Olisko ensin pitänyt kysyä koiran omsitajalta lupa? Vai saako ne kasvattajat laittaa myymistään koirista terveysjuttuja ja muita tietoja kennelin sivuille ilman omistajan lupaa?
nimim. ei multa kysytty
Saako kennel julkistaa...
31
2503
Vastaukset
- !!!!
Sekä hyvät että huonot ja miksi ei saisi?
- alkuper.
Eiks mulla ole oikeudet omaan koiraani, kun kerta olen sen ostanut ja maksanut? Mitä se muille kuuluu jos mun koira on sairas ?
- minäkin olen asina ymmärtänyt
alkuper. kirjoitti:
Eiks mulla ole oikeudet omaan koiraani, kun kerta olen sen ostanut ja maksanut? Mitä se muille kuuluu jos mun koira on sairas ?
eli jos hän on kuvan ottanut saa laittaa sivuilleen, mutta jos sinä olet täytyy lupa olla.
- alkuper .
minäkin olen asina ymmärtänyt kirjoitti:
eli jos hän on kuvan ottanut saa laittaa sivuilleen, mutta jos sinä olet täytyy lupa olla.
mä ainaki suuttusin jos mun koirsta olis huono kuva netis. En tajuu miks kuka vaan vois käyttää ja tehä mun koiran tiedoil netis.
- niksu
muuta kasvattaja voi laittaa kasvattinsa tiedot sivuilleen kuvan kera, kunhan kuva on esim. kasvattajan ottama. Vaikka olet koirasta maksanut, koira on kuitenkin kasvattajan kasvatti ja hän saa julkaista siitä tietoa. Ottamasia kuvia kasvattaja ei voi laittaa ilman lupaa sivuilleen.
Sitäpaitsi kaikki terveystutkimustulokset on Kennelliiton mukaan julkisia ja hyväksyt sen allekirjoittaessasi esim. lonkkatutkimus kaavakkeen.- alkuper.
ja nyt se lukee sen kennelin kotisivulla. Ei ollu lonkkakuva, siinä kuvauspaperis silti sanotaan et se on julkista ja sen tajuaa kyl. Mut ei multa kysytty saako tän sairastumisen julkitsaa, ei lue papereiskaa mitää luvista.
Mistä pystyy tälläsen tarkastaa? - niksu
alkuper. kirjoitti:
ja nyt se lukee sen kennelin kotisivulla. Ei ollu lonkkakuva, siinä kuvauspaperis silti sanotaan et se on julkista ja sen tajuaa kyl. Mut ei multa kysytty saako tän sairastumisen julkitsaa, ei lue papereiskaa mitää luvista.
Mistä pystyy tälläsen tarkastaa?sairaudet pitäisi olla julkisia, jotta muut kasvattajat tietää mistä linjoista voi tulla jotain sairautta.
Sun koirallapa on fiksu kasvattaja, kun julkaisee sairauden. Mun rodussa piiloteltiin vuosia erästä erittäin ikävää, melko nuorena kuolemaan johtavaa, perinnöllistä sairautta. Yksi johtavista kasvattajista varmasti tiesi sairaudesta jo vuosia sitten, mutta jatkoi samoilla linjoilla. Kyseessä on sairaus, mikä saa koiran sekoamaan ja siitä syystä puremaan vähän ennen kuolemaan. Koirat siis lopettetiin, koska ne puri. Ne olisivat pian kuolleet kuitenkin. Ko. kasvattaja ilmeisesti syytti kasvattiensa omistajia huonosta kouluttamisesta, koska kyseessä on melko dominoiva rotu. Nyt tilanne on räjähtänyt käsiin ja sairaita koiria on paljon ja kantajia vielä enempi. Luojan kiitos en koskaan koskenut hänen koiriinsa. - koiran omistaja
alkuper. kirjoitti:
Mistä pystyy tälläsen tarkastaa?kysyisit suomen kennel liitolta noista kasvattajan oikeuksista. mut omasta mielestä kasvattajalla on oikeus laittaa kuvia ja tietoja kasvateistaan, jotta jalostuskelpoiset yksilöt ja silloin siis terveet ja lailliset koirat pystytään erottelemaan joukosta ja kasvatus työ saa jatkoa tervein ominaisuuksin. muutenkin rotukoirien sairastumis tiedot ovat tietääkseni kaikkien ihmisten saatavilla, ihan sen vuoksi, että tiedetään esim. kuinka suurella prosentilla saadaan terveitä jälkeläisiä.
itsellä kaksi rotukoiraa ja saa laittaa terveystiedot näkyviin, ei sille mitään itse voi jos koira sairastuu ja ei sitä ainakaan häpeämään kannata alkaa.....
- 1111
Ikävä kyllä monet kasvattajat käyttäytyvän niin kuin koira olisi myynnin jälkeenkin heidän omaisuuttaan ja tälläisiä juttuja sattuu.
Riippuu siitä, kuka kuvan on ottanut. Hyviin tapoihin olisi kuulunut kysyä lupaa tietojen laittamiseen.- niksu
kysyä. Oman kasvattinsa kaikki tiedot, hyvät ja huonot, saa julkaista. Muiden kasvattien tuloksia ei saa julkaista ilman lupaa eikä kasvattiensa jälkeläisten tuloksia, jos ne ei ole omia kasvatteja
- ?????
niksu kirjoitti:
kysyä. Oman kasvattinsa kaikki tiedot, hyvät ja huonot, saa julkaista. Muiden kasvattien tuloksia ei saa julkaista ilman lupaa eikä kasvattiensa jälkeläisten tuloksia, jos ne ei ole omia kasvatteja
Mihin tuo mielipiteesi perustuu?
- niksu
????? kirjoitti:
Mihin tuo mielipiteesi perustuu?
olen koiran kasvattaja, tottakai saan julkaista sen tulokset. Tosin kukaan kasvatieni omistaja ei ole pullikoinut vastaan. Päinvastoin, laittavat kuvia ja tuloksia, mitä saa heidän luvallaan julkaista sivuillani.
- kasvattajalla
niksu kirjoitti:
olen koiran kasvattaja, tottakai saan julkaista sen tulokset. Tosin kukaan kasvatieni omistaja ei ole pullikoinut vastaan. Päinvastoin, laittavat kuvia ja tuloksia, mitä saa heidän luvallaan julkaista sivuillani.
ole mitään erikoisoikeuksia kasvattinsa suhteen. Kun olet koiran myynyt ja koko kauppahinnan saanut, olet samassa asemassa kuin kuka tahansa ihminen. Sinulla ei ole koiraan yhtään suurempia oikeuksia kuin naapurin Taavetilla.
- niksu
kasvattajalla kirjoitti:
ole mitään erikoisoikeuksia kasvattinsa suhteen. Kun olet koiran myynyt ja koko kauppahinnan saanut, olet samassa asemassa kuin kuka tahansa ihminen. Sinulla ei ole koiraan yhtään suurempia oikeuksia kuin naapurin Taavetilla.
se vaan on, että oman kasvattinsa tuloksia saa julkaista jo senkin perusteella, että kaikki terveystulokset, näyttely- ja koetulokset on julkisia. Jos olen ottanut itse kuvat, tottakai saan julkaista ne sivuillani.
- terveystulokset
niksu kirjoitti:
se vaan on, että oman kasvattinsa tuloksia saa julkaista jo senkin perusteella, että kaikki terveystulokset, näyttely- ja koetulokset on julkisia. Jos olen ottanut itse kuvat, tottakai saan julkaista ne sivuillani.
kerran ovat julkisia, silloinhan minkä tahansa koiran tulokset voi julkaista sivuillaan. Ja jos on itse ottanut kenen tahansa koirasta kuvan, voi sen kuvan ja koiran tulokset julkaista sivuillaan.
- niksu
terveystulokset kirjoitti:
kerran ovat julkisia, silloinhan minkä tahansa koiran tulokset voi julkaista sivuillaan. Ja jos on itse ottanut kenen tahansa koirasta kuvan, voi sen kuvan ja koiran tulokset julkaista sivuillaan.
se taitaakin olla. Tosin, mikä järki julkaista jonkun toisen kasvatin tuloksia.
Kuvissa on kuitenkin se, että kuvat on oltava omia tai niihin pitää olla lupa.
Sivuillani olevien kasvattieni omistajien ottamien kuvien alle olen laittanut kuvaajan nimen. terveystulokset kirjoitti:
kasvattajalla on oikeus julkistaa kasvattamien jälkeläisten tulokset niin hyvät kuin huonotkin sivuillaan. Aloittaja tuntuu olevan sitä mieltä että pää puskiin ja suu kiinni. Terveystulosten julkistaminen on jo jalostusnetissä polvien, silmien, lonkkien ja kyynärien osalta. Myös jotkut rotujärjestöt/yhdistykset julkistavat sairaiden koirien tiedot sivuillaan.
NÄIN SEN PITÄISI OLLA ja onneksi jotkut kasvattajat ovat rehellisiä. Avoimuus palkitsee aina.
Tuskin kasvattaja sentään terveystulosten kohdalle on koiran omistajan nimeä laittanut. Vai kuinka.- Nippe
umalehtinen kirjoitti:
kasvattajalla on oikeus julkistaa kasvattamien jälkeläisten tulokset niin hyvät kuin huonotkin sivuillaan. Aloittaja tuntuu olevan sitä mieltä että pää puskiin ja suu kiinni. Terveystulosten julkistaminen on jo jalostusnetissä polvien, silmien, lonkkien ja kyynärien osalta. Myös jotkut rotujärjestöt/yhdistykset julkistavat sairaiden koirien tiedot sivuillaan.
NÄIN SEN PITÄISI OLLA ja onneksi jotkut kasvattajat ovat rehellisiä. Avoimuus palkitsee aina.
Tuskin kasvattaja sentään terveystulosten kohdalle on koiran omistajan nimeä laittanut. Vai kuinka.Miten yleensä rotuyhdistyksissä toimitaan? Riittääkö kasvattajan ilmoitus kasvattinsa sairaudesta, vai vaaditaanko tieto omistajalta itseltään? Voiko kasvattaja lähettää kasvattinsa tiedot ja ruksata terveyskyselylappuun, että tiedot ovat julkisia?
Nippe kirjoitti:
Miten yleensä rotuyhdistyksissä toimitaan? Riittääkö kasvattajan ilmoitus kasvattinsa sairaudesta, vai vaaditaanko tieto omistajalta itseltään? Voiko kasvattaja lähettää kasvattinsa tiedot ja ruksata terveyskyselylappuun, että tiedot ovat julkisia?
riitä. Eläinlääkäri lähettää yleensä viralliset tutkimustulokset kennelliittoon ja sieltä sitten taas lähtee rotujärjestöön/yhdistykseen. Noin se suurinpiirtein kulkee.
- Nippe
umalehtinen kirjoitti:
riitä. Eläinlääkäri lähettää yleensä viralliset tutkimustulokset kennelliittoon ja sieltä sitten taas lähtee rotujärjestöön/yhdistykseen. Noin se suurinpiirtein kulkee.
En nyt puhunut lonkka-, yms. virallisista tutkimuksista (nehän nyt tietenkin menevät yhdistykselle SKL:sta automaattisesti), vaan näistä muista, esim. häntämutkat, epilepsiat, sydänviat, värivirheet jne. Eli riittääkö kasvattajan ilmoitus, vai vaaditaanko tieto omistajalta?
- vaikka
kasvattajalla kirjoitti:
sinä olet sen maksanut on kennelnimi koiran logo ja sillä kogolla varustetut koirat ovat hänen tekeleitään.Sama kuin olisit ostanut auton,sen vikoja ja ominaisuuksia saa käyttää asiakkaille "tiedottamiseen".
Jos on noin hyvä kasvattaja on sääli että omistaja on tuollainen Pertti Peräreikä. - niksu
Nippe kirjoitti:
En nyt puhunut lonkka-, yms. virallisista tutkimuksista (nehän nyt tietenkin menevät yhdistykselle SKL:sta automaattisesti), vaan näistä muista, esim. häntämutkat, epilepsiat, sydänviat, värivirheet jne. Eli riittääkö kasvattajan ilmoitus, vai vaaditaanko tieto omistajalta?
kasvattajan ilmoitus.
Itse olen ilmoittanut esim. purentaviasta. - Toisaalta ja toisaalta
vaikka kirjoitti:
sinä olet sen maksanut on kennelnimi koiran logo ja sillä kogolla varustetut koirat ovat hänen tekeleitään.Sama kuin olisit ostanut auton,sen vikoja ja ominaisuuksia saa käyttää asiakkaille "tiedottamiseen".
Jos on noin hyvä kasvattaja on sääli että omistaja on tuollainen Pertti Peräreikä.Kiinnostavaa keskustelua! Asiassa on mun ymmärtääkseni kaksi puolta: Suomen Laki kohtelee koiraa samalla tavalla kuin mitä tahansa muuta kauppatavaraa. Kun koiran kasvattaja on sen myynyt, kauppasopimus on allekirjoitettu ja summa maksettu, siirtyy koiran omistusoikeus täydellisesti ostajalle. Ei kasvattajalla virallisesti lain silmissä ole mitään oikeuksia kasvattiinsa (paitsi ne, jotka sopimukseen on erikseen kirjoitettu), eikä hän myöskään saisi julkaista tietoja sairauksista tai koiran valokuvaa nettisivuilla ilman koiran omistajan lupaa.
Käytännössä on kuitenkin niin, että hyvä kasvattaja haluaa pitää yhteyttä kasvatteihinsa ja esimerkiksi julkaista oman kennelinsä kotisivuilla sieltä lähteneiden koirien terveystietoja, valokuvia jne. Kennelnimi on myös ikään kuin kasvattajan logo (kuten joku toinen tuossa yläpuolella fiksusti kirjoittikin), ja hän haluaa tietenkin pitää huolta siitä, ettei hänen "logonsa tahriinnu." Sairauden julkistaminen ei ole mikään ilkeä temppu, vaan erittäin viisas ja yleinen ratkaisu: Se osoittaa, että kasvattaja on rehellinen ja julkistamisen kautta myös muut rodun kasvattajat ja esimerkiksi pennun sukulaisten omistajat saavat todella tärkeää tietoa.
Alkuperäisen kysymykseen ei ole olemassa mitään selkeää kyllä-ei-vastausta. Veikkaan kuitenkin, että jos asiaa lähdettäisiin kuluttaja-asiamiehen tai käräjäoikeuden pakeille ratkomaan, he päätyisivät siihen, että kasvattaja SAA julkaista tiedon. Perusteluina mm. yleinen käytäntö, kasvattajan kennelnimen (sen ns. logon) liittyminen sairaaseen koiraan ja julkaisusta saatava yleinen, iso hyöty. - eipä ole meidän rodussa
Toisaalta ja toisaalta kirjoitti:
Kiinnostavaa keskustelua! Asiassa on mun ymmärtääkseni kaksi puolta: Suomen Laki kohtelee koiraa samalla tavalla kuin mitä tahansa muuta kauppatavaraa. Kun koiran kasvattaja on sen myynyt, kauppasopimus on allekirjoitettu ja summa maksettu, siirtyy koiran omistusoikeus täydellisesti ostajalle. Ei kasvattajalla virallisesti lain silmissä ole mitään oikeuksia kasvattiinsa (paitsi ne, jotka sopimukseen on erikseen kirjoitettu), eikä hän myöskään saisi julkaista tietoja sairauksista tai koiran valokuvaa nettisivuilla ilman koiran omistajan lupaa.
Käytännössä on kuitenkin niin, että hyvä kasvattaja haluaa pitää yhteyttä kasvatteihinsa ja esimerkiksi julkaista oman kennelinsä kotisivuilla sieltä lähteneiden koirien terveystietoja, valokuvia jne. Kennelnimi on myös ikään kuin kasvattajan logo (kuten joku toinen tuossa yläpuolella fiksusti kirjoittikin), ja hän haluaa tietenkin pitää huolta siitä, ettei hänen "logonsa tahriinnu." Sairauden julkistaminen ei ole mikään ilkeä temppu, vaan erittäin viisas ja yleinen ratkaisu: Se osoittaa, että kasvattaja on rehellinen ja julkistamisen kautta myös muut rodun kasvattajat ja esimerkiksi pennun sukulaisten omistajat saavat todella tärkeää tietoa.
Alkuperäisen kysymykseen ei ole olemassa mitään selkeää kyllä-ei-vastausta. Veikkaan kuitenkin, että jos asiaa lähdettäisiin kuluttaja-asiamiehen tai käräjäoikeuden pakeille ratkomaan, he päätyisivät siihen, että kasvattaja SAA julkaista tiedon. Perusteluina mm. yleinen käytäntö, kasvattajan kennelnimen (sen ns. logon) liittyminen sairaaseen koiraan ja julkaisusta saatava yleinen, iso hyöty.Minun kohdallani ei ole meidän rodussa sattunut tälläisiä ongelmia vastaan!
Herranen aika mikä keskustelu!
JEEEEESSSUUUUUUS - ostaja.....
eipä ole meidän rodussa kirjoitti:
Minun kohdallani ei ole meidän rodussa sattunut tälläisiä ongelmia vastaan!
Herranen aika mikä keskustelu!
JEEEEESSSUUUUUUSMinä kyllä suosittelisin kauppakirjoihin pakolliseksi jotta tietoja pitää sairauksista antaa ja ne saa julkistaa.Ei koiran omistajan koko nimeä mutta vaikka nimikirjaimet:=)Minä en kasvattajana edes myisi koiraa ihmiselle joka alkaa heti pentua hakiessaan tappeleen noista asioista.
- pamitzin
ostaja..... kirjoitti:
Minä kyllä suosittelisin kauppakirjoihin pakolliseksi jotta tietoja pitää sairauksista antaa ja ne saa julkistaa.Ei koiran omistajan koko nimeä mutta vaikka nimikirjaimet:=)Minä en kasvattajana edes myisi koiraa ihmiselle joka alkaa heti pentua hakiessaan tappeleen noista asioista.
Laissa ei liene säädetty vielä koiralle intimiteettisuojaa ja vaitiolovelvollisuutta koirien sairauksista. Päin vastoin. Pyrkimys on koko ajan yhä suurempaan läpinäkyvyyteen. Ajatellaanpa vastuita toisin päin. Kasvattaja tietäisi kasvatuslinjassaan olevasta sairaudesta, joka saattaisi levitä jälkeläisissä vähitellen laajaankin populatioon ja olisi jalostuksella erittäin hankalasti pois kitkettävissä. Moni koiranomistaja saisi sairaan koiran ja moni koira kärsisi täällä ihmisten kieroutuneiden yksityisyydensuojavaatimusten takia. Olisiko kasvattaja vastuussa sairaita jälkeläisiä ostaneille, koska ei ole julkistanut tietoa sairaudesta!? Haluaako kyseisen tiedon julkistamisen kieltämisen kannalla oleva henkilö alkaa maksamaan mahdollisten sairaiden jälkeläisten ja koiran sukulaisten jälkeläisten sairauskuluja? Puhumattakaan siitä kärsimyksestä, jota koirat saavat sairaudestaan tuntea.
- nyt yhden
Toisaalta ja toisaalta kirjoitti:
Kiinnostavaa keskustelua! Asiassa on mun ymmärtääkseni kaksi puolta: Suomen Laki kohtelee koiraa samalla tavalla kuin mitä tahansa muuta kauppatavaraa. Kun koiran kasvattaja on sen myynyt, kauppasopimus on allekirjoitettu ja summa maksettu, siirtyy koiran omistusoikeus täydellisesti ostajalle. Ei kasvattajalla virallisesti lain silmissä ole mitään oikeuksia kasvattiinsa (paitsi ne, jotka sopimukseen on erikseen kirjoitettu), eikä hän myöskään saisi julkaista tietoja sairauksista tai koiran valokuvaa nettisivuilla ilman koiran omistajan lupaa.
Alkuperäisen kysymykseen ei ole olemassa mitään selkeää kyllä-ei-vastausta. Veikkaan kuitenkin, että jos asiaa lähdettäisiin kuluttaja-asiamiehen tai käräjäoikeuden pakeille ratkomaan, he päätyisivät siihen, että kasvattaja SAA julkaista tiedon. Perusteluina mm. yleinen käytäntö, kasvattajan kennelnimen (sen ns. logon) liittyminen sairaaseen koiraan ja julkaisusta saatava yleinen, iso hyöty.Yhden virheen korjaus "eikä hän myöskään saisi julkaista tietoja sairauksista tai koiran valokuvaa nettisivuilla"
Kuvaajalla on oikeus kuvaan 50 vuotta! Joten kuvaajalla on oikeus käyttää koiran kuvaa.
- ??????
voi,voi, eikö sulta kysytty ? kaikkea pikkumaista sitä jahnataan!
Olkaa onnellisia jos olette saanneet niin upean koiran että kasvattaja haluaa muillekkin sitä
näyttää ! kylläpä on pikkusieluisia KOIRAIHMISIÄ ! - julkistaa?
Miksi ei saisi julkistaa? Onko sinulla jotain salattavaa?
Minusta on hienoa, että koirien terveydestä kerrotaan!! Eikö sinusta?
Hatunnosto tälle kasvattajalle!
Voi kun kaikki kasvattajat kertoisit aina myös huonoista (siitähän lienee kyse) terveystuloksista avoimesti!!! - jaa
Kyllä kasvattaja saa laittaa koska on sen kasvatti ja haluaa "mainostaa" että täällä on näin kaunis Uros/Narttu ja jos hän haluaa käyttää jalostukseen niin kaikki tietävät että tuo koira on hyvänkuntonen ei ole sairauksia takana päin jne.
että sillai.. - Viat julki
Itse en edes ottaisi koiraa kasvattajalta, joka ei anna koiristaan tietoa julkisesti. Ainoa tapa jalostaa koiria terveempään suuntaan, on sairauksista tiedottaminen.
Salailulla on tehty järjettömän paljon hallaa liian monelle rodulle.
Toivottavasti opit jonain päivänä arvostamaan koirasi kasvattajan suoraselkäisyyttä ja rehellisyyttä! Valitettavan harva kasvattaja julkaisee koiriensa viat ja sairaudet kotisivuillaan, vaikka sen pitäisi olla oletusarvo ja sääntö, eikä mikään harvinainen poikkeus.
Onneksi nykyään pentua hankkivat ovat jo enimmäkseen niin tietoisia asioista, että osaavat kysyä miksi, jos kasvattaja ei ole kertonut koiriensa sairauksista. Jokaisella on myös mahdollisuus vaikuttaa lompakollaan, millaista kasvatusta haluaa tukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1854882Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä412561- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161729- 821354
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451200Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321193Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103955Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887