TÄYSimetys

imettäjä myös

Näitä juttuja lueskellessa on minulle valjennut, että monelle äidille näyttää olevan ykkösjuttu se että VOI SANOA TÄYSimettävänsä. Se tärkein, eli vauvan ravintotarpeen tyydyttäminen, näyttää jäävän sivuseikaksi. Tästä osoituksena se, että pohditaan ankarasti sitä, onko kyse täys- vai osittaisimetyksestä. Kirjoitellaan, että "sinä et ole TÄYSimettäjä, koska annat muuta ravintoa, plaa plaa plaa" Miksi hel....ssä tällaista tarvii pohtia? Ilmeisesti jonkun maailma romahtaa, kun ei voi enää sanoa, että MINÄ TÄYSimetän. Pitää vissiin taas kerran muistuttaa, että tärkeintä on se että vauva saa ravintoa!

12

970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oujeejeejee

Joo. Kuten tuolla aiemmin sanoin, olen ollut siinä käsityksessä (ja tämä siis neuvolan ja synnytyssairaalan oppeja) että täysimetys on sitä, että lapsi ei saa muuta ravintoa siinä määrin, että se KORVAA rintamaidon. Teelusikallinen vettä tai sosetta kerran päivässä ei vie sijaa maidolta, mutta se onkin aivan toisin!

Itse jouduin sokerirasitustestiin pari viikkoa vauvan syntymän jälkeen ja koska labrassa meni tuntitolkulla aikaa, syötti isä lapselle pullosta lypsymaitoa tuon ajan. Vauvaa ei voinut ottaa labraan mukaan kaikkien sairaiden ja räkäisten ihmisten keskelle, ja itse en taas sokerilitkun juotuani saanut liikkua mihinkään labran ulkopuolelle.

Näin ollen en ole itse asiassa täysimettänyt kuin KAKSI viikkoa! HEUREKA!

Olenkin kauhea äiti! Kunnon ihminen olisi jättänyt labraan menemättä ja huolehtinut TÄYSimetyksestä! Viis siitä, että heittelevät sokeriarvot vaikuttavat aika raskaasti maidontuotantoon.

Perunkin kaikki puheeni. Olen ollut osittaisimettäjä, koska vauvani on saanut pari kertaa lypsymaitoa pullosta ja teelusikallisen vettä suun huuhtomiseen.

Nyt voitte rauhassa ampua minut. Olen siihen valmis! Viturallaan se on tuonkin lapsen elämä jo.

• termi

Tällä palstalla minullekin termi kaikessa joustamattomuudessaan vasta selvisi.

Ei mikään ihme, ettei Suomessa enempää ole täysimetettyjä lapsia, koska moinen totaali-imettäminen ei välttämättä enää palvele lasta tai vanhempia, varsinkin jos se tehdään vain titteliä tavoitellen.

Kuulosti ehkä typerälle, mutta uskon, että monet äidit haluavat jo puolen vuoden aikana päästä käymään kampaajalla, iltalenkillä tai todellakin joutuvat käymään lääkärissä tms. Ellei lasta sitten sinä aikana pidetä nälässä, niin sinne saa kuopata täysimettäjä-statuksen (tiedoksi, että kaikki eivät saa rintapumpulla lypsettyä maitoa, ainakaan suuria määriä).

Onneksi en missään muualla ole törmännyt tälläiseen ehdottomaan täysimetyksen ihannointiin. Niin synnärillä kuin neuvolassakin kannustettiin IMETYKSEEN, mutta aina kokonaisuus huomioiden - olisiko hyvä antaa lisämaitoa illalla, jotta lapsi ei itke nälkäänsä, aloitetaan kiinteät, jos painokäyrä miinuksella, voisiko isä/mummo hoitaa lasta, jotta äiti pääsee käymään vaikka ystävien kanssa kahvittelemassa jne.

Jos täysin korvikkeellakin kasvaa terveitä lapsia, niin miksi korviketta ei voisi esim kerran viikossa antaa, jotta äitikin saisi vähän hengähtää?

• Hp79

Joo kuulun myös ammuttavien joukkoon... Poika saa edeleen rintaa ja esimmäiset 4kk myös pelkkää maitoa rinnasta ja pullosta lypsettyä. Eikö pääasia ole että lapsi voi hyvin ja kasvaa?

• Huntu päähän

"Jotta äiti saisi itse hengähtää".

Mutta sellainenhan on itsekkyyttä, hyvänen aika!

Ei kunnon äiti juoksentele iltalenkeillä tai käy hammaslääkärissä mikäli ei ole varma, että ehtii hoitamaan asiansa syöttöjen välillä.

Edes synnytyksen jälkitarkastukseen kunnon äiti ei mene, ellei voi ottaa lasta mukaan.

Kaiken maailman kahvittelu, nukkumiset, kävelyretket ja lääkärit ovat vain itsekkäiden ihmisten hurvittelua, aivan kapakoissa huoraamiseen verrattavaa.

Täysimettät saattaisivat viihtyä jossain arabimaassa hunnut päässään. Siellä kukaan ei TAATUSTI velvoita astumaan jalallaankaan kodin seinien ulkopuolelle.

• täysimetyshän

siis noin 6 kk ikään saakka juuri ON sitä vauvan ravintotarpeen tyydettämistä!!!

mitä horiset!
      jos oot kerran tätä seurannut, kai tää on jo sulle valjennut? hei, järki käteen!!!ei voi olla noin hönöä edes olemassa!

• imettäjä myös

No joo joo, rauha, rauha! Tarkoitin, että rajanveto-keskustelu TÄYSimetyksen ja imetyksen välillä osoittaa sen, että vauvan ravintotarpeen tyydyttäminen ei näytäkään olevan enää se tärkein juttu. Ei voida antaa vauvalle muutamaa lusikallista sosetta, tai sitten esim. lisämaitoa, koska sitten ei voi enää sanoa olevansa TÄYSimettäjä. Ei siis ajatella enää vauvan parasta.

• oo tajunnut että se juttu
        imettäjä myös kirjoitti:

No joo joo, rauha, rauha! Tarkoitin, että rajanveto-keskustelu TÄYSimetyksen ja imetyksen välillä osoittaa sen, että vauvan ravintotarpeen tyydyttäminen ei näytäkään olevan enää se tärkein juttu. Ei voida antaa vauvalle muutamaa lusikallista sosetta, tai sitten esim. lisämaitoa, koska sitten ei voi enää sanoa olevansa TÄYSimettäjä. Ei siis ajatella enää vauvan parasta.

on se että on hienoa sanoa että on täysimettäjä...olen sellanen mitä täällä kutsutaan imetysfanaaatikoksi, eli yritin unohtaa kaiken kulttuurinsen kun sain vauvan ja lukea tietoa ja ennen kaikkea lukea äidinvaistojani oikein, joka kieltämättä on vaikeeta nykyään.

meillä aloitettiin joo teelusikkamaistelut jo 5 ja puol kuisena eikä tullut mieleenkään että se olis ollut jotenkin väärin vaikka pari viikkoa ajoissa aloitettiinkin. kuitenkin lapsi oli jo melkein 6 kk ja iso poika ja imetin vielä kuukausia todella paljon. en tiedä kuinka pitlään aion iimettää, ehkä alle 3 vuoden ikään joka toinen päivä tai sit lopetellaa aiemmin, riippuu vähän pojastakin.

toi oon ihan väärä suuntaus jos näin on. toisaalta on tärkeää että puhutaan täysimetyksestä, koska silloin tulee ilmi näitä tärkeitä juttuja jotka liittyy alkuvaiheen korvikkeettomaan imetykseen, joista ihmiset ei näköjään aina ole selvillä.

• rwepoiyq
        oo tajunnut että se juttu kirjoitti:

on se että on hienoa sanoa että on täysimettäjä...olen sellanen mitä täällä kutsutaan imetysfanaaatikoksi, eli yritin unohtaa kaiken kulttuurinsen kun sain vauvan ja lukea tietoa ja ennen kaikkea lukea äidinvaistojani oikein, joka kieltämättä on vaikeeta nykyään.

meillä aloitettiin joo teelusikkamaistelut jo 5 ja puol kuisena eikä tullut mieleenkään että se olis ollut jotenkin väärin vaikka pari viikkoa ajoissa aloitettiinkin. kuitenkin lapsi oli jo melkein 6 kk ja iso poika ja imetin vielä kuukausia todella paljon. en tiedä kuinka pitlään aion iimettää, ehkä alle 3 vuoden ikään joka toinen päivä tai sit lopetellaa aiemmin, riippuu vähän pojastakin.

toi oon ihan väärä suuntaus jos näin on. toisaalta on tärkeää että puhutaan täysimetyksestä, koska silloin tulee ilmi näitä tärkeitä juttuja jotka liittyy alkuvaiheen korvikkeettomaan imetykseen, joista ihmiset ei näköjään aina ole selvillä.

Kyllä minusta raja voitaisiin vetää siihen äidinmaidon ja korvikkeen välille, tulipa se äidinmaito sitten pullosta tai tissistä. Jumaliste sentään.

Ryhdynkin antamaa palautetta heti tästä kaikille imetystukiryhmille etc. Tuttavapiirissä on yksi sosiaali- ja terveysministeriön virkamieskin. Suomen näennäisesti alhaisiin täysimetyslukuihin löytyy taatusti syy juuri tästä, että kysymyksessä ei lapsi joka elää rintamaidolla, vaan äitien välinen x-treme -kilpailu.

• ehehehhehehehehehehhhhhhhhhhh

Ohoh,kun tipahdin täysimettäjien kastista niin että kolisi!

Minä myös olen antanut lypsymaitoa pullosta USEAMMAN KERRAN (mitäs SIIHEN SANOTTE?) kun olen käynyt:

- jälkitarkastuksessa
      - viisaudenhampaan poistatuksessa
      - toisenkin kerran hammaslääkärissä
      - Ystävättäreni vauvaa sairaalassa katsomassa, omaa sinne ei vielä saanut viedä
      - kerran kävin muuten alennusmyynneissäkin kun ei ollut enää muita kuin aivan rääsyjä äitiysvaatteita!
      - Niin ja hei! Yhden kerran olen tehnyt sen SYNNEISTÄ KAUHEIMMAN, eli isä ruokki pullosta kun MINÄ NUKUIN!

Kertokaa nyt heti, miten huono ihminen olen!

Luenkin heti 500 avemariaa ja isämeitää ja pyörittelen lopun päivää rukousnauhaa!

• varma---

Oletko varma että toi SYNTIESI anteeksianelu enää auttaa? Lapsesi on jo varmaan saanut traumat siitä että olet ollut shoppailemassa! Kaikenlaisten ihmisten sitä annetaan lapsia tehdä. Ja vielä toi synneistä suurin. Jätit pienen lapsen toisen ihmisen hoidettavaksi!(siis isän) Vedä vielä muutamat isämeidät niin ruvetaan sitten miettimään tota anteeksiantoa:)

• Kiitos sinulle!
        varma--- kirjoitti:

Oletko varma että toi SYNTIESI anteeksianelu enää auttaa? Lapsesi on jo varmaan saanut traumat siitä että olet ollut shoppailemassa! Kaikenlaisten ihmisten sitä annetaan lapsia tehdä. Ja vielä toi synneistä suurin. Jätit pienen lapsen toisen ihmisen hoidettavaksi!(siis isän) Vedä vielä muutamat isämeidät niin ruvetaan sitten miettimään tota anteeksiantoa:)

Olet oikeassa.

Olisiko minun parempi nyt antaa lapsi hyvään ja huolehtivaan kotiin, kun itse tuppaan viettämään aikaani vain hammaslääkärissä hurvitellen ja isä sitten pullottelee lapsen kanssa.

Soitankin heti johonkin adoptiotoimistoon. Sen jälkeen voin asettua Kauppatorille julkisesti kivitettäväksi. Onko ok?

• löydät
        Kiitos sinulle! kirjoitti:

Olet oikeassa.

Olisiko minun parempi nyt antaa lapsi hyvään ja huolehtivaan kotiin, kun itse tuppaan viettämään aikaani vain hammaslääkärissä hurvitellen ja isä sitten pullottelee lapsen kanssa.

Soitankin heti johonkin adoptiotoimistoon. Sen jälkeen voin asettua Kauppatorille julkisesti kivitettäväksi. Onko ok?

perheen, jossa imettävä äiti. Voi sitten imettää lastasi ettei vaan taas siellä sitten isi joudu syöttämään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11319
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9272
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3700
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3609
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      19
      3000
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2733
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2450
    Aihe