperheille kuin omatoimimatka...? vai...? olen aika kokematon omatoimimatkaaja, mutta jotenkin olen tullut tähän tulokseen, että kyllä vaan valmismatka tulee halvemmaksi, etenkin kun matkalle ei voi lähteä "äkkilähtönä" ja kytätä halpoja viime hetken lentoja..Mielelläni kuulisin kokemuksia omatoimimatkailjoilta, jotka ovat siis matkanneet perheenä (enemmän kuin yksi lapsi, joka helposti menee lisävuoteessa)
Mikali lapset tarvitsevat esim Aurinkomatkojen reissull a oman huoneen hinta on TAYSIHINTA.
Lapsi ale edellyttaa lisavuodepaikkaa vanhempien huoneessa.
Kannattaskohan hankkia RCI pistejasenyys ? - __________
pasilin kirjoitti:
Mikali lapset tarvitsevat esim Aurinkomatkojen reissull a oman huoneen hinta on TAYSIHINTA.
Lapsi ale edellyttaa lisavuodepaikkaa vanhempien huoneessa.
Kannattaskohan hankkia RCI pistejasenyys ?lapset saavat yleensä 25% alennuksen vaikka olisivat omassa huoneessa. Esim 2 aikuista ja 2 lasta ottaa 2 huonetta jolloin Aurinkomatkat katsoo sen niin että 1 aikuinen ja 1 lapsi samassa huoneessa eli he saavat alennuksen yhden aikuisen kanssa joka siis yleensä on 25%.
- pasilin
__________ kirjoitti:
lapset saavat yleensä 25% alennuksen vaikka olisivat omassa huoneessa. Esim 2 aikuista ja 2 lasta ottaa 2 huonetta jolloin Aurinkomatkat katsoo sen niin että 1 aikuinen ja 1 lapsi samassa huoneessa eli he saavat alennuksen yhden aikuisen kanssa joka siis yleensä on 25%.
Kokemukseni mukaan aurinkomatkat on kallein matkanjarjestaja, joten he voivat ko asian hyvaksya poikkeustapauksissa, mutta esim benalmadena costalle kesakuun lopun 2 aikuista ja 2 lasta lapsialennuksellakin (sunset beatch xxxx) 850€ per naama , eli lapsialennuksella 635
yhteensa liki 3000€, saan samaanaikaan lennot loko perheelle 1400 ja saman huoneiston 600euroon
saastoa like 1000€ yhella reissulla.
Itseasiassa saan sen 300 eutoon mutta 1% voitto - Kaisam
että mä en jaksa tällaista ajatuksenjuoksua !
Varmaan myös pääsit ilmaiseksi siirtymään
lentokentältä hotellille (taksihan ei veloita
lapsesta) eikä sun lapsesi syö aamiaista hotellilla, eikä kuluta pyyhkeitä eikä vettä jne..
Minusta on törkeetä kirjoittaa tällaista ajatusta
julkisesti, toivottavasti pidät jatkossa ihan omana tietonasi.... - ...
Kaisam kirjoitti:
että mä en jaksa tällaista ajatuksenjuoksua !
Varmaan myös pääsit ilmaiseksi siirtymään
lentokentältä hotellille (taksihan ei veloita
lapsesta) eikä sun lapsesi syö aamiaista hotellilla, eikä kuluta pyyhkeitä eikä vettä jne..
Minusta on törkeetä kirjoittaa tällaista ajatusta
julkisesti, toivottavasti pidät jatkossa ihan omana tietonasi....Thaimaassa hotellien hinnat ovat yleensä huonekohtaisia, eli hinta on käytännössä sama rippumatta siitä onko huoneessa 1 vai 2 asukasta.
- maaseen
Kyllä tuo yhdistely antaa mahdollisuuksia kustannusten ja lomailutason säätelyyn.
Halpoja lentoja todella löytyy.
Varsinkin jos on mahdollisuus säädellä ajankohtaa kuten meillä.
Miellyttävin ja edullisin majoittuminen löytyy "yksityisiltä markkinoilta".
Interhome on yksi käyttökelpoinen ja luotettava väylä.
Me pidämme minimiaikana kahta viikkoa, tavallisimmin 3 -4vkoa.
Meille edullisin lomailumuoto Euroopassa on loisiminen automatkoilla tutustumiemme "alkuasukkaiden" luona Unkarissa, Itävallassa ja Saksassa.
Totta puhuen, emme loisi vaan käymme moikkaamassa ja kyllähän siinä pari päivää paikassaan menee.
Lisänä vielä. Yhdistämällä lisäviikko johonkin syvän veden risteilyyn se tulee halvemmaksi.
Viimeeksi Thomson varustamon Atlantin risteilyn yhteyteen otettu viikko Funchalissa maksoi 88E/hlö/vko.
Ydinkeskusta, kahviaamiainen, suuri huone perusvarustein, suuri parveke jolta näköala satamaan.
- Nimetön
Minulla on aina varaa matkustaa minne haluan
vaikka minulla on tosi pienet tulot, koska
en käytä alkoholia enkä tupakkaa
enkä käy kahviloissa syömässä kallista, epäterveellistä pullaa.
Minulla ei ole autoa.
Käyn hyvin harvoin ravintolassa syömässä.
Olen hintatietoinen.
Ostan tavarat kirpputorilta tai alennettuun hintaan.
Minulla on vanha kännykkä enkä soita pitkiä puheluita.
Matkoilla asun retkeilymajassa.
Syön paljon vihanneksia (myös kotimaassa), idätän itse mungpapuja, jyviä ja siemeniä.
Vältän sokeria ja valmisruokia (kotona siis).
Urheilen paljon, ulkoilu ja uinti on terveellistä ja halpaa.
Lykkään ostopäätöksiä, on paljon mitä ei oikeastaan tarvitse omistaa.
Kauniita esineitä voi katsoa ja ihailla.
Lainaan kirjoja.
Tietoa löytyy netistä.
Onnea saa ilmaiseksi. Havaitsen maailmaa, rentoudun, tarkkaan ajatuksiani ja tunteitani, sellainen meditaatiivinen läsnäolo tekee iloiseksi!- huh huh
ja miltä planeetalta sä tulitkaan??
- riska_74
" Tietoa löytyy netistä.
Onnea saa ilmaiseksi. Havaitsen maailmaa, rentoudun, tarkkaan ajatuksiani ja tunteitani, sellainen meditaatiivinen läsnäolo tekee iloiseksi! "
...vai onko matkustelu semmoista, niinkuin telkkarissa... (siis tiedäthän, mikä telkkari on? ja ehkä omistat semmoisen oikein telkkariluvalla höystettynä) ...mainostettiin, eli virtuaalisesti netin välityksellä. - 123
ja on varaa viettää kaikki lomaviikot lämpimämmissä oloissa, kuin mitä kotona on tarjolla. =)
- Nimetön
Mulla taitaa olla vähän samanlaisen elämäntavat kuin edellisellä kirjoittajalla. Viime marraskuussa tein viikon reissun, johon sisältyi kolme Suurkaupunkia Eli Lontoo, Porto ja Lissabon Portugalissa. Pari päivää otin aurinkoa Atlantin rannalla, ja kävin myös siellä uimassa. Lämpotila oli n 20 astetta. Uskokaa tai älkää, mutta koko reissun budjetti oli noin 330€.
Viime kesänä vastavasti tein yli 3 viikon reissun Saksaan n 600€:n budjetilla. Sen reissun aikana kävin Kölnissä, Berliinissä ja Frankfurtissa. - pasilin
halvaksi tulee jos kuolee pois, mutta...
- tai elelee
pasilin kirjoitti:
halvaksi tulee jos kuolee pois, mutta...
zombiena maan päällä. kannattaako sitä kotona kituuttaa että pääsee reissuun, kun kaikki muutkin käy?
- verokevennykset
pienituloisille jäävät toteutumatta. Ei paljon kansantalouttamme auta, jos ihmiset käyttää mahdollisimman vähän enemmän käteenjäävästä osasta kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin, ja kantavat sitten rahat ulkomaille.
- tarpeetonta
Kun perusasenne omiin tarpeisiin lähtee asiapohjalta ei tarvitse erikseen säästää vaan pienistäkin tuloista jää rahaa kuluttamatta.
elämäntapani on hieman aloittajan kaltainen paitsi, minä en säästä.
Turhaan kulutukseen minulla ei ole koskaan ollut taipumusta.
En saa mitään nautintoa esimerkiksi ravintolasyömisestä.
Mieheni laittaa hyvää ruokaa ja kotona on viihtyisää aterioida.
Alkoholia en ole nauttinut vuosiin enkä koskaan tupakoinut.
Matkoilla käytämme 2-3:n tähden hotelleja.
Automatkoilla hostaleja, gasthauseja, zimmereitä ym.
Vuosittaisilla risteilyillä (kerran/vuosi) sorrumme suureen ulkohyttiin ylhäällä.
Joten kyse on elämäntavasta, ei säästämisestä! - Simppeliä
huh huh kirjoitti:
ja miltä planeetalta sä tulitkaan??
Dokaamisen voi jättää vähemmälle, auton voi vaihtaa polkupyörään, merkkivaatteet voi vaihtaa second hand -vaatteisiin. Asua ja työskennellä voi muuallakin kuin ylihinnoitellussa muurahaispesässä, tilavammin ja mukavuuksista tinkimättä.
- :DD
Ootsä oikeesti onnellinen?
Eiks ois kiva joskus hiukan törsätä itteensä, nauttia olosta, eikä aina laskee euroja?
Ja sit joskus käydä syömäs vähän epäterveellisempää ruokaa ja jtn tällästä?
Ite olin ennen vastaavanlainen. ^^
Mutta.. Sit mietin vaan, et kun jotain halusin todella tehdä, niin mitä sitä sit aina säästämään ja laskemaan. Jos sitte vaikka yhtenä pvänä potkasee tyhjää, niin ihan turhaan on sit säästelly. En ite pidä mtn tollasia tilejä tai mitään. En osaa säästää. Lasken sillee, et laskut tulee aina maksettua, muut menee miten sattuu.
Ja sit esimerkiks, ku ihmisillä on ns. "siistimmät" vaatteet, juhliin ja vastaaviin, niin mä en ymmärrä sitäkään. Tai jos uusia vaatteita varotaan käyttämästä ja kohdellaan hyvin ect. :D
Onse jumalauta, mä teen niinku tykkään, tehkää te niinku teitin raha-asiat joustaa. - se käy
Minun ammatissani saa tehdä niin paljon kuin haluaa pimeitä töita (firabeli).
Olen joskus laskenut mitä olen vuodessa niistä
hankkinut. Se on noin 15000€.
Niillä meidän perhe sitten matkustelee noin 3 kertaa vuodessa.
- tilille
joka palkasta osa. Ruokamenoissa säästän ostamalla tarjouksesta sellaisia ruoka-aineita jotka voi pakastaa, voi ostaa enemmän kerralla. Leipomon myymälästä leivät edullisemmin. Jos pullaa tekee mieli, leivon itse.
- SÄÄSTÄN
veroissa niin, että en maksa niitä lainkaan, vaan teen pimeesti kaikki hommat.
Ja eikun maailmanympäri parin vuoden päästä!- tuunari
onkin paljon helpompi. voi säästää jättämällä suoraan korvaukset pankkiin kun aina on lompakkossa rahaa. palkat tulee suoraan kerranviikossa käteen (ja sitä tulee enemmän kuin kortinkera) niin ei paljon tarvi tilillä käydä.. siis säästöön jää.
ELÄKÖÖN PIMEYS
ps. on kuitenkin kiva jos joku veroja maksaa että sosiaaliedut pystyy toimimaan.
(pimeestihän ne valtion viskamiehetkin ainakin osan tuloistansa saa, niin miksi ei muutkin saisi saada) - Nimetön
tuunari kirjoitti:
onkin paljon helpompi. voi säästää jättämällä suoraan korvaukset pankkiin kun aina on lompakkossa rahaa. palkat tulee suoraan kerranviikossa käteen (ja sitä tulee enemmän kuin kortinkera) niin ei paljon tarvi tilillä käydä.. siis säästöön jää.
ELÄKÖÖN PIMEYS
ps. on kuitenkin kiva jos joku veroja maksaa että sosiaaliedut pystyy toimimaan.
(pimeestihän ne valtion viskamiehetkin ainakin osan tuloistansa saa, niin miksi ei muutkin saisi saada)Että saat mm. siitä että voit liikkua valtion rakentamilla teillä, käydä lääkärissä sairastuttuasi, lastesi koulunkäynneistä Tuollainen ihminen on pummi suorastaan varas, joka elää toisten kustannuksella.
- tuunari
Nimetön kirjoitti:
Että saat mm. siitä että voit liikkua valtion rakentamilla teillä, käydä lääkärissä sairastuttuasi, lastesi koulunkäynneistä Tuollainen ihminen on pummi suorastaan varas, joka elää toisten kustannuksella.
maksan.
en aio sairastua. ja silloin harvoin kun tartten lääkäriä tms. niin olen mennyt ja menen yksityiselle ...ei tartte jonotella ja palvelu on parempi. tienkäytöstä maksan ihan varmasti oman osuuteni autoilun välillisten ja välittömien verojen ja veronkaltaisten maksujen muodossa.
lapsia ei ole, ja jos niitä ei tule, niin lopulta valtio saa kaiken kuolinhetkellä omistamani omaisuuden (tietääkseni vieläpä "puhtaana käteen".
elämäntavallani on varaa käydä thaimaassa ja muuallakin.
säästäminen on sitten niin helppoa.. - Nimetön
tuunari kirjoitti:
maksan.
en aio sairastua. ja silloin harvoin kun tartten lääkäriä tms. niin olen mennyt ja menen yksityiselle ...ei tartte jonotella ja palvelu on parempi. tienkäytöstä maksan ihan varmasti oman osuuteni autoilun välillisten ja välittömien verojen ja veronkaltaisten maksujen muodossa.
lapsia ei ole, ja jos niitä ei tule, niin lopulta valtio saa kaiken kuolinhetkellä omistamani omaisuuden (tietääkseni vieläpä "puhtaana käteen".
elämäntavallani on varaa käydä thaimaassa ja muuallakin.
säästäminen on sitten niin helppoa..Kaikille pitää olla samanlaiset säännöt. Ei ole oikein että jotkut tekeytyy vapaamatkustajiksi ja elää ikäänkuin toisten kustannuksella. Se on itsekästä toimintaa.
- Haloooo?
Nimetön kirjoitti:
Kaikille pitää olla samanlaiset säännöt. Ei ole oikein että jotkut tekeytyy vapaamatkustajiksi ja elää ikäänkuin toisten kustannuksella. Se on itsekästä toimintaa.
Tyyppihän sanoi, ettei käytä sosiaalisia etuja itse, mm. julkista lääkäriä. Teiden käytöstä tulee maksettua jo paljon ylihintaa esim. superkalliin bensan(verojen) muodossa.
Mielestäni on moraalisesti oikein harjoittaa kapitalismia, kunhan ei ota itselleen mitään tukia. Siinä on täysin itsenäinen, eikä elä kenenkään muun rahoilla.
Niille, joilta viedään yli puolet palkasta "yhteiskuntavastuun" varjolla, I'm sorry for you.
Oma vastuunne silti, että asutte täällä ja ylläpidätte sosiaalista järjestelmää.
T: Kapitalisti
- Lentäjä Killi
Lontoossa asuessa vasta ymmärsin miten älyttömän typerä (taloudellisesti ajatellen) olen aikaisemmin ollut, kun olen käyttänyt valmiita matkanjärjestäjiä.
Koitappa huviksesi etsiä halpoja lentoja esim. RayanAirilla ympäri mailmaa. Siis ensinmäinen lento vaikkapa Tampereelta Lontoo-Standsteadiin ja siintä jatkolennot melkein mihin tahansa.
Kahden hengen lenot edestakaisin useimpiin kohteisiin esim tammikuussa 1€! Toki verojen kanssa taitaa hintaa tulla jopa n. 50 €. Itse pörähädän harva se viikonloppu jonnekkin päin mailmaa ihan vaan viikonlopuksi. Lisäksi Standsteadin kenttä on todella turvallinen ja rauhallinen vaikka jatkolentoja jonkin tunnin pitäisikin odottaa.
Hotellithan pystyy nykyään myös suoraan varaaman netin kautta. - kortilla
Tulee liian useasti tehtyä, niin että kesän matkat tehdään kortilla (yleensä 2 x viikon reissua) ja sitten mietitään korttilaskujen kanssa. On ainakin pakkorako säästää, joten tulee kuitatuksi hernesoppakuurilla parissa kuukaudessa.
- hoitja mies
tupakoimattomuudella!
- säästäjä.-
Itse olen työtön joten tulot on aika vähäiset. Ansiosidonnaista saan n. 1000e käteen kuukaudess a muut tulot n.500e kuukaudessa.
Menot olen karsinut ihan minimiin. Muutin vanhempien lähellä olevaan mökkiin. Ei ole mitään asumiskuluja. Bussilla/polkupyörällä kuljen, nettiyhteys on lagattomasti vanhempien luota, mökin lämmitys puulla, vanhempien luona käyn syömässä ja suihkussa, kuntosalilla käyn vanhempien kellarissa. kulut kuussa n.100-200e. Ja siihen summaan sisältyy jo kaiken näköistä hupiakin.
Joten säästöön jää n.1300e/kk. Eli aika nopeesti saa matkakassaa kerättyä, mutta en oo ainakaan vielä kauheesti matkustellut. Aikaakin on nykyisin ihan kivasti, kun ei tarvii töissä käydä.- loinen!
Käytä nuo rahat itsesi työllistämiseen, kouluttautumalla, tai oman pienyrityksen perustamisella. Sinunlaisesi loiset ovat syy Suomen huonoon talouden tilaan. Kuvittelet, että sinulla on jonkinlainen OIKEUS syödä toisten leipää, ja haaveilla käyttäväsi toisten ansaitsemat rahat omaksi huvitukseksesi.
- säästäjät
Juuri palattiin kahden viikon Thaimaan lomalta ja uutta heti säästämään :)
Laitamme molemmat joka tilistämme tietyn summan lomatilille ja jos liikenee enemmän, laitamme senkin. Tarkoituksena on mennä reissulle aina tammi- tai helmikuussa ja pakko kyllä myöntää, että kevään aikana se matka häämöttää niin kaukana, että säästömotivaatio pukkaa repsahtamaan.
Mutta mutta mitä pidempänä syksyä eletään sitä enemmän katsoo mitä ostaa, aina jos löytyisi jotain halvemmalla.. tarvitaanko tätä.. tämänkin rahan voisin laittaa matkakassaan.. - "rikas" nainen
Olen säästänyt asuntoni, lomapaikkani ym. lähinnä sillä että en matkaile. Tosin en polta enkä juokaan. Olen ollut paljon työttömänäkin ja olen 2.n lapsen yh. Pitkässä juoksussa nuukailu kannattaa.
Onhan tämä piruilua, totta. Tosin en kaipaa matkoille, pari kertaa olen käynyt. Se oli lasten kanssa aika raskastakin, mutta en kadu niitä menoeriä. Jokavuotinen matkustelu on kumminkin sopivaa vasta vanhalla iällä, kun elämisen velvoitteet on putkessa, ja lapset omillaan.- ......
Se on Thaimaahan ei Thaimaaseen!!!! Eihän omenakaan putoa puusta maaseen!
- survivors
...... kirjoitti:
Aurinkoiset terveiset kaukomatkalta Perheessämme
2 aik. ja 2 lasta.Teimme aurinkosäästösopimuksen Aurinkomatkoille 6 kk ennen matkaa.
He antoivat 6 % säästöpalkkioalennuksen 1 kk
ennen matkaa.Meille sopiva tapa säästää matkaa, sama
summa joka kuukausi.Lapset saivat vielä 25 % alennusta ja seuramatka oli halvempi tapa matkata
kuin ottaa lennot ja hotellit erikseeen.Ja tietty
nopeammat lentoyhteydet suoraan kuin reiteillä.
Lomasta nauttimiseen jäi enemmän aikaa. - pakko neuroosi
...... kirjoitti:
kyseisestä sanasta,kun joka palstalla olet meuhkaamassa?????Löysää vähän kravattia!!!!!!
- savuna keuhkoihin
25 vuoden aikana.Nyt siirtyy lomatilille 150e/kk automaattisesti. Laskekaa...
- !!!!!!!!!!!!
survivors kirjoitti:
2 aik. ja 2 lasta.Teimme aurinkosäästösopimuksen Aurinkomatkoille 6 kk ennen matkaa.
summa joka kuukausi.Lapset saivat vielä 25 % alennusta ja seuramatka oli halvempi tapa matkata
Lomasta nauttimiseen jäi enemmän aikaa.Olemme myös a.säästäjiä ja todenneet sen toimivan hyvin nim.merkillä joka vuosi jossainpäin maailmaa....:):)
- aurinko kutsuu
survivors kirjoitti:
Lomasta nauttimiseen jäi enemmän aikaa.Samaisella säästösopimuksella meidänkin porukka kävi reissussa, otettiin vielä pikkasen parempitasoinen hotelli, tuloksena mahtava ja mieleenpainuva loma edullisesti! :)
Tästäpä tuli mieleen, voisipa melkein alkaa taas aurinkosäästämään...
- Nimetön
..säästän: joka kuukausi palkkapäivänä 50 € suoraveloituksena rahastoon. Ei sitä rahaa osaa edes kaivata enää sen jälkeen kun sitä ei ole koskaan nähnytkään :) Suosittelen!
- näin mulla
Olen jo monta vuotta laittanut verokorttiini pidätys prosentiksi 40%.Palautusta tulee 4500 euroa.Sillä pääsee!
- kauan säästää jos..
kaikki haluavat lähteä ylikalliiseen turistirysään
lähde egyptiin parilla sadalla eurolla ja hotellit päälle, sensiaan että lähet "thaimaahan" brittituristien ja muiden urpojen keskelle heilumaan ja hakemaan "kokemuksia" ylihinnoitellusta romusta ja auringosta- Nimetön
itse säästän 9 euroa kuukaudessa kun ZED oy jäi kiinni varastamisesta. Ikävä kyllä puhelinlaskuni oli elisalta niin sekopäinen ettei siitä tiennyt onko kyseessä huijaus vai soittamani ulkomaan puhelut.
Jos nyt lähtisin matkalle vuokraisin esim espanjasta asunnon pariksi kuukaudeksi ja menisin sinne elämään. Mielestäni on aivan järjetöntä kuluttamista lentää mihinkään viikoksi tai kahdeksi matkalle. Siinä ajassa ei ehdi tutustumaan keneenkään.
- helppoa snadmdan
Menen pankkiautomaatille ja laitan kortin sen sisään. Saldo näyttää aina kuusinumeroista lukua desimaalin vasemmalla puolella, joten päätä ei tarvitse juuri pikkuasioilla vaivata.
- ---------
Joka kuukausi säästöön 500e niin siinä sitä kertyy vuodenaikana kelpo summa vaikka Thaimaaseen:)ja turha juhliminen pois!!!
- Nimetön
- vaihdoin auton julkisiin (todella suuret säästöt)
- pidän vähintään kaksi kertaa viikossa "en osta mitään"-päiviä, jolloin syödään sitä mitä kaapeista & pakastimesta sattuu löytymään (yllättävän hyviä luovia reseptejä ollaan kehitelty, eikä ihan joka aterian tarvitse olla täysin ruokaympyrän mukainen jos muuten syö terveellisesti)
- paastoan yhtenä iltana viikossa
- ostan vain tarjouksessa olevia tai kauden vihanneksia ja hedelmiä (esim nyt talvella ei ole mitään järkeä ostaa ylikalliita kurkkuja, tomaatteja, tuoresalaatteja, niissähän ei ole edes makua, saatika vitamiineja)
- mietin joka-ikisestä yli 5e ostoksesta että "tarvitsemmeko tätä TODELLA, vai olisiko se vain kiva saada"
- en käy ulkona syömässä, enkä etenkään juomassa alkoholia. Eli pidämme kutsuja kotona nyyttärityyliin ja käymme tanssimassa ravintoloissa joihin ei sisäänpääsymaksua.
- vaihdan maksulliset harrastukset ilmaisiin (esim kirjasto, ulkoilu, liikuntakeskusten tutustumispäivät, kirjallisuuspiiri ystävien kanssa, sauvakävely, kotijumppa ja pilates kavereiden kanssa siten että kukin vuorollaan kehittelee jumppaohjelman)
- pyysin palkankorotusta töistä
- en aja taksilla mihinkään
- hyödynnän kirpputoreja ja alennusmyyntejä, mutta sieltäkin ostan vain välttämättömiä hankintoja
- käytän kodinkoneita ohjeiden mukaan, jolloin ne kestävät pidempään eivätkä ainakaan hajoa väärän käytön takia
- hoidan hampaita hyvin joka päivä, jotta ei tarvitse joka vuosi käydä kalliissa hoidoissa
- säästän sähköä silloin kun mahdollista: sammutan valot, en pidä jääkaappia täysillä, harvemmin käytettäviä laitteita en pidä valmiusasennossa
- mietin joka kuukaudelle yhden kivan maksullisen jutun jonka haluan toteuttaa, suunnittelen sen tarkoin ja nautin siitä myös jo "etukäteen". Siten ei tunnu että elämä jää täysin elämättä sen yhden suuren säästötavoitteen vuoksi
- menen kirpputorille myymään kaiken mitä en tarvitse
Lisäideoita joihin en ole (ainakaan vielä) ryhtynyt itse:
- hankin lisätyöpaikan (ei ehkä mahdollista jos yksinhuoltajana), esim pianonsoiton opena, kaupankassana, lehtien jakelua (yhdistyy sopivasti ilmaiseen liikuntaan), käännöstöitä kotoa käsin, verkostomarkkinointia, talonmiehen hommia, tms. tai teen maksullisia ylitöitä omassa työpaikassani
- muutan halvempaan asuntoon, halvemmalle asuinalueelle
- vaihdan asuntolainan muutaman vuoden pidemmäksi, tai pidän vapaakuukausia lainanmaksusta
- pyydän vanhemmilta ennakkoperintöä
- leivon leivät itse (halvempaa ja paljon parempaa) ja muutoinkin kokkaan mahd paljon itse enkä osta puolivalmisteita tai eineksiä- -----------
Uskotko itsekkään noihin juttuihisi!? Aikas mahdotonta toteuttaa....
- Nimetön
vielä tuli mieleen että teidän kannattaa ehdottomasti valita matkustusajaksi thaimaan low-season (eli kesä tai syksy), jolloin matkahinnat ovat jopa puolet siitä mitä keskitalvella. Ihan yhtä hieno maa se on silloinkin. Ja kun valitsee paikan oikein (eli ei phukettiin vaan itärannikolle), niin siellä on sääkin hyvä (eikä sadetta kaiket päivät).
Kannattaa myös miettiä jos lähtisitte omatoimilomalle, etenkin jos menette vähintään kahdeksi viikoksi niin se kannattaa, löydätte etenkin low-seasonina todella halpoja ja kivoja majapaikkoja helposti sitten paikan päältä. Ja tulee semmoista seikkailun tuntua siihen matkaan. siellä on turvallista ja helppoa matkustaa lastenkin kanssa esim julkisilla kulkuvälineillä. Ja paikalliset varmasti auttavat teitä mielellään, rakastavat pellavapäisiä lapsia, eivät huijaa.
Sitten noiden säästöniksien lisäksi pitää tietenkin olla säästötili johon menee automaattisesti jonkin verran rahaa joka palkasta, ja lisäksi aina juuri ennen palkkapäivää siirrät sinne kaiken jäljelläolevan tililtäsi. Eli silloin saat ihan käytännössä "nauttia" siitä mitä olet kuukauden mittaan saanut säästöön kun omin käsin siirrät sen matkatilille.
Lisäksi, itse olen huomannut että helpointa on säästää siten että siirtyy täysin käyttämään käteistä rahaa. Eli miettii viikkobudjetin ja sitten joka viikko samana päivänä (minulla torstai-ilta) ottaa sen verran rahaa tililtä. Ja sitten kun se on käytetty, niin enempää ei oteta, vaan pidetään niitä "en osta mitään-päiviä" kunnes on taas seuraava torstai-ilta. Luottokortteja voi sitten huoletta käyttää niillä hyvin ansaituilla matkoilla. :) - Nimetön
----------- kirjoitti:
Uskotko itsekkään noihin juttuihisi!? Aikas mahdotonta toteuttaa....
Ei ne ole mahdottomia toteuttaa. Itse elimme näillä nikseillä noin puoli vuotta kun meillä oli suuri säästötavoite jonka todella halusimme saavuttaa. Kyse onkin vain siitä kuinka paljon todella haluaa sitä mihin säästää, eli mistä on valmis luopumaan sen eteen.
Itse en olisi valmis aina elämään noin, mutta tietyn periodin ajan sitä jaksaa kun näkee että tavoite tulee koko ajan lähemmäksi.
Joskin tiedän pienituloisia ihmisiä jotka elävät vielä tiukemmilla säästösäännöillä ja käyvät sitten pari kertaa vuodessa mielettömillä luksuslomilla tai kauneusleikkauksissa tai ottavat adoptiolapsen, tai mikä nyt kellekin on sitten tärkeää. Mutta on monia jotka arvostavat mukavaa ja helppoa arkielämää, eivätkä ole valmiita siitä tinkimään edes väliaikaisesti minkään matkan tai muun säästötavoitteen vuoksi. Ja eihän siinä ole mitään vikaa, kukin valitsee itse mihin rahansa laittaa.
Pointti on kuitenkin se että kyllä elää voi aika täysillä ja monenlaisia asioita voi tehdä ilman rahaakin. Usein säästäminen on aika pienistä jutuista kiinni, kun jättää joitakin kalliita asioita pois niin heti saakin jo mukavan pesämunan säästämiseen.
- sarika75
itse olen varannut matkan finnmatkoilta kesäksi jo marraskuussa, ja sitten vaan pikkuhiljaa maksellut sitä pois joka kuukausi, eli laittanu omalla viitenumerolla rahat finnmatkoille.ja sitä on pakko lyhennellä jos on mielii reissuun :)
- Phukettiin 0108
Hei! meillä ihan sama tilanne. Eilen maksettiin varausmaksu 1000 euroa ja joulukuussa pitää maksaa 3500... joten kyllä meidänkin nelihenkinen perhe joutuu nyt säästökuurille. Aion säästää ruuassa, teen siis itse mahd. paljon. Aiomme myös pienistä tilestämme laittaa joka kuukausi säästöön. Ja lopuksi viellä... Lopetin tupakanpolton joulukuussa, eli toivottavasti se näillä keinoin onnistuu. Tsemppiä säästämiseen!!!
- Tipsu
Joka kuukausi menee työttömyyskorvauksesta 50E matkatilille, ostan kaiken mahdollisen S-kaupasta ja säästän bonukset, laitan 2E kolikot purkkiin, pidän välillä mehupäiviä, en juo, en polta...kerran vuodessa käyn ulkomailla enkä sinne mene säästämään!
- merimail
minäkin säästän veronpalautuksista,sekä laitan joka päivä kaikki kolikot säästöön. taas on matka keväälle tilattu.
- yritys
Usko matkaa varten säästämiseen menee vähintään silloin kun salkku pahimmoillaan heilahtaa vuorokauden aikana 5000 - 7000E ja viikon aikana 20000E suuntaan tai toiseen. Onneksi yleissuunta ylöspäin.
Matkakustannuksissa säästäminen tuntuu toivottomalta näpertelyltä. - äly hoi
Helpoin tapa säästää on luopua teidän yhteisölle ilmeisestikin liian kalliista ulkomaan matkoista. Ei se nyt 1-2 viikkoa Thai- tai missään maassa ole senarvoinen, että luopuu muusta elämästä 50 viikkoa vuodessa. Vilkaiskaapa ikkunasta, aivan ihmeellisen kaunis talvi, kyllä suomalainen saa siitä paljonkin irti, vaikkapaa potkukelkkailemalla
- Elä joka päivä
Olipa viisas kommentti. Jos elämässä pystyy nauttimaan vain kahden viikon Thaimaan matkasta ja loppu on ainaista pihistämistä, on jokin pielessä.
Tuolloin kannattaa matkaraha laittaa muuhun elämän laatua kohottavaan toimintaa täällä kauniissa Suomessa.
Itsekin pääsin kunnolla reissaamaan vasta lähelle nelikymppisenä, ennen ei ollut varaa. Mutta olen kyllä aina syönyt ja juonut kunnolla ja muutenkin nautiskellut. - kaapeista
Käyn kirppiksellä aika ajoin myymässä kotiin kertyneen ylimääräisen tavarapaljouden. Joka kerta kirppikseltä kertyy voittoa ja ei muuta kuin erilliselle säästötilille korkoa kasvamaan.
Hommassa on sekin hyöty että tulee tyhjennettyä ja siivottua kaapit. En kerää mitään vuosikausiksi vaan laitan heti kaikki vaatteet, dvt:t, kirjat yms. myyntiin ja kierrätykseen.
Ei olisi pienipalkkaisella konttorirotalla koskaan mihinkään varaa, jos en kierrättäisi vanhaa tavaraa. Ainoa keino saada mitään uutta tai matkustella.
- Kerääjä
Aurinkomatkalla on ns. säästötili. Mutta matka pitää varata sitten Aurinkomatkalta. Teet vaan sopimuksen niitten kanssa. Sopimuksen voi tehdä vaikka matkaa ei olisi vielä varattu. Säästösummalle maksetaan korkoa. Esim itse laitan joka kuukausi 200 € ja näin ollen matka on maksettu kuukautta ennen matkalle lähtöä. Eipä tarvi sitten enää isoa maksua hoitaa kun on pikku hiljaa maksanut ja korkoa kertyy n. 100 €. Sen voi kohdistaa sitten matkan maksuun tai sitten he palauttavat sen tilille. Ja toinen hyvä säästö on jos ei halua mennä Aurinkomatkojen matkalle. Avaa pankkiin ns. "jemmatilin" laittaa sinne joka kuukausi rahaa mutta sille ei sitten saa juurikaan mitää korkotuottoa.
- Köyhä kansaneläkeläinen
ei taida toimia kansaneläkeläisen kohdalla kun käteenjäävä osuus on 370 euroa kuukaudessa? kansaneläkeläiset lukevat kyllä mielellään täällä matkakertomuksianne hyvätuloisen siipan kustantamana.
Mulla jää kuukaudessa käteen 20 senttiä.
- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,...
ansiosidonnainen käteen nettona 1000 euroa kuussa ja osake voitot tälle vuodelle noin 13000 euroa. Korko tuloillakin jossakin käväisi. Niin ja vielä asun kotona.
- voitto?!?
Osakkeiden arvonnousu ei ole voittoa ennen niiden myyntiä. Vero 28% voitosta.
Mistäs sitä korkotuloa saat?
Osakkeiden kurssinousu ei ole korkotuloa.
Toisaalta jos, terminologiasta huolimatta, tarkoitat osinkoja niin niitä et viime vuoden osalta vielä tiedä.
Kysy isukilta neuvoa käsitteisiin ja suunnittele seuraava huuhaa paremmin! - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
voitto?!? kirjoitti:
Osakkeiden arvonnousu ei ole voittoa ennen niiden myyntiä. Vero 28% voitosta.
Mistäs sitä korkotuloa saat?
Osakkeiden kurssinousu ei ole korkotuloa.
Toisaalta jos, terminologiasta huolimatta, tarkoitat osinkoja niin niitä et viime vuoden osalta vielä tiedä.
Kysy isukilta neuvoa käsitteisiin ja suunnittele seuraava huuhaa paremmin!ehkä mulla muutakin rahaa ja ehkä olen jo myynyt, voitko kuvitella.
- Mainio
aina säästeliäästi, eli jos tekee mieli jonnekin aina löytyy matkarahat, onneksi ei kovin usein edes tee mieli ainakaan Thaille.
- bruttotulot 1020 e
ja silti saan säästöön (kuukaudesta riippuen)20-200e. Vuokra puoliksi miehen kanssa -200e. muita menoja. Enpä paljon ostele ylimääräisiä, mutta huom. syön erittäin hyvin, enkä pidä minkäänlaisia nälkäkuureja.
Säästötili on paras ratkaisu. Ja aina ennen seuravaa palkkapäivää, koska silloin tietää kuinka paljon uskaltaa siirtää kasvamaan säästötilille "huimaa" korkoa.
=) - Hössi
Tässäpä myös pienituloinen, joka säästää kerran vuodessa matkan 5 henkiselle perheelle. Tai ei nyt ihan kerran vuodessa, joskus menee 2 tai 1,5 vuotta, ennen kuin talous sallii matkustamisen. Motivaatio on kuitenkin niin suuri päästä matkustamaan, että kyllä se kuitenkin onnistuu!Systeemini on yksinkertainen ja tehokas...aurinkomatkojen aurinkosäästö systeemillä toimin. Aloitan säästämisen heti edellisen matkan jälkeen, säästän kuukaudessa hiukan "yli", että siitä saadaan matkan käyttörahat, kun matka on maksettu. Aurinkosäästöllä saa varausmaksujen ja alennusten jälkeen säästöpalkkiota 6% matkan loppusummasta, joka meidän perheelle on tehnyt n.60-100 e.
Ja muita säästövinkkejä noin niinkuin arkeen:
Joskus kun on oikein tiukkaa, teen itselleni 100 euron viikkobudjetin;nostan 100 euroa maanantaina ja sitten sen PITÄÄ riittää koko viikko, tuli mitä tuli.Kotiruokaa itse valmistettuna, leivonnaiset ja leivät omasta uunista jne.Samoin suosin "punaisella leimalla "varustettuja tuotteita, joissa on menossa päiväys umpeen.Eivät ne ainakaan meillä ehdi vanheta.Marjastus, sienestys, kotipuutarha on myös tuottavaa hommaa. Tämä taitaa sopia kyllä vain tällaisille masokistisille luonteille..
No, taidan tinkiä tosi paljon myös kaikista omista menoistani, mutta teen sen mielelläni.
Olemme myös perhe, joka mielellään liikkuu yhdessä, en voisi kuvitella, että jättäisimme lapset kotiin ja itse nauttisimme ihanasta lomasta. Loman jälkeen muistelemme ja katselemme kuvia ja suunnittelemme seuraava lomaa yhdessä.Lapset melkein hyppäävät kattoon, kun huomaavat, että minulla on kädessä taskulaskin ,kynä ja lomaesite...
Thaimaaseen emme ole tavoitelleet, kaksi viikkoa meidän perheeltä maksaisi 7000 euroa käyttörahat..meille on riittänyt Turkki ja Kreikka.Mutta toivotan onnea säästökampanjaanne, parhaiten se onnistuu, kun koko perhe on juonessa mukana ja tinkii hömppäostoksista.Riippuen tietenkin lasten iästä. - :DD
Mepäs ei matkustellakkaan.
Ikinä ei olla ulkomailla käyty, se jää siihen aikaan sit, ku me lapset ollaan aikuisia ja mennään omille reissuillemme.
Ei olla meinaan ikinä millään reissulla oltu, edes Suomen sisäsillä. Eikujuu, ruotsin laivalla. :D
Sillo käytiin ruotsissa maissa.
Muttatota. Ei meitin tartte just muualle ku laivalle lähtee, jengiä paljon messiin, eikä muitten mielipiteistä välitetä. Meillä on fiilikset katos ilman Thaimaan reissuja tai Brazilian matkoja.
Eikä edes harmita, ettei olla missään käyty. Kyllähän sitä vielä ehtii. :D
Ei se matkustelu rahatilanteeseenkaan sovi. Helppo sanoo, et säästäkää, kun on neljä lasta ja vaan toinen vanhemmista käy töissä.
Sitten on 3/4:lla lapsista harrastukset, jotka maksaa, ja yks lapsi on muuttanu pois, tarttee apua vuokranmaksus. 3/4 meistä muksuista on kans toisen asteen opiskelussa, eli kirjat ym., ym. maksetaan ite.
Ja sitte yhestä lapsesta ei edes tuu lapsilisää enää. Matkakulut kouluun täältä kaukaa on noin 30€ kuukaudessa/lapsi. Ja meitähän oli kolme sellast, jotka sen tarttee.
Sitte kaikki normimenot päälle. Ruoka, vaatteet, ym.
Säästä siinä nyt niin sit, ku ei oo rahaa mistä säästää. - lon.trav.
sulle on tullu jo paljon saastovinkkeja joiden lisaks kannattaa saqastaa matkan hinnassa. se on helppoo. ala kayta finnairia alaka suomalaisia matkatoimistoja. osta lentoliput esim. brit.airwysilta tai jos enemman naat vaivaa niin halvemmalla saat kun jaksat hakea netista lentoja. varaa suomesta vaan lennot bangkokiin ja bangkok on taynna matkatoimistoja joista saat millasen matkan haluat ja missa vaan tai monessa paikassa. se on oikeesti hirveen helppoo. esim: kun saavut kentalle ota taksi huamphong juna asemalle. siela on asemalla yks matkatoimisto ja aseman vieressa monta muuta. jos joku tarjoo apua ennen kun oot matkatoimistossa ala ota sita vastaan se vaan huijaa. vctravelthai.com onsen aseman toimiston osote..
- Ihmettelijä x
Eipä siihen mitään säästämistä tarvii.
Tilistä maksaa ja sillä siisti. Ja niin 7 henkiloä on on vaikka timpuktussa. Pohdittepa aivan epäoleellisia asioita. - sanat
Ihmettelijä x kirjoitti:
Eipä siihen mitään säästämistä tarvii.
Tilistä maksaa ja sillä siisti. Ja niin 7 henkiloä on on vaikka timpuktussa. Pohdittepa aivan epäoleellisia asioita.Kortilla maksaa silloin kun matkalle pääsee lähtemään. Ennemminkin ottaisin sitä lomaa lisää, miten sitä saisi "säästettyä" enemmän?! Pienipalkkainen olen, mutta ihan normaalisti elelen, viinaa juon ja tykkään syödä rafloissa. Silti rahaa jää hyvin suureen intohimooni, (kauko)matkailuun. Sinkkuelämän etuja? :)
- TarjaTuulikki
, kunhan korotat veroprosenttisi yhdessä puolisosi kanssa pari prosenttia. Ette edes huomaa tämän rahan puuttuvan, mutta on mukava ottaa takaisin. On sitäpaitsi jo kerran käytetty, joten voi hyvällä omalla tunnolla sijoittaa lomamatkaan. Hyvää matkaa teille! Thaimaa on hyvä ja edullinen valinta! =0)
- Nimetön
Eipä ole ollut nuorella työkyvyttömyyseläkkeen saajalla, opiskelijalla ollut varaa matkustaa mihinkään sen jälkeen kun eurot tulivat. Kuussa käteen jää noin 200e ruokaan, opintoihin ja matkakuluihin. Kuun lopussa ei ole mitään käyttötililtä siirrettäväksi ja pikkurahat kerään loppukuun ruokaostoksiin kun syödäkin tarvitsee. En polta enkä juo, ainoa paheeni mihin menee rahaa on paras ystäväni, koira joka syö paremmin kuin minä.
Ennen matkustin mutta se oli vielä markka aikaa, nyt ei ole varaa matkustaa edes kotimaassa mihinkään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839