Olen kuulunut PAMiin 1,5-2 vuotta. Tänä aikana olen Kelalta saanut soviteltua työmarkkinatukea. Nyt mulla ilmeisesti alkaisi olla työssäoloehto täynnä (eli se 43 viikkoa kerrytettynä) Olen kuitenkin tehnyt henkilöstövuokrauksen kautta extra-hommia ja ollut pari määräaikaista työsuhdetta ja nyt olen osa-aikainen työntekijä.
Miten haen tuota tukea liitosta? Miten todistan mitkä viikot olen ollut töissä? Kuulostaa kamalan hankalalta hommalta alkaa etsimään entisiä työnantajia käsiin ja pyytämään heitä tekemään joku viikkotyötuntiselvitys. Riittääkö noista henkilöstövuokraustöitä pelkät palkkakuitit (niistä kun selviää työpäivät ja niiden pituudet)
Onko haittaa jos otan vielä Kelan tukia vaikka olisin oikeutettu liiton rahoille? Eli jos en hakisikaan liitosta tuota soviteltua päivärahaa? Ja mikä liiton rahoissa on se tuloraja minkä jälkeen tuet loppuu kokonaan? Kelallahan tuo on jonkun 900 euron paikkeilla.
sovitellun päivärahan hakeminen liitosta
10
1939
Vastaukset
- aloittaja
Onko mun siis 900-1300 euron tuloilla järkeä hakea liitosta rahaa?
- Kannattaa...
Jos työssäoloehtosi on täynnä, niin sitten sinun tulisi hakea kassasta, kun sellaiseen kuulut.
Kela seuraa myös työssäoloehdon täyttymistä, sillä kelassakin työmarkkinatuki muuttuu päivärahaksi.
Jos haet vain kelasta ja myöhemmin käy ilmi, että olisitkin ollut oikeutettu työttömyyskassan päivärahaan, niin kela velvoittaa hakemaan työttömyyskassasta ja hylkää oman päivärahansa. Mahdolliset Kelan maksetut päivärahat peritään joko sinulta tai kassasta suoraan pois. Helpompaa siis tehdä ajallaan vaihto.
Päivärahan hakeminen kassasta on ihan yhtä helppoa kuin kelastakin. Sinun täytyy kuitenkin luultavasti käydä työkkärissä, jotta lähettävät sieltä esteettömän lausunnon Pamin työttömyyskassaan.
Työkkärissä on myös kassan päivärahahakemuksia saatavissa. Täytä sellainen ja laita liitteeksi palkkakuittisi. Jos palkkakuiteista selviää työpäivät ja pituudet, niin kyllä kassa selvittää sitten työssäoloehtopuolen. Jos sinulla ei ole työssäoloehdon kertymisen aikaisia kuitteja tallella, vaan olet toimittanut ne kelaan, niin luullakseni kelassa voidaan ottaa niistä kopiot.
Soviteltu päiväraha ei ole pelkästään riippuvainen ansioiden tulorajasta, vaan se riippuu monesta muustakin tekijästä (työaika, päivärahan suuruus). Hakeahan aina voi. Sitä ei sitten makseta, jos maksettavaa ei jää.- aloittaja
''Kela seuraa myös työssäoloehdon täyttymistä''
Eli voinko Kelalta käydä kysymässä montako viikkoa mulla on kerättynä työssäoloehtoa varten? Saanko mä Kelalta lapun joka todistaa, että mulla on työssäoloehto täynnä? Tuntuu kamalan vaivalloiselta alkaa ottanmaan entisiä työnantajia kiinni. - Kela...
aloittaja kirjoitti:
''Kela seuraa myös työssäoloehdon täyttymistä''
Eli voinko Kelalta käydä kysymässä montako viikkoa mulla on kerättynä työssäoloehtoa varten? Saanko mä Kelalta lapun joka todistaa, että mulla on työssäoloehto täynnä? Tuntuu kamalan vaivalloiselta alkaa ottanmaan entisiä työnantajia kiinni.Kyllä kelasta pitäisi herua tieto siitä, onko työssäoloehto täyttynyt, jos olet kaikki palkkakuittisi sinne vienyt. En ole varma, mutta luulen, että niiden tietojärjestelmä kerää tiedon automaattisesti, joten se lienee suoraan katsottavissa näytöltä. Tietysti se ei siinä tapauksessa näytä tietoa oikein, jos et ole kaikista työjaksoista toimittanut palkkakuitteja Kelaan.
En usko, että kassalle kelpaa kelan antama tieto. Kassa tarvitsee joka tapauksessa työssäoloehdon kertymäajan palkkakuittisi tai muun työnantajan antaman palkkaselvityksen, koska se laskee niiden perusteella päivärahan perusteena olevan palkkasi, joka taas määrittää päivärahasi suuruuden. - aloittaja
Kela... kirjoitti:
Kyllä kelasta pitäisi herua tieto siitä, onko työssäoloehto täyttynyt, jos olet kaikki palkkakuittisi sinne vienyt. En ole varma, mutta luulen, että niiden tietojärjestelmä kerää tiedon automaattisesti, joten se lienee suoraan katsottavissa näytöltä. Tietysti se ei siinä tapauksessa näytä tietoa oikein, jos et ole kaikista työjaksoista toimittanut palkkakuitteja Kelaan.
En usko, että kassalle kelpaa kelan antama tieto. Kassa tarvitsee joka tapauksessa työssäoloehdon kertymäajan palkkakuittisi tai muun työnantajan antaman palkkaselvityksen, koska se laskee niiden perusteella päivärahan perusteena olevan palkkasi, joka taas määrittää päivärahasi suuruuden.Jos saan Kelalta lapun työssäoloehdon täyttymisestä. Niin kelpaakohan liittoon jos vien sen Kelan lapun JA palkkakuitit siltä ajalta? Vai onko se pakko olla juurikin se työnantajan kirjoittama lappu ja palkkakuitit?
- Mitä...
aloittaja kirjoitti:
Jos saan Kelalta lapun työssäoloehdon täyttymisestä. Niin kelpaakohan liittoon jos vien sen Kelan lapun JA palkkakuitit siltä ajalta? Vai onko se pakko olla juurikin se työnantajan kirjoittama lappu ja palkkakuitit?
...Jos saan Kelalta lapun työssäoloehdon täyttymisestä. Niin kelpaakohan liittoon jos vien sen Kelan lapun JA palkkakuitit siltä ajalta?...
Tuskin Kela sinulle mitään lappua työssäoloehdon täyttymisestä antaa. Kela voi halutessaan tarkistaa sen, täyttyykö työssäoloehto ja ilmoittaa sen sinulle, jolloin voit toimia sen mukaisesti.
Jos palkkakuiteista näkyy tehdyt viikottaiset työtunnit ja palkkatulot (niin kuin tietysti näkyvät), niin kassa voi laskea tällä perusteella työssäoloehdon täyttymisen ja päivärahan perusteena olevan palkan.
Jos kuitenkin palkkakuiteissa ei näy viikottaista työaikaa, niin sitten tarvitaan luultavasti työnantajan selvitys asiasta. Mutta voithan tietysti kokeilla ensin pelkkiä palkkakuitteja, kyllä kassa sitten pyytää tarvittavat lisäselvitykset.
Ensimmäisen päivärahan myöntäminen kestää joka tapauksessa pidempään kuin sitten varsinainen maksatus. Tosin soviteltu on aina hitaampi homma kuin täyden päivärahan maksaminen.
Ennen päivärahan hakemista kassalta joudut joka tapauksessa olemaan yhteydessä työkkäriin, koska työkkäri lähettää esteettömän työvoimapoliittisen lausunnon kassaan. Ilman sitä kassa ei voi maksaa mitään. - KK23
Taidan olla ymmärrystä vailla näissä työttömyysturva asioissa. Eli ongelma on seuraavanlainen: Tuli ilmoitus että saan soviteltua työmarkkinatukea. Teen sijaisuuksia kuukaudessa aika paljon. 5.1.07 alkaen olen ollut 9 päivää töissä ja ensi viikolla tulee 4 päivää lisää. Sitten täytyy postittaa jo lomake. Tiedossa on helmikuulle 3 viikon sijaisuus. Saanko siis täyden palkan, josta kela ei vähennä mitään? Ainoastaan soviteltu työmarkkinatuki pienenee, vai? Eli saanko siis täyden työnantajan maksaman palkan vähennetyn työmarkkinatuen?
- Ymmärsit...
KK23 kirjoitti:
Taidan olla ymmärrystä vailla näissä työttömyysturva asioissa. Eli ongelma on seuraavanlainen: Tuli ilmoitus että saan soviteltua työmarkkinatukea. Teen sijaisuuksia kuukaudessa aika paljon. 5.1.07 alkaen olen ollut 9 päivää töissä ja ensi viikolla tulee 4 päivää lisää. Sitten täytyy postittaa jo lomake. Tiedossa on helmikuulle 3 viikon sijaisuus. Saanko siis täyden palkan, josta kela ei vähennä mitään? Ainoastaan soviteltu työmarkkinatuki pienenee, vai? Eli saanko siis täyden työnantajan maksaman palkan vähennetyn työmarkkinatuen?
...Eli saanko siis täyden työnantajan maksaman palkan vähennetyn työmarkkinatuen?...
Tietysti saat palkkasi koskemattomana. Ei kela siihen käsiksi pääse.
Sen sijaan työmarkkinatukeasi vähentää jokainen palkkaeuro 50 sentillä. Siis karkeasti ottaen puolet bruttopalkastasi vähentää työmarkkinatukea samalla määrällä. - KK23
Ymmärsit... kirjoitti:
...Eli saanko siis täyden työnantajan maksaman palkan vähennetyn työmarkkinatuen?...
Tietysti saat palkkasi koskemattomana. Ei kela siihen käsiksi pääse.
Sen sijaan työmarkkinatukeasi vähentää jokainen palkkaeuro 50 sentillä. Siis karkeasti ottaen puolet bruttopalkastasi vähentää työmarkkinatukea samalla määrällä.Kiitos paljon vastauksestasi! Jotain sellaista olin ajatellutkin, eihän kela tosiaan pääse käsiksi henk.koht palkkoihin.. huh huh..sama pää kesät talvet.. :)
- ja ota kopiot niistä
Ala nyt jo keräämään palkkakuitit ja tuntilaput tuolta ajalta, miltä työssäoloehtosi tulee täyteen. Kela ei ole velvollinen lähettelemään mitään lappuja liitolle, se on sinun oma tehtäväsi.
Kun vkot tulee täyteen, käy työkkärissä ja pyydä että lähettävät lausunnon liittoon, täytät ansiosidonnaisen hakulapun ja liität mukaan kaikki palkkakuitit ja selvitykset vkon työtunneista. Mukaan myös työnantajien yhteystiedot, jotta voivat soittaa ja varmistaa palkanlaskennasta.
Muista ottaa lappupinosta kopiot itsellesi.
Vaatii vähän vaivaa ja kirjekuoreen menee monta liitelappua, mutta jouduthan tekemään tämän vain kerran. Sitten odottelet liiton päätöstä ja jos jatkat osa-aikatyössä, teet taas selvityksen kustakin palkkakaudesta ja liität palkkakuitin ja laskevat sovitellun pvärahan määrän aina joka kaudelle erikseen.
Eli kerää mappiin kaikki laput erikseen järjestykseen, näin pääset vähemmällä ja merkkaa kalenteriin joka pvälle tehdyt työtunnit jos et jo ole merkannut.
Ja totta kait kannattaa hakea jopa pienilläkin tuloilla ansiosidonnaista (ja jopa pakko, kelalle ei kuulu maksut jos kuulut liittoon), voitat kuitenkin muutaman satasen/kympin joka kk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791