Mitä maalia ulkoseinään?

Viheltäjä

Olen uusimassa koko ulkovuorauksen sahapintaisella laudalla! Nyt mietinkin mikä olisi paras maali ulkoseinään, kun keittomaaleja olen miettinyt, mutta ei punaista vaan jotain muuta sävyä! Eli mikä olisi järkevin ts. edullisin vaihtoehto?

17

1384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • proxyerror

Lateksia on helppo sivellä. Ja ohentaminen onnistuu vedellä. Ja siveltimien pesu.

Mutta jos muuta hyvää haet, niin älä sitten käytä lateksia.

• proxyerror

Miten nämä sivut saisi toimimaan kunnolla. Onko muilla pulmia?

• Viheltäjä

Kokeile lateksia siihen näytölle niin alkaa luistamaan!
        tai jos et haluu, niin älä käytä, muista vähän ohentaa vedellä, jos kuitenkin lateksilla ohennat!

• Flash Gordon

Nämä sivut on aina olleet niin v...n hitaat, että maalisuti kuivuu tönkäksi näitäkin vastauksia katsellessa. Ylläpito, TEHKÄÄ JOTAIN!

• Viheltäjä

Siis kannattaako keittää itse maali, siis siitä oli tuossa kysymys! maalattava ala noin 350 m2
      niin keltamultaa on, mutta onko muita sävyjä???

• Jokkeri

Maalasin omakotitalomme Virtasen maalitehtaan (Paraisilta) aidolla öljymaalilla keltaiseksi yli 10 vuotta sitten.

Seinä on edelleen kuin uusi, ei ole haalistunut yhtään ja maali on hyvin kiinni.

• huhuja?

Jostain olen saanut päähäni että eu:n normit kielsivät lyijyvalkoisen käytön öljymaalien peruspigmenttinä. Ymmärsin että ko. lyijyvalkoinen on ( oli ) niin kova myrkky, että se esti öljymaalien homehtumisen, joka nykyisin rassa öljymaaleilla maalattuja pintoja.
        Sanovat että pellavaöljy olisi oikein namiruokaa homeitiöille.
        Kertokaa viisaammat totuus.

• -sa-
        huhuja? kirjoitti:

Jostain olen saanut päähäni että eu:n normit kielsivät lyijyvalkoisen käytön öljymaalien peruspigmenttinä. Ymmärsin että ko. lyijyvalkoinen on ( oli ) niin kova myrkky, että se esti öljymaalien homehtumisen, joka nykyisin rassa öljymaaleilla maalattuja pintoja.

Juu. Öljymaalilla maalatun talon erottaa seinän kauniin mustasta kirjavoinnista. Kyllähän öljymaalit on tänäpäivänä huonoja nimenomaan kestämään homeita. Jotkut pienet valmistajat ja itsetekijät väittää osaavansa tehdä kertakaikkisen hyviä maaleja. Ihmettelen vaan, jos ne on niin hyviä, miksei niitä ole myynnissä laajemmin. Luulisi aivan ylivertaisilla tuotteilla olevan kova kysyntä. Suuret maalitehtaat ei ainakaan osaa öljymaalia tehdä.

• Minä nähnyt
        huhuja? kirjoitti:

Öljymaalilla maalattuun seinään saa kaupanpäälle muutomassa vuodessa kauniin mustan homekirjailun. Juuri tästä erottaa öljymaalilla maalatut talot. Ja tämä tarina on tosi.

• jokkeri

Tiedoksi, että asumme meren läheisyydessä, eikä talomme seiniin ole tullut hometta.

Naapurimme maalasi ns. öljymaalilla (oikeasti lähes lateksia, akrylaattimaali) teholla talonsa ja siihen tuli vuoden jälkeen homepilkkuja.

• huhuja?
        jokkeri kirjoitti:

Tiedoksi, että asumme meren läheisyydessä, eikä talomme seiniin ole tullut hometta.

Naapurimme maalasi ns. öljymaalilla (oikeasti lähes lateksia, akrylaattimaali) teholla talonsa ja siihen tuli vuoden jälkeen homepilkkuja.

Sanoit maalanneesi 10 v sitten. Tätä yritin kärttää, että josko silloin vielä sai laittaa maaliin kunnon tehoaineita.
        Olen lykännyt pirtin maalausta lähes 5 vuotta koska uskottavaa tietoa maaleista en vielä ole saanut.
        Vanhat maalit talossani ovat öljyä, mutta jotkut nykyisin näkemäni öljymaalatut talot hirvittävät.
        On pirtin maalaus pohjineen sen verran iso homma ettei sitä huvikseen joka vuosi tee.
        Ongelma on vielä että pintapaneelin alla ei ole tuuletusrakoa, ja sisällä ei ole kosteussulkumuoveja, (50-luku, sahanpurut )
        joten siirtyvä kosteus tekisi muovimaalin kanssa omat kuplakepposensa.

• Ei homehdu
        huhuja? kirjoitti:

Niin mutta kun pellavaöljymaalissa käytetään
        keitettyä öljyä eli vernissaa niin ei homehdu.
        Olen kuullut että joku hullu on tehnyt itse "pellavaöljymaalin" eli sotkenut pellavaöljyyn jotain väriä ja sutinut sillä, niin kyllä varmaan homehtuu. Sehän on ruoka-ainetta.

• pa

Julkisivulaudan alla tulee olla tuuletusrako. Sen jälkeen siinä kestää melkein mikä maali vain. Olen keittänyt satoja litroja punamultamaalia mutta en maalaisi muita pintoja kuin vanhan pystyrimotetun sahalauta-pinnan. Muut värit ovat vähän vaikeita saada onnistumaan. On niitä myös valmiina melkein mitä sävyä vain. Nykyisin yleistyneessä hienosahatussa lautapinnassa kestää maali kuin maali (on piikeissä kiinni) mutta samalla siihen tarttuu myös lika. Kun vanhat höyläpintaiset ulkoverhouslaudat jotka ovat maalatut öljymaalilla, ovat kestäneet irtoamatta ja likaantumatta kymmeniä vuosia, niin itse valitsisin tällaisen laudan ja maalin. Tietysti niissä oksat pitää käsitellä erikseen. Lateksi on helppo mutta sen taustan pitää voida kuivua. Jos talossa ei ole räystäitä niin siinä ei kestä mikään maali.

• Hyvä tuli

Itse maalasin yli 60 v. vanhan talon seinät
      pellavaöljymaalilla ja hyvä tuli. Lateksi on kuin vetäisit kortongin talon päälle. Pellavaöljymaalia myy esim. Sateenkaarivärit Tampereella

• Ded Moroz

siis terveellisin ja ekologisin vaihtoehto? Ja onko kenelläkään tietoa, että mistä liikkeistä sitä löytyy esim. Lappeenrannassa, jos tulisi hakemaan Pietarin suunnalta?

Kiinnostasi myös tietää, mikä olisi kaikin puolin parempi ja ekologisempi vaihtoehto päällystää seinälautaa talon sisällä, kun tahtoo, että puukuvioiden kauneus jää näkyviin.

• muzhik
        Ded Moroz kirjoitti:

siis terveellisin ja ekologisin vaihtoehto? Ja onko kenelläkään tietoa, että mistä liikkeistä sitä löytyy esim. Lappeenrannassa, jos tulisi hakemaan Pietarin suunnalta?

Kiinnostasi myös tietää, mikä olisi kaikin puolin parempi ja ekologisempi vaihtoehto päällystää seinälautaa talon sisällä, kun tahtoo, että puukuvioiden kauneus jää näkyviin.

Sellaiset firmat kuin Sateenkaarivärit ja Uula-tuote tekevät pellavaöljy- ja muitakin hyviä maaleja. Hyviä kokemuksia on myös lattiamaaleista. Katso netistä noilla nimillä, niin saat tietää onko niillä edustajia Lappeenrannassa.

• Huhuja ?
        Ded Moroz kirjoitti:

Sinuna haastattelisin sielläpäin " vanhan kansan " maalareita.
        Niillä saattaisi olla paljon sellaista maalialan tietämystä joka meillä on jo hukkunut maalitehtaiden vallan alle.
        Ajattele esim . sitä käytävien myrkynvihreää, joka ei kuiva ikinä.
        Tai sitä puolikiiltävää sisämaalia johon tyhjä vodka pullo tarttuu ( tietänet..; lyö vetoa että saat tyhjän pullon pysymään seinällä... ota pullo, hankaa sitä nurkassa maalia vasten: vot kitka pehmittää maalin johon pullo liimaantuu kiinni. )
        Kyseles sitä lyijyvalkoista pigmenttiä ( jankkaustako ? )
        Seinälaudoista sisällä... ekologiasta en tiedä, mutta vesiohenteinen läpikuultava lakka, ( voi sävyttää ) on aika fiksua . Parikerrosta vetämällä tulee ihan siedettävää. Itse vetelin "värisilmä"merkkiä N. 50 fim 0.9 l:n pytty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe