Pontti vai ei

äölkj

Mun pitäis tehdä mökkiin uusi huopakatto.Mökki on saaressa ja tarvikkeitten vienti ois tarkoitus tehdä jäitten aikana.Ongelma on se kun mää ite sahautan puutavaran.Joten sahatavaran tapuloin saareen kuivumaan.Täten en voi höyläyttää ponttia aluslaudoitukseen.Mitenkähän pakollinen pontti on huopakatossa? Oishan mulla mahdollisuus ite ajaa yläjyrsimellä pontit, mutta aika kova homma.

19

6009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.K.

Hyvähän se pontti on olla, kun puu elää. Voisihan se onnistua kyllä pontittakin. Naulaat vaan laudat kunnolla kiinni.

• Murator

Paljonhan noita vanhempia rakennuksia on ilman ponttikattoa, siis tavallisella laudalla laudoitettu, ja hyvin on huopa pysynyt. Toki pontti olisi hyvä. Voit myös ruuvata laudat, niin pysyvät paremmin kiinni.

Jos et ole ostanut vielä huopia, niin pyydä minulta tarjous. Lähetä minulle lista tarvikkeista ja määristä. Toimin Helsingissä. Tuotteet Icopal ja Lemminkäinen.
      [email protected]

• äölkj

Mökki / asuntoni on pohjanmalla joten ei onnistu. Mutta tuossa tuli mieleen semmoinen seikka jos naulaa sinkityillä nauloilla ja vielä hiukan vinoon, niin kylläkai ne laudat pysyy ojennuksessa.

• Muuan2
        äölkj kirjoitti:

Mökki / asuntoni on pohjanmalla joten ei onnistu. Mutta tuossa tuli mieleen semmoinen seikka jos naulaa sinkityillä nauloilla ja vielä hiukan vinoon, niin kylläkai ne laudat pysyy ojennuksessa.

Minulla kävi niin, että mökin lattialaudan rakoa umpeen kiriristettäessäni hypähti sauma valmiista lattiasta n. metrin päästä ylös. Vedätin sen takaisin lyömällä molempien ylös nousseiden lautojeen reunaan, yhteen vasaan, 100 mm sinkityn naulan. Hyvin meni sauma takaisin, ja paikallaan on pysynyt.

• 12380974

Ei se pontti ole välttämätön. Yksi syy ympäripontatun laudan käyttöön on se, että hukkaprosentti on lähes nolla, koska lautoja voi jatkaa myös kattotuolien välistä.

Jos pelkäät ponttamattomien lautojen aihuttavan onglmia niin voithan varalta laittaa normaalin aluskatteen sijaan jotain vahvempaa. Esim Icopalin tuotteista VentiPolar (paineetasauskermi K-TMS). Sitä käytetään joskus, kun halutaan kestävämpi aluskate. Raitahitsattavana se kiinnittyy hyvin alustaan (mutta vakuutusyhtiöt vaativat tylityöluvallisen asentajan).

• äölkj

Mulla ei ole kokemusta aluskatteesta. Eli miten se kiinitettää ja minkähän hintaista se on?

• TÄYTYY...

Sanoa,etten lähde edes hitsaamaan,jos ei ole pontattu katto...sen verran huopa elää,jos siihen tulee painoa/rasitusta...se on ihan sama onko siinä paineentasauskermi vai satakiloo paskaa..ei toimi..pitkällä tätäimellä..miksi ei tee kerralla hyvää,jos on mahdollisuus..vituttaa se sitten vuosien myötä korjailla ja paikkailla,kun voisi vetää lonkkaa ja höylätä naapurin naisia nurmikolla tai syleskellä kattoon ajatellen,että laitettiin mulle sellainen katto joka ei koskaan vuoda..mutta kyllähän jos aikuisten oikeesti ajatellaan,niin pontti ilman muuta...kyllä toi konnari tietää myös paljon asioita...joten näillä itse kyllä menisin....

• kolmiorima

Kyllä päätypontatussakin täytyy jatkokset tehdä kattotuolien kohdalle, ellei aluslaudoituksen paksuutta ylimitoiteta reippaasti - siitä miettimään kummassa se hukka on isompi...

• paikkaansa
        kolmiorima kirjoitti:

Kyllä päätypontatussakin täytyy jatkokset tehdä kattotuolien kohdalle, ellei aluslaudoituksen paksuutta ylimitoiteta reippaasti - siitä miettimään kummassa se hukka on isompi...

Lentojatkokset sallitaan pääpontatulla aluslaudalla.
        Laudan on tietenkin täytettävä normit, jotka laudalta vaaditaan tuohon tarkoitukseen.
        ( kattotuolijako / laudan paksuus / naulaus)

• paikkaansa ...
        paikkaansa kirjoitti:

Lentojatkokset sallitaan pääpontatulla aluslaudalla.
        Laudan on tietenkin täytettävä normit, jotka laudalta vaaditaan tuohon tarkoitukseen.
        ( kattotuolijako / laudan paksuus / naulaus)

Ei kannata käyttää ympäripontattua ollenkaan koska siitä ei ole mitään hyötyä. Kannattaa vedellä jatkot aina tuelta niin ei tarvi käydä selittelemään.

• on nopeampi
        paikkaansa ... kirjoitti:

Ei kannata käyttää ympäripontattua ollenkaan koska siitä ei ole mitään hyötyä. Kannattaa vedellä jatkot aina tuelta niin ei tarvi käydä selittelemään.

tehdä, eikä tule niin paljon hukkaa.
        Monet monituiset kerrat kokeiltua faktaa.

• toinen käy
        on nopeampi kirjoitti:

tehdä, eikä tule niin paljon hukkaa.
        Monet monituiset kerrat kokeiltua faktaa.

Joo ja joku toinen käy korjaamassa vahingot.Uskoisit säkin vaan kiltisti tuota lentojatkajaa.

• kymmenen
        toinen käy kirjoitti:

Joo ja joku toinen käy korjaamassa vahingot.Uskoisit säkin vaan kiltisti tuota lentojatkajaa.

vuotta olen urakoinut kattoja ja tehnyt ympäripontatusta huopakaton pohjia.
        Kun tekee kunnon ympäripontatusta, muuta ei enää huolikaan.
        Kyllähän ne vielä yrittää myydä tavallista ponttilautaa, mutta aika paljon halvemmalla sitä pitää saada ostaa, jos vielä alan siitä tekemään.
        Eikä ole jälkiä tarvinnut korjailla.

• oulunomapoika81
        kolmiorima kirjoitti:

se riittä että joka toinen ympäripontatunlaudanpää on eripuolella kattotuolin niskaa. kohta 20 rivarin kattoa tuolla systeemillä tehty.

• Konnari, rakenne

huovan alla on estää vierekkäisten lautojen epätasainen taipuminen. Eli: 100 kg isäntä astuu katolla siten että jalka osuu vain yhden laudan päälle (tai lähes kokonaan yhdelle laudalle. Lauta taipuu, viereinen lauta ei juuri taivu => kattohuopa voi vahingoittua laudan syrjää vasten. Pontti estää tämän.

• VAAN

Ei pontus jäntti..eli ehdoton on tuo pontti...teet sen sitten laudasta tai vanerista.

Osta levyinä,jossa pontit,helpottaa sua todella paljon..me tehtiin niin 1500m2 rivitalokattoihin.

Päälle aluskermi hitsaten tai kannuttamalla
        sitten pintakermi ja siinähän voi käyttää taas millaista tykkää..kolmiorimakatetta,palahuopaa,rullatavaraa.
        Mulla on muuten huovat sinulle,jos vaan passaa sulle?!

• äölkj
        VAAN kirjoitti:

Ei pontus jäntti..eli ehdoton on tuo pontti...teet sen sitten laudasta tai vanerista.

Osta levyinä,jossa pontit,helpottaa sua todella paljon..me tehtiin niin 1500m2 rivitalokattoihin.

Päälle aluskermi hitsaten tai kannuttamalla
        sitten pintakermi ja siinähän voi käyttää taas millaista tykkää..kolmiorimakatetta,palahuopaa,rullatavaraa.
        Mulla on muuten huovat sinulle,jos vaan passaa sulle?!

Ajattelin laittaa mustan palahuovan,noin 65 neliötä.Minkälaista ja missä sulla on huopaa.Ite oon Raahesta päin?

• palahuopaa
        äölkj kirjoitti:

Ajattelin laittaa mustan palahuovan,noin 65 neliötä.Minkälaista ja missä sulla on huopaa.Ite oon Raahesta päin?

mustana ja myös pohjakermiä....kirjoitteleppa tuohon,niin vaihdellaan numerot;
        [email protected]

• olla helpointa

tehdä aluskate levyttämällä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3057
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2801
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      184
      2428
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2155
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1476
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13