Jäi vaihtolava-autosta lavan vaihtimen hydrauliikkalaitteen olosotto nappi päälle vahingossa ja kerkesin ajaa 100km ennen kuin huomasin sen. Tuliko vaurioita mihinkään? En ole nyt sen kummemmin testannut toimiiko hydrauliikka, mutta onko voinut syntyä vaurioita?
Ajoin ulosotto päällä 100km
45
26154
Vastaukset
- Ipe2
Olisi ihme, jos on vielä kunnossa. Voin sanoa, että suurin piirtein kaikki on sökönä.
Taisi tulla kallis unohdus: korjauksen hintahaitari on pyörinyt 6000-10000e kieppeillä, riippuen auton merkistä ja mallista.
Näitä tulee 2-3 per vuosi korjaukseen, eli muillekkin sattuu vahinkoja.- cäsetman
Ei mitään ongelmaa. Kaikki on ok, mitä nyt jotkut osat kuluivat turhaan.
Vaihtolava? ja ventiilipöytä.
Sielä on ollut vain tavallista tiuhempi öljynkierto, öljy on tosin käynyt kuumana.
tarkista onko mitään ylimääräisiä vuotoja.
Jos vaihtolava vehkeissä ole mitään muuta kuin rullat ja kippi, ja jos ei mikään rullat tai kippi nappi/vipu ole ollut päällä niin ei mitään vaurioita pitäisi tulla.- onko paha?
Siis ulosoton päälle kytkevä nappi oli päällä hytissä koetaulussa. Mitään muuta nappia ko. laitteen ohjaimesta ei käytetty. Auto ei antanut mitään varoitusta asian suhteen. Huomasin vasta sitten, kun vaihteet alkoivat tuntua jäykältä. Pysähdyin heti ja otin napin pois päältä.
Siis vaurioitako ei tullut? - onko paha?
Siis sellainen, jossa hyrrauliikalla nostetaan konttia ylös, jonka jälkeen lavan jalat alas ja lasketaan autoa niin että voidaan ajaa auto pois alta ja kontti jää jaloillensa.
- septeuz
onko paha? kirjoitti:
Siis sellainen, jossa hyrrauliikalla nostetaan konttia ylös, jonka jälkeen lavan jalat alas ja lasketaan autoa niin että voidaan ajaa auto pois alta ja kontti jää jaloillensa.
Tuossa tapauksessa vaurioita on varmasti tullut ainakin muutaman tonnin edestä.
Älä vaan enää aja autoa, kuin korkeintaan korjaamolle.
Hydrauliikkapuoli ja suurella todennäköisyydellä vaihteiston laakerointi tuhoutunut. - asentajaX
septeuz kirjoitti:
Tuossa tapauksessa vaurioita on varmasti tullut ainakin muutaman tonnin edestä.
Älä vaan enää aja autoa, kuin korkeintaan korjaamolle.
Hydrauliikkapuoli ja suurella todennäköisyydellä vaihteiston laakerointi tuhoutunut.Öljy vain on kiertänyt läpi. Eri asia olisi jos laitetta olisi rasitettu koko ajan, eli nosto olisi päällä koko tuon ajoajan.
asentajaX kirjoitti:
Öljy vain on kiertänyt läpi. Eri asia olisi jos laitetta olisi rasitettu koko ajan, eli nosto olisi päällä koko tuon ajoajan.
Jos mikään laitteen ohjausvipu/nappi ei ole päälä niin vauroita ei pitäis tulla.
Monesti auton tyhjäkäynti joudutaan säätämään 1500-2000 k/min jotta laitteet toimii. mitenkä se eroo sitten auton normaalista ajosta?
Vauroita voi tulla jos jokin hydraulikytkentä on päällä ja öljy joutuu kiertää varoventiilin kautta jolloin pumppukin on ihmeissään.- Onyx.
onko paha? kirjoitti:
Siis sellainen, jossa hyrrauliikalla nostetaan konttia ylös, jonka jälkeen lavan jalat alas ja lasketaan autoa niin että voidaan ajaa auto pois alta ja kontti jää jaloillensa.
Se on jalkalava.
- M-asentaja
RK-asentaja kirjoitti:
Jos mikään laitteen ohjausvipu/nappi ei ole päälä niin vauroita ei pitäis tulla.
Monesti auton tyhjäkäynti joudutaan säätämään 1500-2000 k/min jotta laitteet toimii. mitenkä se eroo sitten auton normaalista ajosta?
Vauroita voi tulla jos jokin hydraulikytkentä on päällä ja öljy joutuu kiertää varoventiilin kautta jolloin pumppukin on ihmeissään.Älähän puhu sontaa..Kyllä ne laitteet useimmiten toimii jo tyhjäkäynnillä..
- rekkamies87
itse yhden kerran olen unohtanut ulosoton päälle omaan vaihtolava-autoon...silloin ei suurempia vaurioita ehtinyt tulla, mutta jos sulla on kytkimestä riippuva ulosotto vaihteistosta niin luultavasti synkronointi on aika pahasti kärsinyt..vaihteet silti toimivat?
- näin on
Miksi niissä ei sitten ole mitään varoitussysteemiä jos se kerran on niin haitallista unohtaa päälle?
Itse ajan vähän kaikenlaisilla autoilla, enimmäkseen kyllä jakotykeillä. Niissä unohtuu vähän väliä liftiin virta päälle mutta se nyt ei mitään vaurioita, mitä nyt pumppu pyörii tyhjää.
Mutta Hiab-autoissakin olen joskus unohtanut ulosoton päälle, tosin vain lyhyiksi ajoiksi. Ja ne kattovilkut on unohtunut useinkin, onneksi kollegat antavat merkkiä niistä.
Toisaalta en ymmärrä miksi se olisi niin haitallista, pyöriihän aura-autossakin se nokkapumppu koko ajan eikä siitäkään mitään haittaa ole. - onko paha?
Siis asiahan meni niin, että huomasin ulosoton päällä olon juuri siksi, kun ison puolen vihtet tuntuivat jäykilta. Kun pysähdyin ja otin ulosotto-napin pois päältä, niin vaihteisto toimi aivan normaalisti. Vaihteistom siis oireili vain kerran!
Mikään muu nappi ei ollut päällä, kuin se ulosotto-nappi, joka laitetaan päälle siten, että laitetaan kakkonen silmään kytkimen kanssa ja vaihdetaan vapaalle ja nostetaan kytkin. - nääs...
näin on kirjoitti:
Miksi niissä ei sitten ole mitään varoitussysteemiä jos se kerran on niin haitallista unohtaa päälle?
Itse ajan vähän kaikenlaisilla autoilla, enimmäkseen kyllä jakotykeillä. Niissä unohtuu vähän väliä liftiin virta päälle mutta se nyt ei mitään vaurioita, mitä nyt pumppu pyörii tyhjää.
Mutta Hiab-autoissakin olen joskus unohtanut ulosoton päälle, tosin vain lyhyiksi ajoiksi. Ja ne kattovilkut on unohtunut useinkin, onneksi kollegat antavat merkkiä niistä.
Toisaalta en ymmärrä miksi se olisi niin haitallista, pyöriihän aura-autossakin se nokkapumppu koko ajan eikä siitäkään mitään haittaa ole.Ensinnäkin aura-autoissa yms. on jatkuva toiminen ulosotto. Vanhemmissa tuo nokka pumppu ja uudemmissa se on yleensä moottorin takapäässä. Silloin pumppu pyörii koko aika ja hydrauliikka käytössä aina ktkimestä riippumattomana. Esim. puutavara autoissa pumppu on vaihdelaatikon kautta ulos otettu siten että täyden tuoton saa jo pienemmillä kierroksilla(ei tarvitse kuormatessa huudattaa moottoria) Riippuu tosiaan millaisille välityksille pumppu on rakennettu että kuinka kauan kärsii ajaa öljyjen lämpeemättä ja niin ettei mikään hajoa. Eihän sora-autollakaan sitä mattoa yhdestä kuormasta kilometri tolkulla vedetä. Olipa ainakin mersussa yhteen aikaan sellainen systeemi ettei ulosotto päällä saanu määrättyä enempää kierroksia moottoriin. Oli muuten hankala ominaisuus tuossa matotuksessa. Itse kyllä joka vehkeessä huomannu vaihteiden jäykkydestä ulos oton unohtuneen päälle. Tarttee sen verran monta kertaa vaihtaa joka autolla että kerkiaa huomata oli sitte kyseessä Mersu, Sisu, Volvo tai Scania.
- P009
nääs... kirjoitti:
Ensinnäkin aura-autoissa yms. on jatkuva toiminen ulosotto. Vanhemmissa tuo nokka pumppu ja uudemmissa se on yleensä moottorin takapäässä. Silloin pumppu pyörii koko aika ja hydrauliikka käytössä aina ktkimestä riippumattomana. Esim. puutavara autoissa pumppu on vaihdelaatikon kautta ulos otettu siten että täyden tuoton saa jo pienemmillä kierroksilla(ei tarvitse kuormatessa huudattaa moottoria) Riippuu tosiaan millaisille välityksille pumppu on rakennettu että kuinka kauan kärsii ajaa öljyjen lämpeemättä ja niin ettei mikään hajoa. Eihän sora-autollakaan sitä mattoa yhdestä kuormasta kilometri tolkulla vedetä. Olipa ainakin mersussa yhteen aikaan sellainen systeemi ettei ulosotto päällä saanu määrättyä enempää kierroksia moottoriin. Oli muuten hankala ominaisuus tuossa matotuksessa. Itse kyllä joka vehkeessä huomannu vaihteiden jäykkydestä ulos oton unohtuneen päälle. Tarttee sen verran monta kertaa vaihtaa joka autolla että kerkiaa huomata oli sitte kyseessä Mersu, Sisu, Volvo tai Scania.
Scanian jäteautoissa on ainakin kierrokset rajoitettu 1500 1/min kun pumppu on päällä.
Tietty siihen on monta syytä, kuten ettei enempää tehoa edes haluta ulos (liian hätäinen ja tehokas käsiteltäväksi), pumppu, letkut yms. mitoitettu sille tehonmäärälle ja sitten tosiaan väärinkäytön estäminen.
Toisaalta muitakin keinoja on, kuten että kun käsijarrun vapauttaa, niin ulosotto menee pois päältä, kuin myös kytkettäessä vaihde. Myös kunnollinen ulosoton varoitusvalo koetaulussa ja jonkinlainen summeri estäisi myös tehokkaasti väärinkäytön.
Toisaalta joissain autoissa pitää ulosotto toimia matalissa nopeuksissa, ja harvoissa tapauksissa jatkuvasti. Näihin nämä keinot eivät luonnollisesti sovi.
- kuski__
Pumpun kunto riippuu siitä onko sinulla muuttuvatilavuuksinen vai kiinteätilavuuksinen. Jos pumppu on kiinteätilavuuksinen luultavasti ainakin pumppu on hajonnut, mutta jos säätyvätilavuuksinen eli pumppu pyörinyt minimituotolla niin silloin voi olla vielä ainakin pumppu ehjä, ja luultavasti vaihteistokin ainakin paremmassa kunnossa, koska pumppu ei ole kuormittanut niin paljoa vaihteistoa.
- erilaisia
vastauksia ja kaikki tosi tarinoita hih...
- onko paha?
Olen kysellyt asiaa ammattimiehiltä jotka huoltavat niitä töiksen,ja ovat sanoneet ettei mitään vikaa ole tullut.
- voi hieman
onko paha? kirjoitti:
Olen kysellyt asiaa ammattimiehiltä jotka huoltavat niitä töiksen,ja ovat sanoneet ettei mitään vikaa ole tullut.
kärsiä.Mutta ei mitään muuta isompaa.Pumpussahan
on öljyä.Tuskin leikkaa kiinni.
Mutta vaarallista,ajatteleppa sora-autoa.Lavan
hallinta vipu kytkeytyy päälle,,lava alkaa
nousemaa,,ennen alikulku siltaa. - Diesel-fani
onko paha? kirjoitti:
Olen kysellyt asiaa ammattimiehiltä jotka huoltavat niitä töiksen,ja ovat sanoneet ettei mitään vikaa ole tullut.
Ulosoton välitys on aika ratkaiseva, jos olet ajanut isoilla kierroksilla ja ulosotto huomattavasti nopeuttava niin vaurion mahdollisuus suuri muussa tapauksessa vaurion mahdollisuus pieni. Moottorivoimanotot joissa pumppu on kytkettynä aina pyörimään ovat hidastavia ja siten niissä pumput kestää. Ja eiköhän ulosotto päällä ajamista aika useat ole vähän harrastaneet. Tuo sinun 100 km nyt ei kylläkään ihan vähän ole. Pistäppä ulosoton merkkivalot kuntoon jottei toistu.
- Onko paha?
Diesel-fani kirjoitti:
Ulosoton välitys on aika ratkaiseva, jos olet ajanut isoilla kierroksilla ja ulosotto huomattavasti nopeuttava niin vaurion mahdollisuus suuri muussa tapauksessa vaurion mahdollisuus pieni. Moottorivoimanotot joissa pumppu on kytkettynä aina pyörimään ovat hidastavia ja siten niissä pumput kestää. Ja eiköhän ulosotto päällä ajamista aika useat ole vähän harrastaneet. Tuo sinun 100 km nyt ei kylläkään ihan vähän ole. Pistäppä ulosoton merkkivalot kuntoon jottei toistu.
Varoitusvalot on punaisia ja merkkivalot keltaisia. Kun merkkivalo palaa, ei ole niin kiire hoitaa asiaa kuntoon. Jos punainen palaa, asialla on kiire! Minun tapauksessani mitään merkkivaloa ei palanut!
- siinä
Onko paha? kirjoitti:
Varoitusvalot on punaisia ja merkkivalot keltaisia. Kun merkkivalo palaa, ei ole niin kiire hoitaa asiaa kuntoon. Jos punainen palaa, asialla on kiire! Minun tapauksessani mitään merkkivaloa ei palanut!
Katkaisijassa!!!!! Kaikissa mahdollisesti haittaa aiheuttavissa toiminnoissa pitäisi olla ainakin valollinen katkaisija! Esim. Työvalot,majakat ja muut normaaliin ajo tapahtumaan liittymättömät laitteet/toiminnot.
- Volvo-kuski
Sama homma täällä, mutta matkaa kertyi 230km, ennen kuin vaihteistosta meni paineet ja ne alkoi jäykistyä ja sitn älysin ottaa ulosoton pois napin päältä. Kyllähän se kannattaa muistaa ottaa pois päältä, mutta eipä tuosta vaurioita syntynyt.
- pitää olla
Otappa huvikses selvää mitä tapahtuu kun laitat ulosotun päälle ja lähet ajamaan. Todennäköisesti ulosottosi kytkeytyy pois pältä,tai jos ei, vie masinas pajalle jossa se kytketään oikein.
- Soramoguli
pitää olla kirjoitti:
Otappa huvikses selvää mitä tapahtuu kun laitat ulosotun päälle ja lähet ajamaan. Todennäköisesti ulosottosi kytkeytyy pois pältä,tai jos ei, vie masinas pajalle jossa se kytketään oikein.
Kuis mää sitten maton vedän jos ei pumppu pyöri, perkele.
- Maton tamppaaja
Soramoguli kirjoitti:
Kuis mää sitten maton vedän jos ei pumppu pyöri, perkele.
Siis jos mattoo vedät, niin silloinhan sun pitää painaa jotain vimpstaakia jotta lava nousee.Silloin hydrauliikka on päällä. Jos lava pystyssä ajat vaikka 85kmh, niin se paukauttaa pumpun paskaks, mutta jos nappia et paina ja ulosotto-nappi on vain päällä, niin ajaessa se vissiin kytkeytyy pois päälktä jottei öljy kierrä turhaan. SE ilmeisesti isommissa nopeuksissa älyää kytkeä ulosoton pois, mutta silti se kuluttaa paineita ja vie vaihdelaatikosta siksi tehoja ja alkaa kangertaa.
- pumppus
Soramoguli kirjoitti:
Kuis mää sitten maton vedän jos ei pumppu pyöri, perkele.
No peekele. Etippä missä se maton teko koneen pumppu luuraa. Taitaa olla kytköksissä jakopäähän. Sieltä otettuna ulosottoon ei pääse kohdistumaan ajon aikana ylikierroksia ja voit vetää mattoos vaikka hangosta petsamoon peekele. Laatikoon asennettu pumppu kytketään "ajon estolla" Jos kyläsepät kytkee esso baarin ohjeilla, ni on jälki samaa kuin heittäis pikkupuolen kirros rajoittimen vittuun, ei ajoa haittaa, mut paappa pikkupuoli vahingossa päälle 80 km/h.
Jos ette tiedä miten vehkeenne kuuluu toimia kysykää jostain muualta kuin esso baarista. Ei uskois tällä palstalla olevia ammatti- autoilioiksi. Itte oon 6 vuotias räkänokka ja nää jutut on jo hanskassa. - M-asentaja
Maton tamppaaja kirjoitti:
Siis jos mattoo vedät, niin silloinhan sun pitää painaa jotain vimpstaakia jotta lava nousee.Silloin hydrauliikka on päällä. Jos lava pystyssä ajat vaikka 85kmh, niin se paukauttaa pumpun paskaks, mutta jos nappia et paina ja ulosotto-nappi on vain päällä, niin ajaessa se vissiin kytkeytyy pois päälktä jottei öljy kierrä turhaan. SE ilmeisesti isommissa nopeuksissa älyää kytkeä ulosoton pois, mutta silti se kuluttaa paineita ja vie vaihdelaatikosta siksi tehoja ja alkaa kangertaa.
Vie laatikosta tehoja?? Heh heh..
- Jallu
Itse join joskus n.100km ulosotto päällä ennen kuin huomasin. hydrauliikkapumppu hajos ja metallia oli vaihtolavalaitteiden ja nosturin karois. rikoontumisen suurin syy oli säiliöltä tulevan letkun liitos pumppuun kuristi. niin pumppu ei saanut öljyä ajaessa käytettävillä kierroksilla.
- volvo.M
Mutta autohan liikkui tuossakin tapauksessa? Ajoitko itse kyseistä ajoneuvoa ja joitko mitä? Jos alkoholia joit 100km, niin sinähän olit humalassa. Et kait ollut rattijuoppo?
Joo ja ajat on muuttuneet ja vaikka ihan ajaisit 300km ulosotto-nappula päällä, niin silti mitään vaurioita ei tule, koska kone älyää tilanteen ja toimii vaurioita estävästi. Ei ainakaan volvon ulosotto-nappulassa ole mitään merkkivaloa, vaan siinä on sellainen lukkonappula pelkästään.
- pössipekka
tuskin
ajaahan ne auramiehetkin koko talven ulosotto päällä, vaikka niillä onkin yleensä "remmi pumput".
on itelläkin joskus jäänyt ulosotto päälle, muttei se oo siitä mikskään menny.
mitäs on pumpuks alkanu - vaijo ei hajoa
Hajoaako tollanen riippuu siitä miten hydrauliikka on rakennettu. Jos imupuoli niin ahdas että suurilla moottorin kierroksilla kavitoi, niin pumppu hajoaa todennäköisesti kyllä tollasesssa ajossa. Tämä kyllä usemmiten kuuluu pumpun ulinana.
Jos painepuoli ahdistaa niin paine nousee ja lämmittää öljyä. Tämä tapahtuu vasta usein jos paine nousee niin korkeaksi että paineenrajoitusventtiili aukeaa. Tällöin vasta ylikuumentuminen särkee pumpun. Lohkon keskiasennoissa öljy virtaa suoraan tankkiin. Jos liitännät on mitoitettu liian ahtaaksi näin voi käydä.
Jos asiasta haittaa vaihteiston toiminnalle tai synkronoinnille sen yleensä huomaa vaihteiden toiminnassa. Vaihteet ei mene kunnolla päälle.
Jos hydrauliikka on rakennuttu kunnolla niin vahinkoa ei tapahdu. Mutta onhan voitu säästää ja rakentaa hieman pienemmillä putkilijoilla ja lohkoilla jota ei ole silloin mitoitettu kun hetkellistä käyttöä varten. - fh 12 koukkuautonomistaja
eikö tullut mieleen vaihteita vaihtaessa että EI OIKEIN mene pääle jo alku vaiheessa oli nimittäin mulla ennen scaania ja sillä ei lähtenyt liikkeelle jos ulosotto oli päällä nykyään on volvo fh 12 420 ja huomaa saman ilmiön mutta lievempänä jos jotain särkyy niin mielestäni hydraulikkapumppu
- onko paha?
Luojan kiitos:)!! Mutta suhteellisen perseestä tuollainen kun ei mitään merkkivloja pala. Antaahan auto piipitys-merkin siitäkin jos ilmajousitus ei ole ajoasennossa.
- pitäisi olla
onko paha? kirjoitti:
Luojan kiitos:)!! Mutta suhteellisen perseestä tuollainen kun ei mitään merkkivloja pala. Antaahan auto piipitys-merkin siitäkin jos ilmajousitus ei ole ajoasennossa.
äänimerkki. Itselläkin kerran jäi päälle ulosotto n.100km. Laatikko meni remonttiin...Joissakin laatikoissahan ei mene tai varsinkaan vaihdu pykälät jos ulosotto päällä, mutta tässä meni kohtalaisen hyvin päälle. melko varmasti olisin normaalisti heti huomannut, mutta tuolloin olin väsynyt ja muutenkin otti päähän koko savotta.
- volvo man
onko paha? kirjoitti:
Luojan kiitos:)!! Mutta suhteellisen perseestä tuollainen kun ei mitään merkkivloja pala. Antaahan auto piipitys-merkin siitäkin jos ilmajousitus ei ole ajoasennossa.
jos sulla on nokkapumppu autossas voit ajaa vaikka Hangosta Näätämöön ulosotto päällä muussa tapauksessa SÄRKYY.
- kalustoa rakennellut
volvo man kirjoitti:
jos sulla on nokkapumppu autossas voit ajaa vaikka Hangosta Näätämöön ulosotto päällä muussa tapauksessa SÄRKYY.
Eihän siinä muuta ole tullut kuin öljy saanut kyytiä eli kiertänyt vapaavirtauksena koko ajan. Öljyhän siinä lämpenee hieman ja pumppu ja välitykset hieman kuluvat mutta muuta ei siinä pitäisi muuta tulla.
On tyystin eri asia jos joku toimilaite olisi ollut päällä ja öljy kiertänyt varoventtiilin kautta max. paineella koko ajan, öljy silloin kuumenee ja pumppu kuluu useasti käyttökelvottomaksi. Säätötilavuuspumppu on sitten ihan oma asiansa, se kun säätää kieppulevyn kulmaa öljyntarpeen mukaan.
Kannatta laittaa riittävän suuri varoitusvalo ulosotosta näkökenttään.
Saisihan siihen automatiikankin rakennettua kytkemään ulosoton pois ajettaessa, kun toimintahan niissä on sähköinen, ohjaussignaalin voisi ottaa nopeusmittarista tms., vaihtolava-autoissahan hydrauliikkaa ei tarvita ajon aikana. - Anonyymi
kalustoa rakennellut kirjoitti:
Eihän siinä muuta ole tullut kuin öljy saanut kyytiä eli kiertänyt vapaavirtauksena koko ajan. Öljyhän siinä lämpenee hieman ja pumppu ja välitykset hieman kuluvat mutta muuta ei siinä pitäisi muuta tulla.
On tyystin eri asia jos joku toimilaite olisi ollut päällä ja öljy kiertänyt varoventtiilin kautta max. paineella koko ajan, öljy silloin kuumenee ja pumppu kuluu useasti käyttökelvottomaksi. Säätötilavuuspumppu on sitten ihan oma asiansa, se kun säätää kieppulevyn kulmaa öljyntarpeen mukaan.
Kannatta laittaa riittävän suuri varoitusvalo ulosotosta näkökenttään.
Saisihan siihen automatiikankin rakennettua kytkemään ulosoton pois ajettaessa, kun toimintahan niissä on sähköinen, ohjaussignaalin voisi ottaa nopeusmittarista tms., vaihtolava-autoissahan hydrauliikkaa ei tarvita ajon aikana.Onko tietoa , kun tuommoisessa e11M tienhoito sisussa meillä tuo säätyvätilavuuksinen pumppu.
Nyt lähde paine nousemaan vaikka venytiiliä käsin kääntää. Jokusanoi että pilottipainetta olisi säädeytävä. Missähän tämä säätöruuvi oikein on?
- pihka p
Se on jännä toi volvon i sift pölli autossa. Ei vaihda ko 2 lle asti. sitten hokaa jo ite pumpun pois. Se on kyllä melko huonossa paikassa se katkaisia. Jää ratin taakse piiloon merkkivaloineen. Oonhan se PTO merkki siellä mittarin näytöllä kärpäsen kokosena. Ei sitä tohinassa muista katella.
- Just Juu
Jos ylläpidon tekemät uuditukse vituttaa sua noin rajusti, kerro siitä palautepalstalla, älä täällä, nostelemallavuosikausia vanhoja viestejä. kiitos
Just Juu kirjoitti:
Jos ylläpidon tekemät uuditukse vituttaa sua noin rajusti, kerro siitä palautepalstalla, älä täällä, nostelemallavuosikausia vanhoja viestejä. kiitos
Mulla on 124 Scania betoniauto siinä pönttö pyörii koko päivän.pumppu istuu moottorin peräpäässä,
siinä on 2 vaihetta,ajon aikana 30 ja tyhjennys 30 70,joskus on unohtunut 70 päälle lastauksen jälkeen,
kun tulee moottoritielle että alkaa vauhti nouseen,niin kyllä huomaa,mikä on unohtunut,pitää sellaisen
elämän.Auto on 8vuotias eikä siinä ole tarvinnut mitään tehdä kerran vuodessa vaihtaa hydrauli viltterin
ja roottorin öljyn.tämän päivän kiire teettää kaikenlaista.
- kokemusta on
jos on ollut joku hydraaliikkalaite päällä mikä vaatii ulosoton päälle niin sillon hydraaliikkamoottorista todennäkösesti kaikki sökönä
- 8+8
Itse ajoin joskus 142 Scanilla Tampereelta Jalasjävelle ulosotto päällä. Ihmettelin Parkanon jälkeen alkanutta pienoista tärinää, joka pikkuhiljaa tuntui kovenevan. Pysähdyin Jalasjärven Nesteelle, jolloin pihaan ajaessani tajusin ulosoton jääneen päälle. Tärinä johtui ulosotonakselin ristinivelestä, joka ilmeisesti alkoi olla jo muutenkin sökö. Kaikki oli ok, kun kyseinen ristinivel vaihdettiin.
- ULOs ottTo
Menikö talo alta oliko paljo velkaa.Hyvin monesti autoilijoilla on ulos otto päällä.
- Anonyymi
Scania on työkalu. MAN on leikkikalu. Siitäkin huolimatta että hydrauliikan rakentaa aina joku ulkopuolinen takuusyistä. Taannoin hävisi TRE-HML välillä hydrauliikka ja paineilma koska kuuma öljy sulatti kaiken. Kun rakennetaan ensin paineilma ja letkut kuntoon, katsotaan mitä hydrauliikalle kävi. Kysymys: miksi hydrauliikka käy liian kuumana ja sulattaa kaikki putket ja letkut ja miksi autoissa ei ole varoitinta hydrauliöljylämmöille? Itä-Suomi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181831Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101738Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse531122Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16956TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi14927Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki74910- 45790
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84781- 69762
Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä18752