Osteokondriitti dissecans

Boulage

11 vuotiaalla pojallani on osteokondriitti dissecans vasemmassa polvessaan. Tämä sairaus on varmasti hitaasti kehittynyt noin 2 vuoden aikana, mutta todettiin "virallisesti" noin vuosi sitten kun terveysaseman kautta päästiin erikoislääkärille kaikkine tutkimuksineen.
Minullekin (siis pojan isälle)tehtiin vastaavasta syystä polvileikkauksen noin 35 vuotta sitten eli silloin kun olin n. 12 vuotta vanha. Silloin kyseessä oli irronnut luupala tai rustopala joka jouduttiin naulamaan kiinni kolmella naulalla. Mutta asiaan. Kyseinen erikoislääkäri ei näe syytä leikata poikani polvea vaan haluaa katsoa ja kokeilla mikäli polvi itsestään vuosien myötä paranee. Niin kuulemma hyvin usein tapahtuu 14-15 vuoden ikäisille eli tässä tapauksessa 3-4 vuoden päästä. Asiaan kuuluu että poikani jo nyt kävelee (varsinkin rapuissa)oudosti (joko suoralla/lukitulla polvella tai jalkaterä sisäänpäin taivutettuna ja polvi paljon kokoussa. Normaali kävelytyyli ei enää onnistu.
Leikkauksella kuulemma ei voida taata hyvää lopputulosta. Meitä nyt lähinnä huolestutaa miten pojan kehitys tulee kärsimään oudosta liikkumistavoista (erilaisia rasitusvammoja ja muita vaikeita sivuoireita epänormaalin liikkumisen takia). Maallikkona tuntuisi järkevämmältä leikata vaikkakin parantaminen kestäisi useita kuukausia. Silloin ainakin pojan harrastukset ja kaveripiirissä mukanaolo ei merkittävästi häiriintyisi. Tuntuu oudolta katsoa sivulta useita vuosia kun pojan liikkuminen aina vaan muuttuu oudommaksi.
Tämä oli valitettavan pitkä litania, mutta onko kellään kokemusta vastaavasta. Ovatko ongelmat itsestään parantuneet? Onko kellään kokemusta leikkauksesta? Onko kellään tietoa mitä leikkaus maksaisi yksityssairaalassa? Muita ajatuksia?
t. Huolestunut isä

7

5727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kokemusta

mutta kyllä melkein vaatisin leikkauksen! Siitä tulee aivan varmasti polveen kulumia yms. jos joutuu kulkemaan polvi virhe asennossa... ja siitä etenee varmaankin vielä lonkkiin, virhe asento siis ... ja kuinka tulee siitä vaikuttamaan selkään?? Vaadi leikkaus ja jonkun muun kirurgin mielipide!!

• hyvin menee

Mun pojalla oli ala-asteikäisenä samanlaista vaivaa, eikä sitä leikattu. Hänkin käveli varsinkin aamuisin tosi vaikeasti. Kuitenkin kävi koko ajan luistelemassa ja pelasi kaukalopalloa. Ehkä pieni tauko taisi olla jossain vaiheessa mutta ei varmasti kuukautta pidempi. Vuosien kuluessa vaiva helpotti ja tällä hetkellä tämä 22 vuotias on työelämässä ja armeija-aikakin meni aivan hyvin. Jalkojen asento on nyt ihan hyvä eikä mitään selkäongelmia ole ollut.

• tuttu tauti

Hei,
      itselläni oli vastaava vaiva oikeassa polvessa, oireet alkoivat 12-vuotiaana. Irtopala kiinnitettiin, sen jälkeen pärjäsin hyvin yli 20 vuotta, kunnes polveen tuli nivelrikko. Senkin jälkeen hyvällä reisilihasjumpalla oireet pysyvät hallinnassa. Kannattaisikohan kysyä toisen erikoislääkärin mielipidettä leikkausasiassa? Eivät rustovauriot taida itsestään korjaantua, pikemminkin laajentua.

• 14

hei' minullakin on toi vasemmassa polvessa! Olen 14 ja lääkäri sanoi että ei vaadi leikkausta, mutta pitää käydä säännöllisesti fysioterapeutilla. Aamulla kun kävelen, kävelen oudosti ja tuntuu että polvi olisi "lukossa". En saa osallistu rasittavaan liikuntaan, mutta se ei haittaa koska en harrasta mitään liikuntaa. Uinti tekisi kuulemma hyvää'

• hoidettavaks mars !

Itselläni todettiin tuo ns. osteokondriitti oikeassa polvessa 11-vuotiaana ,,3kk liikuntakiellot päälle ja leikkaukseen siinä jouduttiin kun polvi ei taittunut yli 90 asteen kulmaan, kipu helpottui joksikin aikaa.Nyt 16vuotiaana polvessa alkoi sama rumpa, mutta pahempana, polvi lyö liian nopeissa lähdöissä lukkoon sen seurauksena pitää aina odotella tovi maassa, että lukko hellittää tai sitten se rusautetaan auki ..uusi leikkaus tulossa keväällä..toivottavasti tästä apua pitemmäksi aikaa, koska liikuntaharrastukset tässä vain rajoittuvat...Tsemppiä kaikille ja mukavaa kesän odottelua !

• Minulla todettiin 16 vuotiaana kierukan repeämä vasemmassa polvessa. Leikkauksessa kuitenkin huomasivat, että kierukka on ehjä mutta polvessa oli Osteokondriitti. Vika korjattiin, kuukausi sairaslomaa ja koko aika olisi pitänyt kävellä kyynärsauvojen kanssa. Kuitenkin nuorena sitä on hölmö eikä noudata kaikkia annettuja sääntöjä. Joten kävelin sauvojen kanssa vain vajaan viikon. Noin kuukausi sitten minulla todettiin uudestaan samassa jalassa osteokondriitti. Ja tällä kertaa kipu on aivan sietämätön. Iltaisin yritän kipua lievittää kylmä- ja lämpögeeleillä sekä ideaalisiteellä. Aamuisin polvi on himan parempi mutta päivän mitaan se taas pahenee. Kävely ja kyykkyyn meno sekä polven kiertävä liike ja ponnistamiset ovat hyvin kivuliasta. Olen opiskelija. Opiskelen eläintenhoitajaksi ja ammatinvalintani ei ole tällä hetkellä, polvea ajatellen ole mikään maailman paras. Paljon kävelyä, kyykistymistä ja ponnistuksia Eli niille joilla on todettu osteokondriitti ja leikkaukseen olette menossa, kävelkää niitten sauvojen kanssa se määrätty aika! Itse olen kolmen vuoden jälkeen uudestaan leikkausjonossa.

• harvinainen11

Hei. Minä olen yksitoista vuotias tyttö minulla osteokondriitti on todella harvinaisessa paikassa se on kyynerpäässä. Minulla ainakin katsotaan että paraneeko se.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4730
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3354
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      125
      3147
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      25
      2573
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      60
      2280
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1759
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1364
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1225
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      8
      1223
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      968
    Aihe