Kokemuksia Pohjois-Espanjasta?

Kesällä Espanjaan

Hei!
Ollaan menossa perheen kanssa kesäkuussa Pohjois-Espanjaan. Olisko jollain kokemuksia automatkailusta sielläpäin?
Matkareittimme kulkee Barcelonasta Andorran kautta kohti länttä. Ensimmäinen majapaikka Espanjan puolella on pohjoisrannikolta Santanderin lähistöltä pikkupaikasta nimeltä Santillana del Mar. Siinä lähellä on ne Altamiran kuuluisat luolat, joihin ei taida enää turistit päästä?
Picos de Europan vuoristoalueella aiomme viipyä pari päivää. Onko joku käynyt siellä Fuente De:stä lähtevällä köysiradalla? Kertokaa kokemuksianne näiltä alueilta ja suositelkaa paikkoja, joissa kannattaa pysähtyä / käydä.
Sitten suuntaamme lämteen, Santiago de Compostelaan ja edelleen länsirannikolle asti. Olisko niillä main jotain erityistä suositeltavaa?
Matkassa on kolme lasta (7,10 ja 12v).
Olemme liikkeellä vuokra-autolla ja hotellit on jo varattu netistä.
Kiinostaa kuulla kaikkea mahdollista jossain noilla alueilla olleilta!

14

1838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marusiña

Olette valinneet "vihreän Espanjan" (España verde), joksi tuota Biskajan lahden rannikkoa kutsutaan. Alue on aivan ihana ja ruoka todella hyvää.
      Santander, Santillana del Mar, Laredo... ihan kateeksi käy!
      Mitä Cuevas de Altamiraan tulee niin vierailu alkuperäiseen onnistuu pelkästään pyytämällä lupa Museo De Altamiralta joko kirjeitse tai faxilla. Näin pääsee odotuslistalle.
      Mutta on olemassa ns. Neocueva, joka on avoinna yleisölle. Jos espanja teille taituu niin tietoa löytyy:
      http://www.cantabriajoven.com/altamira.html
      Nyt en ehdi kirjoittaa enempää, mutta yritän pistää hieman enemmän tietoa vaikkapa huomenna.

• Kesällä Espanjaan

Hei!
        Odottelemme innolla tietojasi! Matkamme jatkuu edelleen Portugalin puolelle, länsirannikkoa aina Lissaboniin asti. Jos siis olet sielläkin ollut, kuulemme mielellämme sieltäkin!

• Anna-Anna
        Kesällä Espanjaan kirjoitti:

Hei!
        Odottelemme innolla tietojasi! Matkamme jatkuu edelleen Portugalin puolelle, länsirannikkoa aina Lissaboniin asti. Jos siis olet sielläkin ollut, kuulemme mielellämme sieltäkin!

Olimme Pohjois-Espanjassa rannikolla viime kesänä ja olen ihan samaa mieltä kuin ensimmäinenkin vastaaja, hieno valinta!

Ymmärsinkö oikein, että ajatte päivässä Andorran kautta Barcelonasta Costillana del Mariin? Aika pitkä matka ja matkalla olisi paljon paikkoja, jotka houkuttelevat pysähtymään. Näe ja koe Espanja -matkaoppaassa on esitelty muutama kiva ajo- ja patikkareitti, siitä löytyy kivoja vinkkejä matkalle myös.

Me tulimme Espanjaan Ranskasta, kävimme Bilbaossa, olimme muutaman päivän Santanderissa ja muutaman San Vicentessä, josta teimme retkiä Picos de Europa -vuoristoon. Bilbaossa on Guggenheimin museo, joka kannattaa nähdä ja kiva vanha kaupunki, mutta muuten se on aika teollistunut ja vähän tylsäkin paikka (siis minusta). Sopii shoppailuun, jos sitä etsit. Santanderissa parasta oli pitkä rantakatu, itse ranta, rantakadun molemmissa päissä olevat "vuoret" Mont Igeldo ja Mont Urguell ja vanha kaupunki.

Kävimme Altamiran luolamuseossa, suosittelen. Lapsetkin varmasti viihtyvät siellä. Itse luoliin ei enää pääse kuin lähinnä tutkijoita, mutta luolista on tehty kopio, jossa kierrätetään ryhmiä. Sekin on hyvin suosittu. Liput ostetaan etukäteen tiettyyn aikaan sisään menevään ryhmään, eli odotusaikaa saattaa jäädä. Meille jäi lähes kaksi tuntia ja sinä aikana voi tutustua ihmisen historiaa käsittelevään museoon, jossa oli tarjolla myös videoita yms.

Picos de Europasta on hyvää tietoa tuossa mainitsemassani oppaassa, esim ajoreitin kuvaus sen ympäri ja kuvaus Garesin solasta ja Fuente Den näköalapaikasta. Kumpikaan ei sopinut korkeita paikkoja vieroksuvalle miehelleni, mutta minä nautin molemmista.

Käännyimme sieltä takaisin, joten länsiosasta en osaa sanoa enempää. Kävin äsken laittamassa matkapäiväkirjastani ja kuvistani tämän osan sivulle

www.espanjassa.vuodatus.net

toivottavasti sen lukemisesta on jotain iloa. Minulla on samanlainen matkapäiväkirja myös Lissabonista osoitteessa:

www.Lissabon.vuodatus.net

Hyvää matkaa!

• Anna-Anna
        Anna-Anna kirjoitti:

Olimme Pohjois-Espanjassa rannikolla viime kesänä ja olen ihan samaa mieltä kuin ensimmäinenkin vastaaja, hieno valinta!

Ymmärsinkö oikein, että ajatte päivässä Andorran kautta Barcelonasta Costillana del Mariin? Aika pitkä matka ja matkalla olisi paljon paikkoja, jotka houkuttelevat pysähtymään. Näe ja koe Espanja -matkaoppaassa on esitelty muutama kiva ajo- ja patikkareitti, siitä löytyy kivoja vinkkejä matkalle myös.

Me tulimme Espanjaan Ranskasta, kävimme Bilbaossa, olimme muutaman päivän Santanderissa ja muutaman San Vicentessä, josta teimme retkiä Picos de Europa -vuoristoon. Bilbaossa on Guggenheimin museo, joka kannattaa nähdä ja kiva vanha kaupunki, mutta muuten se on aika teollistunut ja vähän tylsäkin paikka (siis minusta). Sopii shoppailuun, jos sitä etsit. Santanderissa parasta oli pitkä rantakatu, itse ranta, rantakadun molemmissa päissä olevat "vuoret" Mont Igeldo ja Mont Urguell ja vanha kaupunki.

Kävimme Altamiran luolamuseossa, suosittelen. Lapsetkin varmasti viihtyvät siellä. Itse luoliin ei enää pääse kuin lähinnä tutkijoita, mutta luolista on tehty kopio, jossa kierrätetään ryhmiä. Sekin on hyvin suosittu. Liput ostetaan etukäteen tiettyyn aikaan sisään menevään ryhmään, eli odotusaikaa saattaa jäädä. Meille jäi lähes kaksi tuntia ja sinä aikana voi tutustua ihmisen historiaa käsittelevään museoon, jossa oli tarjolla myös videoita yms.

Picos de Europasta on hyvää tietoa tuossa mainitsemassani oppaassa, esim ajoreitin kuvaus sen ympäri ja kuvaus Garesin solasta ja Fuente Den näköalapaikasta. Kumpikaan ei sopinut korkeita paikkoja vieroksuvalle miehelleni, mutta minä nautin molemmista.

Käännyimme sieltä takaisin, joten länsiosasta en osaa sanoa enempää. Kävin äsken laittamassa matkapäiväkirjastani ja kuvistani tämän osan sivulle

toivottavasti sen lukemisesta on jotain iloa. Minulla on samanlainen matkapäiväkirja myös Lissabonista osoitteessa:

Hyvää matkaa!

Ennen kuin kukaan ehtii kiinnittämään huomiota epäloogisuuksiini...

Olimme siis San Sebastianissa, emme Santanderissa ja sinunkin majapaikkaasi siteerasin väärin. Tarkoitin tietysti Santillanaa, siellä kävimme myös. Paljon on kauniita paikkoja pitkin rantaa.

• Kesällä Espanjaan
        Anna-Anna kirjoitti:

Hyvää matkaa!

Hei!
        En tarkoittanut, että ajamme päivässä sinne asti, vaan että ensimmäinenmajapaikka ESPANJASSA on siellä Santillana....jossain. Sitä ennen yövymme jo 1. yön Andorrassa ja toisen Ranskan puolella Lourdesissa (pyreneillä). Eli kolme päivää matkaamme sinne saakka.
        Kiitos vastuksestasi ja menempä katsomaan myös mainitsemiasi sivuja.

• Anna-Anna
        Kesällä Espanjaan kirjoitti:

Hei!
        En tarkoittanut, että ajamme päivässä sinne asti, vaan että ensimmäinenmajapaikka ESPANJASSA on siellä Santillana....jossain. Sitä ennen yövymme jo 1. yön Andorrassa ja toisen Ranskan puolella Lourdesissa (pyreneillä). Eli kolme päivää matkaamme sinne saakka.
        Kiitos vastuksestasi ja menempä katsomaan myös mainitsemiasi sivuja.

No luinpa huolimattomasti, niin toki kirjoititkin, että ensimmäinen pysähdys Espanjassa...

Kävin lisäämässä tuota aluetta kuvaavaan matkapäiväkirjan pätkääni vähän lisää kuvia tänään. Jos jokin asia siinä kiinnostaa enemmän, yritän ihan mielelläni vastata.

• kaiken kokenut

älkää pysähtykö vaikka näkisitte tiellä mitä tahansa. suosittelen pitämään auton ovet lukittuna varsinkin liikennevaloissa

• Espanyola

Tuo on toki totta, mutta vain suurkaupunkien kohdalla (Madrid ja Barcelona). Suurkaupungeissa auton takaovet kannattaa pitää lukittuna silloin, kun siellä ei istu ketään, mutta siellä on jotakin rahan arvoista, esim. käsilaukku.

Maanteillä pysähtymistä kannattaa varoa ainoastaan Costa del Solille johtavilla reiteillä, ja ainostaan ulkomaalaisilla rekisterikilvillä varustetulla autolla liikkuessa.

• Esperanza_

Olen itse pari kertaa autoillut Pohjois-Espanjassa. Ensiksi tuli mieleen tosiaan se, että ajomatkat kannattaa pitää lyhyinä etenkin vuoristossa. Olen kerran ajanut Barcelonasta lähelle Andorraa ja sieltä länteen Torla-nimiseen kylään yhtä soittoa. Ellen väärin muista, matkaan Andorran eteläpuolelta (Bellver de Cerdanya) Torlaan meni 6 tuntia (linnuntietä vaivaiset 150 km), kun surruttelimme välillä serpentiiniä ylös vuoren rinnettä 30 kilometriä tunnissa, ja matkalla oli vielä muutakin hidastetta kuten tielle kaatunut rekka (niin tavallista Espanjaa…). Maisemat Pyreneillä ovat huikaisevat. Kaikesta huolimatta muutaman tunnin jälkeen olisi jo valmis vaihtamaan isommallekin tielle :) Menisin kyllä uudestaan, niin kaunista oli. Vuoristossa sitä paitsi oli majoitus ja ruoka edullista – kesä kun ei ole edes mikään vilkas aika siellä. Me kävimme Ordesan kansallispuistossa kävelemässä – voin suositella, jos joku on sinne päin menossa.

Picos de Europassa olin tänä kesänä heinäkuun alussa (eipä törmätty Anna-Annan kanssa :). Näkemisen arvoinen maisemaretki mainittujen lisäksi voisi olla Covadonga-järvien katsastus (http://www.picoseuropa.net/lagos/index.php). Autolla pääsee perille asti mahtavan näköistä vuoristoreittiä, jossa lehmät ja vuohet käyskentelevät tiellä. Kävelyreittejäkin Covadongan alueella riittää, jos ne kiinnostavat. Pilvien kanssa tosin kannattaa olla varovainen ja pysyä polulla, etteivät ne pääse yllättämään. Meillä hyökkäsivät pilvet päälle niin, että jouduimme laskeutumaan vuorelta (kävellen ja autolla) näkyvyyden ollessa pari hassua metriä - kokemus oli kaikessa jännittävyydessään ainakin muistettava :) Samalla alueella on myös vuoren rinteellä Santuario de Covadonga -kappeli, joka kannattaa käydä katsomassa.

Cares-joen reitinkin katsastimme, ja se oli hauska kokemus (mitä nyt 24 kilometrin kävely puudutti jalat). Vähemmälläkikin reippailulla näkee kyllä hyvät maisemat. Fuente De jäi väliin, koska majapaikkamme olivat toisella puolella vuorta. Jälkikäteen kuvia katsellessa alkaa melkein kaduttaa :) Itse valitsisin vierailukohteet taas kerran sen perusteella, missä majoituksenne on; kartalla lyhyet matkat ovat Picosillakin pitkiä vuorten välissä kiemurrellessa.

Picos de Europan alueella oli yllättävänkin hyväkuntoiset tiet ja ajaminen helppoa. Kaiken kaikkiaan minä ja matkaseurani pidimme alueesta kovasti. Me yövyimme Cangas de Onisissa ja Arenas de Cabralesissa 2 2 yötä. Sää oli melko vaihteleva: tulimme etelästä, jossa oli yli 30 astetta ja aurinkoista, ja Picosiin tullessamme oli 20 astetta ja satoi vettä. Pilviä tuli ja meni, ja sen mukaan mietimme päivän ohjelmaa.

Jos on mahdollista, piipahtaisin ilman muuta San Sebastianissa. Sen kauneutta ja ruokaa ei voita mikään :)

Pohjoisessa ei varmaan ole ihan niin vaarallista kuin etelässä tai suurkaupungeissa, mutta olen ainakin itse jossain päin Espanjaa sivuuttanut ovet lukittuina joitakin tiellä huitovia ihmisiä – niin omituiselta kuin se tuntuukin. Ryöstöjä tapahtuu kuitenkin ihan oikeasti.

Hauskaa matkaa!

• Espanyola

Altamiran luolien vieressä sijaitsee kuulemma kansallismuseo, jossa on liki täydellinen kopio niistä.

En tiedä, kuinka pitkälle aiotte pohjoisrannikkoa myöten kulkea, mutta suosittelen ehdottomasti Luarcan pikkukylää Asturian itsehallintoalueella. (Olen ajanut Bilbaon seudulta Santiago de Compostelaan kahdesti, ja Luarca on se paikka, josta ainakin minä pidin eniten, itse Santiago de Compostelan lisäksi.)

Barcelonasta Andorraan matkatessanne reitin varrelle osuu kaiketi Montserratin luostari, jossa minä ainakin teinä kävisin, jos aikataulunne sallivat. Ajomatka Barnasta Andorraan on pari tuntia ja rapiat, joten jos lähdette liikkeelle aamulla, Montserrat on "kaikkein pysähtymisen arvoisin paikka" matkan varrella. (Suomenkielistä tietoa Montserratista: http://espanja.vuodatus.net/blog/104228)

• sinna61

Hei,

mukavía luettavia teidän kummankin jutut, Anna-Anna ja Espanyola! Kiitos, mielellään lisääkin ;) Miten ihmeessä ehditte kirjoitella!? Anna-Annalla mukavasti huumoriakin matkassa, mm. nuo ranskalaismummot. Juuri tällaisista jutuista saa monesti parhaimmat vinkit.

• kesällä Espanjaan
        sinna61 kirjoitti:

Hei,

mukavía luettavia teidän kummankin jutut, Anna-Anna ja Espanyola! Kiitos, mielellään lisääkin ;) Miten ihmeessä ehditte kirjoitella!? Anna-Annalla mukavasti huumoriakin matkassa, mm. nuo ranskalaismummot. Juuri tällaisista jutuista saa monesti parhaimmat vinkit.

En jaksa erikseen pistää kiitosta jokaiseen viestiin, joten kiiitos kaikille, jotka vaivaudutte kertomaan kokemuksistanne. Hieno juttu kuulla tällä tavalla ihmisten omia kokemuksia!!
        Otetaan vinkeistänne vaarin ja käydään myös katsomassa mainittuja nettisivuja.

• Anna-Anna
        sinna61 kirjoitti:

Hei,

Kiva kuulla, että tykkäsit. Meillä on aina ollut tapana kirjoittaa matkapäiväkirjaa ja kerätä ne ja kuvat mappiin. Viime kesänä innostuimme tekemään sen blogiksi. Oli tosi kivaa ja ystävät lukivat sitä salasanalla koko matkan ajan. Suosittelen! Laitoimme nyt julkisesti esille vähän nimettömämmän ja karsitun version. Toki muokkaamiseenkin oma aikansa meni ja täällä esitetty kysymys antoi siihen kipinän.

Se huumori on juuriltaan savolais-hämäläisen miehen aikaansaannosta. Hänen osansa on kirjoittaa tapahtumakuvaukset ja taidearvostelut ;)

Kiva juttu muuten Espanyolallakin. Paljon nähty vaivaa ja antoisia vinkkejä.

• kesällä matkaan
        Anna-Anna kirjoitti:

Kiva kuulla, että tykkäsit. Meillä on aina ollut tapana kirjoittaa matkapäiväkirjaa ja kerätä ne ja kuvat mappiin. Viime kesänä innostuimme tekemään sen blogiksi. Oli tosi kivaa ja ystävät lukivat sitä salasanalla koko matkan ajan. Suosittelen! Laitoimme nyt julkisesti esille vähän nimettömämmän ja karsitun version. Toki muokkaamiseenkin oma aikansa meni ja täällä esitetty kysymys antoi siihen kipinän.

Se huumori on juuriltaan savolais-hämäläisen miehen aikaansaannosta. Hänen osansa on kirjoittaa tapahtumakuvaukset ja taidearvostelut ;)

Kiva juttu muuten Espanyolallakin. Paljon nähty vaivaa ja antoisia vinkkejä.

Olipa hyödyllinen ketju luettavaksi, tällaista keskustelua ja kokemusten vaihtoa saisi olla lisääkin näillä matkailusivuilla. Aivan erityinen kiitos näille Annalle ja Espanyolalle, jotka ovat nähneet henkilökohtaisesti vaivaa kokemustensa jakamisessa meille muille, ja olihan täällä muitakin kivoja linkkejä. Kannattaa oikeasti käydä sivuilla, jotka täällä on.

Meidän matkaan sisältyy kyllä ainakin tuo Picos vuoristo ensi kesänä. Mitä suosittelette majapaikaksi, jos vaikka oltaisiin muutama päivä seudulla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7768
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1180
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1033
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      983
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe