Hirvi tappaa eniten

opri51

Nyt kyllä nousi hiuskarvat ja säärikarvatkin pystyyn.
Hirvi tappaa eniten luonnonvaraisista eläimistä ?
Minnekähän luonnonvarainen eläin, ihminen ,jäi noista tilastoista
Hirven en ole koskaan kuullut tappaneen ihmistä, tuosta vain. Kolaritapahtumat ovat osaltaan myös ihmisen syytä.

19

1236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • runsauden

Poimi lisää aloitusaiheita, iltalehdet myynnissä!

• opri51

Jos runsaus sitten kipittäisi ostamaan sen iltalehden, ....kipi kipi. Mie en lue roskaa, koskaa, eikä tällä palstalla onneksi sellaista olekaan. Iltalehti Pyh..

• otsikkoa

Mitä jos otsikossa olisi ollut AIHEUTTAA eikä jokin myyvä lööppi.
      Et varmaan ole tuntenut ketään, joka olisi menehtynyt hirvikolarissa. Minä olen ajanut hirvikolariin joutuneen auton perässä kesäkelillä 80km/h satasen alueella. Edes Räikkönen ei siinä tilanteessa olisi voinut tehdä mitään.
      Kotiin töistä ajanut nainen kuoli heti.

• hirveetä

totean että itse hirvi ei ole syyllinen sillä varmasti väistää jos sen tajuaa.
        Syy on ihmisten luomassa maailmassa mutta eläimet ei sitä ymmärrä.

• opri51

Otsikon veikkausrivissä ei nyt tällä kierroksella ollut yhtään oikein,
        toivotan onnea seuraavaan veikkaukseen
        Kolaroinut.opri

• opri51
        hirveetä kirjoitti:

totean että itse hirvi ei ole syyllinen sillä varmasti väistää jos sen tajuaa.
        Syy on ihmisten luomassa maailmassa mutta eläimet ei sitä ymmärrä.

Syy on todella meidän, eläimet eivät sitä ymmärrä, liikennettä, mutta meidän tulisi ymmärtää myös eläinten puolesta,koska luomakunnankruunuiksi itseämme tituleeraamme.
        Kukas se kissanhännän nostaa jos ei kissa itse.

• Marketta2
        opri51 kirjoitti:

Syy on todella meidän, eläimet eivät sitä ymmärrä, liikennettä, mutta meidän tulisi ymmärtää myös eläinten puolesta,koska luomakunnankruunuiksi itseämme tituleeraamme.
        Kukas se kissanhännän nostaa jos ei kissa itse.

pää pölkylle vain sellasilta kaltaisiltanne massamurhaajilta ;)

• ukinpässykkä.

Ihminen on suurempi syyllinen kolareihin kuin hirvi. Ei hirvi kyttää pusikoissa autoja, että tuohon minä juoksen pahki kun noin kovin huristelee ylinopetta.

Itse kuulun hirviä metsästävään (barbaari) ihmislajiin ja oma mielipiteeni on seuraava. Hirvien lukumäärää on vähennettävä rajusti Suomessa. Oma arvioni on että nykyinen kanta ainakin 40 prosenttia pienemmäksi. Vaikka viime vuonna kantaa verotettiin runsaasti, joidenkin(himometsästäjät) mielestä jopa liikaa, niin metsiin jäi mielestäni vieläkin liikaa eläimiä.

Monille metsästäjille suuri saalismäärä on tärkeä. Lihan himo ohittaa muut järkevät ajatukset.

Autoilijoille asennekasvatusta nopeuden suhteen. Syksylläkin panin merkille aivan älyttömät nopeudet juuri aamu tai iltahämärissä. Pienet eläinmäärät, järkevä tilannenopeus hirvien liikkumisaikaan maanteillä, siitä on apua aluksi.

Yksikin kuolonkolari hirvien kanssa on liikaa.

• Marketta2

enpä kutsuisi itseäni eläimeksi (en saalista edes miehiä) joten ei kai minua voi kutsua sitten luonnonvaraiseksi eläimeksikään? ;)

Jos hirvi törmää autoon, niin se sitten törmää siihen, sitä ei voi hirvi, eikä ihminen estää mitenkään. Ainoastaan ajamalla hitaammin ja seuraamalla tienpientareita SAATTAA EHKÄ välttyä törmäykseltä, mutta se on hyvin pieni mahdollisuus sekin.

• törmää

Ei hirvi törmää autoon, auto törmää hirveen.

• Marketta2
        törmää kirjoitti:

Ei hirvi törmää autoon, auto törmää hirveen.

voimme alkaa hiuksia halkomaan että kummin päin se käy, vai mitä? ;)
        Jos se hirvi tulla jolkottaa metsästä suoraan autoa päin, niin kyllä se silloin siihen törmää. Toisaalta taas, jos se hirvi tulla jolkottaa sen verran ajoissa siihen tielle, ettei autoilija ehi väistämään, niin silloin se autoilija törmää siihen hirveen.

• ukinpässykkä.

vinkkejä autoilijoille. Älkää puhuko kännykkään 20 minuuttia koko ajan huristaen satasta tai vähän yli. Kolaririski ja reaktioaika kasvaa julmetusti sinä aikana(monta kymmentä kilometriä). Jos on pakko puhua, niin pysäytä. Puheluistakin tulee lyhyempiä kun takapuolta polttelee ajoon pääsy.
      Syksypimeällä varaa matka-aikaa 10-15 minsaa lisää, niin ehdit hyvin perille. Ei tartte tehdä amok ohituksia, eikä ajaa ylinopeutta. Aina kun on tiedossa ajoon lähtö, niin katso peiliin ja kysy: pitääkö minun kuolla tänään?

Jos näät tiellä hirven,hirviä, jotka jo meni tien yli, niin älä paina kaasua, vaan lähesty paikkaa hiljentäen. Sillä monta kertaa jälkijunassa seuraileva uroshirvi tulee tielle jo muiden mentyä. Näin ne tekee luontaisesti, uros peesaa.

Keväällä, edellisvuoden vieroitetut vasat liikkuvat ryhmissä. Jos näät yhden, niin varaudu useampiin tienylittäjiin. Syksylläkin hirviemä voi mennä tien yli ensin ja vasat vasta hetken päästä.

Hirvivaarasta osoittavat liikennemerkit on syytä ottaa tosissaan. Niihin toivoisin vain parannusta tarkan vaarakohdan ilmaisulla. Ne muutamat paikat esim: 5km vaara alueella on paikallisen hirviporukan tiedossa muutaman sadan metrin tarkkuudella. Hirvet kun tuppaa vuosi vuodelta kulkemaan samoista paikoin. Tiehallinnolle töitä.

• Talvi yllättää.

Ja törtöt kuskit. Ei hirvi tapa ketään, pyrkii pakenemaan jos ehtii. Usein ei ehdi eikä ymmärrä kuinka lujaa autolla voi kaahata. Enemmän minusta tappaa talvi joka yllättää montakertaa vuodessa Suomalaiset autoilijat, näillä kun on vähemmän luonnon ymmärtämisen älliä kuin hirvellä.

• nopeus

Jos hirvikolarikuolemilta kokonaan vältytään,niin 50km/h nopeusrajoitus tai hirvikannan vähennys vähintään 80%.
      Joskus 60-luvun alussa ei ollut paljon hirviä ei autoja,mutta ei hirvikolareitakaan.

• Pirre*

voi rinnastaa suoraan eläimeen, eläin käyttäytyy vain alkuperäisten vaistojensa mukaisesti, syö, juo, ja lisääntyy.

Ihminen on "saanut" suuremmat ajatteluelimet, ja siksi pystyy tietoiseen ja loogiseen ajatteluun - ihmisellä on synnintunto, jota omaksitunnoksi sanotaan - eläimillä ei ole tälläistä järellistä ajatus "mahdollisuutta".

Hirvi juoksee tien yli, koska se muistaa että siellä oli parempaa sapuskaa, tai tienvarressa on suolaa jota nuoleskella.
      Ihminen tappaa lajitoverinsa tyhmyyttään ja pahuuttaan.

• ihan

miähisen miähen ajatusmualimalta?
        ja asioiden tärkeysjärjestyskin taisi olla oikein..
        ......
        alkuperäisten vaistojensa mukaisesti, syö, juo, ja lisääntyy. --heh kiitos pirre.......l-h...

• Pirre*
        ihan kirjoitti:

miähisen miähen ajatusmualimalta?
        ja asioiden tärkeysjärjestyskin taisi olla oikein..
        ......
        alkuperäisten vaistojensa mukaisesti, syö, juo, ja lisääntyy. --heh kiitos pirre.......l-h...

sinnekin.. suureen Länteen, on siellä varmaan ikävä olla..

* :)) *

• l-h
        Pirre* kirjoitti:

sinnekin.. suureen Länteen, on siellä varmaan ikävä olla..

ei ole edes hirvikarpasia....... alaka yritakkaan niita tanne lahettaa ,en ota vastaan.*:))*
        jaa niita ääää pilikkuja ehkä...

• Pirre*
        l-h kirjoitti:

ei ole edes hirvikarpasia....... alaka yritakkaan niita tanne lahettaa ,en ota vastaan.*:))*
        jaa niita ääää pilikkuja ehkä...

vinkistä..hmm..

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6993
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe