Kuorman sidonnan (varmistuksen) pitää kestää eteenpäin painonsa (10 m/s2)ja sivuille sekä taakse puolet painostansa (5 m/s2). Myös kitkan saa laskea hyödyksi, joten enpä usko monenkaan liikkuvan siihen pystyvän. Mutta kuinka paljon sidonnan pitää kestää ylöspäin?? Ja onko kuorma aina riittävästi eteenpäin varmistettu jos se on etuseinässä kiinni??
Sidonnan kertausta
30
7389
Vastaukset
- tuon
Se lasku on niin helppo, että liikkuva osaa kyllä sen. Turha toivo tuo sinun.
- laskutaitp
Eipä siihen kitkalaskuun paljon laskutaitoa tarvita. Ja näyttävät ne sen osaavan hyvin.
- Diesel-fani
Uskoakseni se suunnaton itsevarmuus joillakin korvaa laskutaidon. Minusta se jos kuorma ei ole sidottu kursseilla opetetulla tavalla, mutta täyttää mahdollisesti lain kirjaimen ei ole sakotusperuste. Minusta pitäisi pystyä osoittamaan ettei lain kirjain täyty. Muun muassa kitka lisääntyy kireistä sidontavälineistä ja miten tämä huomioidaan niin ei ole mitenkään helppo asia. Miten kitka määritetään maantie olosuhteissa on tosi arveluttavaa. Minusta kuorma voi lähteä liikkeelle ajotilanteessakin ja silti sidonta on täyttänyt lain kirjaimen. Sen tiedän, että vähintäin sakko tulee jos ei kortti lähde kaikesta huolimatta.
- laskutaidoton
Diesel-fani kirjoitti:
Uskoakseni se suunnaton itsevarmuus joillakin korvaa laskutaidon. Minusta se jos kuorma ei ole sidottu kursseilla opetetulla tavalla, mutta täyttää mahdollisesti lain kirjaimen ei ole sakotusperuste. Minusta pitäisi pystyä osoittamaan ettei lain kirjain täyty. Muun muassa kitka lisääntyy kireistä sidontavälineistä ja miten tämä huomioidaan niin ei ole mitenkään helppo asia. Miten kitka määritetään maantie olosuhteissa on tosi arveluttavaa. Minusta kuorma voi lähteä liikkeelle ajotilanteessakin ja silti sidonta on täyttänyt lain kirjaimen. Sen tiedän, että vähintäin sakko tulee jos ei kortti lähde kaikesta huolimatta.
Sinä se et näytä osaavan perujuttujakaan. Miten ihmeessä ajattelet tuon kitka-asian? Ei mene oikein.
- meinaat
Diesel-fani kirjoitti:
Uskoakseni se suunnaton itsevarmuus joillakin korvaa laskutaidon. Minusta se jos kuorma ei ole sidottu kursseilla opetetulla tavalla, mutta täyttää mahdollisesti lain kirjaimen ei ole sakotusperuste. Minusta pitäisi pystyä osoittamaan ettei lain kirjain täyty. Muun muassa kitka lisääntyy kireistä sidontavälineistä ja miten tämä huomioidaan niin ei ole mitenkään helppo asia. Miten kitka määritetään maantie olosuhteissa on tosi arveluttavaa. Minusta kuorma voi lähteä liikkeelle ajotilanteessakin ja silti sidonta on täyttänyt lain kirjaimen. Sen tiedän, että vähintäin sakko tulee jos ei kortti lähde kaikesta huolimatta.
Siis se kitkan hyödyntämislasku on helppoakin helpompi. Miten niin kuormansidontaa ei oteta huomioon?
- Rukkikuski
laskutaidoton kirjoitti:
Sinä se et näytä osaavan perujuttujakaan. Miten ihmeessä ajattelet tuon kitka-asian? Ei mene oikein.
Kyllä tuo ihan oikein näyttää menevän. Kuorman ja lavan pohjan välinen kitkavoima on kyllä helppo laskea, JOS tiedetään kuorman paino ja kitkakerroin, joka voi olla muutakin kuin taulukosta otettu arvo. Lisäksi sidonta kuorman yli kohdistaa pystysuuntaisen voiman kuormaan lisäten kitkavoimaa sidontavälineen kulmasta ja kireydestä riippuen. Se miten tämä sidonnan aiheuttama lisäkitka lasketaan, ei olekaan ihan yksinkertaista. Kulman huomioon ottaminen ei vielä aiheuta suurta ongelmaa, mutta miten mitataan liinan tai ketjun aiheuttama alaspäin kohdistuva voima? Sidontavälineen kireyden mittaaminen ei taida olla ihan helppoa tien päällä käytössä olevilla välineillä, eikä nimellislujuuden perusteella voi paljoa päätellä koska sidonnat voivat löystyä matkan aikana, tai olla eri kireydellä alun alkaen. Kitkamattoja tai muuta kitkavoimaa lisäävää materiaalia käytettäessä pienetkin virheet "ylisidonnan" vaikutusta laskettaessa kertaantuvat lopputuloksessa.
- vinkiksi
Rukkikuski kirjoitti:
Kyllä tuo ihan oikein näyttää menevän. Kuorman ja lavan pohjan välinen kitkavoima on kyllä helppo laskea, JOS tiedetään kuorman paino ja kitkakerroin, joka voi olla muutakin kuin taulukosta otettu arvo. Lisäksi sidonta kuorman yli kohdistaa pystysuuntaisen voiman kuormaan lisäten kitkavoimaa sidontavälineen kulmasta ja kireydestä riippuen. Se miten tämä sidonnan aiheuttama lisäkitka lasketaan, ei olekaan ihan yksinkertaista. Kulman huomioon ottaminen ei vielä aiheuta suurta ongelmaa, mutta miten mitataan liinan tai ketjun aiheuttama alaspäin kohdistuva voima? Sidontavälineen kireyden mittaaminen ei taida olla ihan helppoa tien päällä käytössä olevilla välineillä, eikä nimellislujuuden perusteella voi paljoa päätellä koska sidonnat voivat löystyä matkan aikana, tai olla eri kireydellä alun alkaen. Kitkamattoja tai muuta kitkavoimaa lisäävää materiaalia käytettäessä pienetkin virheet "ylisidonnan" vaikutusta laskettaessa kertaantuvat lopputuloksessa.
Poliisilla on selvät ohjeet näihin ja laskeminen on niillä kaavoilla helppoa. Joku tietenkin älähtää, mutta poliisi ja katsastusmiehet ovat näissä asioissa ohjeistettu selkeillä ohjeilla.
- ossoo
Voinpa kuule kertoa ihan semmoisen tosiasian, että poliisit on ainakin minun mielestä osannut laskea. Kitkakertoimet osaavat ottaa taulukosta ja loppuu tulee kuin tyhjästä. No, keskustella voi kyseisestä laskusta, eikä poliisi ainakaan minun kohdalla ole laskenut ankarimman kautta.
- ammattitaito
Jos te rekkakuskit ette osaa edes tuota yksinkertaista kitkan huomioimislaskua, niin osaatteko te mitään? Melkoisia ammattimiehiä.
- Diesel-fani
En ole rekkamies eikä minusta sellaista saa minun taitoni eivät siihen riitä, mutta inssi satun olemaan enkä monenkaan liikkuvan usko mekaniikan laskuissa itseäni lyövän. Vaikka täällä pelleilen ja tyhmiä kirjoittelen, niin samalla kunnioitan rekkamiehiä. Haluan vain tuoda havaitsemiani epäkohtia esille. Taidan olla hieman turhautunut nykyiseen olotilaani.
Taidanpa vastata omiin kysymyksiinikin. Pystysuunnassa ei sidontaa vaadita ja etusärmiin ei voi luottaa. Varsinaisessa perävaunussa ei etusärmillä ole mitään lujuus vaatimuksia.
Taidanpa poistua vähäksi aikaa keskuudestanne. Turvallista matkaa vain teille kaikille. - Etusermiasia
Diesel-fani kirjoitti:
En ole rekkamies eikä minusta sellaista saa minun taitoni eivät siihen riitä, mutta inssi satun olemaan enkä monenkaan liikkuvan usko mekaniikan laskuissa itseäni lyövän. Vaikka täällä pelleilen ja tyhmiä kirjoittelen, niin samalla kunnioitan rekkamiehiä. Haluan vain tuoda havaitsemiani epäkohtia esille. Taidan olla hieman turhautunut nykyiseen olotilaani.
Taidanpa vastata omiin kysymyksiinikin. Pystysuunnassa ei sidontaa vaadita ja etusärmiin ei voi luottaa. Varsinaisessa perävaunussa ei etusärmillä ole mitään lujuus vaatimuksia.
Taidanpa poistua vähäksi aikaa keskuudestanne. Turvallista matkaa vain teille kaikille.Etusermille on ihan laissa määritelty lujuusvaatimus.
- väärin
Etusermiasia kirjoitti:
Etusermille on ihan laissa määritelty lujuusvaatimus.
4 § Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja
Kuormakorissa on oltava etupääty tai ajoneuvossa sitä vastaava ohjaamon suoja.
Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita:
2) varsinaisessa perävaunussa; - unpikaapit
väärin kirjoitti:
4 § Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja
Kuormakorissa on oltava etupääty tai ajoneuvossa sitä vastaava ohjaamon suoja.
Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita:
2) varsinaisessa perävaunussa;Ainakin umpikaapeissa on kestävyysvaatimukset etuseinälle.
- -klup-
Diesel-fani kirjoitti:
En ole rekkamies eikä minusta sellaista saa minun taitoni eivät siihen riitä, mutta inssi satun olemaan enkä monenkaan liikkuvan usko mekaniikan laskuissa itseäni lyövän. Vaikka täällä pelleilen ja tyhmiä kirjoittelen, niin samalla kunnioitan rekkamiehiä. Haluan vain tuoda havaitsemiani epäkohtia esille. Taidan olla hieman turhautunut nykyiseen olotilaani.
Taidanpa vastata omiin kysymyksiinikin. Pystysuunnassa ei sidontaa vaadita ja etusärmiin ei voi luottaa. Varsinaisessa perävaunussa ei etusärmillä ole mitään lujuus vaatimuksia.
Taidanpa poistua vähäksi aikaa keskuudestanne. Turvallista matkaa vain teille kaikille.Jos kysymys oli oikeasti kuorman sidonnasta ja sen kestävyyestä ylöspäin (osa kysymystä) niin kuvittelisin että maan vetovoima hoitaa sen urakan hyvinkin pitkälti?
- Diesel-fani
Enpä vaan voinut olla hiljaa. Etusärmivaatimukset ei ole tehty sidontaa helpottamaan vaan suojelemaan ohjaamon henkilöitä, joten etusärmillä on ihan omat vaatimukset ja sidonnalla omansa. Joskin sidontapistevaatimukset ja kuormakorin kiinnitystysvaatimukset tuli samaan aikaan. Suurimmillaankin etupäädyn pitää kestää 6000 kg ja se ei riitä sidonnalle kaikissa olosuhteissa. Yritän uudelleen hiljaisuutta.
- tarkkana
Siis se etusermin kestävyysvaatimus on vähimmäisvaatimus. Ja sen saa tietyin ehdoin huomioida kuormansidonnassa.
- olet
tarkkana kirjoitti:
Siis se etusermin kestävyysvaatimus on vähimmäisvaatimus. Ja sen saa tietyin ehdoin huomioida kuormansidonnassa.
Mutta etusärmin lujuuteen on syytä olla kriittinen.
- väärin
olet kirjoitti:
Mutta etusärmin lujuuteen on syytä olla kriittinen.
Se kitkavoima ja etusermi ovat yleensä ratsioissa autokuskeille hyvä asia. Ne kun vähentää sidontavaatimuksia, niin ainakin välttyy sakoilta. Eri asia on kuorman kyydissä pysymynen, muta jos ajatellaan tällä kertaa vain rahaa.
- Diesel-fani
väärin kirjoitti:
Se kitkavoima ja etusermi ovat yleensä ratsioissa autokuskeille hyvä asia. Ne kun vähentää sidontavaatimuksia, niin ainakin välttyy sakoilta. Eri asia on kuorman kyydissä pysymynen, muta jos ajatellaan tällä kertaa vain rahaa.
Ajattelen asioita erilailla kuin muut, mutta onpa mun neuvoilla yksi kilpien otto peruttu ja siitä seuraava sakko. Ei kylläkään mikään helppo juttu ollut. Ja nyt en enää lupaa olla hiljaa, kun tulee niin haastavia kommentteja. Juu myönnän keskustelun avauksessa olleen provoa, kun asiakeskusteluihin ei oikein tuntunut tulevan vastineita.
- keskustelu
Nyt näyttäisi pitkästä aikaa olevan palstalla keskustelijoita jotka edes vähän ymmärtävät mistä puhuvat.
Diesel-fanin arvotnah ovat oikeat, tosin pyöristetty, mietitään mitä ne tarkoittavat tuo 1g noin 10m/s2 on yhtä kuin maan vetovoiman kiihtyvyys siis suunnilleen maksimi hidastuvuus huippu tehokkailla jarruilla maksimi kitka olosuhteissa. Siis kivalla asfaltilla jarrut täysin kiinni, niin kuorman pitää pysyä paikallaan tai kun liikkumaton auto nostetaan melkein nenälleen pystyyn niin kuorman pitää pysyä paikallaan, (jos kitka säilyisi niin pitäisi nostaa täysin nenälleen, mutta lavan pohjan ja kuorman välinen kitkavoima pienenee kun kuormaa kallistetaan.)
Tuo 0,5G:tä sivulle tarkoittaa että kuorman pitää pysyä ajaessa sisällä, myös väistö, sivuluisun päättymis tai muussa vastaavissa tilanteissa.
Jos auto olisi paikallaan tuo sivuttais voima saavautettaisiin 60 asteen kallistuksessa, mutta jälleen tuo kitkan osuus vähenee jolloin kitkasta riippuen paikallaan olevassa autossa kuorman pitää pysyä n. 45-60 asteen kallistuksesta huolimatta kyydissä.
Itsestään selväähän on että etusermin ja myös sivuseinien lujuus lasketaan mukaan, kyllä tuolla sidonta ohjeissa on myös mainittu liikkumattomaksi tukeminen yhtenä kuorman sidonta tapana.
Se että Etusermi ei kaikissa ajoneuvoissa pakollinen ei asiaa muuta.
Jos on etusermitön avolava niin luonnollisesti olematonta ei voi laskea mukaan.
Normaalissa umpikorissa ei sekalaista kappaletavara kuormaa tai maksimi mitoitettua lava tavara kuormaa usein edes voi sitoa muutoin kuin kiristämällä takaa seiniä vasten.
ps. Olen rekkakuski ja insinööri.- todeta,
Tähän keskusteluun osallistui sitten kolme insinööriä.
Kirjoitin tuonne Googleen KUORMANSIDONTA ja sieltä löytyi tällainen linkki.
http://www.logistiikkastrategia.fi/Kuormansidonta.pdf
Selvittääkö tämä keskustelua?
Tosin alkuteksteissä mainittiin vuosi 2004 enkä tiedä onko sen jälkeen säädökset muuttuneet.- linkki kuin
Ketjun ensimmäisessä vastauksessa sama linkki.
On hyvä opas eräänlainen oppikirja.
Tosin täytyy pitää mielessä että varsinaisesti laissa ja asetuksessa on vain juuri nuo perus määräykset.
Tälläisen kirjan antamat ohjeet vain yksi tapa täyttää ne. - tukki-autossa
linkki kuin kirjoitti:
Ketjun ensimmäisessä vastauksessa sama linkki.
On hyvä opas eräänlainen oppikirja.
Tosin täytyy pitää mielessä että varsinaisesti laissa ja asetuksessa on vain juuri nuo perus määräykset.
Tälläisen kirjan antamat ohjeet vain yksi tapa täyttää ne.riittää kaksi liinaa nipun yli,niin montako vaaditaan jos sama kuorma siirretään tavalliseen perävaunuun?
- sidontaopas
tukki-autossa kirjoitti:
riittää kaksi liinaa nipun yli,niin montako vaaditaan jos sama kuorma siirretään tavalliseen perävaunuun?
Skal on tehnyt todella hyvän kuoransidontaoppaan yhdessä LP:n kanssa. Saa tilattua Skal:in sivujen kautta.
- On niin
sidontaopas kirjoitti:
Skal on tehnyt todella hyvän kuoransidontaoppaan yhdessä LP:n kanssa. Saa tilattua Skal:in sivujen kautta.
Että silloin kun on pytyn päällä kannet kiinni,on kuorma vaatimukset täyttävästi sidottu!!!
- viilataan
On niin kirjoitti:
Että silloin kun on pytyn päällä kannet kiinni,on kuorma vaatimukset täyttävästi sidottu!!!
Oliko se niin että yli kolmen kuution säiliössä ilman loiskelevyjä pitää täyttöaste olla joko alle 20% tai yli 80%.. eli teettää töitä sielläpuolen myös joissain piireissä.
- päin
Ylöspäin sidonnan tarvii kestää alustan paino.
Senverran liinoilta vaaditaan että kuorma ei irtoo alustasta yös-alas suunnassa. Pystysuunnassa kuorma sidottava ehdottomasti. Tuuli voi muuten vähän lajitella levy kuormaa.
Kun täällä niitä voimianne mietitte, niin muistakaa, että voima = vastavoima ja kitka kerroin ei riipo massasta eikä liinojen kireydestä. Samalla kitkakertoimella ja samalla alkunopeudella 270g:n jääkiekko ja 270kg:n jääkiekko liukuu yhtä kauas. Jos tän tosiasian joku teistä pystyy kumoamaan on Newtoni saanut seuraajan. Terkkuja insinööri golleekoille.- tuo liittyy
miten tuo voimien vertailusi liittyy tähän asiaan, tai yleensä mihinkään asiaan.
- Silleen
tuo liittyy kirjoitti:
miten tuo voimien vertailusi liittyy tähän asiaan, tai yleensä mihinkään asiaan.
Jotta sitokaa ne kuormat kiinni riittävästi. Älkää sitoko riittävän vähän vaan riittävän paljon. Liittyhän tää ny asiaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124600MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912366Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5671800- 91503
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3958