Haiseeko uroshiiret vaikka niitten häkin pitäis puhtaana? Tai siis että onko mitään keinoo millä hoitaa niitä sillein että ne ei haise?:) Ja vielä että pitääkö hiirien kynsiä leikata, vai kuluuko ne itestään?
hiiristä
3
442
Vastaukset
- hiiriii^^
kyllä nillä hiirillä on se ominainen tuoksunsa, mutta tietenkin ne haisee enemmän jos häkkiä ei pidä puhtaana. no hiirille ei kannata antaa juustoa, koska sen syötyään niiden pisu haisee vieläkin pahemmalle..itse en ainakaan tiedä keinoja joilla ne eivät haisisi..:(hiiren kynnet kyllä usein kuluvat itsestään kunhan häkissä on karheita pintoja, eli oksia ym. mutta joskus joutuu ne kyllä leikkaamaankin.. vaivalloista puuhaa se.--ainakin minulle.
- suski87
"Haiseeko uroshiiret vaikka niitten häkin pitäis puhtaana? Tai siis että onko mitään keinoo millä hoitaa niitä sillein että ne ei haise?:)"
Valitettava tosiasia on, että uroshiiret haisevat. Jotkut miedommin, jotkut niin että jo ulko-ovesta sisään astuessaan tietää että talossa on hiiripoika. Siivoamalla haju vain lisääntyy, siksi sitä ei kannata tehdä liian usein. Jos asumuksen kuuraa liian hajuttomaksi ja hävittää kaikki vanhat kuivikkeet, innostuu hiiri tavallisesti vain merkkailemaan kahta kauheammin saadakseen oman hajunsa takaisin oman reviirinsä merkiksi. Myös ilmanraikastin saattaa lisätä hajun määrää, kun uros koittaa merkkailemalla peittää vieraan hajun alleen.
Hajun määrään voi koittaa vaikuttaa majoittamalla hiiri terraarioon, jolloin haju ei niin herkästi leviä ympäristöön ja hiiri ei pääse merkkailemaan häkin kaltereita. Pelkän purun sijasta kannattaa koittaa esim. puru-turve-puupelletti -seosta, joka sitoo hajua paremmin. Siivottaessa kannattaa säästää esim. vanhat pahvilaatikot ja laittaa ne sitten takaisin terraarioon.
Useasti kyllä siihen hajuun tottuu melko hyvin, eikä sitä enää itse edes huomaa. Meilläkään ei mielestäni haissut hiireltä niin kauan kuin sekä itselläni että siskollani oli hiiriurokset. Kun oma hiireni kuoli, huomasi hajun selvästi aina siskon huoneeseen mentäessä. Mutta hajun voimakkuus riippuu tosiaan myös ihan yksilöstäkin, ruotsin tuonneista etenkin olen kuullut nitä oikein pahoja haisuttelijoita löytyvän.
"Ja vielä että pitääkö hiirien kynsiä leikata, vai kuluuko ne itestään?"
Useimmiten kuluvat ihan omia aikojaan, eli välttämättä ei joudu leikkaamaan koskaan. Jos ei kulu, voi ensin koittaa esim. lisätä joitain karheapintaisia kiipeilykiviä tms. kynsiä kuluttavaa terraarioon.- ~ansku~
Kiitos vastanneille!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1566349
- 501806
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381464- 471051
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241019Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se48941Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13919Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384898Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14877Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75875