Vaatiiko kaasuase aseenkantoluvan? Ainakin Saksassa myydään jonkinlaisia kaasuja ihan kioskeissa kaikille? Pitääkö Suomessa olla joku baarinpitäjä tai vartija että voi ostaa kaasuaseen? Postimyynnistä löytyy Suomestakin. Ulkomailta varmasti saisi tilattua mutta onko se rikos sitten kantaa taskussa?
kyynelkaasu
4
1365
Vastaukset
- mätämuna
Kaasusumutin verrataan ampuma-aseeseen ja on luvanvarainen. Eli vaatii poliisin myöntämän hallussapitoluvan.
Ampuma-aselaki
55 a § (29.6.2001/601)
Kaasusumutinlupa
Luvan kaasusumuttimen hankkimiseen ja hallussapitoon (kaasusumutinlupa) antaa ja peruuttaa hakijan kotikunnan tai kotipaikan poliisilaitos noudattaen soveltuvin osin, mitä 42 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään. Lupa annetaan enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. Lupa museossa tai kokoelmassa pitämiseen voidaan antaa myös toistaiseksi.
Lupa oikeuttaa luvan voimassaoloaikana hankkimaan, hallussapitämään ja vaihtamaan lupaan merkityt kaasusumuttimet. Yhteisölle annettava lupa oikeuttaa luvansaajan palveluksessa olevan 18 vuotta täyttäneen henkilön, joka on riittävästi perehtynyt kaasusumuttimen turvalliseen käsittelemiseen, kantamaan luvassa tarkoitettua kaasusumutinta työssä, jos se on oman tai toisen henkilökohtaisen koskemattomuuden taikka omaisuuden suojelemiseksi välttämätöntä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980001?search[type]=pika&search[pika]=ampuma-ase* - lexander
kaasusumuttimen hankkiminen ja kantaminen vaatii aseenkantoluvan, myös siinä tapauksessa, että se hankitaan postimyynnistä. TUlli takavarikoi kaasusumuttimet, jos ne tulevat postitse, ellei henkilö esitä ampuma-aseen hankkimislupaa. Luepa seuraava laki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980001?search[type]=pika&search[pika]=aselaki- tuntuu toimivan...
Ainakin itse olen saanut sitä lukkoja sulatellassani päin naamaani, ja kirvelee niin pirusti, ja kyseessä on kuitenkin nk "vahindgon laukaus", joten en edes haluaisi tietää mitä ko kama tekee "tähdättynä"...
- usko.
tuntuu toimivan... kirjoitti:
Ainakin itse olen saanut sitä lukkoja sulatellassani päin naamaani, ja kirvelee niin pirusti, ja kyseessä on kuitenkin nk "vahindgon laukaus", joten en edes haluaisi tietää mitä ko kama tekee "tähdättynä"...
Itsellä ei ainakaan mitään vaikutusta. Minkä merkkistä ainetta itse käytät? Oikea kyynelkaasu on sellaista että kun sumautin hieman kädelle ja nuuhkaisin kättä, alkoi silmät vuotamaan heti enkä nähnyt minuuttiin mitään. Lukkosula taas haisee melkein hyvälle : ) Eli jos se kirvelee silmässä niin sen olisi sitten osuttava suoraan silmään mikä onkin vaikea temppu. Itse suosittelisin http://personal.inet.fi/private/finkiller/muut/pommi.htm
Se miten ton voisi saada sitten spraypulloon onkin jo vaikeampi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1761704
- 921588
- 691543
- 80924
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6915- 68861
- 59835
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes160773