betoniportaat

rintsikka-asuja

Ulos vievät betoniportaat jäätyvät ikävästi näin talvisin varsinkin, kun säät heittelevät plussan ja miinuksen puolella jatkuvasti ja vettä ja luntakin tulee vuoronperään.

Mikäs on paras konsti hoidella noita jäisiä portaita. Jään hakkaaminen on aika ikävää, koska jalan alla tamppaantunut ja sitten jäätynyt räntä tuntuu olevan kivikovaa. Suolaa tietysti voi kylvää, mutta mitä betoni tykkää suolasta pidemmän päälle? Entä kannattaako suola sekoittaa ensin veteen ja kaataa sitten rappusille, vai miten?

Tai onko olemassa esim jotain rappujen "päällisiä" esim. jotain rautoja, jotka voisi talveksi laittaa? Tällaiset auttaisivat ainakin siihen asti, kunnes jääkerros kasvaa koko rautaa paksummaksi..

Kaikki niksit otetaan kiitollisena vastaan.

10

6581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kemisti

Näin kävi meillä.
      Olen rakentanut painekyllästetystä puusta trallit portaiden päälle. Trallit ovat pysyvästi pultattu betoniaskelmiin kiinni.
      Lämmin ilma pääsee puun alle ja lumi sulaa heti eikä muodosta sellaista tallaantunutta jääkerrosta kylmän betonin päälle.
      Joskus kun ilmat heittelevät aivan hullusti on puun päällä ollut jäätä, mutta se lähtee helposti kun puuta hakkaa. Puu elää ja jää pirstoutuu irti eri tavalla kun betonista.
      Ovatpa vielä siistin näköiset nuo trallit.
      Irtotralleja en uskaltanut laitta pelossa että ne eivät åysy paikoillaan liukkaan jäisen betonin päällä.

• peukkku68

meneppä rautakauppaan, markettiin tai halpahalliin niin löydät sieltä sulatusaineen jauheena tai rakeena ja se sopii myös betonille eikä rapauta sitä kuten suola.

Aine toimii ja on hintansa väärti, mutta ei sitä joka päivä viitsi sinne nakella..

• bissekeissi

Peittele rappuset muovikelmulla aina, kun et niitä käytä.

• ois..

hiekka. muuta ei ole ja petkele tietysti. mutta hiekka on hiekkaa........................

• ja suolaa

et sitten ikinä kylvä tahi sirota betonin päälle, ei muuten tarvitse olla edes kemisti tuota tietääkseen................

• betonia
        ja suolaa kirjoitti:

et sitten ikinä kylvä tahi sirota betonin päälle, ei muuten tarvitse olla edes kemisti tuota tietääkseen................

Tiehallinnon SILKO-luokituksesta löytyy betonilaatuja, joita käytetään siltojen valuissa/korjauksissa. Väitän, että kestävät suolaa erinomaisen hyvin verrattuna tavalliseen betoniin.

• sisätiloissa

vaikka vanhassa muovipullossa, siitä on hyvä ripotella ja lämmin murske sulaa vähän jäähän ja jää hyvin kiinni.

• Anonyymi

Betoni portaat kuuluu sarjaan; järjettömät nykyajan rakentamisperinteet.
      Miksikö;
      -painavat (varsinkin usein umpinaisesti valettu betonimökky)
      -perusrunko kestää useita satoja vuosia (mutta kestääkö nykytalo saman ajan)
      -vanhat ihmiset kolhivat itsensä kovaan betoniin
      -portaiden muokkaaminen remonttien yhteydessä vaikeaa
      -sitoo ulkoilman kosteutta, ja syöttää sitä eteenpäin rakennuksen rakenteisiiin
      -varastoi talven kylmyyttä, ja syöttää sitä eteenpäin rakennuksen rakenteisiiin
      -routimisilmiö käsittelee eri tavalla kuin muuta taloa (porrasrakennelma saattaa nousta vuosien saatossa vinosti viettämään rakennusta kohden)
      -ulkoportaiden co-lukema valmistettaessa suuri
      -ulkoportaiden hävitys tai kierrätys vaikeata ja kallista

Vinkki heille; jotka suunnittelevat rakentamista, miettikää betoniporteiden korvaamista jollain muulla materiaalilla. t. R

• Anonyymi

Helpommalla päästään kun ihmiset opettelee lentämään. Mitään ulko-ovia ja portaita ei enää tarvita, vaan kotiin tullessaan ihmiset lentää suoraan parvekkeelleen tai lähtiessä auki jätetystä ikkunasta suoraan sohvalle.

• Anonyymi

Solumuovia alle ja lämmityskaapelit jovain pysyy sulana, läpi vuoden!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe