kyydin pummaajat

autollinen

Minua on alkanut ärsyttämään autottomien vanhempien ja heidän lastensa käyttäytyminen autokyydin pummaamisen suhteen.

yhtenä esimerkkinä voisin kertoa toissa viikolla sattuneen tapauksen:
Lapseni (12v) kaveri tuli kysymään, että saako lapseni lähteä heidän mökille viikonloppuna (hän kun haluaa sinne aina jonkun kaverin, kun muuten ei aika kulu mökillä). No minä annoin luvan, koska lapsi on ollut siellä aikaisemminkin ja vanhempien oli tarkoitus lähteä mukaan. Aikaisemmin tuttavan perhe on kulkenut mökilleen anoppinsa autolla (olen kyllä kyytinyt lastani sinne itsekin aiemmin), mutta nyt anoppi oli reissussa ja palasi vasta sunnuntaina mökin kautta kotio, niin minun pitikin sitten lähteä kyytimään koko perhettä sinne. Siis tämä kyytihomma selvisi sitten vasta torstai-iltana.
No eihän sitä auttanut kuin lähteä kyytimään perhettä mökille.. Toki joku nyt kirjoittaa, että eiköhän se ole pieni korvaus, kun he kuitenkin ottavat lapseni sinne, mutta he itse haluavat aina jonkun pojalleen sinne seuraksi, eli en ole pyytänyt että ottaisivat oman lapseni mukaan.

Samoin tämä sama perhe soittelee vähintäänkin kerran kuussa, että saako lainata autoa, kun pitäisi käydä millon missäkin.. ja sen nyt arvaa, että tankissa ei ole kyllä yhtään enempää löpöö kuin liikkeelle lähtiessä. Toki yleensä tankkaa, mutta vähän nuukanpuoleisesti.

JA sehän ei ole mitään uutta, että autolliset joutuu kyytimään autottomien lapsia harkkoihin ja pelireissuille. Ja monesti lapsi ei edes kiitä kyydistä kotiovellaan (eikä kyllä vanhemmatkaan aina). Ja tämän kiittämisen pitäisi minusta olla itsestäänselvää!

Ja toissapäivänä taas tämän tuttavaperheen poika ehdotti, että minä kyyditsisin heidät jääkiekko-otteluun.. Eli kun perheellä ei ole autoa omasta takaa, niin kyyytejä pummaillaan sitten autollisten vanhemmilta. En kylläkään luvannut lähteä kyytimään ja siitä sitten riittikin jupinaa (jupinoitisijoina oli kyllä oma poikanikin sen toisen pojan lisäksi).

Ja monesti autottomat tuntuvat pitävän itsestäänselvänä, että kyllä heille kyyti järjestyy jostakin. Sitä omaa autoa on vaan niin kallista ylläpitää.

Tulihan jupistua, mutta kun ärsyttää se pummailu - sekä aikuisten että lasten taholta. Kyllä se auton ylläpito maksaa minullekkin ihan liikaa, mutta auto on kuitenkin välttämätön työmatkojeni takia ja en haluaisi olla aina pyytelemässä toisilta autoa lainaksi ja kyytiä milloin minnekkin joko omien tai lasteni asioiden vuoksi.

24

3748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on meiltäkin!

      Ja se on ÄRSYTTÄVÄÄ!!!

      Hommaisi oman auton, kun sitä kerran tarvitsee. Minulla on kyse sisarestani, joka ON niin luonnonystävää, ettei voinut ajaa ajokorttia. No nyt sitten miehensä kanssa (viherpiipertäjä hänkin) pummailee autoamme milloin minnekin reissulle. Ja ei se tankki meilläkään kyllä ole yhtään sen täydempi kuin lähtiessäkään.

      Ja myöskin toinen tuttavamme soittelee monesti, kun tietää että vien lastani jumppatunnille koululle, että voisinko samalla ottaa hänen poikansa kyytiin jääkiekkoharkkoihin ja tuoda tietysti takaisin, kun on niin huono keli, ettei viitsisi lähteä jalkaisin liikkeelle.. Tämä poika onneksi sentään tajuaa kiittää kyydistä. Olen kyllä myöskin kyydinnyt välillä sellaisiakin tapauksia, mitkä vaan sanoo, että mä jään tossa pysäkillä / ton punaisen talon kohdalla pois kyydistä ja sitten paiskaa oven mitään sanomatta kiinni.

    • rahalla

      ja jos menevät hölmön näköisiksi niin lykätkää lista autovuokraamoista kännyyn.

      • autovuokraamo

        on niin kaukana ja huonojen liikenneyhteyksien päässä, että nämä pummaajat tarvitsisi ensin kyyditä sinne. Koska taksihan ei ole vaihtoehto - se on liian kallis...


      • ei muuta
        autovuokraamo kirjoitti:

        on niin kaukana ja huonojen liikenneyhteyksien päässä, että nämä pummaajat tarvitsisi ensin kyyditä sinne. Koska taksihan ei ole vaihtoehto - se on liian kallis...

        Jatkuva lainaaminen loppuu varmaan siihen kun eka kertaa pyytää realistisen vuokrahinnan bensan lisäksi.


    • heps vaan

      Minä otan kyytinpummaajat kyyttin, pistän kaasun pohjaan ja ajan helvetin kaus maasedulle. Niin kauas ettei näy missään bussipysäkkejä. Sit mä heitän ne yks kaks ulos autostani ja naureskelen päälle. arvaa vaan tulevatko toista kertaa pummimaan.

      Suosittelen.

    • Kiinni jäit

      Kun annat pirulle pikkusorman, se vie koko käden, sanoo vanha sananlasku.
      Olet joskus tarjonnut apua. Se eka kerta oli se pikkusormi.
      Nyt saat sitten kyyditä.

      Ei pidä koskaan edes aloittaa toisten vapaaehtoinen ja maksuton hyysääminen.
      Se ei lopi ikinä.

    • autoileva äiti

      Niin että mitä ihmettä sitten? Autosi tuskin kuluu siitä, jos tuttavat sitä kerran kuukaudessa lainaavat.

      Todellako sinua haittaa kyyditä muiden lapsia samalla kun viet omasi johonkin?

      Uskomatonta itsekkyyttä ja kitsastelua.

      Ei ole koskaan tullut mieleenkään, ettenkö lainaisi autoani tarvitsevalle tai ettei kaverit voisi kulkea harrastuksiinsa samalla kyydillä.

      Voi hyvänen aika. Kaikesta ne ihmiset viitsivätkin valittaa ja niuhottaa. Hommaa parempipalkkainen työ, niin ei tarvi täällä kitistä muutaman euron vuoksi!

      Jollei lapset osaa kiittää, niin älä heitä syytä, vaan vanhempia. Vai luikkivatko äkkiä karkuun sinun marmatustasi kuulemasta? Luulenpa tuon kirjoituksesi perusteella, että lapset joutuvat kuulemaan kaiket automatkat tauototonta nalkutustasi, omat lapsesi häpeävät silmät päästään ja kaverit juoksevat äkkiä pois kuulemasta..

      Katsopa peiliin hyvä ihminen!

      • alkuperäinen..

        Jos toisilla on periaate, etteivät hommaa perheeseensä autoa sen kalliuden vuoksi, niin luulisi heidän tajuavan, että siinä autoillessa maksaa moni muukin asia kuin vain polttoaineet. JOs minä lainaisin jonkun autoa, niin varmistaisin, että tankissa on varmasti enemmän polttoainetta kuin lähtiessä, jotta tulisi korvattua muutakin siitä autosta kuin pelkän ajomatkan polttoaineet.

        JA nämä lainaajat pitävät itsestään selvyytenä, että auton saa aina käyttöön. Jos sattuukin olemaan niin, että olen sopinut jo jotain muuta menoa samalle kellonlyömälle, niin heille tulee kauhea ongelma, että mitenkäs me nyt sitten pääsemme sinne ja tänne. Ihan kuin se olisi minun syytä, kun heidän suunnitelmansa menee uusiksi, kun en nyt voikaan antaa autoa lainaksi.

        Ja toisten kuskaamisesta: mitään ongelmaa ei olisi, mikäli hommat kestäisivät yhtä kauan. Jumppa vaan kestää kolme varttia ja jääkiekkoharkat tunnin. Siinä sitten joutuu odottelemaan toista harkoista.. ajattelet varmaankin tästä että vaivainen vartti, mutta se varttikin on joskus pitkä aika ja sinä aikana ehtii tehdä kotona jo vaikka mitä.

        Ja ei sitä niin vaan hommata parempipalkkaista työtä täässä maassa.. JOten taloutemme ollessa muutenkin melko tiukoilla, se muutama eurokin on paljon.

        En tokikaan syyttänyt tässä lapsia siitä kiittämättömyydestä, vaan kohdistinkin tekstiä vanhemmille (lapset eivät varmaankaan tätä lue), jotta tietävät valistaa lapsiaan hyvistä käytöstavoista.

        JA itsestäsi taisit kertoa sen nalkutuksen ja lasten häpeämisen suhteen.. Meillä ei harrasteta sellaista.


      • autoton ajelija

        "Niin että mitä ihmettä sitten? Autosi tuskin kuluu siitä, jos tuttavat sitä kerran kuukaudessa lainaavat."

        Ihan tosi. Meilläkin on pari kolme tuttua, joilla on auto. Lainaavat kyllä, kun pyydetään.
        Ei ne siitä kulu, jos me niillä ajellaan silloin tällöin.
        Ostetaan sen verran pensaa kuin on kulutettu.
        Ei mitään muita menoja.
        Huollot ja vakuutukset eivät meidän kukkaroa ahista, kun naapuri sen auton omistaa.

        Järjestely on hyvä. Tarjoudutaan aina kyyiimään jäähalleille ja muualle harrastuksiin, niin mene omat kersat siinä samalla.


      • hah hah
        autoton ajelija kirjoitti:

        "Niin että mitä ihmettä sitten? Autosi tuskin kuluu siitä, jos tuttavat sitä kerran kuukaudessa lainaavat."

        Ihan tosi. Meilläkin on pari kolme tuttua, joilla on auto. Lainaavat kyllä, kun pyydetään.
        Ei ne siitä kulu, jos me niillä ajellaan silloin tällöin.
        Ostetaan sen verran pensaa kuin on kulutettu.
        Ei mitään muita menoja.
        Huollot ja vakuutukset eivät meidän kukkaroa ahista, kun naapuri sen auton omistaa.

        Järjestely on hyvä. Tarjoudutaan aina kyyiimään jäähalleille ja muualle harrastuksiin, niin mene omat kersat siinä samalla.

        Arvaa mitä käy kun täräyttäävät sen autosi jonnekkin? Sen tähden autoa ei mielellään lainailla. Kysy naapuria seuraavan kerran hankkimaan henkilökohtaisen liikennevakuutuksen lainauspäiväksi ja pyydä esittämään se, niin kyllä lainaushalut himmenee. En minäkään vakuuttaisi naapureita.


      • justiinsa
        autoton ajelija kirjoitti:

        "Niin että mitä ihmettä sitten? Autosi tuskin kuluu siitä, jos tuttavat sitä kerran kuukaudessa lainaavat."

        Ihan tosi. Meilläkin on pari kolme tuttua, joilla on auto. Lainaavat kyllä, kun pyydetään.
        Ei ne siitä kulu, jos me niillä ajellaan silloin tällöin.
        Ostetaan sen verran pensaa kuin on kulutettu.
        Ei mitään muita menoja.
        Huollot ja vakuutukset eivät meidän kukkaroa ahista, kun naapuri sen auton omistaa.

        Järjestely on hyvä. Tarjoudutaan aina kyyiimään jäähalleille ja muualle harrastuksiin, niin mene omat kersat siinä samalla.

        pummausta mikä pummausta, toisten kustannuksella elämistä..


      • meinasin sanoa
        hah hah kirjoitti:

        Arvaa mitä käy kun täräyttäävät sen autosi jonnekkin? Sen tähden autoa ei mielellään lainailla. Kysy naapuria seuraavan kerran hankkimaan henkilökohtaisen liikennevakuutuksen lainauspäiväksi ja pyydä esittämään se, niin kyllä lainaushalut himmenee. En minäkään vakuuttaisi naapureita.

        samaa! Niin että jos se pummaaja perhe tölväsee auton pöpelikköön, niin ketä maksaa....? Auton vakuutus, eli loppukädessä auton omistaja! Jos bonukset menee niin kalliimmaksi tulee vakuutusmaksut.

        Eipä kiinnostaisi minuakaan lainailla tuollalailla autoani kellekkään. Ja jos tosiaan itse lainaisin autoa joltain, niin bensaa sitten olis ehdottomasti tankki täys joka kerta. Se nyt olis vähintä mitä vois tehdä. Ja reilua se olis maksaa bensarahaa muutenkin jo sen takia, että pummaaja perheen lapsi on usein kyydissä. Niin vain kuuluu tehdä ja se on fiksua.

        Alkuperäiselle: älä lainaa autoasi enää, jos siitä suuttuvat niin voi voi!


      • oikeus&kohtuus

        Taidat itse olla tuo kyydin pummaaja kun aloittajalle noin alat aukomaan. Etkö ymmärrä sitä, että käytöstavat tulevat kasvatuksesta ja siitä miten vanhemmat itse antavat esimerkkiä lapsilleen. Jos on juntit vanhemmat, on tietty vaikea vaatia lapselta mitään parempia tapoja.

        Jokainen joka lainaa toisen autoa on velvollinen vähintään täyttämään tankin ellei sitten kyseessä ole pidempiaikainen auton "lainaaminen", jolloin tästä maksetaan vuokraa. Tyhmempikin tietää sen.

        Et voi kuvitella, että kenenkään täytyy kestää törkeää hyväksikäyttöä saamatta tästä edes korvaussta. Kyllä alkaisi nuppi punottamaan itse kullakin.

        Itsekäs on se, joka kuvittelee voivansa sumeilematta käyttää toisen omaisuutta tai hyväntahtoisuutta hyväkseen. RAJAT NE ON MUSTALAISILLEKIN!


      • Anonyymi
        autoton ajelija kirjoitti:

        "Niin että mitä ihmettä sitten? Autosi tuskin kuluu siitä, jos tuttavat sitä kerran kuukaudessa lainaavat."

        Ihan tosi. Meilläkin on pari kolme tuttua, joilla on auto. Lainaavat kyllä, kun pyydetään.
        Ei ne siitä kulu, jos me niillä ajellaan silloin tällöin.
        Ostetaan sen verran pensaa kuin on kulutettu.
        Ei mitään muita menoja.
        Huollot ja vakuutukset eivät meidän kukkaroa ahista, kun naapuri sen auton omistaa.

        Järjestely on hyvä. Tarjoudutaan aina kyyiimään jäähalleille ja muualle harrastuksiin, niin mene omat kersat siinä samalla.

        Voi helevetti. Ompa röyhkeää. Kyllä se auto kuluu, kun kilometrejä kertyy. Entä, jos särkyy vaikka jakohihna. Kuka sen tonnin remontin maksaa?


      • Anonyymi
        meinasin sanoa kirjoitti:

        samaa! Niin että jos se pummaaja perhe tölväsee auton pöpelikköön, niin ketä maksaa....? Auton vakuutus, eli loppukädessä auton omistaja! Jos bonukset menee niin kalliimmaksi tulee vakuutusmaksut.

        Eipä kiinnostaisi minuakaan lainailla tuollalailla autoani kellekkään. Ja jos tosiaan itse lainaisin autoa joltain, niin bensaa sitten olis ehdottomasti tankki täys joka kerta. Se nyt olis vähintä mitä vois tehdä. Ja reilua se olis maksaa bensarahaa muutenkin jo sen takia, että pummaaja perheen lapsi on usein kyydissä. Niin vain kuuluu tehdä ja se on fiksua.

        Alkuperäiselle: älä lainaa autoasi enää, jos siitä suuttuvat niin voi voi!

        Kolarointi ja auton omistsjan bonusten menetys on pahinta, mitä voi tapahtua!


    • EI !

      Herran tähden sentään. Aikuinen ihminen ja vielä kasvattajakin etkä osaa sanoa ei asiaan, joka ei sinua miellytä. Oletpa todellakin saamaton...

      • ihmettä ?

        Tosiaankin....KANNATTAA OPETELLA SANOMAAN EI !


    • Myös ärsyyntynyt

      Kyydinpummaajat ärsyttää kyllä minuakin. Ihan uskomatonta, miten jotkut törkeästi käyttävät toisten hyväntahtoisuutta hyväkseen. Meillä riittää myös näitä pummaajia. Ei nyt sentään mökkikuljetuksia ole tarvinnut tehdä, se on kyllä jo huippu. Jotkut osaavat kauniisti kiittää ja vanhempi väki ostaa bensaakin, mutta sitten on näitä heikomman kasvatuksen saaneita, jotka ärsyttävät eniten. Ei kiitetä ja oletetaan, että aina otetaan riemumielin ilmaiseksi kyytiin. Jos joskus nämäkin perheet kyytisivät, mutta eletään kuin loiset toisten kustannuksella. Se ärsyttää ihan oikeasti. Ymmärrän alkuperäistä kirjoittajaa todella hyvin, itsekin puren monasti hammasta, etten sano suoraan mitä ajattelen .. (ehkä voisi joskus olla hyväksikin sanoa).

      • Raivostuttavaa

        Ystäväni oli hyväntahtoinen ja avulias. Hänen kesämökkinsä sijaitsi Keski-Suomessa. Aina oli joku pyrkimässä kyytiin, koska oli "melkein sama matka". Hän ajeli kymmenien kilometrien lenkkejä. Isojen tavaramäärien kanssa tietysti.
        Perillä sanottiin kiitos, kiitos, ei edes kahvia keitetty, vaan pidettiin selviönä, että toinen jatkaa heti matkaansa.

        Kerran hän sitten sai hepulin, kun tuttava oli niin epämääräinen, että ei voinut todellakaan kunnolla selittää, minne asti hänet pitää viedä. Matka teki runsaat parisataa kilometriä ylimääräistä.
        Samainen ihminen oli ajeluttanut itseään kotikulmillakin sinne tänne, mutta tämä oli liikaa.

        Välit katkesivat. Ns. ystävä kertoi sitten marttyyrina kaikille, kuinka äärimmäisen tilanteeseen hän oli joutunut inhoittavan ja itsekkään autonomistajan takia. Ystäväni ei nimittäin hakenut häntä pois. Oli tultava omin avuin.


    • ottakaa autottomat opiksi

      Autonlainaajat:
      oletteko valmiita raottaman sitten rahapussia kolaroidessanne autoa?? Pienistä summista ja vähän isommistakaan välttämättä ei kannata ilmoittaa vakuutusyhtiölle, koska sitten menee bonuksia.. Joten siinä saattaa tulla melko iso lasku eteen törttöillessä.

    • mielelläni

      ystävät ja tuttavat ja heidän lapsensa - jos matkan määränpää on sama. Matkan määränpään ja kellonajan olen valinnut minä, autonomistaja ja bensojen maksaja. Tarjoankin kyytiä. Sama toisin päin. En ota enkä vaadi maksua. Meilläpäin kun eivät julkiset kulkuneuvot kulje. Määränpäässä kyytiläiset maksavat itse omat kulunsa, olipa kyse leffasta, uimareissusta, harrastuksesta tms.

      Ihailen myös anoppiani joka toimii kylätaksina pyyteettömästi. Jollakin vaihdantataloudella kyydittävät anhan kansan tapaan häntä muistavat, koska haluavat, muta ei siksi, että anoppi pyytää. Vanhusten on vaikea päästä lääkäriin ja ystävän kyyti on paljon halvempi kuin taksi. Jumppaamaankin pääsee autottomat ja ajokortittomat vanhukset yhteisellä kyydillä paremmin - mikä ylläpitää toimintakykyä, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta puhumattakaan.

      Joskus sinkkuna olen lainannutkin autoa, mutta itse ovat saaneet auton lainaajat selvittää bensansa ja muunsa reissullaan.

      • ihmiset, varmasti

        melkein kaikki maksavat bensarahaa. Ainakin meilläpäin. Ja asia on eri, kun se tapahtuu yhteisymmärryksessä. On noita kylätakseja täällä meidänkin kulmilla ja kiva kun joku viitsii ajella. mutta jos homma alkaa tuntumaan hyväksikäytöltä, ei se ole kovin mukavaa. Tuo aloittajan kertoma, tuntuu juuri hyväksikäytöltä.


      • vielä,että
        ihmiset, varmasti kirjoitti:

        melkein kaikki maksavat bensarahaa. Ainakin meilläpäin. Ja asia on eri, kun se tapahtuu yhteisymmärryksessä. On noita kylätakseja täällä meidänkin kulmilla ja kiva kun joku viitsii ajella. mutta jos homma alkaa tuntumaan hyväksikäytöltä, ei se ole kovin mukavaa. Tuo aloittajan kertoma, tuntuu juuri hyväksikäytöltä.

        kun kasvatuspalstalla muuten ollaan ja asia nyt menee vähän vierestä, niin sitä ihmettelen, miksei vanhemmat enää nykyään opeta lasta kiittämään. Juuri tuollaisen kyydin jälkeen kuuluisi sanoa, että "kiitos kyydistä" ehdottomasti.
        Itse olen 30 ja lapseni 12/01 ja 1/06 ja vanhempi osaa tasan tarkkaa sanoa kiitos. Sanoo aina naapurin kyydissä oltuaan reippaasti kiitos kyydistä. (kuljettelemme mukuloitamme vuoroin kerhoon.)

        Toinen on, että kun tullaan kylään, mukulat ei puhu sanaakaa, vaan juostaan suoraapäätä leikkihuoneeseen. Kyllä tuokin on mennyt meidän pojalle päähän, että kun kylään mennään, tervehditään.

        Nooh, ei ne meidän mukulat täydellisiä ole, mutta kyllä nämä asiat on selvät.


    • mape

      eniten on ärsyttänyt miehen sisko, joka on pumminut kyydin poikineen ja kaiken huipuksi sitten sanoo maksavansa kyllä bensat! Noh, ehkä melkein sen matkan bensat jolle kyydissä ovat, mutta huomioimatta sitä että heille on meiltä matkaa. Myös bussin sijaan pyyteli kyytiä ja antoi siitä saman parieukkisen kuin bussikin olisi ollut.. Ei puhetta vaivasta ja ajasta joka auttaessa meni eikä auton muista kuluista ja kulumisista. Aikani autoin ja sitten en enää. Suuttui ja otti nokkiinsa..

      Koulujen ja muiden kuljetuksissa on myös aina ne samat naamat ja toisilla ei koskaan ole aikaa. Onneksi ope aina muistuttaa kiitoksista ja lapset kyllä aika hyvin ainakin meidän piirissä osaavat kiittää omatoimisestikkin. Mukavaa on sellainen ottaa kyytiin toistekkin!

      Pahimpia pummajia ovat kuitenkin työkaverit jotka bussin sijaan pummaa kyydin autoon. Kiitokset vielä puristuu suusta, mutta ei kysytä mitä olen velkaa tms. Jos vielä teet pienen lenkin niin olisi kohteliasta edes kysyä. Onkin eri asia kuskata sitä kamua joka tyrkkää suklaapatukan tuhkakuppiin ja kiittää kyydistään kuin sitä joka ei koskaan muuta kuin heippaa.. Maksua vailla nyt en ole ja lenkkejä en enää tee, mutta ei se ole munkaan syy että olen autollinen ja toinen ei enkä siksi hyväksy hyväksikäyttöäkään!

      Parkkinahan siinä kyllä saa kasvattaa itselleen ettei joudu hyödynnetyksi..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1609
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1301
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1079
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1058
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    7. 4
      942
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      924
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    Aihe